Stūrakmens patērētāju tiesību aizsardzības politikā
Vakar Ekonomikas ministrija starpinstitūciju saskaņošanai valsts sekretāru sanāksmē nodeva “Patērētāju tiesību aizsardzības politikas pamatnostādnes”. Tas ir vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments turpmākajiem pieciem gadiem.
Dokumenta uzdevums ir noteikt
patērētāju politikas pamatprincipus un galvenos rīcības
virzienus. Uz tā pamata tiks izstrādātas Patērētāju tiesību
aizsardzības programmas 2005.–2007.gadam un 2008.–2010.gadam,
liecina Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas
sniegtā informācija. Tātad pamatnostādnēm jākļūst par ļoti
būtisku stūrakmeni patērētāju tiesību aizsardzības politikā, kas
skar ikvienu iedzīvotāju. Atgādinām, ka Latvijā patērētāju
tiesību aizsardzības politikas aizmetņi meklējami pagājušā
gadsimta deviņdesmito gadu sākumā, kad tika pieņemts pirmais
likums “Par patērētāju tiesību aizsardzību”. Tam sekoja vairāki
normatīvie akti, kuri papildus citiem mērķiem arī aizsargā
patērētāju tiesības, piemēram, normatīvie akti, kuri nosaka
dažādu preču grupu sertifikāciju. Tomēr sistemātiska patērētāju
politikas veidošana tika sākta 1995.gadā, kad Latvija iesniedza
pieteikumu iestājai Eiropas Savienībā (ES). Proti, līdz ar to
mūsu valsts apņēmās arī veicināt un nodrošināt aktīvu patērētāju
aizsardzības politiku saskaņā ar ES normatīvajiem aktiem un ANO
vadošajiem principiem patērētāju aizsardzībai, kā arī tuvināt
patērētāju aizsardzības likumdošanu un pielāgot patērētāju
aizsardzību atbilstošajiem ES noteikumiem, nodrošināt efektīvu
juridisko aizsardzību patērētājiem, lai uzlabotu patēriņa preču
kvalitāti un saglabātu piemērotus drošuma standartus.
Nule izstrādātajās pamatnostādnēs kā patērētāju politikas mērķis
ir noteikta augsta līmeņa patērētāju tiesību aizsardzības
nodrošināšana, patērētāju aizsardzības jautājumu ietveršana citās
politikās, kā arī sabiedrības iesaistīšana patērētāju tiesību
aizsardzības jautājumu risināšanā.
To paredzēts sasniegt, īstenojot šādus apakšmērķus:
* nodrošināt patērētāju tiesību ietveršanu normatīvajos aktos,
tai skaitā ietverot patērētāju interešu aizsardzību citās
politikās;
* nodrošināt efektīvu patērētāju tiesību aizsardzības
likumdošanas ievērošanas uzraudzību;
* sasniegt augstu patērētāju un uzņēmēju informētības līmeni par
patērētāju tiesībām;
* palielināt patērētāju interešu aizstāvības nevalstisko
organizāciju lomu.
Pamatnostādnēs ir formulēti četri galvenie rīcības virzieni.
Viens no tiem ir patērētāju aizsardzības normatīvās bāzes
pilnveidošana. Kā otrs minama godīgas konkurences nodrošināšana
starp uzņēmējiem, veicot adekvātu un efektīvu tirgus uzraudzību.
Liela uzmanība tiks pievērsta arī patērētāju un uzņēmēju
informēšanai par patērētāju tiesību aizsardzības jautājumiem, kā
arī tiks veicināts sabiedrisko patērētāju interešu aizsardzības
organizāciju atbalsts.
Pēc pamatnostādņu saskaņošanas un apstiprināšanas Ministru
kabinetā Ekonomikas ministrija izstrādās Patērētāju tiesību
aizsardzības programmu 2005.–2007.gadam.
“LV” informācija