Rapsis – gan pārtikai, gan degvielai
Rapša vērtīgo īpašību dēļ uz to netiek attiecinātas audzēšanas kvotas. Foto: SIA “Iecavnieks” |
Jau vismaz pāris gadu rapsis vairs nav uzskatāms par retu vai eksotisku kultūru. Šim augam pievērsta pastiprināta lauksaimnieku uzmanība, top ar tā audzēšanu un pārstrādi saistīti lieli biznesa projekti. Par šīs lauksaimniecības un rūpniecības nozares problēmām un perspektīvām “Latvijas Vēstnesim” stāsta SIA “Iecavnieks” direktors Dainis Lagzdiņš un komercdirektore Iveta Grudovska.
D.Lagzdiņš: – “Iecavnieks”
audzē vasaras un ziemas rapsi, vasaras un ziemas kviešus, linus,
sākam audzēt arī kaņepes. Sniedzam arī pakalpojumus citām firmām
– viņu vajadzībām iepērkam, tīrām, kaltējam un uzglabājam
graudus. Eksperimentālā veidā ražojam jaunu produktu – kaņepju
grūdeni. Bet visperspektīvākā mūsu nozare ir eļļas ražošana.
Sākām 2001. gadā ar nelielu apjomu, tagad to pakāpeniski
palielinām – iegādājamies jaunas spiedes, mainām iesai-ņojumu,
pudeles. Norit sarunas ar skandināviem par produkcijas
tirdzniecību šajā reģionā, varbūt iesim arī Vācijas virzienā.
Šobrīd mums nav rafinēšanas iekārtas, taču nākotnē viss ir
iespējams.
No pērn eļļai izmantotajiem rapšiem apmēram viena septītā daļa
bija pašu audzēti, pārējos iepirkām no zemniekiem. Paši tik daudz
izaudzēt nevaram – mūsu ražošanas apjomi ir daudz lielāki nekā
mūsu sējumu platības. Sākotnēji arī ražošana noritēja
pieticīgākos apjomos – mēs to saucam “kā vecmāmiņas virtuvē”. Un
arī tagad ir līdzīgi – 2001. gadā pārstrādājām 1000 tonnas rapša
sēklas, 2002. gadā – 2000 tonnas, bet pērn – 3000 tonnas rapša
sēklas, iegūstot 1000 tonnas eļļas. Tas nav daudz. Taču attīstība
turpinās – pagājušajā gadā veiksmīgi realizējām mūsu SAPARD
projektu, kura ietvaros uzbūvējām jaunu kalšu kompleksu. Divi
kalšu kompleksi mums jau bija, taču pārstrādes apjomi pieaug,
tāpēc uzbūvējām trešo, kas atbilst visām Eiropas prasībām. Šobrīd
strādājam pie otrā SAPARD projekta. Esam jau saņēmuši iekārtas,
ceļam rūpnīcu, kuras jauda būs 20 000 tonnu eļļas gadā.
Eļļas piedāvājums tirgū ir ļoti liels. Importēta tiek gan jau
pudelēs sapildīta produkcija, gan eļļa, kuru fasē Latvijā. Mūsu
niša ir nerafinētās eļļas ražošana – no veselības viedokļa tieši
tā ir vērtīgāka. Savu produktu pārdodam par apmēram latu litrā,
bet, piemēram, Somijā litrs tādas pašas nerafinētas rapša eļļas
maksā 3 eiro un 85 centus, lai gan kvalitātes ziņā mūsu eļļa
nebūt nav sliktāka.
Iepirkuma cena kā
mārketinga instruments
– Rapša audzēšanas apjomi īsti
netiek līdzi ražošanas pieprasījumam, un tas nozīmē konkurenci
iepirkšanas jomā. Kāda ir šī situācija Latvijas ražotāju
skatījumā?
D.Lagzdiņš: – Dažas ārvalstu firmas
varētu piekopt sava veida dempinga politiku, maksājot Latvijai
neadekvāti augstu cenu un tādējādi piesaistot sev audzētājus.
Grūti prognozēt, kādas metodes tiks izmantotas tirgus
iekarošanai. Kurš aizņems vislielāko tirgus sektoru, tas arī
diktēs cenas.
