Draudi uz dzelzceļa – grūti iespaidojama realitāte
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Nesen vienas nedēļas laikā uz dzelzceļa notikuši divi visai draudīgi incidenti – sliežu spridzināšana Rīgā, Zemitāna stacijas tuvumā, un vilciena mašīnista traumēšana ar lokomotīves logā raidītu akmeni pie stacijas Ogrē. Tas savukārt uzdod jautājumus: cik droši varam justies uz dzelzceļa, kādas ir atbildīgo dienestu iespējas novērst potenciālos draudus?
Līdzīgi kūlas dedzināšanai, kurai
piemīt pavasara sezonas raksturs, pirms dažām nedēļām sevi
pieteikušas arī huligāniskas aktivitātes uz dzelzceļa. Kā norāda
Dzelzceļa policijas pārvaldes priekšnieks Viesturs Briedis, uz
sliedēm uzlikti dažāda lieluma priekšmeti, izsisti vilciena
vagonu stikli vai izdauzītas uz sliežu ceļiem izvietoto luksofora
lēcas lielākoties ir jauniešu barbarisku izpriecu rezultāts.
Iestājoties siltākam laikam, arvien biežāk šie jaunieši redzami
izklaidējamies pie dabas, tostarp arī dzelzceļa tuvumā. Ja tas
nozīmētu vien zaudējumu nodarīšanu VAS “Latvijas dzelzceļš”, tad
tik lielam uztraukumam varbūt nebūtu pamata. Taču huligānisma
gadījumu skaitam ir tendence pieaugt, un runa nav vairs tikai par
materiālām vērtībām vien. Klāt nākušas bažas par cilvēku veselību
un pat dzīvību.
“Huligānisms uz dzelzceļa nav saistīts nedz ar ļauniem nodomiem,
nedz diversijām. Pēc tam jau aizdomās turamie stāsta, ka
gribējuši vien pazīmēties kompānijā vai parādīt meitenei, uz
kādiem varoņdarbiem spējīgi,” noziegumu iemeslus atklāj V.
Briedis. “Jaunieši rīkojas, nedomājot par sekām. Viņi nenostāda
ne sevi, ne arī sev tuvus cilvēkus otrā pusē – tur, kur mestais
akmens trāpīs.”
Incidentu skaits pieaug
Par to, cik bīstamas ir jauniešu
izklaides dzelzceļa tuvumā, varējām pārliecināties pēc
plašsaziņas līdzekļos izklāstītā uzbrukuma vilciena mašīnistam.
Tas notika Lieldienu brīvdienās, kad huligāni Ogres stacijā ar
akmeni izsita mašīnistu telpas loga stiklu, smagi savainojot
mašīnista palīgu. Ir ierosināta krimināllieta. V. Briedis
apgalvo, ka aizdomās turamie ir noskaidroti, bet vēl norit
izmeklēšana. Dzelzceļa policijas priekšnieks cer, ka šai lietai
būs loģisks iznākums – vainīgie tiks sodīti.
Minētais gadījums ne tuvu nav vienīgais šāda veida huligānisms.
Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas priekšnieks Andris Dunskis
norāda uz statistiku: “Pagājušā gadā 17 reizes fiksēts, ka
izsisti vilciena vagonu logu stikli. Aizpagājušajā gadā
reģistrēts tikpat šādu noziedzīgu nodarījumu, bet šogad četros
mēnešos jau 14. Aprīlī vien septiņas reizes izsisti logu stikli.”
A. Dunskis stāsta, ka parasti vagoni tiek apmētāti, kad vilciens
brauc. “Ja akmens tiek mests pretim vilcienam, kas traucas ar
ātrumu 80 kilometri stundā, abu spēku kopsumma ir pietiekami
liela, lai nodarītu bojājumus ritošajam sastāvam un traumētu kādu
pasažieri vai dzelzceļa darbinieku,” skaidro A. Dunskis.
Dzelzceļa darbinieki ir apdrošināti, tāpēc traumu gūšanas
gadījumā saņem kompensāciju. Taču, ja cieš vilciena pasažieris,
viņam jāārstējas par personīgajiem līdzekļiem.
