Akmeņainais ceļš uz gludu ES konstitūciju
Šajās dienās Latvijā savā Baltijas valstu apmeklējumu sērijā uzturējās Francijas Ārlietu ministrijas Eiropas sadarbības direkcijas vadītājs Pjērs Menā (Pierre Ménat). Vakar Pjērs Menā Francijas vēstniecībā vēstnieka klātbūtnē tikās ar dažiem Latvijas žurnālistiem. Viņš pastāstīja, ka ieradies, lai konsultētos par svarīgākajiem Eiropas Savienības (ES) attīstības jautājumiem: par topošo ES konstitūciju un budžetu, kā arī aizsardzības, iekšlietu un tieslietu jautājumiem.
Latvija – Francija: līdzvērtīgu partneru kopīga atbildība
Eiropas sadarbības direkcijas
vadītājs uzsvēra pašreizējā mirkļa vēsturisko nozīmīgumu un pauda
savu gandarījumu par Latvijas iestāšanos ES.
“Ar 1.maiju pilnībā mainījušās attiecības starp Latviju un
Franciju,” teica P.Menā, uzsverot, ka tagad mūsu valstis ir
līdztiesīgas partneres Eiropas Savienībā. Viņš arī atgādināja, ka
Francija vienmēr atbalstījusi Latvijas centienus iestāties
ES.
Pēc tam P.Menā aicināja žurnālistus uz brīvu domu apmaiņu.
Vaicāts par topošo ES konstitūciju, Pjērs Menā teica, ka vispirms
nepieciešams pieņemt konstitūcijas projektu. Tas varētu notikt
17. vai 18.jūnijā. Taču līdz tam ES dalībvalstīm jānovērš
viedokļu atšķirība vairākos jautājumos. Vispirms jau par
balsošanas sistēmu un Eiropas Komisijas sastāvu. Jāpārskata arī
to jautājumu saraksts, kuros paredzēts vienprātīgs balsojums, un
jāizdala jautājumi, kuros nepieciešams balsojums ar kvalificētu
vairākumu. “Taču šajā jautājumā mūsu viedoklis saduras ar
Lielbritānijas pozīciju,” teica Eiropas sadarbības direkcijas
vadītājs.
Ja jūnijā tiks panākta vienošanās par konstitūcijas projektu,
vēsturiskais dokuments varētu tikt pieņemts jau šā gada oktobrī.
Tad konstitūciju vajadzēs ratificēt visās ES dalībvalstīs.
Lielbritānijā un acīmredzot arī Spānijā paredzēts šā dokumenta
ratificēšanai rīkot referendumu. Dānijā un Īrijā referendumu
paredz valsts likumdošana.
Pēc P.Menā domām, pavisam referendums varētu tikt rīkots sešās
vai septiņās ES dalībvalstīs. Taču konstitūcijas ratificēšanas
kārtība ir katras ES dalībvalsts iekšējā lieta.
P.Menā arī pastāstīja, ka Francijas prezidents šajā jautājumā nav
pieņēmis galīgo lēmumu, jo pēc konstitūcijas parakstīšanas vēl
jāpārbauda šā dokumenta atbilstība Francijas konstitūcijai.
Eiropas sadarbības direkcijas vadītājs arī teicās saprotam
Latvijas žurnālistu jautājumos pavīdējušās bažas – jo vairāk būs
referendumu, jo lielāka ir negatīva balsojuma iespēja kādā no
tiem. “ES tad nokļūtu grūtā situācijā,” atzina P.Menā. “Taču tādā
gadījumā, visticamāk, ka Vācija un Francija, jo mēs sadarbojamies
ļoti cieši, droši vien iesniegtu jaunus priekšlikumus, kas mums
ļautu arī turpmāk virzīties uz priekšu,” teica Pjērs Menā,
piebilstot, ka šādu priekšlikumu iesniegšanā varētu tikt
iesaistīta arī Latvija.
Islāmiskā Turcija un nākotnes Eiropa
Viesis pauda arī savu viedokli par
ES paplašināšanas turpmākajām kārtām un kopīgo vērtību sistēmas
saglabāšanas aktualitāti, kad Savienībā eventuāli varētu
iestāties arī islāmiskā Turcija.
“Pirmkārt jāmin 2007.gads, kad Savienībai varētu pievienoties
Rumānija un Bulgārija. Valstis, ar kurām jau notiek sarunu
process, bet kas stipri atpalika no citām ES kandidātvalstīm.
Iespējams, ka iestāšanās sarunas jau drīzumā tiks sāktas arī ar
Horvātiju, jo Eiropas Komisijas progresa ziņojums par to ir ļoti
labs. Turcija vēlēšanos iestāties ES izteica jau pirms četrdesmit
gadiem. Taču tā vēl nav gatava šim procesam,” teica Pjērs Menā.
“Lēmums par iestāšanās sarunu sākšanu būtu jāpieņem Eiropas
Savienības Padomei 2004. gada beigās, balstoties uz Eiropas
Komisijas ziņojumu, vai Turcija pašlaik atbilst ES kritērijiem –
izvērtējot demokrātijas stāvokli šajā valstī, kā arī cilvēka
tiesību, tiesiskuma principu un nacionālo minoritāšu tiesību
ievērošanu. Ja iestāšanās sarunas tiktu uzsāktas, tās varētu
turpināties arī 15-20 gadu,” teica P.Menā, piebilstot: “Taču
Eiropas Savienībā nav kritēriju, kas būtu balstīti valstu
reliģijā vai etniskajā piederībā. Eiropā vienmēr bijušas dažādas
reliģijas un tautības, un nepieciešama tolerance no abām pusēm.
Jāņem arī vērā, ka ES sūtība ir stiprināt mieru. Šis faktors
jāņem vērā arī ES paplašināšanas procesā.”
Pjērs Menā atbildēja arī uz žurnālistu jautājumiem par ES
attiecībām ar Krieviju. Viņš pauda gandarījumu par nesen
Luksemburgā
panākto vienošanos starp ES un Krieviju. Vispirms jau par to, ka Krievija partnerības un sadarbības līgumu attiecina uz visām desmit jaunajām ES dalībvalstīm. “Par šo līgumu bija ilgstoša polemika, jo Krievija, kā zināms, nevēlējās automātiski attiecināt šo līgumu uz visām jaunajām ES dalībvalstīm, bet Eiropas Savienība uzsvēra, ka tas jādara automātiski,” atgādināja P.Menā. “Bez tam tika parakstīta kopīga deklarācija par piecpadsmit Krievijas formulētajiem punktiem. Tagad mums kopīgi jāraugās, kā attīstīsies mūsu attiecības ar Krieviju, veltījot galveno uzmanību četrām jomām, par ko savā laikā jau tika runāts Sanktpēterburgā. Pirmkārt, tā ir politiskā un stratēģiskā telpa. Otrkārt – izglītības, pētniecības un kultūras jautājumi. Treškārt – personu brīva pārvietošanās. Ceturtkārt, drošības jautājumi. Sadarbībai un labām attiecībām ar Krieviju tagad ir varbūt pat vēl lielāka nozīme nekā agrāk,” uzsvēra Eiropas sadarbības direkcijas vadītājs, nosaucot par likumsakarīgu katras atsevišķas ES dalībvalsts attieksmi pret trešajām valstīm, uzsverot, ka jādomā par viedokļu atbilstību kopīgajām ES nostādnēm.
Atbilde “Latvijas Vēstnesim”
“LV”: – Īpašs aspekts nu
jau Eiropas Savienības attiecībās ir Latvijas robeža ar Krieviju,
kas tagad ir arī ES ārējā robeža. Krievijas puse joprojām nav
ratificējusi Latvijas un Krievijas robežlīgumu. Šīs problēmas
ignorance Latvijas un Krievijas attiecībās līdz šim bija varbūt
izskaidrojama ar zināmu Krievijas politisko aprindu ambīcijām un
impēriskās nostalģijas izpausmi. Tagad šīs ambīcijas saduras ar
visas ES interesēm.
P.Menā: – ES pašlaik attīsta dialogu ar Krieviju un šā
dialoga ietvaros ņem vērā arī problēmas dalībvalstu attiecībās ar
Krieviju. Tiesa, Latvija un Krievijas robežlīgums nav ES
kompetencē, tas jārisina sarunās starp Latviju un Krieviju.
Protams, ES no savas puses var sniegt iespējamo palīdzību. Taču
gribu uzsvērt, ka Latvijai jautājums par ES ārējo robežu šobrīd
jau ir pozitīvs faktors. Agrāk Latvija sarunās ar lielo
kaimiņvalsti bija viena un sadūrās, kā jūs teicāt, ar
“impēriskajām tendencēm”. Tagad situācija ir daudz līdzsvarotāka.
Var teikt, jo labākas ir ES attiecības ar Krieviju, jo labāka ir
arī Latvijas situācija. Nesen Luksemburgā parakstītajos Eiropas
Savienības un Krievijas dokumentos iekļauts arī ES aicinājums
Krievijai ratificēt robežlīgumus ar Igauniju un Latviju.
Francijas vēstnieks Mišels Fušē (Michel Foucher):
–Attiecīgais formulējums paziņojumā, ar ko nesen nāca klajā
Eiropas Savienības Padome un Komisija, ir šāds: “Padome un
Komisija atgādina, ka viena no Eiropas Savienības prioritātēm ir
visdrīzākajā laikā panākt Krievijas robežlīguma parakstīšanu un
ratificēšanu ar Igauniju un Latviju.”
Jānis Ūdris, “LV”