• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par godīgu konkurenci. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 11.07.2000., Nr. 255/256 https://www.vestnesis.lv/ta/id/8844

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par Latvijas ceļu saimniecību

Vēl šajā numurā

11.07.2000., Nr. 255/256

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par godīgu konkurenci

Vakar, 10. jūlijā, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Akcīzes preču pārvaldes (APP) direktors Dzintars Jakāns un akciju sabiedrības "Latvijas balzams" ģenerāldirektors Aleksandrs Ivanovs rīkoja preses konferenci par alkoholisko dzērienu ražotāju iespējām piedalīties viltota un nelegāla alkohola izplatības apkarošanā.

Preses konference notika pēc Akcizēto preču pārvaldes un sešu lielāko Latvijas stipro alkoholisko dzērienu ražošanas uzņēmumu pārstāvju tikšanās, kurā bez a/s "Latvijas balzams" piedalījās uzņēmumu SIA "Berlat", a/s "Pallada", SIA "Jaunpagasts plus", SIA "Mantija" un SIA "Jaunalko kopuzņēmums" speciālisti.

Preses konferencē Dzintars Jakāns teica, ka, līdzīgi kā notiek VID sadarbība ar degvielas tirgotājiem, gluži tāpat tiek aicināti arī lielākie alkoholisko dzērienu ražotāji, lai kopīgi uzsāktu nelegālās produkcijas apkarošanu Latvijas alkohola tirgū. Uzņēmuma "Latvijas balzams" pārstāvji sarunas gaitā jau izteikuši konkrētus priekšlikumus, kā turpmāk šī sadarbība varētu notikt.

Akcīzes nodokļa (AN) ieņēmumi no alkoholiskajiem dzērieniem visā akcīzes nodokļu masā veido 26,9%, un tas ir nozīmīgs apjoms, teica Dz.Jakāns. Šā gada pirmajā pusē, salīdzinot ar attiecīgu laika posmu 1999. gadā, akcīzes nodoklī ir iekasēts par 5,29% vairāk, un šīs izmaiņas ir saistītas ar šī nodokļa palielinājumu alkoholiskajiem dzērieniem pērn decembrī. Tomēr saražotais stiprā alkohola daudzums 2000. gadā salīdzinājumā ar 1999. gadu ir samazinājies vidēji par 14%. Taču, salīdzinot saražoto alkohola daudzumu un patēriņu, var lēst, ka Latvijas alkohola tirgū ir 25% nelegālās produkcijas, teica Akcīzes preču pārvaldes direktors.

APP šogad, līdz 30. jūnijam, ir pieņēmusi lēmumu par 10 705 litru nelegālās izcelsmes alkohola un trīs automašīnu konfiskāciju, informēja Dz.Jakāns. Šobrīd ar alkohola mazumtirdzniecību Latvijā nodarbojas 5600 uzņēmumu, ar vairumtirdzniecību — 67 uzņēmumi. Alkoholisko dzērienu ražošanā ir iesaistītas 22 juridiskas personas, kuras ir izņēmušas licences, bet reāli ar stiprā alkohola ražošanu nodarbojas 10 uzņēmumi, no kuriem savukārt 6 lielās firmas, kas arī piedalījās sarunās, piepilda 90% Latvijas alkohola tirgus.

"Situācija alkohola tirgū kopumā nav satraucoša," teica Dzintars Jakāns. "Nav pamata domāt, ka īpaši būtu palielinājies nelegālās produkcijas jeb "pelēkās masas" apjoms. Taču uzskatām, ka nedrīkst pieļaut, lai šāds brīdis pienāk, tādēļ pulcējamies kopā."

Kā pastāstīja Aleksandrs Ivanovs, pēdējo gadu tendences alkohola tirgū liecina, ka samazinājies stipro alkoholisko dzērienu patēriņš. Patērētāji arvien vairāk izvēlas vieglos alkoholiskos dzērienus, un tādēļ uzņēmumi pārorientējas uz šā pieprasījuma apmierināšanu, palielinot vājo alkoholisko izstrādājumu klāstu. "Taču produkcija tiek viltota, tajā skaitā arī "Latvijas balzama" produkcija," teica uzņēmuma ģenerāldirektors, "un no tā cieš gan pats uzņēmums, gan visas valsts budžets. Tādēļ alkohola ražotāji atbalsta valsts institūciju darbu tirgus uzraudzībā, jo legālie ražotāji vēlas darboties un savu produkciju pārdot legāli. Godīga konkurence ir vajadzīga, bet legālie uzņēmumi nespēj konkurēt ar tiem, kuri nemaksā nodokļus." "Latvijas balzams" ir viens no lielākajiem visu nodokļu, arī akcīzes nodokļa, maksātājiem valstī. Pagājušajā gadā "Latvijas balzams" akcīzes nodoklī ir samaksājis gandrīz 20 miljonu latu, un šajā gadā jau vairāk nekā 12 miljonu latu. Tādēļ nepieciešama ciešāka sadarbība starp visām institūcijām, kuras darbojas alkohola tirgū — valsts iestādēm, ražotājiem, mazumtirgotājiem un vairumtirgotājiem, lai arī patērētājs tiktu aizsargāts no nekvalitatīvas un nelegālas izcelsmes produkcijas.

"APP uzrauga alkohola apriti valstī," teica A.Ivanovs, "un ierosinājumam par sadarbību ar APP arī tika saņemts atbalsts. Uzņēmēji vēlas būt pārliecināti, ka veikalos nopērkamā produkcija atbilst tirdzniecības zīmei, taču uzņēmēji paši nav tiesīgi veikalus un vairumtirgotājus kontrolēt."

"Taču līdztekus sadarbībai ar citām institūcijām, uzņēmums pats veido produkcijas aizsardzības mehānismu. "Latvijas balzams" ir radījis savas produkcijas izplatīšanas tīklu visā Latvijā, un pārstāvniecību izveidošana, kas noslēdzās aprīlī, pierādījusi, ka izveidotā sistēma reāli traucē nelegālās produkcijas ražotājiem un tirgotājiem. Lai nodrošinātu vēl ciešāku sadarbību starp ražotāju un patērētāju, uzņēmums ir izveidojis diennakts "karsto tālruni", kas jau darbojas, un tas ir nākamais solis kvalitātes nodrošināšanā," teica A.Ivanovs. "Domājams, ka vasaras beigās "karstā tālruņa" numurs būs atrodams uz visām "Latvijas balzama" produkcijas etiķetēm. Taču tie nav vienīgie pasākumi, ko uzņēmums veic, lai nodrošinātu savas produkcijas kvalitātes uzraudzību. Tiks izveidota datorizēta uzskaites sistēma, kas ļaus pilnībā izsekot katras pudeles ceļam no tās gatavošanas vietas līdz pat patērētājam.

Aleksandrs Ivanovs ir pārliecināts, ka alkohola ražotāju sadarbība ar APP ļaus stabilizēt gan akcīzes nodokļa ieņēmumus valsts kasē, gan garantēt ražotāju, kvalitatīvu produktu un patērētāju aizsardzību.

Rūta Bierande, "LV" ekonomikas redaktore

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!