Garā mūža gaismas atspulgi
Šodien fotomākslas ekselenci, Triju Zvaigžņu ordeņa kavalieri Jāni Gleizdu sveicam 80. dzimšanas dienā. Rīt, 8.maijā, Latvijas Akadēmiskās bibliotēkas Misiņa bibliotēkā tiks atklāta lielā jubilejas izstāde, kurai meistars no sava pasakaini bagātā daiļrades pūra atlasījis 80 darbus. Viņš neatlaidīgi strādājis un līdz pilnībai izkopis izohēlijas tehniku, ko profesionāļi sauc par gleznošanu ar gaismas staru, par gaismas glezniecību.
Suminot jubilāru lielajos dzīves
un darba svētkos, Latvijas Fotogrāfu biedrības prezidents Zigurds
Bilzonis, kas arī strādā šajā retajā, ļoti darbietilpīgajā
tehnikā, saka: “Jāņa darba stilā ir gaišā tonalitāte, manā –
tumšā. Ne satura, bet tehnikas ziņā. Dažreiz esmu mēģinājis
strādāt viņa stilā, bet nekas no tā nav iznācis. Tā ir meistara
savdabība, neatkārtojamība. Viņš ar savu mākslu iedvesmo ne tikai
fotogrāfus, bet ikvienu radošu garu. Jau vairākus gadus Jānis
vairs nefotografē, bet viņa darbi dzīvo savu dzīvi, tiek
godalgoti prestižās izstādēs. Ja darbs darīts ar sirdi un
dvēseli, ar tehnisku varēšanu un meistarību, tas nemirst. Laikam
nav absolūti nekādas varas pār to.”
Augstu vērtējot Jāņa Gleizda izcilo amata prasmi, kolēģi arvien
īpaši atzīmē viņa cieņas pilno attieksmi pret fotografējamo
objektu – vai tas būtu ārsts dziļas koncentrēšanās brīdī pirms
operācijas, jauneklis, kura sportisko garu nav spējuši noslāpēt
invalīda kruķi, vai meitene savā pavasarīgajā plaukumā. Kā saka
Vilhelms Mihailovskis, tieši tas dara viņa mākslu patiesi lielu:
“Tehniskie paņēmieni, protams, ir svarīgi, tāpat kā kompozīcija,
tonalitāte un citi smalkumi. Bet lielākais brīnums ir Jāņa
Gleizda prasme visvienkāršākās lietas parādīt tā, lai tajā varētu
just gara klātbūtni, cilvēka dvēseles cildenumu.”
Godpilna vieta Jāņa mākslā un arī jubilejas izstādē piekrīt
mediķiem. Vairāku iemeslu dēļ. Tikai pateicoties ārstu pūlēm un
meistarībai, viņš spēja atlabt pēc nelaimes gadījuma, kas
beidzās
Akadēmiskās bibliotēkas direktore Venta Kocere, Annele un Jānis Gleizdi 2002.gada jūlijā, kad Misiņa bibliotēkā tika atklāta Jāņa Gleizda kārtējā personālizstāde un tautā aizgāja viņa fotoalbums “Gaismas atspulgs” Foto: Pēteris Korsaks |
ar abu plaukstu un kāju pirkstu
amputāciju. Traumatoloģijas un ortopēdijas institūtā pārcietis
vienpadsmit operācijas, viņš tika pie rokām, ar kurām varēja kaut
ko iesākt, un iemācījās darīt visu. Arī fotografēt. No 1950. līdz
1992.gadam viņš strādāja institūta zinātniskajā fotolaboratorijā.
Viņa uzņemtie fotoattēli daudziem dakteriem palīdzēja sagatavot
zinātniskos darbus un disertācijas. 1963.gadā Jānis saņēma pirmo
diplomu par piedalīšanos izstādē. Gadu vēlāk par kluso dabu
“Rudens” (Āboli) starptautiskā izstādē Rumānijā tika piešķirtas
pirmās divas zelta medaļas. Kopš tā laika viņa darbi rādīti
vairāk nekā 800 izstādēs visos kontinentos un godalgoti ar 170
medaļām, 18 kausiem un 28 Lielajiem kausiem.
“Vienmēr baltā uzsvārcī, baltā kreklā. Smaidīgs un runātīgs.
Stalta auguma, viegli cirtainiem matiem. Ar tādu švītīgu ūsiņu,
kas man visvairāk patika.” – Tā savu liktenīgo sastapšanos ar
Jāni atceras Annele. Viņa laida gar ausīm atraidīto pielūdzēju un
citu “labvēļu” pareģojumus, ka kopdzīvei ar invalīdu gada būšot
par maz, bet divu par daudz, un kļuva par Jāņa sievu. Nesen viņi
nosvinēja zelta kāzas.
Vismaz četrdesmit gadu visām Jāņa radošajām veiksmēm un veselības
likstām līdzi dzīvojusi traumotoloģe Monika Savicka. Viņa patiesi
apbrīno sava pacienta lielo gribasspēku, mērķtiecību un izturību.
Un tāpat kā daudzi Anneli sauc par Jāņa sargeņģeli un labo
gariņu: “Viņi tik brīnišķīgi viens otru papildina, garīgi
bagātina. Annele nekad nerāda savu nogurumu. Es dažreiz esmu
teikusi – Jānim tagad labāk, paārstējies pati. Jo viņai jau arī
nav spoža veselība. Par sevi viņa neprot domāt. Ir laimīga, kad
Jānis ir laimīgs.”
Kaut gan dzīves ceļi viņus atveduši uz Rīgu, ir Annelei, ir Jānim
šūpulis kārts Rēzeknes novadā, gandrīz vai kaimiņos. “Esam sīksti
kā Latgales māls,” teic Annele, un Jānis tam piekrīt. Savu dzimto
pusi viņi allaž jūt blakus. Arī šajās jubilejas dienās. Sirsnīgus
vārdus par draugu teic slavenais podu meistars un nu jau divu
dzejas grāmatiņu autors Valdis Voguls: “Es Jāņa darbos redzu
liriķa dvēseli. Viņš strādā ar sirdi! Īpaši tuvs man viņa
radītais sievietes tēls – trausls kā leduspuķe. Tas izstaro
neparastu gaismu, gandrīz dievišķu. Līdzīgas sajūtas esmu
vēlējies izteikt dzejā –
Mēs vienā laivā
Ezerā,
Mēs vienā laikā,
Dalot maizi launagā,
Ko pelnījuši
Esam mēs.
Es svēti skatos
Tevī.
Mēs vienā laikā.”
Ar daudzu labvēļu atbalstu izdots arī
skaists izstādes katalogs. Ievadā režisors Jānis Streičs raksta:
“Jāņa Gleizda likteni ir skārusi Dievišķā gaisma un izcēlusi viņu
no ikdienības kā savu izredzēto, lai pārvērstu Mīlas, Dailes un
Varonības spožā leģendā. Kopš uzzināju patiesību par mākslinieka
rokām, kuras atņēma nelaime, man katra viņa bilde ir brīnums,
pārmetums, uzmundrinājums un stiprinājums ticībā, ka skaistums
glābs pasauli.”
Aina Rozeniece, “LV”