Godkāre un iespējas
Domājams, daudziem “Latvijas Vēsneša” lasītājiem nav vienaldzīga Krievijas tautsaimniecības rītdiena. Krievija ir NVS līdervalsts, vērā ņemama mūsu ārējās tirdzniecības partnere. Ne mazums Latvijas uzņēmēju kaļ plānus, kā iekarot nišu, paplašināt eksportu uz šīs valsts apjomīgo iekšējo tirgu. Panākumi ekonomikā spēj arī apvaldīt pārmērīgas politiskās kaislības.
Krievijas ekonomiskās attīstības
scenāriji
Pieauguma tempi, %
IKP |
Investīcijas |
1 barela naftas vidējā cena, USD |
||||
I* |
II** |
I* |
II** |
I* |
II** |
|
2004 |
6,4 |
6,4 |
11,5 |
11,5 |
27,5 |
27,5 |
2005 |
6,2 |
4,8 |
10,0 |
7,8 |
26,0 |
20,0 |
2006 |
6,1 |
4,9 |
10,5 |
8,0 |
24,0 |
20,0 |
2007 |
6,2 |
4,9 |
49,8 |
40,2 |
24,0 |
20,0 |
* optimistiskais scenārijs, ** pesimistiskais scenārijs
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Ambiciozs uzdevums
Krievijas prezidents Vladimirs Putins šā gada martā izvirzījis šai varenajai un reizē novājinātajai lielvalstij atbildīgu uzdevumu: līdz 2010.gadam, tātad septiņu gadu laikā, dubultot savu iekšzemes kopproduktu (IKP). Lai to sasniegtu, Krievijas IKP turpmākajam pieauguma tempam jābūt vismaz 7 procentiem gadā.
V.Putina politiskie pretinieki
pauž domu, ka prezidents nācis klajā ar visai ambiciozu un gluži
populistisku lozungu, kam nav praktiska seguma. Prominenti
starp-tautiskie eksperti prognozē, ka Krievijas IKP izaugsmes
temps tuvākajos gados svārstīsies no 4,8 līdz 5,3 procentu
intervālā. Piesardzīga savos aprēķinos ir pat prezidentam
pakļautā Ekonomikas attīstības un tirdzniecības ministrija (skat.
tabulu).
Tabulā minētie optimistiskie pieauguma tempi nekādi neiekļaujas
ambiciozā uzdevuma izpildē – divkāršot Krievijas IKP vēsturiski
īsā laikā, kur nu vēl runāt par pietiekami reālu pesimistisko
scenāriju.
Šīs lielvalsts tautsaimniecības izaugsme ir cieši saistīta ar
naftas eksporta apjomu “melnā zelta” cenām pasaules tirgū.
Pēdējās nosaka centralizētā budžeta iespēju īstenot valsts
investīcijas, sociālas programmas, ar subsīdijām atbalstīt
nozīmīgus saimniecības iecirkņus. Valdības pareģojumu par
investīciju gaidāmo apjomu daudz speciālistu uzskata par nereālu,
caurcaurēm ambiciozu. Oficiālajām aprindām nepatīk akcentēt
saikni starp naftas cenām un ekonomikas attīstības iespējām. Tiek
runāts par labvēlīgiem un nelabvēlīgiem ārējiem augšupejas
apstākļiem, par to, ka ārējo nosacījumu loma mazināšoties. Tā
2004.gadā ārējo ekonomisko faktoru īpatsvars IKP pieaugumā būšot
tikai 2 procenti, 2005.gadā – 1,5 procenti. Toties iekšējo
ekonomisko faktoru ieguldījums jau šogad pieaugšot līdz 4
procentiem, 2005.gadā – līdz 5 procentiem. Naftas cenas ir
svārstīgas. Šo cenu pesimistiskā prognoze pārsvītro IKP izaugsmes
optimistisko scenāriju.
Investīciju jomā vēl daudz kas atkarīgs no valsts politiskās
virsbūves, no prezidenta un viņa administrācijas nostājas.
Represīva institūciju tālākā iejaukšanās politikā un ekonomikā,
demokrātisko brīvību iegrožošana atbaidīs no darbības Krievijā kā
iekšzemes, tā it sevišķi ārzemju investorus. Tas negatīvi
iespaidos izvirzīto ambiciozo uzdevumu izpildi.
Vai reāli īsā laikā uzveikt nabadzību?