I.Grudovska: – Firmas, kuras iepērk rapsi, darbojas arī
citās nozarēs. Parasti tām ir vesels nozaru komplekss – tajā
ietilpst gan minerālmēslu un augu aizsardzības līdzekļu, gan
lauksaimniecības tehnikas tirdzniecība, gan arī dažādi
pakalpojumi. Zemnieki ar šiem uzņēmumiem slēdz līgumus, kas tiem
ļauj “uz krīta” saņemt sēklu, minerālmēslus un augu aizsardzības
līdzekļus. Ar firmu norēķināties viņi var rudenī, kad saņēmuši
naudu par ievākto ražu. Tādā veidā zemnieki, kuriem trūkst
brīvas, apgrozāmas naudas – un tās trūkst vairumam, – tiek
piesaistīti kādai konkrētai firmai. Pilnīgi neatkarīgu zemnieku
šobrīd mūsu valstī ir ļoti maz, ir tikai dažas saimniecības, kuru
sējumi parasti mērāmi tūkstošos hektāru. Ja tirgū ienāk jauns
“spēlētājs”, tam atliek vien piedāvāt izdevīgākus nosacījumus, un
audzētāji pāries pie viņa. Līdzsvars tiks izjaukts.
D.Lagzdiņš: – Ja zemniekam pēkšņi piesola augstāku cenu,
viņš nepiegādās solīto kravu savam pastāvīgajam iepircējam, bet
pāries pie konkurenta. Šādi gada laikā var dabūt labu
apgrozījumu, un tāda ir, piemēram, dažu uzņēmumu politika. Bet,
kad tirgus ir iekarots, viss nostājas savās vietās – kā
tirdzniecībā cenas paaugstinās, iepirkuma cenas pazeminās.
Diemžēl cilvēki šobrīd skatās uz izdevīgo cenu, bet nepadomā par
to, kas būs rīt un parīt.
I.Grudovska: – Un, ja viens koncerns Latvijas tirgū būs
iekarojis monopolstāvokli, nav šaubu, ka iepirkuma cenas strauji
kritīsies.
– Šādas prognozes liek secināt, ka jaunu Latvijas uzņēmēju
parādīšanās rapšu vai citu graudaugu pārstrādes tirgū ir
problemātiska.
I.Grudovska: – Tā ir gandrīz nereāla.
Lielie uzņēmumi tirgu jau ir sadalījuši. Vērā gan jāņem arī
lauksaimnieku kooperatīvi, kuri Latvijā veidojas ar lielu
nokavēšanos. Lauksaimnieki vienojas par kopēju stratēģiju, un
produkciju realizē nevis katrs atsevišķi, bet visi kopā. Tas ļauj
iekarot labākas pozīcijas tirgū. Taču pats kooperatīvs nepelna –
pievienotā vērtība peļņas veidā atgriežas pie zemniekiem, kuri ir
vislielākie ieguvēji.
Vērtīgs un
veselīgs augs
– Rapša audzēšana ir sai-stīta
ar paaugstinātu risku – šī kultūra ir ļoti jutīga pret
klimatiskajām svārstībām.
I.Grudovska: – Ar to
jārēķinās. Piemēram, pērn bija ļoti nelabvēlīgi laika apstākļi
ziemas rapša sējai. Jāņem vērā, ka rapsis ir ļoti specifiska un
kaprīza kultūra, tāpēc Latvijas lauksaimnieki nevar izaudzēt tik
daudz rapša, lai tiktu segts ražošanas pieprasījums. Lai
atmaksātos šo kultūru audzēt, vajadzīga ļoti laba agrotehniskā
bāze.
– Kāpēc rapsis tieši pēdējos gados kļuvis par sava veida modes
augu?
D.Lagzdiņš: – Agrāk rapšos bija pārāk
augsts erukskābes līmenis, kas nozīmēja, ka rapša produktu
lietošana uzturā nav ieteicama. Šobrīd var audzēt rapšus, kuros
šīs skābes saturs ir ārkārtīgi niecīgs, – rapsis kļuvis par
sevišķi augstvērtīgu un veselīgu pārtikas augu. Taču līdz šādam
rezultātam selekcionāri nonāca tikai pirms dažiem gadiem.
Būtiskākais eļļas kvalitātes rādītājs ir taukskābes, un visas
augu eļļas tradicionāli tiek salīdzinātas ar eļļu karalieni –
olīveļļu, kurā šo derīgo skābju ir visvairāk. Bet rapšu eļļā šo
skābju līmenis ir gandrīz tāds pats! Tas nozīmē, ka olīveļļu un
rapšu eļļu var izmantot gan cepšanai, gan vārīšanai, gan svaigā
veidā, piemēram, salātiem, un nekādas kancerogēnas vai citādi
kaitīgas vielas neveidojas. Taču cenu atšķirība ir milzīga. Bijām
Vācijā kādā ar lauksaimniecību saistītā izstādē un gribējām tur
iepirkt olīveļļu, lai šeit to pildītu pudelēs un pārdotu. Bet
izrādījās, ka lētāk par pieciem latiem litrā tur neviena olīveļļa
nav nopērkama! Es viņiem saku: mūsu veikalos olīveļļa maksā divus
trīs latus, bet viņi atbild – nu tad pērciet to eļļu, mēs tik
lētu saražot nevaram. Tādējādi rodas jautājums par Latvijā
nopērkamo olīveļļu – vai tā vienmēr ir īsta olīveļļa? Vai tajā
nav kādi piemaisījumi? Un, ja ir, tad kādi?
I.Grudovska: – Ar interesi gaidām Latvijas Pārtikas centra
veikto dažādu pārtikas eļļu salīdzinošās analīzes rezultātus.
(Par minētā pētījuma rezultātiem informēsim lasītājus kādā no
turpmākajiem “Latvijas Vēstneša” numuriem – red.) Šis
pētījums tika veikts pēc Mārketinga padomes pasūtījuma. Šobrīd
vienotu standartu nav. Ir marķēšanas noteikumi, taču tie
acīmredzot netiek ievēroti. Piemēram, veikalā var nopirkt eļļu,
uz kuras pudeles etiķetes rakstīts “Ražots Latvijā”, bet mēs
zinām, ka tas nevar būt Latvijas produkts.
D.Lagzdiņš: – Šāds uzraksts mēdz būt uz rafinētajām eļļām,
bet es pazīstu visus ražotājus un zinu, ka rafinēšana Latvijā
nenotiek! Risinājumu varētu rast, ieviešot jaunus, ES prasībām
atbilstošus kvalitātes standartus.
– Vai ES normatīvi neparedz noteiktas kvotas rapša
audzēšanai?
I.Grudovska: – Rapsis ir kultūra, uz
kuru vismaz tuvākajā nākotnē kvotas noteikti netiks attiecinātas.
Tam par iemeslu ir tā vērtīgās īpašības. Pirmkārt, jau minētās
rapša kā pārtikas auga priekšrocības. Un, otrkārt, šo augu
izmanto biodīzeļa ražošanai.
Kas ražos nākotnes
degvielu?
– Pēdējā laikā bieži dzird par
grandioziem projektiem, kas sai-stīti ar biodegvielas
ražošanu. Vai šādas nozares attīstīšana neietilpst arī
“Iecavnieka” nākotnes plānos?
I.Grudovska: –
Balstoties uz ES direktīvu, Zemkopības ministrija ir izstrādājusi
biodīzeļa ražošanas un izmantošanas attīstības programmu. Tā
paredz, ka līdz 2005. gadam biodegvielas īpatsvaram visos
transportlīdzekļos izmantojamās degvielas kop-apjomā jāsasniedz
divi procenti, bet 2010. gadā – jau 5,75 procenti. Šie plānotie
skaitļi daudzus uzņēmumus mudina iesaistīties ļoti perspektīvā,
ievērojamu peļņu sološā biznesā. Taču biodīzeļa pašizmaksa ir
ļoti augsta. Viens uzņēmums – “Naukšēni” – šo degvielu ražo, bet
tas šobrīd vairāk uzskatāms par eksperimentu. Līdz šim
pašizmaksas un realizācijas cenu starpību uzņēmumam kompensēja
valsts. Šogad subsīdijas nav paredzētas. Tādējādi nav īsti
skaidrs, kā biodegvielas ražošana tiks turpināta. Visiem par šā
produkta ražošanu ir interese, potenciāli tas ir ļoti izdevīgi,
taču paliek pašizmaksas jautājums. Iespējams, ka varētu celties
biodīzeļa tirdzniecības cenas, tad starpība varētu
izlīdzināties.
D.Lagzdiņš: – Ja nozare nebūs monopolizēta, iespējams, ka
biodīzeli ražosim arī mēs. Neuzskatu, ka labākais ceļš Latvijai
būtu milzīgas ražotnes būve Rīgas ostā. Pil-nīgi nav skaidrs, kur
un kā šai ražotnei tiks sagādāts nepieciešamais izejvielu
daudzums. Lietderīgi būtu, ja vairāki uzņēmumi, kas var ražot
biodīzeli, dabiskā ceļā sadalītu Latvijas tirgu. Arī valsts būtu
ieinteresēta riska sadalē – ja vienam uzņēmumam rodas problēmas,
pārējie turpina ražot. Turklāt Latvijai noteikti jāņem vērā
Čehijas pieredze – šī nelielā valsts gadā saražo miljonu tonnu
rapša sēklu!
I.Grudovska: – No hektāra iegūst apmēram divas tonnas
sēklu, tātad rapša sējumi Čehijā aizņem pusmiljonu hektāru. Droši
var teikt, ka no jaunajām ES dalībvalstīm tur rapša audzēšana ir
vislabāk attīstīta.
D.Lagzdiņš: – Un tas sasniegts, pateicoties valsts
atbalstam un koordinācijai. Bet pie mums vēl pirms dažiem gadiem
atsevišķi ierēdņi kategoriski apgalvoja – nē, rapša audzēšana un
pārstrāde nav jāatbalsta! Tagad nostāja mainījusies, taču, ja
nebūtu bijis šī toreizējā akluma, Latvijā jau pēc šāgada ražas
novākšanas varētu sākt valsts mēroga biodīzeļa ražošanu.
Puse Čehijas apjoma
–
tas ir reāli
– Vai rapšu audzētājiem un
ražotājiem nav labas izredzes saņemt ES struktūrfondu
līdzekļus?
I.Grudovska: – Biodegvielas
ražošanas attīstības programmā teikts, ka audzētājiem jāsaņem
tiešās subsīdijas, bet pārstrādātājiem – pašizmaksas un
realizācijas cenas starpības kompensācija. Tagad esam ES
dalībvalsts, tātad jāgaida ES tiešie maksājumi jeb
hektārsubsīdijas, kas varētu tikt izmaksātas šā gada beigās vai
nākamā gada sākumā. Tas nozīmē, ka rapšu audzētājiem nekāda
atbalsta nebūs šā gada ražas audzēšanai un nākamgad novācamo
ziemas rapšu sējai. Līdzekļi tiks piešķirti, bet jau par pagājušo
sezonu, līdz tam jātiek galā pašiem. Kas attiecas uz
pārstrādātājiem, tie uz ES struktūrfondu naudu var pretendēt,
izstrādājot, iesniedzot un realizējot biznesa projektu.
– Taču ES normas stingri ierobežo valsts atbalstu
nacionālajiem ražotājiem.
I.Grudovska: – Ja
nozare būtu pasludināta par prioritāti, budžeta finansējumu
piešķirt varētu. Piena lopkopībā arī atbalsta iespējas ir
ierobežotas, taču iespēja piešķirt papildu kompensācijas tika
atrasta. Bet vēl pirms dažiem gadiem kompensāciju piešķiršanas
iespējas valsts līmenī tika noliegtas, jo rapsis esot peļņu
nesoša kultūra.
– Kad būs skaidra rapšu audzēšanas un pārstrādes turpmākā
attīstība?
I.Grudovska: – Šogad ir apsēts apmēram
50 000 hektāru, kas ir divreiz vairāk nekā pērn, bet 2001. gadā
Latvijas sējumu kopplatība bija tikai 8000 hektāru. Attīstība ir
redzama, taču rapsi nevar vienā un tajā pašā vietā audzēt divus
gadus pēc kārtas. Biodegvielas ražošanas programmā paredzēts, ka
perspektīvā sējumi varētu sasniegt pat 200 000 hektāru
kopplatību. Taču jāņem vērā augsnes apstākļi – rapsis neaug skābā
augsnē, kāda mūsu valstī diemžēl ir pārsvarā. Tāpēc rapsis
vienmēr būs galvenokārt Zemgales kultūra, kuru var audzēt arī vēl
dažos citos Latvijas rajonos. Un nevar cerēt, ka pēc dažiem
gadiem sasniegsim Čehijas audzēšanas un pārstrādes apjomus.
D.Lagzdiņš: – Zināma skaidrība attīstības perspektīvās
varētu būt nākamruden. Bet, ja labvēlīgi būs apstākļi visas
lauksaimniecības attīstībai, pēc dažiem gadiem pusi no Čehijas
apjoma saražot noteikti spēsim. Ļoti ceru, ka transportlīdzekļos
izmantosim Latvijā ražoto biodegvielu, ka to ražos vairāki
uzņēmumi un pievienotā vērtība paliks Latvijā.
Juris Bārtulis, “LV”