Trūkst vagonu
A. Dunskis norāda uz vēl kādu problēmu, kas rodas ritošā sastāva bojāšanas dēļ. “Ja ir izsists loga stikls, tad vagonam uzreiz jādodas uz tehniskās apkopes vietu, kur stikls tiek mainīts. Diemžēl pasažieru pārvadātājiem nav tik daudz tehnikas, lai varētu aizstāt visus bojātos vagonus. Turklāt to tehniskais stāvoklis kļūst ar katru gadu bēdīgāks. Pasažieru pārvadātāju rīcībā ir vagoni, kas ražoti, sākot no pagājušā gadsimta 60. gadiem. Kalpošanas laiks daudziem ir no 20 līdz 28 gadiem, citi jau norakstīti vecuma un nedrošības dēļ. Daži vagoni ar valsts atbalstu pirms diviem gadiem izremontēti. Tas it kā attālina vagonu norakstīšanas brīdi. Tātad tehnikas trūkuma dēļ nepieciešamības gadījumā ir iespēja izmantot vecos vagonus. Kopumā vagonu ar katru gadu kļūst arvien mazāk un mazāk. Līdz ar to akciju sabiedrībai “Pasažieru vilciens” ir ļoti grūti nodrošināt to aizstājamību,” skaidro A. Dunskis. Ritošā sastāva tehnisko stāvokli nevar salīdzināt ar dzelzceļa transportu citās Eiropas valstīs, un Latvijas iedzīvotāji nav tik bagāti, lai varētu atļauties paši savām rokām bojāt šos transporta līdzekļus, bet realitāte ir citāda.
Vainu grūti pierādīt
“Jebkurš noziedznieks aiz sevis
atstāj pēdas, un mūsu uzdevums ir tās atrast. Lai pierādītu
huligānu vainu logu izsišanas gadījumos, jāstrādā ļoti
skrupulozi. No nozieguma vietas mums ir tikai izsists logs un
akmens. Šādos gadījumos policisti lielākoties strādā pie iegūto
pierādījumu nostiprināšanas,” dzelzceļa policijas darba specifiku
apraksta V. Briedis. Viņš atzīst, ka faktiski policisti atklāj 70
procentus noziegumu, taču ne visus izdodas pierādīt juridiski.
Turklāt šādu sīku noziegumu izmeklēšana prasa ļoti daudz laika,
kas neļauj policijas darbiniekiem strādāt pie apjomīgāku lietu
noskaidrošanas.
Visvairāk huligānisma ir piepilsētu teritorijās. Tāpēc V. Briedis
uzsver, ka šo noziegumu izmeklēšanā ļoti svarīga ir sadarbība ar
Valsts policijas pārvalžu darbiniekiem, kuri strādā konkrētajā
rajonā. Viņi labāk pazīst vietējos iedzīvotājus un līdz ar to var
sniegt svarīgu informāciju izmeklēšanā. “Visproblemātiskākie ir
dzelzceļa posmi virzienā uz Ogri un Siguldu. Iemesli, iespējams,
meklējami sociālajā vidē,” pieļauj V. Briedis.
Šķēršļi uz sliedēm –
no monētām līdz ledusskapjiem
Aptaujātās amatpersonas atzīst, ka
visizplatītākās ļaundarības ir dažādu priekšmetu likšana uz
sliedēm. Tie esot gan monētas, gan arī daudz bīstamākas lietas –
riepas un akmeņi. A. Dunskis stāsta, ka bijuši pat tādi gadījumi,
kad cilvēku slinkuma vai arī naudas trūkuma dēļ par izgāztuvēm
izvēlētas dzelzceļa teritorijas un uz sliedēm, piemēram,
novietots saimniecībā vairs nederīgs ledusskapis. Tik lielus
priekšmetus mašīnisti var pamanīt laikus. Tad ir jāapstājas un
lokomotīvju brigādēm pašām jānovāc vietējiem iedzīvotājiem vairs
nederīgie lūžņi. “Pagājušajā gadā vien dažādu priekšmetu
uzlikšana uz sliedēm fiksēta 52 reizes. Ierosinātas vairākas
krimināllietas. Šogad jau gada pirmajā ceturksnī bijuši 30 šādi
gadījumi,” uz statistiku norāda V. Briedis.
Diemžēl huligānu iecienīta izklaide esot arī sliežu gabalu un
gulšņu izņemšana, kas ne tikai traucē un kavē satiksmi, bet var
novest pie katastrofas, vilcienam noskrienot no sliedēm. A.
Dunskis gan piezīmē, ka sliežu ceļi visā valsts teritorijā
aprīkoti ar ierīcēm, kas fiksē sliežu pārrāvumus. Līdz ar to
vilcienu kustība konkrētajā ceļa posmā tiek pārtraukta.