Cits prezidenta V.Putina
izvirzītais ambiciozais un absolūti populistiskais uzdevums ir
līdz 2007.gadam Krievijā uzveikt nabadzību, vismaz pusi no visiem
trūkumcietējiem atbrīvot no nabadzības valgiem. Valdības
ekonomiskā bloka ministri šai sakarībā deklarējuši četros gados
palielināt iedzīvotāju reālos ienākumus (tātad ievērojot
inflāciju) par 40 procentiem, vēl straujāk jāpieaug zemāk
apmaksāto ienākumiem.
Saprātīgi cilvēki pamatoti aizrāda, ka nabadzības samazināšanu
nebūt nevar panākt ar vidējo, tātad vispārinātu ienākuma līmeņa
paaugstināšanu. Krievijā ir būtiskas reģionālas atšķirības
atalgojuma un sociālās aprūpes ziņā. Viens dzīves līmenis
raksturīgs Maskavai un Sanktpēterburgai, cits – Galējos Ziemeļos
un Tālajos Austrumos, atkal cits – Sibīrijā, cits – Urālos utt.
Visai zemi reālie ienākumi ir nemelnzemes reģionos, piemēram,
Latvijas kaimiņu – Pleskavas apgabalā. Liels atvars šķir dzīves
līmeni lielpilsētās un laukos. Pat divkāršojot iedzīvotāju reālos
ienākumus, nabadzība ar visiem tās atribūtiem kaut cik būtiski
Krievijā neatkāpsies. Turklāt nabadzība vienā paaudzē atražo
nabadzību nākamajā.
Lai iegrožotu nabadzību Krievijā, jāatrisina virkne sasāpējušu
problēmu. Pirmkārt, pienācīgas izglītības pieejamība
jaunatnei. Otrkārt, daudzbērnu ģimeņu normālās iztikas
nodrošinājums. Treškārt, medicīniskās palīdzības
kvalitātes krass pieaugums, tās saņemšanas iespēja.
Ceturtkārt, pensionāru gaišo vecumdienu atbalsts.
Piektkārt, lauku ekonomiskās un sociālās atpalicības
pārvarēšana. Tā ir nabadzības apkarošanas minimālā programma
darba apmaksas papildu kāpinājumam.
Oriģinālā veidā nabadzības pārvarēšanā iesaistījās Krievijas
Valsts dome. Ar valdošās partijas “Vienotā Krievija” deputātu
balsu absolūto vairākumu šā gada aprīļa sākumā pirmajā lasījumā
pieņemts likums, kas paredz turpmāk vairs nenoteikt (būtībā
ignorēt) viena iedzīvotāja iztikas minimumu. Izrādās, ka šis
minimums ir piecas reizes lielāks par oficiālo minimālo darba
algu 600 rubļu jeb 21 ASV dolārs.1 Tā tiks novākta
nevēlamā mēraukla darba apmaksas līmeņa noteikšanai. Atzīmēsim,
ka 100 ASV dolāru ir iztikas minimums vienam iedzīvotājam, ko
Apvienoto Nāciju Organizācija paredzējusi atpalikušajām Āzijas un
Āfrikas attīstības ceļu sākušajām valstīm. Krievijas Valsts domei
gods kantes rīvē. Starp citu, 100 ASV dolāru Krievijā jau ir vērā
ņemama mēnešalga: tādu summu saņem profesors, zinātniskās
pētniecības institūta nodaļas vadītājs Maskavā.
Pēc ekspertu atzinumiem, pārāk rožaina ir inflācijas mazināšanas
prognoze. 2002.gadā patēriņa cenu indekss pieauga par 15,1,
2003.gadā – par 12 procentiem. 2004.gadā valdības aprēķinos šis
rādītājs izaugšot vēl par 10, 2005.gadā – par 8,5–6,5, 2006.gadā
– par 7,5–5,5, 2007.gadā – vairs tikai par 6–4 procentiem. Šāds
inflācijas attīstības redzējums nekādi nesaskan ar citām
prognozēm. Tā, piemēram, gāzes cenas 2004.gadā izaugšot par 20
procentiem, bet elektroenerģijas cenas – tikai par 1 procentu,
kas ir pilnīgi nereāli: elektroenerģiju galvenokārt ražo
centrāles, kur kurināmais ir gāze. Speciālisti neredz pamatu
pieņemt, ka dzelzceļa pārvadājumu tarifi palielināsies ne
straujāk, kā izaugs patēriņa cenu indekss. Šādu prognožu
nesaskaņu uzskaiti varētu turpināt. Izskaistināta inflācijas
mazinājuma deklarācija liek apšaubīt iecerēto reālo ienākumu
izaugsmes īstenošanos.
Secinājums viens: izvirzītie ambiciozie uzdevumi neatbilst
Krievijas tautsaimniecības attīstības iespējām.
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks
1 pēc pastāvošā apmaiņas kursa 28,4 rubļi – 1USD