Lobēšana ir civilizēts un ētisks process
Viens nav karotājs – šis teiciens pilnībā atbilst tam, kā savas intereses 25 valstu Eiropā aizstāv uzņēmēji, dažādas asociācijas, kā arī katra dalībvalsts. ES par lobismu runā kā par absolūti normālu un pašsaprotamu procesu. Briselē darbojas 10 000 lobiji, kas pārstāv visdažādākās jomas, sākot ar transportu, nodokļiem un vidi un beidzot ar sociālajiem jautājumiem. Eiropas Parlamentā ir izstrādāts speciāls kodekss sadarbībai ar lobistiem, apstiprināts to saraksts. Tādēļ naivi būtu cerēt, ka, piemēram, no Latvijas aizbrauks kāds uzņēmējs un sāks ES institūcijās lobēt savas intereses. Vispirms ir jābūt organizācijai, kuru lobists pārstāv.
Kas ir un
kas nav lobisms
Kā skaidrots enciklopedijā
“Websters’ New Collegiate Dictionary,” lobisms ir
darbības, kas vērstas uz valsts oficiālo pārstāvju, it īpaši
likumdevēju, ietekmēšanu ar likumu pieņemšanu saistītos
jautājumos; mēģinājums pamudināt valsts oficiālos pārstāvjus
lobistam vēlamai rīcībai. Savukārt lobists ir persona, kas mēģina
pārliecināt politiķus par kāda pasākuma vai likuma izmaiņu
nepieciešamību. Kā uzsver Latvijas Darba devēju konfederācijas
ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme, lai sekmīgi aizstāvētu savas
interes, ir jāapvienojas. Jo viņa varēja minēt tikai vienu
piemēru no vēstures, kad indivīds viens pats spēja panākt
izmaiņas valsts likumdošanā. Runa ir par grieķu miljardieri
Aristoteli Onasi, kas panāca grozījumus likumā par mantošanas
tiesībām, nosakot, ka ārzemniekiem nav tiesību uz mantojuma
saņemšanu Grieķijā. Tādējādi savai sievai Žaklīnai Kenedijai
atņemot jebkuras iespējas pretendēt uz viņa īpašumiem.
Savu interešu aizstāvība ES nav tikai iespēja, kuru grēks būtu
neizmantot, tā ir nepieciešamība, zināmā mērā valsts prestiža
jautājums. I. Jaunzeme arī norāda, ka lobēšana nav tumšu intrigu
pīšana, bet gan civilizēts un augsti ētisks process ar saviem
spēles noteikumiem. Ar lobēšanu nodarbojas ne vien uzņēmēji, to
organizācijas un arodbiedrības, bet arī dažādas labdarības
organizācijas un centri. Viens no spēcīgākajiem savu interešu
aizstāvjiem, ar kuru pasaulē rēķinās, ir “Green Peace”,
tāpat var minēt dažādās patērētāju tiesību aizsardzības
organizācijas.
Viens no priekšnoteikumiem sekmīgai savu interešu aizstāvībai ir
pazīt tos, kurus vēlies ietekmēt, un nesajaukt kompetences
sfēras. Tas nozīmē runāt ar tiem cilvēkiem, kuri reāli nodarbojas
ar lobistu interesējošo jautājumu. Ne vienmēr jārunā ar pašu
ministru par katru sīkumu. Visticamāk, piecas minūtes pēc sarunas
viņš jau būs par to aizmirsis. Bieži vien svarīgāk ir runāt ar
nozares ekspertiem. Turklāt uzņēmējiem vajadzētu atbalstīt valsts
attīstības mērķus. Kā min I. Jaunzeme: “Jūsu mērķis vienmēr var
saskanēt ar kādu no valsts ilgtermiņa mērķiem.” Civilizētā valstī
lobistam izdosies gūt panākumus tikai tajā gadījumā, ja viņš
pierādīs, ka nedarbojas vienīgi savās šaurajās interesēs, bet tas
nāks par labu visai nozarei, tautsaimniecībai un, visbeidzot,
sabiedrībai kopumā.
