Tiekoties ar izglītības un zinātnes ministru, lai izvērtētu Izglītības un zinātnes ministrijas rīcības plānu
10.maijā, Ministru prezidents
Indulis Emsis apmeklēja Izglītības un zinātnes ministriju (IZM),
kur tikās ar ministru Juri Radzeviču un ministrijas pārstāvjiem,
lai iepazītos ar institūcijas rīcības plāna projektu.
J.Radzevičs pastāstīja, ka IZM rīcības plāna projekta pamatā ir
seši savstarpēji saistīti virzieni.
1. Zinātne. Ministrs uzsvēra nepieciešamību pilnveidot
valsts pētījumu programmas un grantu finansēšanas principus.
J.Radzevičs teica, ka zinātnes attīstība ir cieši saistīta ar
valsts spēju šai jomai piesaistīt Eiropas Savienības (ES) fondu
līdzekļus un veicināt Latvijas zinātnieku dalību ES zinātnes
programmās. Savukārt I.Emsis atzina, ka svarīgi būtu skaidri
noteikt prioritārās zinātnes jomas.
2. Augstākā izglītība. J.Radzevičs pastāstīja, ka rūpīgi
jāizvērtē visu finanšu līdzekļu izlietojums un jādomā par
Latvijas tautsaimniecības prasībām ilgtermiņā. “Augstākās
izglītības jomā nepieciešama studiju vietu optimizācija,
palielinot dabas un tehnisko zinātņu īpatsvaru, vienlaikus vēlama
maģistrantu un doktorandu skaita palielināšana un promocijas
kārtības vienkāršošana” – tā ministrs. J.Radzevičs atzinīgi
vērtēja reģionālo augstskolu lomu Latvijas augstākās izglītības
kontekstā.
I.Emsis norādīja, ka pašlaik būtu īstais brīdi domāt par
augstākās izglītības kvalitātes uzlabošanu. Vēl viņš interesējās
par tālmācības iespējām Latvijā. Ministrs norādīja, ka tālmācības
iespējas Latvijas augstskolās ir un tās jāatbalsta: „Plānots, ka
tālmācība tiks atbalstīta ar Eiropas Sociālā fonda
līdzekļiem.”
3. Profesionālā izglītība. Tikšanās dalībnieki pārrunāja
profesionālās izglītības sistēmas pilnveides iespējas, saņemot
finansējumu gan no ES fondiem, gan arī pārņemot citu ministriju
pārziņā esošās profesionālās izglītības iestādes. Ministru
prezidents un J.Radzevičs bija vienisprātis, ka Latvijā
jāpilnveido profesionālā izglītība un jāstiprina tās
kvalitāte.
4. Vispārējā izglītība. Ministrs informēja valdības
vadītāju, ka arī nākotnē tiks turpinātas diskusijas ar
mazākumtautību skolu pārstāvjiem par mazākumtautību skolu
izglītības programmu pēc 1.septembra.
“Tāpat mums jādomā par eksakto zinību īpatsvara palielināšanu, kā
galveno instrumentu izmantojot Eiropas Sociālā fonda līdzekļus,”
norādīja ministrs.
5. Sports. “Līdzīgi kā citās jomās, arī sportā
nepieciešams noteikt prioritārās lietas, jo visu vienlaikus
atbalstīt nav iespējams,” sacīja ministrs. Viņaprāt, būtu
atbalstāmi divu veidu sporta pasākumi: tādi, kuros piedalās pēc
iespējas vairāk cilvēku, kā arī augstas klases sasniegumi
sportā.
Ministru prezidents interesējās par iespēju papildus atbalstīt
sporta skolas, iekļaujot tās valsts investīciju programmā.
J.Radzevičs norādīja, ka valstī jāpilnveido sporta skolu
politika, vienlaikus piesaistot privāto kapitālu. I.Emsis un
J.Radzevičs bija vienisprātis, ka iespējas sportot pirmām kārtām
jārada jauniešiem un studentiem.
6. Valoda. Svarīgākais – pilnveidot valsts valodas
politiku. Ministrs pastāstīja, ka izveidota Valsts valodas
aģentūra.
I.Emsis interesējās par IZM iespējām sniegt atbalstu trimdā
dzīvojošiem latviešiem latviskās diasporas stiprināšanā: „Esot
ārvalstīs un tiekoties ar svešumā mītošiem tautiešiem, bieži esmu
dzirdējis līdzīgus jautājumus.” Ministrs norādīja, ka šī lieta
tiks risināta kompleksi, sadarbojoties Ārlietu, Kultūras un
Izglītības un zinātnes ministrijām, kā arī Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātam.
Noslēgumā I.Emsis interesējās par nesekmīgajiem skolēniem, kādas
viņiem ir nākotnes iespējas. Ministrs norādīja, ka iespējami trīs
risinājuma varianti: palikt tajā pašā klasē otru gadu, turpināt
mācības sociālās korekcijas klasēs vai izvēlēties kādu amatu un
turpināt profesionālo izglītošanos.
Ministrs pateicās valdības vadītājam par rasto iespēju apmeklēt
IZM. I.Emsis pauda cerības par IZM turpmāku veiksmīgu
darbību.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments