Saeimas sēdē
2004. gada 6. maija stenogramma
Sēdi vada Latvijas Republikas
8.Saeimas priekšsēdētāja Ingrīda Ūdre.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi, sākam 6.maija Saeimas sēdi!
Pirms izskatām darba kārtību, Saeimas Prezidijs ir saņēmis
deputātu Bērziņa, Dalbiņa, Ģīļa, Ābiķa un citu deputātu lūgumu–
izdarīt izmaiņas šā gada 6.maija sēdes darba kārtībā, iekļaujot
pirmās sadaļas “Prezidija ziņojumi” daļā par iesniegtajiem
likumprojektiem likumprojektu “Alkoholisko dzērienu aprites
likumā”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu
nav. Darba kārtībā iekļauts.
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus Nr.252 “Dizainparaugu
noteikumi” nodot Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai
un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot
par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 59, pret un
atturas– nav. Pirmajā lasījumā “Dizainparaugu noteikumi”
pieņemti.
Lūdzu noteikt priekšlikumu
iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam.
Dz.Ābiķis (TP).
Cienījamie kolēģi! Lūdzu noteikt
iesniegšanas termiņu 20.maiju.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
20.maijs. Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus Nr.256 “Grozījumi likumā “Par
aviāciju”” nodot Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā
komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojektu! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 69, pret– 3, neviens
neatturas. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam.
Dz. Jaundžeikars (LPP).
Lūdzu priekšlikumu iesniegšanas termiņu noteikt 21.maiju.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 21.maijs. Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus Nr.257 “Noteikumi par iepirkumu
sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju vajadzībām” nodot
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijai un noteikt,
ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu
deputātus balsot par likumprojektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 77, pret un atturas– nav.
Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts. Lūdzu noteikt
priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam.
Dz.Jaundžeikars (LPP).
Arī šim likumprojektam
priekšlikumu iesniegšanas termiņu lūdzu noteikt 21.maiju.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
21.maijs. Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus Nr.258 “Grozījumi likumā “Par
reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas
atzīšanu”” nodot Sociālo un darba lietu komisijai un
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijai un noteikt, ka Sociālo un darba lietu komisija ir
atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojektu!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 79, pret un
atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts. Lūdzu
noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam.
Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātei Jevgenijai Stalidzānei. Nē, es
atvainojos... Dzintaram Jaundžeikaram. Lūdzu, nosakiet
priekšlikumu iesniegšanas termiņu!
Lūdzu ieslēgt mikrofonu!
Dz.Jaundžeikars (LPP).
Priekšlikumu iesniegšanas
termiņš– 21.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
21.maijs. Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus Nr.259 “Grozījumi Sēklu aprites
likumā” nodot Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās
politikas komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai,
nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 83, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā
lasījumā pieņemts. Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas
termiņu otrajam lasījumam.
Lūdzu ieslēdziet mikrofonu deputātam Dzintaram
Jaundžeikaram.
Dz. Jaundžeikars (LPP).
21.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 21.maijs. Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus Nr.260 “Grozījumi likumā “Par
preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm”” nodot
Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai un noteikt, ka tā ir
atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojektu!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 83, pret un
atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam! Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātam Dzintaram
Ābiķim!
Dz.Ābiķis (TP).
Cienījamie kolēģi! Lūdzu noteikt
iesniegšanas termiņu 20.maiju.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 20.maijs. Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus nr.261 “Grozījumi likumā “Par
zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”” nodot
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu
deputātus balsot par likumprojektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 72, pret– 2, atturas– 5.
Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam! Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātam Dzintaram
Jaundžeikaram!
Dz.Jaundžeikars (LPP).
Termiņš– 21.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 21.maijs. Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus nr.262 “Noteikumi par Eiropas
ekonomisko interešu grupām” nodot Juridiskajai komisijai un
noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par– 84, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam! Juridiskās komisijas vārdā, lūdzu priekšlikumu
iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam. Lūdzu ieslēgt mikrofonu
deputātam Marekam Segliņam!
M.Segliņš (TP).
12.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
12.maijs. Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus nr.303 “Grozījumi Pārtikas
aprites uzraudzības likumā” nodot Tautsaimniecības, agrārās,
vides un reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka tā ir
atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojektu!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 82, pret un
atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam! Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātam Kalniņam
Pēterim!
P.Kalniņš (ZZS).
21.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 21.maijs.
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus nr.304 “Elektronisko sakaru
likums” nodot Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās
politikas komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 83, pret un atturas– nav.
Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam! Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātam Dzintaram
Jaundžeikaram!
Dz.Jaundžeikars (LPP).
21.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 21.maijs. Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus nr.305 “Grozījumi Radio un
televīzijas likumā” nodot Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija! Lūdzu
deputātus balsot par likumprojektu! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 79, pret– nav, atturas–
1. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātei Inai Druvietei!
I.Druviete
(JL).
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš 20.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 20.maijs. Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Satversmes 81.panta kārtībā izdotos
Ministru kabineta noteikumus Nr.306 “Grozījums likumā “Par
uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas
kārtību”” nodot Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā
komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu
pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 84, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā
lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātam Dzintaram Jaundžeikaram.
Dz.Jaundžeikars (LPP).
Arī 21.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam– 21.maijs.
Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Par Protokolu par starptautisko militāro štābu
statusu, kas izveidoti saskaņā ar Ziemeļatlantijas līgumu”
nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un Ārlietu komisijai un
noteikt, ka Ārlietu komisija ir atbildīgā komisija. Lūdzu
deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot
atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 72, pret– 6, atturas– 4. Likumprojekts komisijai
nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Par Ziemeļatlantijas līguma organizācijas
dalībvalstu līgumu par to bruņoto spēku statusu” nodot
Aizsardzības un iekšlietu komisijai un Ārlietu komisijai un
noteikt, ka Ārlietu komisija ir atbildīgā komisija! Lūdzu
deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot
atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 74, pret– 6, atturas– 3. Likumprojekts komisijai
nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Par Starptautisko konvenciju par civilo
atbildību par bunkera degvielas piesārņojuma radīto
kaitējumu” nodot Ārlietu komisijai, Tautsaimniecības,
agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka
Ārlietu komisija ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot
par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 82, pret un
atturas– nav. Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījumi likumā “Par uzņēmumu, iestāžu un
organizāciju darbības apturēšanas kārtību”” nodot
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu
deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot
atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 62, pret– nav, atturas– 22. Likumprojekts
komisijai nodots. Paldies!
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Par Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvencijas
pret transnacionālo organizēto noziedzību Protokolu par
šaujamieroču, to detaļu, sastāvdaļu un munīcijas nelegālas
izgatavošanas un aprites apkarošanu” nodot Aizsardzības un
iekšlietu komisijai un Ārlietu komisijai un noteikt, ka Ārlietu
komisija ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 83, pret un
atturas– nav. Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina
deputātu Jakova Plinera, Vladimira Buzajeva, Andra Tolmačova,
Nikolaja Kabanova un Andreja Aleksejeva iesniegto
likumprojektu “Likums “Par 1994.gada 10.novembra Vispārējo
konvenciju par nacionālo minoritāšu aizsardzību”” nodot
Ārlietu komisijai, Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai,
Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai un noteikt, ka Ārlietu
komisija ir atbildīgā komisija.
“Pret” pieteicies runāt deputāts Pēteris Tabūns.
P.Tabūns (TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Par šo
konvenciju vairāku gadu garumā ir diskutēts pietiekami daudz, un
mēs allaž esam nonākuši pie secinājuma, ka pāragri ir ratificēt
šo konvenciju.
Jo vispirms jau jālikvidē okupācijas, kolonizācijas un
rusifikācijas sekas, un tad runāsim. Argumenti par to, ka vienīgā
no jaunajām Eiropas Savienības dalībvalstīm Latvija nav
ratificējusi šo konvenciju, ir stipri vāji. Pieminēsim kaut vai
to un atcerēsimies, ka Latvija no šīm visām valstīm ir cietusi
okupācijas 50 gados visvairāk. Un te ir rakstīts anotācijā, ka
bezprecedenta gadījums esot, ka šī konvencija tātad vienīgajā
valstī nav ratificēta, jo, redziet, 40% no Latvijas iedzīvotājiem
sastāda mazākumtautības. Tieši otrādi! Tas ir bezprecedenta
gadījums, ka, lūk, vairāk nekā 40% tagad Latvijā ir iebraukušie.
Milzīgs skaits! Pāri par pusmiljonu ir nepilsoņu, kas ir
ārkārtīgi liela problēma. Tātad, redziet, cik drausmīgas ir
okupācijas sekas!
Un paši iesniedzēji ir uzrādījuši, ka, ratificējot šo konvenciju,
būs jāievēro sekojošas lietas. Konvencija paredz minoritāšu
valodu izmantošanu attiecībā uz personām, kas pieder pie
nacionālajām minoritātēm un administratīvajām institūcijām
teritorijās, kuras tradicionāli vai lielā skaitā apdzīvo pie
nacionālajām minoritātēm piederošas personas.
Tātad jauns rusifikācijas vilnis. Tātad nav pieņemama šāda
nostādne šajā konvencijā.
Nākamais. Konvencija paredz iespēju tajās teritorijās, kuras
tradicionāli lielā skaitā apdzīvo pie nacionālajām minoritātēm
piederošas personas, izvietot tradicionālos vietvārdus, ielu
nosaukumus un citus topogrāfiskus apzīmējumus. Vai neatceramies
to laiku, kad neatkarības sākumā aizkrāsojām krieviskos ielu
nosaukumus, kuri saglabājušies daudzās pilsētās vēl pašlaik– šis
aizkrāsojums. Vai tagad atjaunosim to? Vai to atjaunosim?
Nāksies atjaunot droši vien, ja mēs šo konvenciju
ratificēsim.
Vēl viens. Pietiekama pieprasījuma gadījumos valstī būs
jānodrošina pie nacionālajām minoritātēm piederošajām personām
iespēja apgūt minoritātes valodu vai iegūt izglītību šajā valodā.
Ko tas nozīmē? Jūs ļoti labi saprotat, kāda cīņa ir pašlaik par
to, lai nemācītos latviešu valodu, par Izglītības likumu. Ir
pasludināta gan Staļingrada, gan vēl visādas citādas aizstāvības
līnijas.
Un vēl. Vai mums ir skaidrs, vai mums ir pieņemta definīcija, kas
ir minoritāte? Iesniedzēji, protams, uzskata, ka minoritāte
Latvijā ir visi tie, kas sabraukuši okupācijas rezultātā.
Tradicionālās, klasiskās minoritātes izpratnē tie ir cilvēki
Latvijā, kuri dzīvojuši līdz okupācijai. Tātad vispirms mums
jātiek skaidrībā, kas ir minoritāte Latvijā, un tikai tad mēs
varam iet tālāk.
Vēl. Konvenciju pieņem ar nolūku novērst mazākumtautību
diskrimināciju. Latvijā šādas diskriminācijas nav. To atzinušas
daudzas starptautiskas institūcijas, ļoti respektējamas.
Iesniedzēji teiks: “Kāpēc es iebilstu tādā gadījumā pret šīs
konvencijas ratificēšanu?” Tādēļ, ka Latvijā notiek otrādi–
pamatnācijas diskriminācija, kas nav novērsta pēc okupācijas
izbeigšanās.
Es nosaukšu tikai dažus piemērus...
Sēdes vadītāja.
Jūsu laiks ir beidzies, cienījamais deputāta kungs!
P.Tabūns.
Diskriminācija pastāv! Sazinoties
latviešiem ar milzīgu skaitu– apmēram 44% krievvalodīgo.
Diskriminācija pastāv citās jomās– darbā iekārtošanā...
Sēdes vadītāja.
Deputāta kungs, jūsu laiks ir beidzies!
P.Tabūns.
Es beidzu. Tātad, cienījamie kolēģi,
skaidrs, ka šo konvenciju mēs nedrīkstam ratificēt! Tas ir
krietni tālas nākotnes jautājums. Paldies!
Sēdes vadītāja.
“Par” pieteicies runāt deputāts Jakovs Pliners.
J.Pliners (PCTVL).
Cienījamā priekšsēdētāja! Godātie
deputāti! Bijušais tā saucamais okupācijas režīma... Tā saucamā
okupācijas režīma ideoloģiskās frontes darbinieks Tabūna kungs,
kā viņam arī pienākas, manuprāt, provokatoriski runāja “pret”.
Savukārt es vēlētos runāt “par”.
Pirms piecām dienām Saeimas deputātu vairākums svinīgi atzīmēja
Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā. Vairākums politiķu ar
dziesmām un asarām acīs sagaidīja jauno un gaišo Eiropas dienu.
Šodien svētki ir jau beigušies, un ir laiks atcerēties, ka daudz
kas palicis nepadarīts. Pašreiz Latvija ir vienīgā no jaunajām
Eiropas Savienības dalībvalstīm, kas nav ratificējusi Eiropas
Padomes Vispārējo mazākumtautību konvenciju, neskatoties uz to,
ka tā ir parakstīta jau 1995.gadā. Tas ir bezprecedenta gadījums,
jo sevišķi, ja ņem vērā to faktu, ka apmēram 40% no Latvijas
iedzīvotājiem sastāda mazākumtautības. Eiropas institūcijas–
Eiropas Padome, EDSO, kā arī Eiropas Savienība– vairākkārt
rekomendēja mums ratificēt šo konvenciju, bet vezums nekustas no
vietas.
Kāda ir šī starptautiskā tiesiskā instrumenta būtība? Līdz ar
konvencijas ratifikāciju valstī jānodrošina katrai pie nacionālās
minoritātes piederošai personai tiesības uz vārda brīvību,
uzskatu brīvību un tiesības netraucēti saņemt un izpildīt
informāciju... izplatīt informāciju un idejas minoritātes
valodā.
Konvencija paredz minoritāšu valodu izmantošanu oficiālajā jomā–
teritorijās, kuras tradicionāli vai lielā skaitā apdzīvo pie
nacionālajām minoritātēm piederošas personas. Šajās teritorijās
konvencija paredz iespēju izvietot tradicionālus vietvārdus, ielu
nosaukumus, kā arī citus topogrāfiskos apzīmējumus, kas domāti
sabiedrībai minoritātes valodā, ja ir pietiekams pieprasījums pēc
šādām norādēm. Pietiekama sabiedrības pieprasījuma gadījumos
valstij būs jānodrošina pie nacionālajām minoritātēm piederošajām
personām iespēja apgūt minoritātes valodu vai iegūt izglītību
šajā valodā. Visi iebildumi un atrunāšanās, kuras mēs esam
dzirdējuši ne tikai šodien, bet pēdējo gadu laikā no valdošajām
partijām, liecina tikai par politiskās gribas trūkumu. Igaunija,
kas ir valsts ar Latvijai līdzīgu vēsturisko pieredzi un
situāciju mazākumtautību jomā, ir ratificējuši šo konvenciju jau
2001.gadā. Konvencijas ratifikācija dzīvē pretēji bažām nav
novedusi pie negatīvām sekām, bet gluži pretēji– veicinājusi
sabiedrības saliedēšanos un politiskās dzīves harmonizāciju.
“Rāmju” konvenciju ir ratificējuši, kā jums zināms, arī Lietuvā.
Visiem konvencijas ratifikācijas pretiniekiem es gribu pajautāt,
vai jums patīk Eiropas dzīves kvalitātes standarti? Vai jums
patīk tie standarti, kas mums nodrošina tīru dzeramo ūdeni un
gaisu? Tātad kāpēc jūs, dāmas un kungi, nepieņēmāt citus Eiropas
standartus (Starpsauciens no zāles)– cilvēktiesību,
minoritāšu aizsardzību un cieņas pret cilvēku standartus?
Mazākumtautību aizsardzības konvencija ir neatņemama Eiropas
tiesiskā mantojuma sastāvdaļa.
Lūdzu atbalstīt PCTVL izvirzīto likumprojektu un nodot to
komisijai apspriešanai. Paldies!
Sēdes vadītāja.
Paldies! Viens deputāts ir runājis “par”, viens– “pret”. Lūdzu
deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot
atbildīgo komisiju. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 20, pret– 59, atturas– 10. Likumprojekts
komisijai nav nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Par likuma “Par likuma “Par Latvijas Hipotēku
un zemes banku” atzīšanu par spēku zaudējušu” atzīšanu par spēku
zaudējušu” nodot Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā
komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu
komisijai, nosakot atbildīgo komisiju. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 79, pret– 1, neviens deputāts
neatturas. Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina
deputātu Bērziņa, Ģīļa, Kalvīša, Dalbiņa, Segliņa un citu
deputātu iesniegto likumprojektu “Grozījumi Alkoholisko
dzērienu aprites likumā” nodot Tautsaimniecības, agrārās,
vides un reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka tā ir
atbildīgā komisija.
Deputāts Kārlis Šadurskis ir pieteicies runāt “pret”?
K.Šadurskis (JL).
Cienījamā priekšsēdētāja! Godātie
kolēģi! Ne velti latviešu tautā sāk pazust tāda folkloras forma
kā anekdotes. Un patiesi, kāda jēga stāstīt un pierakstīt
anekdotes, ja ļoti labas anekdotes tautai ceļ priekšā tās
likumdevējs– Saeima.
Ir jau saprotama Tautas partijas ārkārtīgā vēlme censties labot,
ko viņas koalīcijas brāļi– Pirmā partija– Tautsaimniecības
komisijas vadībā ir sastrādājusi. Bet, godātie Tautas partijas
deputāti, arī šis jūsu labojums izskatās gauži nožēlojams, jo
nevienā likumā nav tāda termina “lejamais alus”. Kāds tad vēl ir?
Beramais alus? Vai vēl kāds cits?
Otrkārt. Steigā un kļūdaini iesniegtais labojums neatrisina
vasaras kafejnīcu darbu. Tā ka arī šis ir brāķis.
Par Tautsaimniecības komisijas vadību es varu izteikt tikai
vislielāko nožēlu. Ir jau skaisti sēdēt un izlikties strādājam
par nodokļu maksātāju naudu. Bet, godātie pozīcijas deputāti! Man
ir jājautā– ko jūs šeit darāt
tādā profāna līmenī, te pieņemot, labojot likumu, te atkal verot
vaļā, kacinot uzņēmējus, rodot... nedodot viņiem skaidrus spēles
noteikumus? Nu cik tad ilgi jūs rotaļāsities un šeit savu
diletantisko kvalifikāciju celsiet par tautas nodokļu maksātāju
naudu? Varbūt... mīļie deputāti! Laiks sākt strādāt!
Sēdes vadītāja.
“Par” pieteicies runāt deputāts Gundars Bērziņš.
G.Bērziņš (TP).
Cienījamie deputāti! Runājot par
anekdotēm, man izstāstīja, es jums izstāstīšu vienu tautas
anekdoti, kas ir tāda radusies nesen: “Šadurskis– labs izglītības
ministrs.”
Bet runājot par iesniegto projektu. Par terminoloģiju “lejamais”
vai “beramais” alus, šis termins ir saskaņots ar valodniecības
komisiju. Par to, ka problēma ir radusies un ka šī problēma
varbūt nāk gan no pašvaldībām, dažādām Latvijas vietām, jo tas
risinājums, kas pašreiz ir iespējams, nerisina šo problēmu. Un
tur, kur pašvaldība, stingrā pašvaldības kontrolē tikai ar
atļauju, kurās vietās tas ir iespējams, tieši pašvaldībai, kas uz
vietām vistuvāk redz, nevis no Rīgas atrisināt alus tirdzniecības
jautājumu, man šķiet, ir nepieciešams. Vismaz tādi priekšlikumi
ir bijuši, un komisijā šodien jau tikai tiek lemts par nodošanu,
komisijā ir iespējams pilnveidot. Tāpēc pilnveidosim Latvijas
folkloru un arī risināsim tās problēmas, kuras pieprasa risināt
sabiedrība.
Sēdes vadītāja.
Viens deputāts ir runājis “par”, viens deputāts ir runājis
“pret”. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu
komisijai, nosakot atbildīgo komisiju. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 78, pret– nav, atturas– 1.
Likumprojekts komisijai nodots.
Izskatām tālāk sēdes darba kārtību. Ir saņemts desmit deputātu–
Reira, Pietkeviča, Solovjova, Ozoliņa, Zommeres, Klausa un citu
deputātu– pastāvīgais priekšlikums– lēmuma projekts “Par
Latvijas Republikas, Igaunijas Republikas un Lietuvas Republikas
parlamentu deklarācijas “Par Baltijas asamblejas turpmāko
darbību” apstiprināšanu”. Vai deputātiem ir iebildumi par
izskatīšanu?
Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātam Jānim Lagzdiņam.
J.Lagzdiņš (TP).
Godātie kolēģi! Piedāvātais lēmuma
projekts ir ļoti svarīgs, un būtu lietderīgi to apspriest
frakcijās un politiski izvērtēt šo ļoti vērtīgo lēmuma projektu,
un tādēļ es aicinātu to izskatīt nākamajā plenārsēdē, un es
iebilstu, ka tas tiek darīts šodien.
Sēdes vadītāja.
Tā kā deputātiem ir iebildumi, lūdzu deputātus balsot par lēmuma
projekta izskatīšanu nākamajā plenārsēdē 13.maijā. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 86, pret un atturas–
nav. Lēmuma projekts tiks izskatīts 13.maija plenārsēdē.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījums
Elektronisko dokumentu likumā”. Trešais lasījums.
Juridiskās komisijas vārdā– deputāts Mareks Segliņš.
M.Segliņš (TP).
Godājamie kolēģi! Izskatām dokumentu
Nr.2565. Juridiskā komisija savā sēdē šo likumprojektu ir
skatījusi. Neviens priekšlikums nav saņemts. Aicinu pieņemt šo
likumprojektu trešajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu trešajā
lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
86, pret un atturas– nav. Likums “Grozījums Elektronisko
dokumentu likumā” pieņemts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums–
likumprojekts “Grozījumi likumā “Par Latvijas valsts
karogu””. Trešais lasījums.
Juridiskās komisijas vārdā– deputāts Mareks Segliņš.
M.Segliņš (TP).
Godājamie kolēģi! Strādājam ar
dokumentu Nr.2566– likumprojekts “Grozījumi likumā “Par Latvijas
valsts karogu””. Neviens priekšlikums netika saņemts. Juridiskā
komisija ir akceptējusi šo likumprojektu trešajā lasījumā. Aicinu
balsot par šo likumprojektu, to atbalstot!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu trešajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
81, pret un atturas– nav. Likums “Grozījumi likumā “Par Latvijas
valsts karogu”” pieņemts. Paldies!
Nākamais likumprojekts “Par Latvijas Republikas valdības un
Eiropas Apvienoto spēku virspavēlniecības štāba transformācijas
komandiera saprašanās memorandu par mācībām “Cooperative
Nugget 2004””. Otrais lasījums.
Ārlietu komisijas vārdā– deputāts Igors Solovjovs.
I.Solovjovs (LSP).
Cienījamie kolēģi! Strādāsim ar
dokumentu nr.2568. Neviens priekšlikums nav saņemts. Tātad
Ārlietu komisija ierosina izskatīt otrajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
73, pret– 6, neviens neatturas. Likums pieņemts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts
“Uzturlīdzekļu garantiju fonda likums”. Pirmais lasījums.
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijas vārdā– deputāte Ina Druviete.
I.Druviete (JL).
Cienījamie kolēģi! Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisija ir nolēmusi konceptuāli atbalstīt
Ministru kabineta iesniegto likumprojektu “Uzturlīdzekļu
garantiju fonda likums”. Saņemts pozitīvs atzinums arī no Bērnu
tiesību aizsardzības apakškomisijas, no Sociālo un darba lietu
komisijas, kā arī no Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas.
Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma mērķis ir nodrošināt bērnu
tiesības uz sociālo nodrošinājumu, izveidojot fondu minimālo
uzturlīdzekļu izmaksai. Lūdzu atbalstīt šo likumprojektu pirmajā
lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāte Jevgenija Stalidzāne.
J.Stalidzāne (LPP).
Cienījamais Prezidij! Cienījamie
kolēģi! Šodien šis izskatāmais jautājums ir ļoti nozīmīgs bērnu
aizsardzībai sakarā ar to, ka visneaizsargātākās ģimenes tomēr ir
tā saucamās nepilnās ģimenes, kurās bērnu apgādā tikai viens no
vecākiem. Gan pēc likuma, gan saskaņā ar morāles normām katram no
vecākiem ir pienākums uzturēt savu bērnu. Šis pienākums pastāv
arī tad, ja ģimenē ir dzimuši... Ja bērni ir dzimuši reģistrētā
laulībā vai arī nereģistrētā laulībā, vai arī ja bērni dzīvo
šķirtā ģimenē. Diemžēl mēs visi zinām, cik daudz ir to gadījumu,
kad kāds no vecākiem, pie kura bērns tajā brīdī nedzīvo, nespēj
šo savu pienākumu pildīt un tas ir pat vēl ļaunāk, ka izvairās no
šā pienākuma pildīšanas, kas ir ļoti viegli izdarāms, jo
deklarēta tiek tikai minimālā alga.
Saskaņā ar Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes sniegto
informāciju tādu bērnu, kas nesaņem no saviem vecākiem pietiekamā
apmērā uzturlīdzekļus, 2003.gadā bija 11 400. Netika piedzīta
aptuveni viena trešdaļa no tām uzturlīdzekļu summām, kuras būtu
jāpiedzen bērnu uzturam, pamatojoties uz gada laikā pieņemtajiem
tiesas nolēmumiem.
Tādēļ arī īpašu uzdevumu ministrs bērnu un ģimenes lietās Baštika
kungs sagatavoja šo Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumu. Šis
Uzturlīdzekļu garantiju fonds atradīsies tātad tagad jau
ministrijas pārraudzībā, un no šā uzturlīdzekļu fonda tiks
izmaksāta uztura nauda gadījumos, kas ir paredzēti likumā. Tas ir
tad, ja parādnieks tiesas lēmumu par uzturlīdzekļu piedziņu
izpilda nepilnā apmērā, un arī tiesas lēmumu par to, ka
uzturnaudas piedziņa ir atzīta par neiespējamu.
Tiek gatavoti arī Ministru kabineta noteikumi par to, kā šis
jautājums risināsies tālāk. Un šobrīd ir paredzēts, ka tas no
vecākiem, kura aizgādībā ir bērns, no fonda uz iesnieguma pamata
varēs saņemt uzturlīdzekļus Ministru kabineta noteiktā minimālajā
apmērā. Šobrīd tas ir paredzēts 7 gadu vecumā– 25% no minimālās
mēnešalgas, tas ir 20 latu, un no 7 līdz 18 gadu vecumam– 30%
apmērā, tas ir 24 lati. Viss šis pasākums kopā 2004.gadā izmaksās
2,5 miljonus latu, kas jau budžetā ir atvēlēti. Bet nākamajā gadā
šim pasākumam vajadzētu 5 miljonus latu.
Tāpēc tā īpaši gribas atzīmēt to, ka šis fonds nav bezatbildīgu
vecāku atbalstam. Šis fonds ir bērnu atbalstam. Un iesniegtais
likumprojekts paredz to, ka fondam ir tiesības piedzīt valsts
budžeta labā no parādnieka uzturlīdzekļus bezstrīdus kārtībā.
Tāpat arī likuma 6.pants paredz to, ka līdzekļi, kas jāizmanto
uzturlīdzekļu izmaksai, tiek atšķirti no līdzekļiem
administrēšanai kā atsevišķa pozīcija katrā valsts budžetā. Un
tas dod garantiju tam, ka šie uzturlīdzekļi netiks izmantoti
papildus šī fonda darbības administrēšanai, kā diemžēl tas ir
šobrīd noticis ar darbinieku prasījumu garantijas fondu.
Tāpēc ļoti būtiski ir tas, ka šis ierobežojums ir šai likumā
paredzēts. Viens no iebildumiem varētu būt, ka šis fonds
atbalstīs bezatbildīgos vecākus, kuri tagad vispār vairs
nemaksās, jo valsts maksās viņu vietā. Šeit, protams, ir ļoti
normāls pretarguments– likumā paredzētais mehānisms tikai
pastiprinās papildu tiesības tiesu izpildītājiem, kuriem tagad
būs jānodarbojas ar alimentu piedziņas jautājumiem, jo ar šo
jautājumu nodarbosies fonds, un viņiem būs diemžēl varbūt
jāatliek malā viena otra ienesīgāka lieta.
Tāpēc es ļoti lūdzu šo likumprojektu atbalstīt pirmajā lasījumā
un arī komisijai aktīvi strādāt pie tā, lai likumprojekts izietu
visus vajadzīgos lasījumus.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Andris Bērziņš.
A.Bērziņš (ZZS).
Kolēģi! Pēc būtības, es domāju, tā
ir tiešām diezgan liela problēma– tas, ka nav bijis iespējams
izmaksāt šīm mātēm līdzekļus bērnu uzturam.
Bet ir otra problēma, kādā veidā mēs tomēr sauksim šo par fondu
jeb sauksim šo par pabalstu. Mēs esam arī apakškomisijā šo
jautājumu diskutējuši. Skaidrs ir tas, ka šī nauda valsts kasē
atpakaļ neatgriezīsies un to arī ir pateikuši, un arī tiesneši
nespēs to tā noadministrēt, lai šī nauda atgrieztos atpakaļ. Nu
tā varētu atgriezties 20%. Šeit ir saruna par to. Es esmu par to,
lai šīm ģimenēm palīdzētu.
Otrs moments tomēr ir administrēšana, un kā mēs sauksim šo fondu.
Tas ir, pabalsta forma ir. Es domāju, ka komisijā mums būs
nopietni jādiskutē, kāda tad ir šī forma un kā mēs nosauksim šos
naudas līdzekļus.
Vēl viens moments ir, ka... es gan liktu kopā ar šo likumprojektu
vēl vienu apstiprināt. Ja nebūs pietiekami daudz sociālo
darbinieku, sociālo darbinieku, kas spētu vienlaicīgi arī
kontrolēt un strādāt ar ģimenēm un palīdzēt, tad šī nauda bieži
nonāks varbūt tur, kur nebūtu vajadzīgs. Ja mēs runājam pašlaik
par bērnu. Vai tiešām šī nauda nonāks līdz pašam... līdz bērnam
un būs izlietota bērnam? Tāpēc es vienlaicīgi tomēr gribētu, un
Sociālo un darba lietu komisijā mums bija nopietna saruna. Man
gribētos skatīties to kopā, lai sociālo darbinieku daudzums, ka
ir paredzēts 1 sociālais darbinieks uz 1000 iedzīvotājiem un ko
mēs plānojam realitātē dabūt kaut kur uz 2010.gadu laikam, mums
bija saruna, bet mēs gribētu tomēr ātrāk. Ja šie sociālie
darbinieki nestrādās pagastos, rajonos, tad administrēšana– tikai
ar tiesu izpildītājiem, šis likums nebūs viegli izpildāms.
Tāpēc es domāju, ka... es esmu principā “par”, bet es domāju, ka
divos lasījumos, es ceru, ka tas nav steidzamības kārtā, ka šis
likumprojekts ir ļoti nopietni jāizrunā, ir jābūt skaidram
mehānismam, un tomēr mani nav pārliecinājuši, ka šī nauda
atgriezīsies atpakaļ fondā. 20% atgriezīsies, 80%– tā būs valsts
nu... dāvana jeb pabalsts. Tāpēc arī atradīsim īsto nosaukumu...
nu, nevis aizdevums, tas ir uz laiku, bet tas tiešām ir pabalsts.
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāte Jevgenija Stalidzāne. Otro reizi.
J.Stalidzāne
(LPP).
Jā, šis jautājums tiešām arī Sociālo un darba
lietu komisijā ļoti aktīvi tika apspriests. Piekrītu Bērziņa
kungam par to, ka šeit būs jāstrādā kopā ar sociālajiem
darbiniekiem katrā pagastā, katrā vietā. Bet šo uzturlīdzekļu
fonda darbību nevar apturēt līdz tam brīdim, kamēr mēs
nodrošināsim visā valstī pietiekošā daudzumā sociālos
darbiniekus. Tas ir pārāk garš periods, pārāk daudz mūsu bērnu
paliks bez šīs palīdzības.
Nepiekrītu galīgi tam, ka uzturlīdzekļu fonda izsniegtie līdzekļi
būs jānosauc par pabalstu, jo pabalstus mēs, protams, atpakaļ
nepiedzīsim, bet ja nopietni strādās un ņemot vērā to, ka ir
atļauts bezstrīdus kārtībā piedzīt šos līdzekļus no nemaksātāja,
neskatoties uz to, ka viņam ir uzrādīta minimālā alga, un
neskatoties uz to, ka viņš ir slēpis arī savus īpašumus, viņam
tie tomēr kaut kad būs jāatklāj, un arī ņemot vērā to, ka šai
parāda piedziņai nav noilguma, ņemot vērā to, ka diemžēl šie
nemaksātāji sliktākajā gadījumā būs spiesti samaksāt no savas
pensijas, tad es domāju, ka tas ļoti, ļoti palīdzēs tam, lai šis
uzturlīdzekļu fonds atgūtu nevis 20%, bet atgūtu pirmajā brīdī
varbūt tiešām kādus 50%, bet tad, kad mehānisms tiks kārtīgi
atstrādāts un pieslīpēts, es ceru arī uz lielāku uzturlīdzekļu
atgriešanu šajā fondā.
Nu, katrā gadījumā nevar šā likuma izskatīšanu atlikt līdz tam
brīdim, kamēr mēs nodrošinām valstī situāciju ar sociālajiem
darbiniekiem, jo tas patiešām nebūs ātrāk par 2008. vai
2010.gadu.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Andris Bērziņš. Otro reizi.
A.Bērziņš (ZZS).
Man negribētos... Stalidzānes
kundze, man negribētos, lai jauc.... Neiet runa par “pret” un es
neesmu izteicis šeit, ka ir vajadzīgs abus likumus... un ka šo
likumu nevar pieņemt, ja netiek izskatīts otrs. Es teicu, ka
paralēli ir jāizskata abi likumi, un jūs kā Sociālo un darba
lietu komisijas vadītāja, es ceru, ka atbalstīsiet to, lai
sociālie darbinieki būtu pilnībā atbalstīti un sāktu funkcionēt
un strādāt ar 2006.gadu kā rezultātā varētu administrēt,
pārbaudīt un atgriezt šo naudu atpakaļ. Es arī gribētu būt liels
optimists. Es gribētu, lai simtprocentīgi tā atgrieztos atpakaļ,
bet mēs dzīvojam realitātē. Es personīgi redzu pēc aprēķiniem, ka
tie būtu pirmajā gadā 20%. To rādīs laiks! Bet par pārējo mēs
runāsim tad, kad mēs izskatīsim šo jautājumu komisijās. Un es
domāju, ka arī Sociālo un darba lietu komisijā mēs skatīsim šo
jautājumu, un varētu lūgt, lai mēs varētu šo jautājumu arī
skatīties konkrēti citā komisijā. Paldies!
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzam. Vai komisijas vārdā ir kas piebilstams? Ja nav,
lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
85, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam! Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātei Inai Druvietei.
I.Druviete
(JL).
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš– 13.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 13.maijs. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
likumā “Par mērījumu vienotību””. Otrais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā– deputāts Fjodorovs.
S.Fjodorovs (LSP).
Godātie kolēģi! Strādāsim ar
dokumentu (reģistrācijas nr.681)– likumprojekts “Grozījumi likumā
“Par mērījumu vienotību””. Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisija izskatīja likumprojektu, kurā ir
iesniegti, kopumā četri priekšlikumi.
1.– atbildīgās komisijas priekšlikums. Komisija atbalstīja šo
priekšlikumu.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Fjodorovs.
2.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Komisija atbalstīja.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Fjodorovs.
3.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Komisijā atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Fjodorovs.
4.– Juridiskā biroja priekšlikums. Ir
atbalstīts. Vairāk priekšlikumu nav.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav. Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 87, pret un atturas– nav.
Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam!
S.Fjodorovs.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
trešajam lasījumam– 17.maijs.
Sēdes vadītāja.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam–
17.maijs.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījums
Tiesu izpildītāju likumā”. Pirmais lasījums. Juridiskās
komisijas vārdā– deputāts Mareks Segliņš.
M.Segliņš (TP).
Godājamie kolēģi! Saeimas Juridiskā
komisija ir izskatījusi Ministru kabineta iesniegto likumprojektu
“Grozījums Tiesu izpildītāju likumā” un nolēma atbalstīt minētā
likumprojekta virzīšanai izskatīšanai Saeimas sēdē pirmajā
lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 75, pret un atturas–
nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
M.Segliņš.
12.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 12.maijs. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Civilprocesa likumā”. Pirmais lasījums.
Juridiskās komisijas vārdā– deputāts Mareks Segliņš.
M.Segliņš (TP).
Godājamie kolēģi! Saeimas Juridiskā
komisija ir izskatījusi likumprojektu un nolēma atbalstīt tā
virzīšanu skatīšanai Saeimas sēdē pirmajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
82, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
M.Segliņš.
12.maijs.
Sēdes vadītāja.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš– 12.maijs. Citu priekšlikumu
nav. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”. Pirmais
lasījums.
Juridiskās komisijas vārdā– deputāts Edgars Jaunups.
E.Jaunups (JL).
Labdien, godājamie kolēģi! Strādāsim
ar dokumentu nr.2407. Juridiskā komisija ir saņēmusi un
izskatījusi Ministru kabineta iesniegto likumprojektu “Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”. Likumprojekts paredz
novērst ar vairāku administratīvo sodu valsts ieņēmumu jomā
piemērošanu saistītas problēmas, tajā skaitā precizēt Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā lietoto terminoloģiju,
aktualizēt tiesību normas, lai nodrošinātu Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksa preventīvās funkcijas
efektivitāti un radītu vienlīdzīgus un taisnīgus principus
administratīvo sodu piemērošanā.
Juridiskā komisija tātad izskatīja šo likumprojektu un atbalsta
tā pieņemšanu pirmajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
82, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
E.Jaunups.
12.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījuma– 12.maijs.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”. Pirmais
lasījums.
Juridiskās komisijas vārdā– deputāts Edgars Jaunups.
E.Jaunups
(JL).
Juridiskā komisija ir saņēmusi Ministra kabineta
iesniegto likumprojektu “Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā” un izskatījusi to. Tātad iesniegtais
likumprojekts paredz Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteikt
noteiktu sodu apmēru par Ministru kabineta noteikumos par
drošības konsultanta norīkošanu, profesionālo kvalifikāciju un
darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā, tātad šajos Ministru
kabineta noteikumos noteikto uzdevumu neizpildi. Juridiskā
komisija atbalsta šā likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā un
lūdz noteikt tam steidzamību.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu.
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 89, pret un
atturas– nav. Likumprojekts par steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
88, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
E.Jaunups.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
12.maijs.
Sēdes vadītāja.
Un izskatīšanas laiks?
E.Jaunups.
Izskatīšana 27.maija plenārsēde.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 12.maijs, izskatīšana– 27.maija sēdē. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Informācijas
sabiedrības pakalpojumu likums”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrāras, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā– deputāts Krišjānis Peters.
K.Peters (LPP).
Cienījamais Prezidij! Godātie kolēģi!
Tautsaimniecības komisija ir iepazinusies ar Ministru kabineta
sagatavoto un atbalstīto likumprojektu “Informācijas sabiedrības
pakalpojumu likums”, likumprojekta reģistra Nr.761, un aicina to
pieņemt pirmajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
86, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam
K.Peters.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 13.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 13.maijs. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Latvijas Republikas Advokatūras likumā”. Otrais
lasījums.
Juridiskās komisijas vārdā– deputāts Mareks Segliņš.
M.Seglinš (TP).
Godājamie kolēģi! Juridiskā komisija
saņēmusi 41 priekšlikumu, kuri ir izskatīti Juridiskajā
komisijā.
Priekšlikums Nr.1 ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
Priekšlikums Nr.2 Juridiskajā komisijā
atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
Priekšlikums Nr.3. Neatbalstīt.
(Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu balsot par 3.– deputāta Agešina
priekšlikumu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par– 23, pret– 52, atturas– 7. Priekšlikums nav atbalstīts.
M.Segliņš.
4.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
5.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
6.priekšlikums– neatbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāts Vladimirs Buzajevs.
V.Buzajevs (PCTVL).
Cienījamā priekšsēdētājas kundze!
Cienījamie kolēģi! Mēs kopā 8.Saeimas sastāvā daudz strādājam ar
likumu paketi, kas regulē cilvēku iespējas aizstāvēt savas
tiesības tiesā. Visumā varu novērtēt šīs darbības rezultātus
nevis kā teicamus, bet gan kā apmierinošus. Piemēram, iespējas
pārstāvēt fizisku personu tiesā, kuras ir paredzētas Civilprocesa
likumā, ir izlīdzinātas ar tām tiesībām, kuras paredzētas daudz
progresīvākajā Administratīvā procesa likumā. Starp citu,
atbildīgā komisija, otrajā lasījumā noraidot manus attiecīgos
priekšlikumus, vārds vārdā nokopēja tos trešajā lasījumā, tikai
izsvītrojot manu uzvārdu un bīstamo abreviatūru– PCTVL. Man nav
pretenziju. Esmu gatavs arī turpmāk strādāt zem pseidonīma.
Tādēļ, ja Saeima arī šodien noraidīs manu priekšlikumu, esmu
gatavs piekrist tam, ka trešajā lasījumā Juridiskā komisija
iesniegs tos savā vārdā.
Cienījamie kolēģi! Kopīgiem spēkiem mēs noņēmām arī veselu virkni
antikonstitucionālu aizliegumu pieejai nepieejamajai Advokātu
kolēģijai, un apspriežamais priekšlikums ir arī no šīs
sērijas.
Es piedāvāju izslēgt no likuma aizliegumu, kurš ļauj strādāt par
advokātiem tikai Latvijas pilsoņiem.
Šis priekšlikums ir pilnīgi dabisks vienam no
privātuzņēmējdarbības veidiem. It īpaši, ja ņem vērā, ka pavisam
nesen mūsu valsts robežas paplašinājās līdz Atlantijas okeāna
krastam.
Cilvēku un preču kustība un tai diemžēl sekojošo kriminālo un
civillietu daudzums tuvākajā laikā krasi pieaugs.
Protams, patlaban es pirmām kārtām domāju par saviem tautiešiem,
par tiem desmitiem tūkstošu, kuri ar apsējiem uz galvām ar
uzrakstu “alien” ir gājuši pāri Akmens tiltam uz Daugavas rietumu
krastu, lai atzīmētu pievienošanos ES. Varbūt šāda veida sēru
procesijā kāds ieraudzīs likuma par ielu gājieniem pārkāpumu, bet
šie cilvēki katru dienu nēsā šo uzrakstu kabatās– savās nepilsoņu
pasēs. Jums nevajadzētu baidīties, ka gadījumā, ja mans
priekšlikums tiks pieņemts, visi šie ļaudis ies strādāt par
advokātiem. Likumā ir paredzēta virkne striktu kvalifikācijas
ierobežojumu, tajā skaitā arī, piemēram, valodas prasme. Aizliegt
cilvēkiem, kas atbilst šiem kritērijiem, strādāt par advokātu
tikai tamdēļ, ka viņš ir Itālijas pilsonis vai arī Latvijas
nepilsonis, tas ir absurdi un nepamatoti.
Paredzēts jaunā likuma redakcijā pievienot tādām prasībām kā
Latvijas pilsonība vēl arī nevainojamu reputāciju. Kā bijušais
nepilsonis es skaidri jūtu, ka tas ir aizskārums, pie tam ar tīšu
nodomu.
Jūs domājat, ka tamdēļ, ja es nokārtoju Aldermanes kundzes
iestādē eksāmenu Latvijas falsificētajā vēsturē, mana reputācija
ir uzlabojusies? Drīzāk otrādāk. Daži mani paziņas pārstāja ar
mani sveicināties.
Cienījamās dāmas un kungi! Man gribētos jums vēlreiz atgādināt
par šo desmitu tūkstošu ļaužu gājienu pāri Akmens tiltam. Tas
nozīmē, ka mēs vairs neesam ar mieru paciest apvainojumus, pat
tos, par kuriem mūs apvaino, pilnībā ievērojot formālo
likumdošanas procedūru. Krievvalodīgā kopiena ir pacēlusies no
ceļiem, un es iesaku jums kārtīgi padomāt, pirms pieņemt
pārsteidzīgus lēmumus, kurus paciest var vienīgi vergi. Aicinu
balsot “par”!
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzam. Vai komisijas vārdā ir kas piebilstams? Lūdzu
deputātus balsot par 6.– deputāta Buzajeva priekšlikumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 21, pret– 66,
neviens neatturas. Priekšlikums nav atbalstīts.
M.Segliņš.
7.priekšlikums– atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
8.priekšlikums– atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
9.priekšlikums– atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
10.priekšlikums– atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
11.priekšlikums– atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
12.priekšlikums– atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
13.priekšlikums– neatbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāts Valērijs Agešins.
V.Agešins (TSP).
Cienījamie kolēģi! Vairs nav nekāds
noslēpums, ka Latvijā ir lielas problēmas nodrošināt
maznodrošināto iedzīvotāju tiesības uz advokātu pakalpojumiem.
Valsts vienkārši nespēj apmaksāt aizstāvja pakalpojumus visiem
iedzīvotājiem, kuriem tas ir nepieciešams.
Līdz ar to mēs kārtējo reizi piedāvājam noteikt Advokatūras
likuma 18.pantā, ka Latvijā var būt viena vai vairākas zvērinātu
advokātu kolēģijas kā, piemēram, Lielbritānijā. Pamatojumā varu
piedāvāt citātus no Satversmes tiesas plaši pazīstamā
sprieduma:
“Nepietiekamais advokātu skaita pieaugums, viņu nevienmērīgais
sadalījums pa reģioniem, tas, ka Zvērinātu advokātu kolēģija ir
vienīgā advokātu profesionālā organizācija Latvijā un Zvērinātu
advokātu padomei ir dota liela rīcības brīvība un plašas
tiesības, var mākslīgi radīt kvalitatīvu juridisko pakalpojumu
deficītu un šo pakalpojumu sadārdzināšanos. Tas savukārt var
novest pie Satversmes 92.pantā garantētā pamattiesību pārkāpuma.
Apsverams būtu jautājums par vairāku advokātu kolēģiju veidošanu,
piemēram, pie apgabaltiesām, vai arī par vairāku profesionālu
praktizējošu juristu organizāciju veidošanu. Šajā sakarā varētu
apsvērt arī praktizējošo juristu licencēšanas jautājumu.”
Mūsu piedāvātais priekšlikums pilnībā atbilst gan Satversmes
tiesas spriedumam, gan Eiropas Savienības direktīvām. Un es
uzskatu, ka maznodrošinātie Latvijas iedzīvotāji gaida jūsu
palīdzību un sadarbību šajā jautājumā, cienījamie deputāti!
Lūdzu atbalstīt mūsu 13.priekšlikumu! Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Mihails Pietkevičs.
M.Pietkevičs (TP).
Cienījamie kolēģi! Patiesībā tomēr
tās lietas nav nemaz tā, kā kolēģis Agešins to tikko izklāstīja.
Attiecībā par Satversmes tiesas spriedumu, šajā Satversmes tiesas
spriedumā tiešām ir analizētas daudzas lietas attiecībā uz
Latvijas Zvērinātu advokātu kolēģiju, uz kolēģijas darbību un
dažādiem jautājumiem. Taču principā es esmu iepazinies un rūpīgi
pētījis šo Satversmes tiesas spriedumu. Šeit nekas nav teikts, ka
Latvijā būtu nepieciešams izveidot divas zvērinātu advokātu
kolēģijas vai vairāk.
Varu teikt vēl vairāk. Principā pārsvarā visās Eiropas valstīs un
arī ļoti lielās valstīs, kurās, varētu likties, ir nepieciešams
vairāk zvērinātu advokātu vai advokātu kolēģijas vai ģildes,
principā ir viena galvenā... Respektīvi, ir viena, kurā arī visi
šie advokāti ir apvienoti, un tādā veidā notiek šīs viņu
apvienošanās un darbošanās kopā vienā organizācijā.
Kas attiecas uz nepietiekamo juridisko palīdzību, tad uz to es
varu teikt, ka Tieslietu ministrija jau sen strādā pie projekta.
Un šis projekts jau ir izstrādāts, un tam būtībā šobrīd trūkst
tikai finanses. Tā ka savstarpēji ir saistīts tātad gan šis
projekts par bezmaksas juridiskās palīdzības sniegšanu
maznodrošinātajiem, un savukārt finanses tam ir paredzēts daļēji
ņemt arī no iespējamās valsts nodevu palielināšanas civilprocesā.
Tātad arī šīs lietas tiek risinātas un tiks atrisinātas. Un, es
domāju, līdz ar to nav pamata runāt par to, ka, teiksim, Latvijā,
piemēram, izveidojot šobrīd vairākas zvērinātu advokātu
kolēģijas, būtiski mainītos vai uzlabotos situācija šajā jomā, jo
patiesībā tas vienkārši vestu uz to, ka šobrīd advokāti varbūt
vienkārši pārdalītos savā starpā varbūt kaut kādās divās
organizācijās, bet tas jebkurā gadījumā nerisinātu nevienu no
tiem jautājumiem, par kuriem runāja kolēģis Agešins.
Tā ka es lūgtu tomēr atbalstīt komisijas viedokli, kura nav
atbalstījusi šo Agešina kunga priekšlikumu, un balsot par to
redakciju, kāda šobrīd ir spēkā, darbojas un ir laba.
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Boriss Cilevičs.
B.Cilevičs (TSP).
Cienījamie kolēģi! Kur ir šīs
problēmas būtība? Ir pilnīgi skaidrs, ka te ir pretruna starp
korporatīvām interesēm, no vienas puses, un maznodrošināto
iedzīvotāju interesēm, no citas puses. Tautas saskaņas partija
jau vairākkārt iesniedza šo likumprojektu par bezmaksas
juridiskās palīdzības nodrošināšanu maznodrošinātiem
iedzīvotājiem, un visu laiku arguments bija tieši šāds– nav
naudas. Labi, tagad šis likumprojekts tiek izstrādāts, jau ir
kaut kādā pēdējā vai priekšpēdējā posmā, bet tas jau nelīdzēs.
Naudas nekad nebūs pietiekoši.
Kas šeit ir piedāvāts? Veicināt šīs problēmas risināšanu ar
konkurences palīdzību. Jo pilnīgi skaidrs, ka tieši konkurence
starp advokātiem visādā ziņā, es negribu to pamatot sīkāk, es
domāju, mums katram ir skaidrs, par ko iet runa, varētu veicināt
tajā skaitā arī šīs problēmas atrisināšanu, bezmaksas juridiskās
palīdzības sniegšanu maznodrošinātiem iedzīvotājiem. Bez valsts
līdzekļiem, ar mazākiem valsts līdzekļiem, pareizāk sakot.
Tā ka Agešina kungs nemaz neapgalvoja, ka esošā situācija, ka
pārstāv tikai vienu kolēģiju, ir pretrunā ar Satversmi. Viņš
teica kaut ko citu. Ka šā priekšlikuma pieņemšana nav pretrunā ar
Satversmi un atbilst Satversmes tiesas sprieduma garam. Tāpēc, es
domāju, dilemma ir pilnīgi skaidra. Vai mēs atļausim daudz
brīvāku un sīvāku konkurenci advokātu vidū, tādā veidā veicinot
arī šo maznodrošināto iedzīvotāju interešu aizsardzību, vai mēs
atstājam to vienu kolēģiju, līdz ar to veicinot korporatīvās
intereses, uzņemoties atbildību finansēt šo bezmaksas juridisko
palīdzību vienīgi no valsts budžeta.
Manā skatījumā tas ir drusciņ paradoksāli, ka tieši kreisā
partija iestājas par tirgus mehānismu iesaistīšanu šīs problēmas
risināšanā, bet mūsu skatījumā tieši šajā gadījumā tas ir
pamatoti, un tas būs daudz efektīvāk nekā gaidīt, kamēr mums
budžetā būs pietiekami daudz naudas, lai to finansētu tikai no
budžeta. Tieši tāpēc es aicinu atbalstīt kolēģa Agešina
priekšlikumu! Paldies!
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzam.
Vai komisijas vārdā ir kas piebilstams? Ja nav, tad lūdzu
deputātus balsot par 13.– deputāta Agešina priekšlikumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 20, pret– 63,
atturas– 3. Priekšlikums nav atbalstīts.
M.Segliņš.
14.priekšlikums– neatbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
15. priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
16. priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
17. priekšlikums– neatbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
18. priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
19. priekšlikums– neatbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
20. priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
21.priekšlikums– neatbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
22.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
23.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
24.priekšlikums–
atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
25.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
26.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
27.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
28.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
29.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
30.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
31.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
32.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
33.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
34.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
35.priekšlikums– neatbalstīt.
(Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 20, pret– 69, neviens deputāts neatturas.
Priekšlikums nav atbalstīts.
M.Segliņš.
36.priekšlikums– atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
37.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
38.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
39.priekšlikums– atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
40.priekšlikums– nav atbalstīts.
(Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu par 40.– deputāta Agešina priekšlikumu.
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 20, pret–
65, atturas– 1. Priekšlikums nav atbalstīts.
M.Segliņš.
41.priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav. Visi priekšlikumi ir izskatīti. Lūdzu
deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 84, pret–
1, atturas– 1. Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam.
M.Segliņš.
12.maijs.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš trešajam
lasījumam– 12.maijs. Paldies!
Cienījamie kolēģi! Lūdzu reģistrēties ar reģistrācijas kartēm!
Lūdzu zvanu! Reģistrācijas režīmu!
Saeimas sekretāra biedru Aleksandru Bartaševiču lūdzu nolasīt
reģistrācijas rezultātus!
A.Bartaševičs (8.Saeimas sekretāra biedrs).
Cienījamie deputāti! Nav
reģistrējušies: Silva Bendrāte, Augusts Brigmanis, Ingrīda
Circene, Ina Druviete, Nikolajs Kabanovs, Aleksandrs Kiršteins,
Ģirts Valdis Kristovskis, Uldis Briedis, Vitālijs Orlovs, Ināra
Ostrovska, Inguna Rībena, Jānis Strazdiņš, Inese Šlesere, Dainis
Turlais, Arvīds Ulme, Ēriks Zunda. Paldies!
Sēdes vadītāja.
Līdz ar to Saeimas 6.maija sēde ir slēgta. Paldies!
Atbildes uz deputātu iesniegtajiem jautājumiem
2004. gada 5. maijā
Sēdi vada Latvijas Republikas
8.Saeimas priekšsēdētājas biedrs Jānis Straume.
Sēdes vadītājs.
Labdien! Pulkstenis ir 17.00, un ir pienācis laiks uzklausīt
ministra atbildes uz deputātu jautājumiem.
Atbildi uz deputātu Šadurska, Rībenas, Kariņa, Jaunupa un
Druvietes jautājumu “Par izglītības un zinātnes ministra
rīcību, lai novērstu nelikumīgu studiju maksas piesaistīšanu un
krievu mācībvalodas atjaunošanu valsts dibinātās augstākās
izglītības iestādēs” sniegs izglītības un zinātnes ministrs
Juris Radzevičs. Lūdzu!
Jūsu rīcībā divas minūtes.
J.Radzevičs (izglītības un zinātnes ministrs).
Labdien! Pirmais jautājums. Vai Rīgas Stradiņa universitātes
Stomatoloģijas fakultātē ir novērsta papildu naudas iekasēšana no
tiem studējošajiem, kuri studē par valsts budžeta līdzekļiem?
Pašreiz iekasēšana joprojām notiek. Mēs esam saņēmuši
Ģenerālprokuratūras atbildi, kurā nesaskata nekādu pamatu
prokurora reaģēšanas mēriem jautājumā par likumpārkāpumu
novēršanu. Šajā brīdī vēl varu papildus teikt, ka ir bijusi
ilgstošāka sarakste, un šobrīd ir konstatēts, ka bija vairākas
vēstules no Izglītības un zinātnes ministrijas, tajā skaitā arī
2003.gada 11.novembra vēstule Latvijas studentu apvienībai, kurā
bija norādīts, ka ir situācija, ka augstskola tiek finansēta no
Veselības ministrijas budžeta, bet netiek veikta finanšu
izlietojuma uzraudzība, savukārt studenti vēršas pēc palīdzības
Izglītības un zinātnes ministrijā, kuras rīcībā šinī gadījumā nav
valsts politikas īstenošanas un arī kontroles instrumenta cīņā
pret šo. Vēstuli parakstīja arī iepriekšējais ministrs Kārlis
Šadurskis.
Kā arī bez tam jāatgādina, ka Stradiņa universitāte atrodas
Veselības ministrijas padotībā, un ir bijušas vairākas vēstules
Veselības ministrijai, kura pēc būtības nav atbildējusi
Izglītības un zinātnes ministrijai. Tas attiecībā uz pirmo
jautājumu ir viss.
Sēdes vadītājs.
Paldies.
Vai ir papildjautājumi? Lūdzu, Šadurska kungs!
K.Šadurskis (JL).
Ministra kungs! Ir liela starpība starp prokuratūras iejaukšanos,
izsakot brīdinājumu rektoram, un augstskolas dibinātāja– valsts,
kas ir Izglītības un zinātnes ministrijas personā, –iejaukšanos,
lai pārtrauktu darbības, kas nav paredzētas ne likumā, ne
Ministru kabineta noteikumos. Un šajā sakarā man ir jautājums.
Jūs atsaucaties uz Izglītības likuma 16.pantu, kur ir runa par
citu ministriju kompetenci. Tad man ir jautājums: ko jūs
personīgi esat darījis, koordinējot Izglītības valsts inspekcijas
un Veselības ministrijas rīcību šīs situācijas novēršanai?
Kādus rīkojumus jūs esat devis, lai palīdzētu studējošajiem atgūt
līdzekļus, un pats galvenais: kā jūs, jurists, vērtējat to
situāciju, ka studiju maksa tiek iekasēta nevis Stradiņa
universitātes kontā, bet gan SIA “Stomatoloģijas institūts”
kontā?
Sēdes vadītājs.
Paldies. Lūdzu, ministra kungs!
J.Radzevičs.
Šajā gadījumā es varu pateikt tikai to, ka pavisam nesen ir
saņemta Ģenerālprokuratūras atbilde, kura ir pārsūtīta arī
Veselības ministrijai, un ka starpministriju koordinācija
neietilpst tikai viena ministra kompetencē.
Šobrīd es esmu sagatavojis atkārtotu vēstuli veselības ministram
ar lūgumu pievērsties šai situācijai un to noskaidrot, jo, kā tas
īstenībā ir teikts arī Ģenerālprokuratūras atbildē, ir
nepieciešama papildu finanšu revīzija šai jautājumā. Un es varētu
piekrist arī tam... Taču mēs esam saņēmuši Valsts kontroles
atbildi uz jūsu iepriekšējo vēstuli. Diemžēl viņa faktiski
atsakās veikt pārbaudi. Un, man šķiet, šajā gadījumā ir pilnīgi
pamatoti tas, ko jūs sakāt,– ka vajadzēs šādu finansiālu pārbaudi
veikt tieši šajā zobārstniecības institūtā, kurš, kā jūs to arī
norādījāt, iekasē naudu.
Jo, manuprāt, šajā gadījumā ir izveidojusies diezgan slikta
prakse attiecībā uz rezidentūru un uz pamatizglītības iegūšanu
saistībā ar šo te Stomatoloģijas institūtu.
Sēdes vadītājs.
Paldies. Vai uzdosiet vēl vienu papildu jautājumu?
J.Radzevičs.
Cik es sapratu, jūsu uzdevāt faktiski otrajā daļā otro jautājumu–
kādus rīkojumus esat devis, lai novērstu nelikumīgu maksājumu
iekasēšanu... iekasēšanu valsts dibinātajās augstskolās? Tas ir
otrais jautājums, un arī uz to tika sniegta rakstiska
atbilde.
Tātad šī saimnieciskā un finanšu kontrole ietilpst Veselības
ministrijas kompetencē, un tā ir viņas padotībā esoša
iestāde.
Sēdes vadītājs.
Lūdzu, vai ir vēl papildu jautājumi? Šadurska kungs, lūdzu!
K.Šadurskis.
Man ir papildu jautājumi, kas attiecas uz valodu. Un par
finansējuma jautājumiem...
Sēdes vadītājs.
Jums ir iespēja uzdot vēl vienu papildu jautājumu.
K.Šadurskis.
Jā. Man ir jautājums: kā jūs vērtējat to situāciju, ka valsts
dibinātā izglītības iestādē notiek atsevišķu programmu
pasniegšana krievu valodā ārzemniekiem... notiek, un plānots to
paplašināt, un par to liecina dekāna pienākumu izpildītājas
docentes Livdānes vēstule. Un jūs savā atbildē to nenoliedzat,
taču atsaucaties uz Augstskolu likuma pantu, kurā runāts tikai
par to, ka ārzemniekiem ir pietiekami labi jāprot valsts valoda,
lai studētu, bet nerunājat neviena vārda par Izglītības likuma
9.pantu, kura pirmajā daļā ir skaidri un gaiši pateikts, ka
valsts un pašvaldības izglītības iestādēs izglītību var iegūt
valsts valodā.
Kādus rīkojumus jūs esat devis situācijas normalizēšanai, un kā
jūs gatavojaties rīkoties sakarā ar šo, manuprāt, kliedzošo
Izglītības likuma pārkāpumu?
Sēdes vadītājs.
Lūdzu, ministra kungs!
J.Radzevičs.
Tātad būtībā tas ir papildu jautājums pie 6.punkta. Un arī pie
5.punkta... Nē, pie 4. un pie 6.punkta.
Izglītības likuma 9.panta pirmā daļa patiešām noteic, ka valsts
un pašvaldību izglītības iestādēs izglītību iegūst valsts valodā.
Šā panta otrā daļa noteic, ka citā valodā izglītību var iegūt...
trešais apakšpunkts: citos likumos paredzētās izglītības
iestādēs.
Augstskolu likuma 52.pants nosaka... 52.panta pirmā daļā, kuru
arī es esmu lasījis, ka valsts nosaka studiju vietu skaitu tajās
augstskolās, kas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem.
Savukārt 83.pants noteic, ka nevis ārvalstniekiem ir jāzina
valsts valoda, bet visas attiecīgās valodas,– proti, panta pirmās
daļas 3.punkts noteic, ka ārvalstniekiem ir pietiekami labi
jāprot valodas, kurās notiek mācības. Tātad īstenībā te tas ir
norādīts daudzskaitlī.
Un patiešām,– pēcdiploma apmācība vairākās augstskolās notiek arī krievu un angļu valodā.
Sēdes vadītājs.
Paldies. Deputāti, kas jautājumus ir uzdevuši, tātad savas
papildu iespējas ir izsmēluši.
Šiliņa kungs, jūs varat vēl izmantot iespēju tagad uzdot
jautājumu, jo jūs neesat starp iesniedzējiem. Lūdzu!
V.Šiliņš (JL).
Es gribētu par vienu jautājumu tomēr skaidri un gaiši vērst jūsu
uzmanību un tomēr arī lūgt jūs reaģēt uz to. Prakses ārstu likums
paredz, ka medicīnas jomā strādājošie medicīnas studenti ir
rezidenti, un tas noteic, ka visi tie, kas ir tieši saistīti ar
ārstniecisko darbu mūsu valstī, ir pakļauti tomēr valsts valodas
prasmes prasībai. Un jautājums par to, kādā veidā Stradiņa
universitāte kā valsts augstskola sāka risināt biznesa problēmas
saistībā ar ārzemju rezidentiem, tikai liek padomāt par to, vai
mūsu skolotāji, kas māca latviešu valodu, nevarētu būt iesaistīti
šajā procesā. Un vai mēs nevarētu tomēr arī ar jūsu palīdzību
panākt to, ka Latvijā medicīnā drīkst strādāt tikai tie, kuri ir
nolikuši valsts valodas prasmes eksāmenu.
J.Radzevičs (izglītības un zinātnes ministrs).
Latvijā noteikti var šajā jomā strādāt tikai tie, kuri zina
valsts valodu. Tas ir viennozīmīgi skaidrs. Taču šī pēcdiploma
izglītības iegūšana saistās nevis ar darbu šeit, bet ar darbu
ārpus Latvijas.
Sēdes vadītājs.
Paldies. Atbilde uz jautājumu ir sniegta.
Sēde ir slēgta.
Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministrs J.Radzevičs
Uz jaut.Nr.30 – dok.Nr.2532
Par izglītības un zinātnes ministra rīcību, lai novērstu nelikumīgu studiju maksas pieprasīšanu un krievu mācību valodas atjaunošanu valsts dibinātās augstākās izglītības iestādēs
Jautājums par papildu maksas iekasēšanu no stomatoloģijas specialitātes studējošiem, kas studē Rīgas Stradiņa universitātē (RSU) par valsts budžeta līdzekļiem, Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM) ir izvērtēts un risināts gan 2003., gan 2004.gadā. 2004.gada 5.aprīlī IZM saņēma Ģenerālprokuratūras Personu un valsts tiesību aizsardzības departamenta prokurores R.Bērziņas atbildi uz izglītības un zinātnes ministra K.Šadurska 2004.gada 2.marta iesniegumu par maksas pieprasīšanu RSU Stomatoloģijas fakultātes studējošiem par valsts budžeta līdzekļiem.
Ģenerālprokuratūras prokurore
R.Bērziņa, izvērtējot iesniegtos materiālus un RSU rektora
J.Vētras paskaidrojumus, nesaskata pamatu piemērot prokurora
reaģēšanas līdzekļus pret rektoru J.Vētru par likumpārkāpuma
nepieļaujamību, kā arī pamatoti norāda, ka brīdinājuma izteikšana
J.Vētram neatrisinās ilgstošo problēmu par nepietiekamo studiju
vietas finansiālo nodrošinājumu valsts budžeta piešķirtajos
līdzekļos.
Informējam arī, ka RSU noslēgtie līgumi ar Stomatoloģijas
fakultātes studējošiem ir individuālas vienošanās starp iestādi
un pilngadīgu fizisku personu par papildu tehniskā nodrošinājuma
apmaksu. Šī maksājuma lielums ir noteikts ar RSU Senāta lēmumu,
un Senātā studējošiem ir atliekošā veto tiesības studentiem
būtiskos jautājumos.
Saskaņā ar Izglītības likuma 16.pantu un Veselības ministrijas
nolikumu Veselības ministrija kontrolē un līdz ar to arī ietekmē
savā pārziņā esošo izglītības iestāžu finansiālo un saimniecisko
darbību. Tātad veselības ministra kompetencē ir iespēja vēlreiz
pārbaudīt RSU finansiālās un saimnieciskās darbības atbilstību
likumiem un citiem normatīviem aktiem.
Attiecībā uz valsts valodas lietojumu RSU informējam, ka RSU
visas studiju programmas tiek īstenotas latviešu valodā. Arī tie
ārvalstnieki, kas vēlas iegūt ārsta grādu RSU, apgūst latviešu
valodu un sekmīgi spēj apgūt gan teorētiskos kursus, gan strādāt
klīnikās praksēs, lietojot latviešu valodu. Tomēr, Latvijai
iestājoties Eiropas Savienībā un iekļaujoties ES kopējā augstākās
izglītības telpā, būs nepieciešams veikt izmaiņas likumdošanā,
lai neradītu šķēršļus kopēju studiju programmu veidošanai Eiropas
augstskolu vidē, kā tas, piemēram, ir paredzēts Eiropas
Izglītības un kultūras komisijas jaunizveidotajā programmā
ERASMUS MUNDUS (sākums 2004.gada aprīlī).
Ja RSU plāno izveidot pēcdiploma izglītības piedāvājumu
ārvalstnieku studijām krievu valodā, tad šāds piedāvājums nav
pretrunā ar Augstskolu likuma 83.pantu par ārvalstnieku studijām
Latvijā. 83.panta pirmajā daļā norādīts, ka “ārvalstniekiem
pietiekami labi jāprot valodas, kurās notiek mācības”. Vēlamies
arī uzsvērt, ka jebkurai valsts augstskolai nepietiekama publiskā
finansējuma apstākļos ir nepieciešams veidot tādu izglītības
piedāvājumu, kas piesaistītu papildu finansējumu. Ja Neatkarīgo
Valstu Savienības medicīnas augstskolu diplomus ieguvušie ārsti
grib apgūt pēcdiploma izglītību Latvijā, tad atbilstošs
augstskolas piedāvājums nenozīmē atvērt īpašu pamatstudiju
programmu ar mācību valodu krievu valodu.
Nobeigumā uzsveram, ka Latvijas Augstskolu likums nodrošina
augstskolu autonomiju, un tādējādi valdības un attiecīgi nozaru
ministru maiņas nav interpretējamas tiešā saistībā ar augstskolu
darbību.
Ar cieņu –
Rīgā 2004.gada 23.aprīlī Izglītības un zinātnes ministrs J.Radzevičs