Kā lobē Eiropā
Pēc Latvijas Darba devēju
konfederācijas ielūguma uz semināru par lobēšanu Rīgā bija
ieradušies Itālijas uzņēmumu apvienības “Confindustria”
biroja Briselē vadītājs Paolo Nikoleti un UNICE (Eiropas
uzņēmēju un darba devēju konfederācijas apvienība) padomnieks
Folkers Francs, lai dalītos savā pieredzē par darbu ES
institūcijās.
“Confindustria” pārstāv 113 000 uzņēmumu un 4
200 000 darbinieku, tā apvieno visas Itālijas rūpniecības
nozares. Lobēšana notiek divos līmeņos: nacionālajā un ES. Kā
uzsvēra P. Nikoleti, Itālijā lobēšana ir mēģinājums stimulēt
valsts attīstību, domājot par tautsaimniecības ilgtspēju.
“Confindustria” izdod savu avīzi, kurai ir vairāk nekā
miljons lasītāju. Avīzē tiek rakstīts par valsts ekonomisko un
reģionālo attīstību, lietām, kas, uzņēmējprāt, nav sakārtotas
pareizi. Apvienībai ir arī sava universitāte ar plašiem
starptautiskiem sakariem. “Confindustria” darbojas vairāki
departamenti: Lobēšanas departaments nacionālajā līmenī,
Pētniecības departaments, Labklājības un cilvēktiesību
departaments u.c. Apvienības birojā Briselē strādā 25 cilvēki
tādās jomās kā, piemēram, vide un enerģētika, sociālie jautājumi,
transports, ārējā tirdzniecība u.c. Šo darbinieku uzdevums ir
likumu tapšanas gaitā identificēt problēmas, konsultēties ar
attiecīgo nozaru ekspertiem un tālāk jau iesniegt savus
alternatīvos risinājumus. Kā individuālās lobēšanas piemēru P.
Nikoleti minēja jautājumu par transeiropas transporta tīklu, kuru
Itālija uzskatīja par nepieciešamu paplašināt. Uzņēmēji
uzskatīja, ka preču pārvadāšana ar ātrumu 40 km stundā ir daudz
par lēnu, jābūvē jaunas maģistrāles. “Confindustria”
vispirms vērsās pie savas valdības, kas tālāk par to runāja
Eiropas Komisijā, un nu šis jautājums tiks apspriests ES līmenī.
Jāpiebilst, ka apvienības gada budžets ir 50 miljoni eiro.
“Confindustria”, protams, cieši sadarbojas ar
UNICE, kas ir ļoti ietekmīgs spēks ES. Jāpiebilst, ka
Baltijas valstis šajā organizācijā pagaidām ir novērotāju
statusā, taču tām ir visas iespējas kļūt par pilntiesīgām
dalībniecēm. Šobrīd UNICE apvieno 36 dalīborganizācijas no
29 valstīm, pārstāvot 16 miljonus uzņēmumu. No vienas puses, tas,
protams, ir liels un ietekmīgs spēks, no otras, tik lielā
organizācijā bieži ir grūtības vienoties par kopīgām nostādnēm.
UNICE Briselē pārstāv 35 cilvēki, kuri strādā ar
visplašāko ekspertu loku. Lobisti ES darbojas trijās
institūcijās: Eiropas Komisijā, Eiropas Parlamentā un Eiropas
Padomē. Kā minēja F. Francs, visnecaurspīdīgākā institūcija,
kuras gaiteņi atsauc atmiņā F. Kafkas stāstus, ir Eiropas
Komisija. Savukārt vislabākā sadarbība ir ar Eiropas Parlamentu,
jo deputāti saprot, ka lobistu ieteikumi patiesībā ir ļoti
vērtīgi, jo balstās uz ekspertu slēdzieniem. Kā uzsvēra
UNICE pārstāvis, organizācija neaizstāvēs kāda uzņēmēja
intereses panākt grozījumus tajā vai citā likuma pantā. Tā cenšas
realizēt savu Eiropas biznesa redzējumu, vadoties pēc Lisabonas
stratēģijā izšķirošajiem mērķiem.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv