Lasu Eglīti Uzvaras dienā
Ir 8.maijs. Pirms 59 gadiem Andrejs Eglītis rakstīja: “Sveic nedzimušo mieru katapultas. /../ Un kontinents tumst izmisumā grimis.” Šo dzejoli tagad varam izlasīt Andreja Eglīša Rakstu 2.sējumā.
Andrejs Eglītis Otrā pasaules kara gados Foto no dzejnieka albuma |
Šis Rakstu sējums atspoguļo
A.Eglīša darbību četrdesmitajos gados. Te iekļauti dzejoļu
krājumi “Nīcība” un “Uz vairoga”, atsevišķi izdotā kantāte
“Dievs, Tava zeme deg”, periodikā publicēta proza un dzejoļi,
publicistisku rakstu krājums “Dvēseļu cietoksnis”, kā arī šajā
laikposmā rakstītās vēstules. Un, tāpat kā 1.sējumā, Dzidras
Vārdaunes ļoti plašie, rūpīgie, profesionālie komentāri.
Būtībā tā ir kara laika grāmata, un šis fakts ir emocionāli
nozīmīgs lasītājam – arī tad, ja pašos darbos kara nav.
Gaišais liriskais krājums “Nīcība” iesākas ar mīlas dzejas ciklu
“Silsilas dārzā”. Tā ir klusa mīlestība, kuras klātbūtnē “bij
skaļi runāt aizmirsies”, mīlestība, kurā “kā viršos dusēt var.
Cik iemīlu tevi, tik sāp,” atzīstas dzejas cilvēks, bet tā ir
maiga un viegla sāpe. Tāda ir visa krājuma emocionālā
noskaņa.
Kaut gan lielākā daļa dzejoļu uzrakstīti (daudzi arī publicēti)
1941. un 1942. gadā, kara elpu šeit nejūt vai, pareizāk, karu jūt
kā vieglu elpu. “Pilsēta liesmo un grūst./Dūmaini iešalcas
dārzi./ Mirstošo elpas stāj,” lasām dzejolī “Pilsēta liesmās”.
Sāpes ir gaišas, arī pieminot latviešu aizvešanu moku ceļos:
“Kāda jūra tevi aiztur,/ Kādi augsti kalni nelaiž,/ Kāda nāve
tevi gūsta,” māte uzrunā aizvesto dēlu. (Veronika Strēlerte to
atzinusi par vienu no labākajiem krājuma dzejoļiem un, liekas,
viņai taisnība.)
Ne pati nāve, ne nāves atgādinājums nespēj satricināt dzejas
cilvēka dzidro mieru. Šajā dzejas pasaulē “dus pļavā galvaskauss
starp puķēm midzis”, “nīcības putekļi put kā dzeltānu pūpolu
dūmi”.
“Nīcības” smalkā dzejas telpa ar mēness zeltaino ūdenskritumu, ar
dusošu jūru, ar dienu, kas nāk “ar dūjas soļiem” ir tāla no to
gadu reālās dzīves norisēm. Tā šķiet it kā savdabīga iekšēja
trimda, kā “nepiedalīšanās” demonstrējums (tāpat kā, piemēram,
aktīvā, pat nesātīgā kultūras dzīve kara apstākļos – nereti pat
kara ēnas neskarta).
Tādu attieksmi bija iespējams saglabāt tik ilgi, kamēr karu
neapzinājās arī kā savu karu, kā Latvijas, kā latviešu dzīvības
vai nāves jautājumu.
1943.gadā skrējienu pāri telpām un laikiem, mūzikas spārnu nesta,
sāk kantāte “Dievs, Tava zeme deg”. Tas bija Andreja Eglīša
izmisuma kliedziens, nelaimes tuvuma apzināšanās. Tai laikā – no
1943.gada beigām līdz 1945.gada pavasarim – top dzejoļi, kas
vēlāk veido krājumu “Uz vairoga” (1946) un publicistiski raksti,
kas apkopoti krājumā “Dvēseļu cietoksnis” (1945).
Te nu tas ir – karš
Atšķirībā no “Nīcībā” atspoguļotā
nepiesaistītā laika te “dienām nav vārdu, nav maiguma, nav
mīlestības dziesmu, ir tikai nāves sals un karsti varoņu elpas
vilcieni”. Šie vārdi runā par Kurzemē piedzīvoto.
“Dvēseļu cietoksnī” ir divas būtiskas tēmas – Kurzeme un
neatkarīga Latvija. “Kurzeme arvienu vēl stāv kā pasaules vidū,
visi uz to raugās – it kā būtu tikai viena kauja – Kurzeme,”
rakstīja Andrejs Eglītis.
Kurzemē tapuši visi krājumā izlasāmie raksti – pirmais Džūkstes
frontē 1944. gada 5.novembrī, pēdējais Liepājā 1945.gada 5.maijā,
un tas beidzas ar aicinājumu: “Par Kurzemi, par visu Dieva
karapulku mērķi – par savu neatkarīgu Latvijas valsti.”
Bet kurzemniekus Eglītis aicina: šodien vadīsimies no visbargākā
tautas dzīvības likuma: “apsegsim savus nedienu ļaudis ar pēdējo
drānu.. nāves stunda greznības neprasīs”.
Dzejā tas izskan daudz īsāk: “Kurzeme, māsiņa: atver vārtus –
/Tek tavi brālīši basajām kājām/ Bez mājām”.
Taču Kurzeme nebija ideja. Kurzeme bija Latvijas bēgļu pēdējais
patvērums pašu zemē, vārti, kas sargājami brīvas neatkarīgas
Latvijas vārdā – “tik tas spēks, kas mūs nes pretī savas valsts
neatkarībai, tas izsauks kalnu sakustēšanos”.
Andrejs Eglītis – publicists – neatkarībai tic. Viņš to bieži
piesauc – sapni par Latviju, Māti Latviju.
Pārsteidzoši skaidri abos krājumos – “Dvēseļu cietoksnis” un “Uz
vairoga” – izlasāmas atbildes uz jautājumiem, ko daudzi nav
varējuši (vai nav gribējuši) izlasīt vēstures grāmatu lappusēs.
Te es domāju jautājumu par to, ko nozīmē Latvijai un latviešiem
šis karš un kas latvieši ir un kas viņi vēlas būt šai karā.
Andreja Eglīša publicistikā ir tikai Latvija un latvieši. Vācu
klātbūtne nav manāma – ne kā sabiedrotie, ne kā ienaidnieki viņi
nav minēti. Arī tas vien jau būtu pietiekami, lai atspēkotu vēl
līdz šim gluži nenoraidīto viedokli par latviešu karavīriem
(leģionāriem) kā vācu armijas formālu un idejisku sastāvdaļu. Par
formālām attiecībām man nekas nav sakāms, taču par latviešu
cīnītāju idejisko pārliecību, par viņu nostāju pret šo karu, par
to gan Andreja Eglīša raksti un dzejoļi pasaka pietiekami daudz.
Latviešu karavīri bija “apsēsti” ar Latvijas brīvības un
neatkarības sapni, un nevienam citam spēkam šajā sapnī nebija
vietas.
Krājumu “Uz vairoga” caurvij teksts “no laikiem mūžīgiem” aiz
tautas muguras ņirdz ļauni smiekli. Ja to lasītu kā patstāvīgu,
vienotu darbu, to varētu saukt par dramatisku poēmu. Tagad teksta
fragmenti, izkārtoti starp citiem dzejoļiem, skan kā
brīdinātājbalss, kā atgādinājums par spēkiem, kas stāv un ir
stāvējuši Latvijas brīvības ceļā.
Tie ir divi spēki
Un latvieši ir skaidri
“pozicionējušies” – viņiem nav pa ceļam ne ar vieniem, ne ar
otriem. (Starp citu, Andreja Eglīša dzeja pilnīgi pārliecina, ka
toreizējo karavīru bravūrīgā dziesmiņa par sarkanajiem un zili
pelēkajiem ir kādas dziļi tautas dvēselē izsāpētas apņemšanās
ikdienišķa un ikdienišķota izpausme.)
Jau minētajā caurviju tekstā (bet tas kā galvenā melodija piešķir
emocionālo toni visam krājumam), kurā sirreālismam un simbolismam
raksturīgs tēlojums, heraldikas elementi mijas ar reliģiskām un
mitoloģiskām alūzijām. Bieži vien abi spēki veido antitēzi, tiek
arī savstarpēji pretstatīti, bet svarīgākais ir tas, ka tie
apdraud Latviju, tās nākotni, brīvību.
Lūk, tie abi: “Aiz krusta paslēpies, vij melnais vilku kāvējs
kakla virvi,/ Nes pļāvējs sarkanais zem tukša vārpu klēpja bendes
cirvi.”
Citā vietā “ar jēriem ķetnās vācu ērglis zvēro”, “žņaudz gurstot
sirpja vīrs”. Dzejnieks atradis daudz vārdu savam naidam. No
vienas puses, [melnais] krustnesis, bruņinieks, ērglis, no otras,
sirpja vīrs, sarkanais moris, “sarkanais jātnieks”, kas “nāves
dvašu dzer un kapa lāstus ēd”; arī dažādi padomju ideoloģijas
simboli un emblēmas: sarkanais bauslis, sirpja zīme, sarkans mēra
karogs.
Un kara beigas ir ne tikai traģiska sakāve (kuras patieso
traģismu toreiz nevarēja paredzēt), bet arī uzvara pār vienu no
ienaidniekiem: “kaut ērglis samīdīts, vēl sirpja zīme dzīvo”.
Nav, nav latviešiem pa ceļam ar sarkanajiem, bet nebija arī ar
melnajiem.
Manuprāt, tas ir šī izdevuma – Rakstu – lielākais nopelns. Te
blakus ir reālās dzīves skatījums publicistikā, dzejas
emocionālais skatījums un komentāri, kas palīdz sakārtot,
ievietot noteiktos laika rāmjos šīs atšķirīgās pieredzes.
Dr.philol. Ruta Veidemane