“Pasažieru vilcienam pāris minūtes pastāvēt vēl nav tik traģiski,
taču ar kravas vilcieniem ir citādi,” skaidro V. Briedis. “Kravas
ir dažāda tipa – tiek pārvadātas ne tikai ogles un koki. Nav
nekāds noslēpums, ka Latvijai cauri iet indīgas un bīstamas
kravas, un iedomājieties, ja šī viela stāv Rīgas pievārtē kāda
huligāna dēļ – izrādās, ka izsista luksofora sarkanā lēca vai
sliežu savienojuma vietā iemesta monēta, tāpēc ierīces rāda, ka
ceļš ir aizņemts. Jā, arī šādas vietas diemžēl huligāni zina,”
atzīst V. Briedis.
Plašs noziegumu spektrs
Diemžēl bez visiem
iepriekšminētajiem noziegumiem, kas saistīti ar vēršanos pret
dzelzceļa infrastruktūru un pārvadātājiem, aktuāli ir arī
uzbrukumi cilvēkiem. “Joprojām daudz ir zādzību. Pagājušajā gadā
bija arī trīs slepkavības, kuras atklājām. Ceram, ka šogad, tik
smagu noziegumu nebūs,” stāsta V. Briedis.
Viens no nopietnākajiem šī gada notikumiem bija sliežu
spridzināšana dzelzceļa iecirknī Jāņavārti–Zemitāni. Sprādziena
dēļ tika sabojāts 30 cm garš sliedes posms, bet, par laimi,
iekārtas to laikus konstatēja. V. Briedis apstiprina, ka viņa
vadītās struktūras darbinieki izmeklējuši šo notikumu, bet tagad
to turpina Organizētās noziedzības apkarošanas pārvalde.
Tajā pašā dienā, kad notika spridzināšana, kāds zvanīja arī uz
lokomotīvju depo un pavēstīja, ka tas ir mīnēts. Dzelzceļa
policija šo noziegumu atklāja – draudējis kāds bijušais VAS
“Latvijas dzelzceļš” darbinieks, kuram pret agrāko darbavietu
radies naids. Dzelzceļa policijas darbiniekiem arī jāizmeklē
incidenti, kas saistīti ar viltotiem braukšanas dokumentiem. Pērn
bijuši aptuveni 250 šādi gadījumi. Atklāj tos parasti kontrolieri
un konduktori.
V. Briedis arī norāda, ka dzelzceļa teritorijā notiek aktīva
ekonomiskā darbība ar visām no tā izrietošajām sekām. Proti,
policijas darbiniekiem nākas saskarties arī ar kontrabandas un
piesavināšanās gadījumiem.
Dzelzceļa policijas loma palielināsies
Šobrīd Dzelzceļa policijas
pārvalde ir vienīgā struktūrvienība Latvijā, kas nodarbojas ar to
noziedzīgo nodarījumu un administratīvo pārkāpumu fiksēšanu un
atklāšanu, kas saistīti ar dzelzceļa pievedceļiem, vilcieniem un
uzņēmumiem, kuri apkalpo dzelzceļu. V. Briedis prognozē, ka,
Latvijai nu jau oficiāli iestājoties Eiropas Savienībā (ES), viņa
vadītās policijas struktūrvienības loma pieaugs, jo palielināsies
tranzīta plūsma. Lai to ilustrētu, V. Briedis piedāvā piemēru:
“Daugavpilī ienāk krava, bet saņēmējs ir Ventspilī. Kad krava
tiek nogādāta tur, atklājas, ka kaut kas nav kārtībā – vai nu
norauta muitas plomba, vai trūkst preču. Kas nodarbosies ar
izmeklēšanu? Ja to izmeklētu tikai valsts policijas teritoriālās
iestādes, notiktu sarakste savā starpā, kas ir laikietilpīgs
process. Savukārt Dzelzceļa policijas reģionālajās iestādēs ir
informācija par dzelzceļa sastāva atrašanos gan Daugavpilī, gan
Ventspilī, gan par to, kur sastāvs apstājies un kur varēja notikt
noziegums. Līdz ar to mēs nekavējoties varam informāciju
pārbaudīt,” skaidro V. Briedis.
Tāpat nevar nenovērtēt terorisma iespējamību. V. Briedis gan
uzsver, ka reālu draudu šobrīd nav, bet jāņem vērā globālās
tendences: “Rīgā stāv vilcienu sastāvi ar 30 00 tonnām degvielas.
Nedod Dievs, ka to gribētu izmantot kāds ekstrēmists.”
Ieva Treija