Caur saules vārtiem
Anda Līce ar meitu Elīnu Foto: Gundega Michele |
“Cilvēciski silta un morāli tīra
lirika” – ievadot Andas Līces dzejas un eseju izlases atvēršanas
svētkus, teica tās izdevējs Viesturs Vecgrāvis. Bet aktrise
Lidija Pupure iepazīstināja ar to, ko varētu apzīmēt par grāmatas
“Un pārvēršas putni vārdos” pamattēmu – zemes dzīves pieredzi un
debesu nojautu. Anda Līce, 1949. gadā uz Sibīriju izsūtīts bērns,
savā būtībā vienmēr bijusi tieša un patiesa. Izsāpējusi liktens
uzliktās ciešanas – savas un citu. Saslējusies pret netaisnību,
nekrietnību, muļķību un liecinājusi – savā un citu vārdā – zeme
tomēr zied. Un kā 20. gadsimta traģisko paaudžu pārstāve tomēr
sacījusi: “Mēs esam nākuši caur saules vārtiem Un atnesuši daļiņu
no viņas.”
– Dzeja ir poētiska dienasgrāmata, – saka dzejniece. Īsto
dienasgrāmatu nerakstīju, jo nebiju droša, ka to kāds un kaut kad
nelasīs. Dzejā viss ir citādi, dzeja ne sev, ne citiem nedara
pāri. Mūzika, dzeja, glezniecība ir psihoterapija. Rakstot iziet
cauri pārdzīvojumam un atbrīvojas no tā. Nedrīkst palikt sāpēs,
sevi ievainot un ciest no laba prāta. Laiks visu anestezēs.
Cilvēki nomoka sevi, dzīvojot negatīvā pagātnē.
Dzejniece nevis cērt brūces, bet dziedē, jo meklē augstāko
cilvēka dzīvē – harmoniju. Pasaulē ir daudz ļaunuma, bet jau sena
tautas gudrība māca, ka ļaunumu nevar izdeldēt, sakot ļaunu. Ir
jāveicina, jādaudzina labais – tad to arī piedaudzinās.
Andas Līces ceļš uz vārda visvarenā spēka apgūšanu nav bijis
viegls.
– Cīņa ar vārdu man sākās agri. Četru piecu gadu vecumā es vēl
nevarēju izrunāt burtiņu “r”. Man tik ļoti gribējās redzēt Rīgu,
bet man teica, ka agrāk mani turp nevedīs, kamēr nemācēšu pareizi
izrunāt tās vārdu. Bet es cīnījos, cīnījos un iznāca tikai : “Es
blaukšu uz Līgu”… Līdz piepeši izspruka: “Es braukšu…” Tā sajūta
bija vienreizēja. Tas bija kā brīnuma apsolījums. Un tāda sajūta
ir arī dzejoli rakstot, kad piepeši tu saproti – ir radies tas,
ko tu tik ilgi un velti pūlējies pateikt.
Pirmo dzejoli viņa uzrakstīja divdesmit sešu gadu vecumā. Kad to
publicēja “Padomju Jaunatne” 8. marta numurā, bija noreibums,
laimes sajūta un … kauns. Kauns, ka pieķeršanās dzejai sākusies
tik vēlu, kad “jaunie autori” jau parasti publicējuši vismaz
vienu krājumu.
– Bet dēls Jurģis un meita Elīna nāca pasaulē, kad man jau
tuvojās četrdesmit. Savu dārzu un savu lauku māju varēju
iekārtot, kad tuvojās sešdesmit. Vajadzējis paiet gadiem, lai
saprastu, ka Dieva dārzā visi augļi neienākas vienā laikā.
Arī kritika Andu Līci ne saudzēja, un tikai pēc ilga laika nāca
atziņa, ka kritika vispār nespēj parādīt ceļu, labākā gadījumā –
norādīt uz akmeņiem, kas gadās ceļā. “Ja tu gribi rakstīt,
nelasi, ko par tevi raksta…” Tomēr dažu cilvēku vērtējumi bijuši
ļoti svarīgi, piemēram Ulža Ausekļa un Rutas Veidemanes apceres.
Viņi Andas Līces grāmatās pirmie izlasīja to, ko autore patiešām
bija rakstījusi savā dzejā.
– Bet dzeja tomēr bija kā aizliegts auglis, – atzīstas
dzejniece.– Es dzejā zagu laiku darbam un saviem bērniem. Es ne
reizi vien teicu Jurģim: “Ej nu paspēlējies otrā istabā, tagad es
rakstīšu dzejoli.” – Bet paiet īss laiciņš, es dzirdu, kāds tur,
gulēdams uz grīdas, skabinās gar durvju apakšmalu: “Vai tu jau
uzrakstīji? Mani pirkstiņi jau ir tavā istabā…” Tagad es domāju:
pareizi vien bija. Nedrīkst sevi pazaudēt citu dēļ. Arī
mīlestības dēļ. Kaut gan, kad ir mīlestība, tur vairs svari
nestrādā…
Grāmata “Jaunās Daugavas” izdevumā un Alda Aleksa noformējumā
patiešām iznākusi pārsteidzoši skaista un Andas Līces personību
apliecinoša. Bezgala mīļas un mātes apgaroto iespaidu
apliecinošas bija arī Elīnas sacerētās, komponētās un dziedātās
dziesmas, kuras ievadīja rindas “Pacel mani mazliet augstāk…”
Saulcerīte Viese