Laiks, ko jāprot likt lietā
Latvija Eiropā. Pagātne, šodiena, nākotne.
Ministru prezidents Indulis Emsis intervijā laikrakstam “Latvijas Vēstnesis”
Indulis Emsis Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
– Kā jūs jūtaties tagad, kad
Latvija kļuvusi par pilntiesīgu Eiropas Savienības
dalībvalsti?
– Es tiešām jūtos labi – gandarīts un
priecīgs, jo šis mērķis jau ilgu laiku bija būtiska mūsu dzīves
sastāvdaļa, uz kuru tika orientēts iepriekšējo valdību un
politiķu darbs. Protams, mērķa sasniegšana pēdējos gados un it
sevišķi pēdējā laikā prasīja arī milzīgu sasprindzinājumu no
visām valsts pārvaldes institūcijām un īstenībā arī no valsts
iedzīvotājiem. Svarīgi bija, lai mēs iestātos Eiropas Savienībā
kā patiesi pilnvērtīga un pārējām Savienības dalībvalstīm
līdzvērtīga valsts, tāpēc varbūt arī dažbrīd pašu vajadzības tika
atliktas sāņus un priekšplānā izvirzījās Eiropas integrācijas
procesa aktualitātes. Galvenais, man ir liels prieks, ka valdībai
izdevās savus solījumus izpildīt. Gada sākumā, kad sākām darbu,
bija vairāk nekā divsimt normatīvo aktu, kurus vēl vajadzēja
pieņemt, bet tagad, ja arī daži palikuši neizstrādāti un
nepieņemti, tad tie nav tik steidzami. Tātad savas saistības esam
izpildījuši gandrīz par visiem simt procentiem.
– Tomēr bija brīdis, kad izskanēja ļoti drūmas prognozes un
Latvijai draudēja dažādas soda sankcijas. Cik reāli bija šie
draudi, un vai tie visi tik tiešām novērsti? Un kā šis process
izskatījās no iekšpuses, no valdības, no premjera
pozīcijām?
– Attiecībā uz tiem normatīvajiem
dokumentiem, kuru nepieņemšana varētu draudēt ar soda sankcijām,
mēs prasības esam izpildījuši pilnībā. Vēl vairāk – attiecībā uz
atsevišķiem likumdošanas aktiem Latvija starp jaunajām
dalībvalstīm ir bijusi pirmā, kas tos pieņēmusi. Piemēram,
Natura–2000, kurā fiksēti vairāk nekā 300 aizsargājami
dabas objekti. Tiesa, tas sabiedrībai ir mazāk zināms, jo mūsu
mediji tam nepievērsa gandrīz nekādu uzmanību, kamēr ārzemēs to
novērtēja ļoti atzinīgi. Lai gan patiesībā tas nav tik daudz
Eiropas jautājums, bet gan visvairāk vajadzīgs pašai Latvijai, jo
valsts nākotni ES lielā mērā noteiks mūsu identitāte un spēja šo
identitāti nosargāt. Tajā skaitā arī dabas daudzveidību. Es no
tiesas domāju, ka mūsu brīnišķīgā daba nākotnē būs tas zīmols,
pēc kura tiksim atpazīti gan Eiropā, gan pasaulē. Tāpat kā tagad
mūs atpazīst pēc sasniegumiem sportā vai kultūrā. Turklāt dabas
krāšņumu, ekoloģiski tīro vidi ir salīdzinoši viegli pārvērst arī
ekonomiskā ieguvumā. Runājot par tiem pēdējiem mēnešiem un
ārkārtīgi saspringto režīmu, kādā visi strādājām, gribētu teikt:
laikam tā nu tas ir, ka Latvija prot saņemties krīzes situācijās.
Tik daudzu normatīvo aktu pieņemšana tik īsā laikā patiesībā
balansēja uz robežas starp iespējamo un neiespējamo. Bet jau
vēsture pierāda, ka tieši tādās reizēs latvieši prot
mobilizēties. Par ministriju ierēdņu darbu varu teikt tikai to
labāko. Viņi ne vien demonstrēja, ka spēj ārkārtīgi
sakoncentrēties kopējam darbam, bet arī izvairīties no
savstarpējām ķildām, tāpēc Ministru kabinetā šos dokumentus
varēja pieņemt relatīvi saskaņoti un nebija ministriju
savstarpējās cīņas vai pretrunu, kas parasti tik raksturīgas,
pieņemot jaunus normatīvos aktus. Manuprāt, ļoti labi
strādāja.
Arī Finanšu ministrija bija situāciju izprotoša gadījumos, kad
jauno normatīvo aktu ieviešana prasīja papildu līdzekļus. Tagad
protokola lēmumā fiksēts, ka, skatot nākamā gada budžetu, šīs
lietas būs prioritāte, tomēr tiks skatītas vienīgi prioritāšu
secībā, un ministrijas ar to samierinājās. Cits jautājums, ka,
ņemot vērā darba apjomu, cilvēkiem nācās strādāt gan vēlās vakara
stundās, pat naktīs, gan brīvdienās. Bet tur nu nebija citas
izejas. Tāpēc pirmajā valdības sēdē pēc iestāšanās ES pārsteigts
skatījos, kur man to trīs biezo mapju vietā viena tāda paplāna
mapīte. Vai aizmirsuši atnest? Un tikai tad attapos, ka tas
maratons ir noskriets un mēs jau esam finišam garām.
– Tomēr, kā labi zināms, ikvienai rungai ir divi gali.
Maratons gan noskriets, bet kur garantija, ka, strādājot ar šādu
slodzi un pie tāda dokumentu apjoma, pieņemtie likumi būs
perfekti – bez kļūdām, nepil-nībām, pretrunām vai citiem
trūkumiem?
– Pilnīgas garantijas, bez šaubām, nav,
tomēr, kā es konstatēju, nav neviena dokumenta, kuru nebūtu
izlasījuši ziņotāji vai iepazinušās attiecīgās ministrijas.
Piezīmes, iebildumus mēs fiksējām un ņēmām vērā. Es domāju –
kļūdas noteikti būs, jo pie tā darba apjoma, ko paveicām, diezin
vai iespējams iztikt bez kļūdām, bet, tikko tās atklāsies, tieši
tādā pašā tempā, kā normatīvos aktus pieņēmām, kļūdas arī
izlabosim, jo pamatā tie visi bija Ministru kabineta akti.
Savukārt likumprojekti, ko pieņēma astoņdesmit pirmā panta
kārtībā, vēlreiz attiecīgajam sietam izies cauri Saeimā.
Tomēr pašlaik arī no Saeimas komisijām nesaņemu informāciju, ka
būtu pieļauti kādi briesmīgi pārkāpumi. Drīzāk gluži pretēji –
uzskatu, ka politiskā izšķiršanās tajos kardinālajos jautājumos,
kas skāra, piemēram, telekomunikācijas vai enerģētikas nozares,
notika salīdzinoši ātri un raiti, lai gan tie bija ļoti sarežģīti
jautājumi un ļoti nopietna izšķiršanās.
Bet vispār esmu optimists un domāju, ka šajos normatīvajos aktos
kļūdu nebūs daudz vairāk kā tajos, kurus valdība pieņēmusi
ikdienā, parastā darba režīmā. Nu varbūt par kādiem desmit
procentiem. Savukārt pirmās dienas pēc iestāšanās ES pierāda, ka
ir problēmas atsevišķās jomās, konkrēti muitā un vēl šur tur, bet
to varēja prognozēt.
– Latvija vēl nebija pārkāpusi Eiropas Savienības slieksni,
kad jūs jau izvirzījāt jaunu, diezgan ambiciozu mērķi – paveikt
to, ko savulaik paveica Īrija. Vai neriskējat, ka tiksiet
nesaprasts vai pārprasts, ņemot vērā, ka Latvija pašlaik ir
visnabadzīgākā no visām jaun-uzņemtajām dalībvalstīm?Vai šādu
mērķu uzstādījumam šobrīd ir kāds reāls segums?
– Gluži
pretēji – es domāju, ka šis mērķis ir gandrīz vai viens no
pieticīgākajiem. Varbūt nākamās desmitgades griezumā mums
vajadzētu sev izvirzīt daudz nopietnākus mērķus. Īrija ir viena
no tām valstīm, kuru vajadzētu ņemt par paraugu tieši tajā ziņā,
cik labi viņi pēc iestāšanās spēja mobilizēties ES visu finanšu
resursu apguvē, kas saistīti ar ES fondiem. Šajā ziņā viņi ir
lielisks paraugs tam, ko iespējams sasniegt, mērķtiecīgi
izmantojot šos līdzekļus. Un tas ir mūsu nākamais solis. Es to
sauktu par visu jauno iespēju maksimāli lietderīgu
izmantošanu.
– Tātad, jūsuprāt, no Īrijas mums vajadzētu mācīties to, kā šo
fondu naudu nevis uzreiz apēst, bet gan, racionāli ieguldot,
sasniegt maksimālo atdevi?
– Jā, tieši tā. Esmu
saskāries ar īru konsultantiem, itin labi iepazinis viņu taktiku
un stratēģiju, tāpēc varu tikai apbrīnot, cik gudri viena ES
dalībvalsts pēc iestāšanās spējusi pielāgoties jaunajai
situācijai, pārkārtojot savas struktūras, resursus un šo resursu
izmantošanas iespējas. Nebūsim taču tik naivi un nedomāsim, ka
Eiropa tagad pielāgosies mums. Tāpēc neatliek nekas cits, kā
pielāgot savas zināšanas, cilvēkus, materiālo bāzi tā, lai visus
ES plusus maksimāli varētu izmantot savā labā, bet tos mīnusus,
kas arī neapšaubāmi ir, maksimāli nei-tralizēt. Te nu Īrijas
paraugs ir vislabākais, jo cita tik laba vienkārši nav. Toties ir
ne viens vien negatīvs paraugs no dienvidu valstīm, kur tos pašus
resursus nespēja izmantot, lai gūtu paliekošu labumu valstij
kopumā.
– Kas Latvijas apstākļos būtu paliekošs labums
valstij?
– Vispirms ieguldījumi infrastruktūrā, tādējādi
nodrošinot tālāku ekonomisko izaugsmi. Tas nozīmē ieguldījumus
gan tur, kur jau esam sasnieguši zināmus rezultātus, piemēram,
Rīgā, Jelgavā, Ventspilī, Liepājā, gan arī tur, kur attīstībai
vajadzīgi pilnīgi jauni stimuli, piemēram, Latgales
reģionā.
Otrs virziens ir biznesa attīstība. Pirmo reizi pēcatmodas laikā
ievērojamus līdzekļus varēs novirzīt uzņēmējdarbības
veicināšanai. Līdz šim valsts atbalsts privātajam biznesam bija
reducēts līdz minimumam. Tagad ES finanses iespējams tieši
ieguldīt uzņēmējdarbībā. Aizsākums tam bija jau SAPARD līdzekļu
apgūšana laukos, kur, jāsaka, dotās iespējas esam izmantojuši
simtprocentīgi un visai efektīvi, tāpēc tikām atzīti par vieniem
no labākajiem Eiropā SAPARD naudas izmantošanā. Jācer, ka jau
iegūtā pieredze kļūs par mūsu handikapu turpmākajā struktūrfondu
apguvē ne tikai laukos, bet arī pilsētās.
Visbeidzot, trešais virziens ir Eiropas naudas izmantošana
sociālajā sfērā. Arī kaut kas pilnīgi jauns. Sociālo fondu vēl
neesam lietojuši, nezinām, kā tas darbosies, tomēr ceru, ka
pratīsim to izmantot, lai uzlabotu dzīves apstākļus
strādājošajiem, kā arī rastu iespējas pārkvalificēties tiem,
kuriem darba nav, un arī tiem, kuriem turpmāk nāksies pielāgoties
jaunam darba tirgum.
– Vai neradīsies pretruna starp valsts un indivīda interesēm –
starp šo uz nākotni orientēto stratēģiju un cilvēku dabisko vēlmi
baudīt dzīvi tepat un tūlīt? Galu galā visu šo fondu apguve un
ieguldīto līdzekļu atdeve ir tik ilgstošs process.
–
Tam es nepiekrītu. Attiecībā uz infrastruktūru ar iepriekšējo
gadu pieredzi, sākot no PHARE un beidzot ar ISPA līdzekļiem, mēs
jau esam tikuši ļoti tālu. Tas nozīmē, ka tie projekti, kurus
gatavoja pirms trim četriem gadiem, pašlaik ir ieviešanas
stadijā. Tātad var uzskatīt, ka pirmsiestāšanās iešūpošanās
beigusies un kopējais process jau sācies. Arī SAPARD naudu
zemnieki jau saņēmuši. Tāpēc jauni ir tikai apjomi. Tas, cik
daudz šo līdzekļu mums būs pieejams nākotnē, un atsevišķi fondi,
kā, piemēram, sociālais, attiecībā uz kuriem vēl nav uzkrāta
pieredze.
Tomēr galvenais jau nākamajā un vēl vairāk aiznākamajā gadā,
pateicoties struktūrfondu līdzekļu apgūšanai, budžetā papildus
ieplūdīs ievērojamas naudas summas, ko valsts savukārt varēs
izmantot savas ekonomiskās politikas realizēšanā. Ja pat šobrīd
ar tiem Eiropas Savienības resursiem, kas līdz šim bija mūsu
rīcībā, nacionālā kopprodukta pieaugums ir 7,5% iepretim 4%
inflācijai, tad skaidrs, ka tautsaimniecība attīstās pietiekami
dinamiski un nākotnē tai ir potenciālas iespējas attīstīties vēl
dinamiskāk. Runājot par iespējamo cenu pieaugumu… Tas vairāk
attiecas uz noteiktām preču grupām, un arī tajās drīzumā cenām
vajadzētu izlīdzināties, tāpēc mums būs arī tādas preces, kurām
cenas kritīsies. Savukārt par to, kā pieaugs akcīzes nodoklis
degvielai, līdz cena sasniegs Eiropas vidējo līmeni, bija zināms
jau deviņdesmitajos gados. Tie, kas tagad tēlo pārsteigumu, vai
nu izliekas, vai aizmirsuši to laiku valdību programmas.
– Reizēm tomēr rodas priekšstats, ka tīši vai netīši valdība
pārāk daudz enerģijas izšķiež nebūtisku jautājumu risināšanā.
Spilgts pēdējā laika piemērs, manuprāt, tam ir kaislības ap
Pasaules hokeja čempionātu un halles celtniecību. Nezin kāpēc
latvieši stipri provinciāli iedomājas, ja reiz viņi ir tik
kaislīgi hokeja līdzjutēji, tad arī visur citur ir tieši tāpat.
Bet nav jau tā. Hokejs ir tikai viens no sporta veidiem, turklāt
ne tuvu tas populārākais pasaulē vai Eiropā. Tāpēc kaislības, kas
tiek uzkurinātas ap Pasaules čempionātu šādā vienā sporta veidā,
liek domāt, ka aiz tā, iespējams, slēpjas kādas savtīgas
intereses, kuru risināšanā mēģina iesaistīt valsti.
–
Pilnīgi iespējams, ka informatīvajā laukā tik tiešām rodas šāds
priekšstats, bet tas nebūt neatspoguļo valdības patieso pozīciju.
Tas vienkārši ir priekšstats, kurš radies, pateicoties
plašsaziņas līdzekļiem. Tā vietā, lai runātu par aktuāliem
tautsaimniecības un sociālajiem jautājumiem, vieglāk un
vienkāršāk ir runāt par halles celtniecību. Es jau teicu – mēs
pirmie iesniedzām šo vairāk nekā 300 aizsargājamo dabas objektu
sarakstu. Par to es presē neatradu ne vārda. Bet pietiek man
iziet no kabineta, lai viens no pirmajiem jautājumiem būtu par
hokeju. Tas ir populārāk un sabiedrībai saprotamāk.
Ko valdība dara hokeja halles labā? Valdības pozīcija ir ļoti
skaidra. Valdība uzskata, ka čempionāts un halles celtniecība ir
apsveicama, vajadzīga un atbalstāma lieta. Bet valdība to
atbalstīs tikai tiktāl, ciktāl atbilstoši savai prioritāšu skalai
mēs varam šī jautājuma risināšanai atvēlēt līdzekļus un cilvēku
resursus. Vārdu sakot, ņemot vērā hokeja popularitāti Latvijā,
mēs darām visu, lai attiecībā uz minēto problēmu neradītu
sastrēgumu.
Tajā pašā laikā skaidrs, ka hokejs nav un nevar būt valdības
prioritāte, un tas pat nav prioritāšu pirmajā trīsdesmitniekā.
Līdz ar to tas nebūt nenozīmē, ka valdība savu enerģiju izšķiestu
sīkumos. Tas nozīmē vienīgi to, ka reizēm sīkumi sabiedrības acīs
tiek padarīti nozīmīgāki, nekā tie ir patiesībā.
– Izglītības reforma, valodas jautājums, sabiedrības
integrācija. Kādu jūs redzat šīs problēmas risinājumu?
–
Acīmredzot, no vienas puses, te sava daļa vainas jāuzņemas
iepriek-šējām valdībām, kas nenovērtēja varbūtējās izglītības
reformas ieviešanas grūtības. No otras puses, esam palaiduši
garām momentu, kad Latvijai nedraudzīgi spēki visu izglītības un
valodas jautājumu kopumu padarīja par šķeltniecisku pasākumu
sistēmu, lai sadalītu sabiedrību divās savstarpēji neiecietīgās
nometnēs. Tagad tajā visā jau vērojamas zināmas krīzes pazīmes.
Tāpēc arī valdība tik nopietni uztvērusi šos signālus un uzskata,
ka ar visu likuma bardzību jāvēršas pret tiem demagogiem, kuru
mērķis ir šķelt sabiedrību. Un šo savu šķeltniecisko darbību viņi
pārsvarā apzināti veic ar prettiesiskām metodēm. Otrs virziens ir
izglītības reformas ieviešanas uzlabošana un dialogs ar skolu
direktoriem, skolotājiem, skolēniem, viņu vecākiem. Tas bija
nepieciešams jau agrāk un vēl jo vairāk nepieciešams tagad.
Patiesībā no visām 108 vidusskolām tikai kādā sestā daļā ir
problēmas ar reformas ieviešanu, bet arī uz tām desmit,
piecpadsmit skolām, kuru vadība un skolotāji domāja, ka šāda
reforma nekad netiks īstenota, mums jāskatās ar atvērtām acīm. Kā
valdība te var palīdzēt? Jo mūsu mērķis nav pasliktināt
izglītības kvalitāti. Mūsu mērķis ir, lai atbilstoši izglītības
likumam skolēni varētu sekmīgi mācīties latviešu valodā, nolikt
eksāmenus un pēc tam kļūt par studentiem. Tomēr jārēķinās, ka ir
skolēnu daļa, kuru zināšanas vispār ir vājas ne tikai latviešu
valodā, bet arī tajos eksaktajos vai citos priekšmetos, ko skola
izvēlējusies mācīt latviski. Tas savukārt summējas, un rezultāts
ir neapmierinošs. Tāpēc arī nepieciešami kompromisi. Protams,
likuma ietvaros. Un tās varētu būt papildstundas, kuras pasniegtu
dzimtajā valodā. Bet es uzsveru – papildstundas. Tie, kuriem
konkrētais priekšmets un latviešu valoda nesagādās grūtības,
varēs tās neapmeklēt. Tiem, kuriem būs problēmas, šādas
nodarbības tiks piedāvātas un attiecīgi arī apmaksātas. Vēl
valdība var palīdzēt ar metodiskajiem materiāliem. Jo skolās, kas
labi gatavojās reformai, šādi materiāli ir. Mēs tos varētu
pavairot un nodot skolām, kuras neticēja, ka izglītības reforma
tiks ieviesta. Tās ir tās objektīvās grūtības un risinājumi, ko
redz valdība.
– Vai viegli vadīt mazākuma valdību?
– Īstenībā
mazākuma valdībai ir savas priekšrocības. Tā nekādi nevar
uzspiest viedokli. Savukārt tas nozīmē, ka piedāvātajam
risinājumam ir jābūt tik labam, ka to pieņem arī opozīcija vai
vismaz daļa opozīcijas. Tātad ikvienam priekšlikumam jābūt ļoti
sabalansētam un līdzsvarotam. Riskam nav vietas. Ne velti
atsevišķās Skandināvijas valstīs mazākuma valdības ir gauži
ikdienišķa lieta. Bez šaubām, vienlaikus tas nozīmē, ka, būdami
mazākumā, mēs smagas, nepopulāras reformas piedāvāt nevaram. To
var tikai stabila vairākuma valdība. Toties mēs varam precīzi
virzīties uz iepriekš izvirzītajiem mērķiem un realizēt visu to,
par ko es kā valdības vadītājs esmu saņēmis Saeimas
uzticību.
– Kur, jūsuprāt, rodams tas pozitīvais, uz ko nākotnē
balstīties gan mūsu valstij, gan tautai, un kas savukārt varētu
traucēt sasniegt iecerēto?
– Tas pozitīvais, kā jau
mazai valstij, ir spēja strauji mainīties, pielāgoties situācijai
un savu politiku koriģēt atbilstoši konkrētajiem apstākļiem.
Iestāšanās Eiropas Savienībā jau ir noticis fakts. Tagad nākamais
solis – maksimāli izmantot visus resursus, kas nu mums būs
pieejami, palielinot savu attīstības tempu par desmit procentiem
un vairāk, attiecīgi palielinot arī nacionālo kopproduktu. Radīt
jaunas darbavietas. Attīstīt mazo un vidējo uzņēmēju darbību.
Izveidot stabilu sistēmu, kas ļautu cilvēkiem pārkvalificēties,
mazinot bezdarbu. Vai šis brīdis tam ir piemērots? Pat ļoti. Ir
visīstākais brīdis, lai Latvija varētu parādīt to kapacitāti, kas
uzkrāta pēdējā desmitgadē. Mūsu visu pienākums vienkārši ir
nepalaist garām radušos izdevību un nodemonstrēt, cik šāda jauna
ES dalībvalsts ir dinamiska un attīstīties spējīga. Turklāt
vienlaikus pierādot, ka attīstības tempi var būt vienādi gan
centrā, gan arī perifērijā. Ar to es domāju mūsu laukus.
Vēl viens, ne mazāk aktuāls jautājums ir demogrāfijas jautājums,
citādi Latvija strauji noveco. No šī strupceļa mums jātiek ārā.
Ir sagatavotas attiecīgas programmas. Ceru, ka tās būs pietiekami
efektīvas, lai mainītu cilvēku attieksmi pret bērniem, pret
ģimeni. Savukārt mūsu jaunā paaudze nākotnē būs pietiekami
konkurētspējīga Eiropā. Pagaidām mums ir pārāk maz uzņēmīgu
cilvēku un pārāk daudz sociāli aprūpējamo.
Kas var traucēt iecerēto? Īstenībā visbīstamākie ir tieši
dažnedažādi mākslīgie šķēršļi, kuri speciāli tiek radīti un
speciāli inspirēti. Jau pieminētā sabiedrības integrācija un tā
augsne, kas tiek radīta šķeltnieciskai darbībai. Viens tāds
būtisks kavējošs faktors varētu būt nacionālās pašapziņas
nepietiekamība. Paļaušanās tikai uz ārzemju investīcijām, neradot
valstī savu nacionālo industriju, nacionālo tautsaimniecību. Tas
varētu būt ļoti bīstami, jo tādā gadījumā mēs riskētu pazaudēt
savu nacionālo identitāti, kļūstot par valsti un sabiedrību,
kuras attīstību diktē no ārpuses. Tāpēc acīmredzot akcents
liekams uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem. Ja mēs paši
nepratīsim savu industriju attīstīt un savu ražotāju stimulēt,
tad, iespējams, dzīves līmenis augs, bet problēmas noteikti
radīsies ar šādas attīstības ilgtspēju. Tāpēc ļoti uzmanīgām un
tālredzīgām vajadzētu būt tieši tām nozarēm, kas izmanto Latvijas
dabas resursus.
Aivars
Kļavis
aivars.klavis@vestnesis.lv