“Tuvi top, kas reiz bij` tāli...”
No kopējā tirgus līdz Eiropas Savienībai
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks
1.
Vācija. Reihstāgs 1945. gadā Foto: Vācijas Federatīvās Republikas Fotodienests; Inter Nationes/dpa |
1. maijā Eiropas Savienība (ES) atzīmēja lielāko paplašināšanos tās vēsturē, vienlaikus uzņemot desmit jaunas dalībvalstis un kļūstot par divdesmit piecu valstu savienību. Tas nepārprotami ir vēsturisks notikums kā jaunajām, tā arī vecajām dalībvalstīm. Eiropā aizsākas jaunā ēra, jo ar šo paplašināšanos pagātnē tiek atstāts smagais pēckara mantojums, kas uz ilgiem gadu desmitiem bija sašķēlis kontinentu. Par godu šim notikumam daudzās Eiropas Savienības valstīs, arī Latvijā, tika rīkotas plašas svinības, pacelti karogi, atskaņota Bēthovena “Oda priekam” – ES oficiālā himna. Polijas prezidents Aleksandrs Kvasņevskis, izvērtējot ES paplašināšanas nozīmi, uzsvēris, ka tādējādi Eiropa uzvarējusi savu traģisko vēsturi. Sperts liels solis uz priekšu stabilas, plaukstošas, drošas, vienotas un demokrātiskas Eiropas izveidē.
Karu aizēnotā
integrācija
Eiropa ceļā uz vienotību ir
nogājusi garu un sarežģītu ceļu. Jau viduslaikos valdnieki,
politiķi, domātāji, baznīcas pārstāvji sāka aktualizēt ciešas
sadarbības nepieciešamību. Viens no galvenajiem nosacījumiem, kas
virzīja uz priekšu šo domu, bija drošības problēma. Atskatoties
Eiropas vēsturē, cauri daudziem gadsimtiem redzams, ka tā ilgu
laiku bijusi politiski sašķelta, fragmentāra un nestabila.
Valstis vai valstu apvienības tradicionāli konfliktēja un karoja
cita pret citu. Eiropu ir skāris Simtgadu karš (1337–1453),
Trīsdesmit gadu karš(1618–1648), kā arī Pirmais un Otrais
pasau-les karš. Redzot postu, ko nodarīja mūžīgie kari, eiropieši
problēmas risinājumu saskatīja valstu pakāpeniskā tuvināšanā un
apvienošanā. Tomēr daudzus gadsimtus tas bija un palika tikai
sapnis.
Jaunas idejas Eiropas valstu integrācijas attīstībā pēc Pirmā
pasaules kara centās ienest austriešu–ungāru grāfs Rihards
Kundenhove–Kalergi. Viņš piedāvāja t.s. Paneiropas plānu, kas
paredzēja Eiropas valstu konsolidāciju politiskiekonomiskā
federācijā. R.Kudenhove–Kalergi uzsvēra, ka eiropiešiem jābūvē
savstarpējās saprašanās, kopīgu interešu un draudzības tilti gan
starp cilvēkiem, gan rūpniecības un organizāciju jomā. Paneiropas
solidaritātes izjūtai un eiropiešu patriotisma jūtām ir
jānostiprinās kā augstākajam ideālam, respektējot katras nācijas
intereses.
1929.gadā arī Francijas ārlietu ministrs Aristids Briāns
izstrādāja savu Eiropas apvienošanās projektu, ko iesniedza 27
valstīm. Tas paredzēja ekonomisko procesu regulēšanu, miera
kopīgu nodrošināšanu un harmoniju Eiropas valstu attiecībās. Visu
to vajadzēja panākt uz federālās savienības bāzes, ievērojot
valstu suverenitāti. Eiropas valstu sadarbības priekšplānā
A.Briāns izvirzīja ekonomiskos faktorus, kam bija jāveicina
iedzīvotāju labklājības pieaugums. Integrācijas procesu
priekšgalā būtu reprezentatīva un atbildīga padome, kurā ietilptu
Eiropas valstu valdību pārstāvji. Taču nedz R.Kudenhoves–Kalergi,
nedz A.Briāna plāni netika īstenoti.
Beidzot – reāla
sadarbība
un tuvināšanās
Pie ciešas integrācijas idejas
Eiropas valstis atkal atgriezās pēc Otrā pasaules kara beigām.
Tieši kara smagās un postošās sekas lika Eiropas līderiem apjaust
nepieciešamību beidzot sākt reālu valstu sadarbību un
.tuvināšanos. Karš kalpoja par sava veida katalizatoru, t.i.,
integrācijas procesu paātrinātājs. Pēckara gados asu kritiku
izpelnījās pārmērīgs nacionālisms, kas tika vainots pie dažādu
konfliktu izcelšanās. Izvērsās federālistu kustība, kas aicināja
pāriet no nacionālām varām uz federālu institūciju izveidi. Tomēr
federālisms neguva plašu atbalstu, jo, piemēram, Lielbritānija
paziņoja, ka tā paliks nacionāla valsts, kaut arī tās līderis
Vinstons Čērčils pauda pozitīvu nostāju Eiropas vienotības
jautājumos.
Integrācijas procesus Rietumeiropā sekmēja arī bailes no Padomju
Savienības un komunisma tālākas izplatības. Eiropieši saprata,
ka, cieši kooperējoties, kara sekas varēs pārvarēt daudz ātrāk un
atjaunot agrāko Eiropas valstu ietekmi pasaulē. Zināma loma
integrācijas procesu sekmēšanā bija arī Amerikas Savienotajām
Valstīm, kas uzskatīja, ka brīvs kopējais tirgus būs svarīgs
nosacījums Eiropas straujākā atjaunošanā.
1948.gada maijā Eiropas kongresā Hāgā izskanēja idejas par
politiski ekonomiskas savienības izveides nepieciešamību, bet
gadu vēlāk Londonā jau tika parakstīta desmit valstu konvencija
par Eiropas Padomi.
Tā, pastāvot noteiktiem ekonomiskiem un politiskiem
priekšnoteikumiem, integrācijas process Rietumeiropā pagājušā
gadsimta četrdesmito gadu beigās un piecdesmito sākumā
pakāpeniski uzņēma tempu. Bet no tā tika izslēgtas Austrumeiropas
un Baltijas valstis, kas bija nonākušās Padomju Savienības
atkarībā.
Atsevišķu Eiropas valstu līderi bija pārliecināti, ka
integrācijas process vispirms jāattīsta ekonomiskajā jomā,
aptverot ar kopīgu politiku kādu no svarīgām tautsaimniecības
nozarēm.
“Gaisa tilts” uz Rietumberlīni (1948. gada jūnijs – 1949. gada maijs): ASV militārās transporta lidmašīnas piegādā Padomju armijas ielenktās Rietumberlīnes iedzīvotājiem pārtiku Foto: Vācijas Federatīvās Republikas Fotodienests; Inter Nationes/dpa |
Eiropas Savienības
aizsākums
1950.gada 9.maijā Francijas
ārlietu ministrs Robērs Šūmans nāca ar aicinājumu veidot Eiropas
Ogļu un tērauda kopienu, apvienojot valstu ogļu un tērauda
resursus zem vienotas pārnacionālas pārvaldes, kas būtu
neatkarīga no nacionālajām valdībām. R. Šūmans arī uzsvēra
solidaritātes nepieciešamību integrācijas procesā.
1951.gada 21.aprīlī Parīzē Francija, Vācija, Beļģija, Nīderlande,
Luksemburga un Itālija parakstīja līgumu par Eiropas Ogļu un
tērauda kopienu. Tas paredzēja ekonomiskās izaugsmes sekmēšanu,
vienota tirgus izveidi, tarifu samazināšanu un tirdzniecības
ierobežojumu atcelšanu, nodarbinātības un iedzīvotāju labklājības
paaugstināšanu. Ar šo soli arī aizsākās mūsdienu Eiropas
Savienības veidošana.
Pagājušā gadsimta piecdesmito gadu vidū Eiropas valstis, redzot
integrācijas procesu izdevīgumu, nolēma paplašināt Parīzē sākto
sektoriālo sadarbības modeli un ķerties pie kopēja tirgus
veidošanas un ciešas koordinācijas ne vien ogļu un tērauda jomā,
bet arī citās tautsaimniecības nozarēs. 1955.gada jūnijā Mesīnas
konferences laikā Eiropas valstu sešinieks akceptēja ekonomiskās
integrācijas paplašināšanas nepieciešamību.
Ņemot vērā enerģētisko resursu nepietiekamību daudzās Eiropas
valstīs, Francijas pārstāvis Žans Monē ierosināja pakļaut kopīgai
politikai arī šo sektoru. Mesīnas konferences rezolūcijā tika
uzsvērts, ka “valdības uzskata par nepieciešamu strādāt pie
vienotas Eiropas nostiprināšanas caur kopīgu institūciju izveidi,
progresīvu nacionālo ekonomiku sakausēšanu, vienota tirgus
izveidi un sociālās politikas harmonizāciju. Šāda politika ir
nepieciešama, ja Eiropa vēlas saglabāt savu stāvokli pasaulē,
atjaunot savu ietekmi un sasniegt iedzīvotāju dzīves līmeņa
paaugstināšanu.” Mesīnā arī akcentēja brīva darbaspēka
pārvietošanās nepieciešamību, sadarbību transporta jomā un
atomenerģijas ražošanā un pārraudzībā.
Turpmāk – nobeigums