Esam un būsim tranzītvalsts
Latvijas pievienošanās Eiropas Savienībai (ES) mūsu valsts tautsaimniecībā strādājošajiem sniedz ne tikai daudz iespēju un priekšrocību, bet dažkārt arī ne mazumu problēmu. Jo asi tās izjūt transporta un loģistikas uzņēmēji un darbinieki. Tāpēc par īsti savlaicīgu pasākumu uzskatāma šīs nozares organizāciju sadarbībā ar valsts institūcijām rīkotā konference. Tās namatēvi pirms tam ieskicēja konferencē iztirzājamo un risināmo akūto problēmu loku, kā arī skāra tuvas nākotnes jautājumus.
Konference “Transports un
loģistika 2004” tiek rīkota jau otro reizi (pirmais šāda veida
pasākums notika aizpērn), un tās laikā ir apskatāma 2.
starptautiskā transporta, komunikāciju un loģistikas izstāde.
Pasākumi tiek atklāti 13. maijā, un to norises vieta ir
sabiedrības “BT 1” Starptautisko izstāžu centrs Ķīpsalā.
“Latvija bija, ir un būs tranzītvalsts,” plašsaziņas līdzekļu
pārstāvjiem sacīja Latvijas Starptautisko autopārvadātāju
asociācijas “Latvijas auto” prezidents Valdis Trēziņš, norādot,
ka iekļaušanās ES struktūrās nozīmē darba turpināšanu citā,
augstākā līmenī. Viņš sacīja, ka konferences mērķis ir transporta
un loģistikas sfēras problēmu analīze un risināšana, piedaloties
kompetentiem dažādu valstu speciālistiem. Kā svarīgu aspektu V.
Trēziņš atzīmēja arī konkurējošo kaimiņvalstu ekspertu, kā arī
Latvijas atbildīgo valsts institūciju – muitas un robežsardzes –
pārstāvju piedalīšanos. Satiksmes ministrijas Tranzīta politikas
departamenta direktors Andris Maldups uzsvēra, ka ministrija
labprāt atbalstījusi konferences rīkošanu, jo tā uzskatāma par
pirmo izdevušos šāda veida pasākumu, kas turklāt jau kļuvis
regulārs. Ļoti izdevīgi izvēlēts arī konferences norises laiks,
atzīmēja A. Maldups, jo transporta un loģistikas nozarēs
strādājošie divās nedēļās jau būs paguvuši apzināt un izvērtēt
jaunās problēmas un grūtības.
Par operatīvo situāciju ar satraukumu un kritiku runāja Latvijas
Loģistikas un muitas brokeru asociācijas prezidents Aivars
Tauriņš. Viņš norādīja uz kritisko stāvokli muitā – datorizētās
sistēmas problēmu dēļ būtiski kavējas muitas procedūru veikšana,
tāpēc muitas darbiniekiem daudzas darbības jāveic ar vecajām
metodēm, proti, jāstrādā ar papīra dokumentiem. Šāda situācija
nozīmē nepieciešamību visu reģionālo muitas iestāžu darbu veikt
atbilstoši “avārijas režīma” prasībām, pretējā gadījumā
pārvadātājiem nāksies ciest milzu zaudējumus – kravas auto
dīkstāve izmaksā vismaz 100 eiro diennaktī, bet kuģa dīkstāves
radītie zaudējumi rēķināmi tūkstošos. Zaudējumu summas firmai
nākas iekļaut cenās, tāpēc galarezultātā tos sedz patērētājs, jo
uzņēmumu izredzes tiesā uzvarēt valsts iestādi vērtējamas kā
problemātiskas, atzina A.Tauriņš.
Kā pozitīvu piemēru A. Tauriņš minēja Igaunijas muitas darbu, kas
norit sekmīgi, jo tiek izmantotas kvalitatīvas datorprogrammas.
Viņš uzsvēra nepieciešamību konferencē rast problēmas risinājumu,
lai neatkārtotos bēdīgā pieredze ar veterinārās kontroles
punktiem.
Latvijas Kuģu brokeru un aģentu nacionālās asociācijas
ģenerālsekretārs Raimonds Toms nosauca konkrētu skaitli –
prasībām atbilstošu veterinārās kontroles punktu trūkums radījis
zaudējumus apmēram 50 miljonu dolāru vērtībā. Kā traucēkli
sekmīgam biznesam viņš minēja arī Rīgas ostas tarifu
neprognozējamību – sevišķi negatīvi tā ietekmē prāmju
pārvadājumus, kas ir ilgtermiņā plānojams bizness. R. Toms
norādīja, ka tranzīta attīstību kavē arī kvalitatīvu autoceļu
trūkums. Ceļu renovācijas nepieciešamību atzina arī Latvijas
Tranzītbiznesa asociācijas izpilddirektors Ģirts Verners.
Projekta “Transports un loģistika” vadītājs Kaspars Cimermanis
pastāstīja, ka izstādē būs pārstāvētas apmēram 100 firmas no
deviņām valstīm, un pauda nožēlu par Latvijas ostu
nepiedalīšanos. Ārzemju uzņēmumi labprāt izmanto savās mājās
notiekošas izstādes, lai nodibinātu biznesa kontaktus un
piesaistītu pircējus klientus, sacīja K. Cimermanis. Izstādē būs
aplūkojama visdažādākā tehnika – vilcēji, piekabes,
transportlīdzekļi, būs iespēja arī iepazīties ar transporta un
loģistikas uzņēmumu pakalpojumu piedāvājumu klāstu.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv