Valsts sekretāru 2004. gada 6.maija sanāksmē
Ārlietu
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā
Latvijas Republikas un OECD sadarbības politikas pamatnostādņu
projektu.
Latvijas tautsaimniecības sekmīgu un ilgtspējīgu attīstību nosaka
ekonomiskie procesi pasaulē kopumā, līdz ar to Latvijas interesēs
ir sadarboties ar globālām ekonomiskām organizācijām, tai skaitā
ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizāciju
(Organisation for Economic Co-operation and
Development/OECD).
OECD dalībvalsts statusa iegūšana perspektīvā kļūst par vienu no
Latvijas ārējās ekonomiskās politikas loģiskiem virzieniem pēc
politisko, ekonomisko un administratīvo reformu veikšanas
Latvijā, kuru rezultātā valstī pamatā ir noslēdzies pārejas
periods uz brīvu tirgus ekonomiku. To apliecina Latvijas
iestāšanās Pasaules tirdzniecības organizācijā, kā arī
pievienošanās NATO un Eiropas Savienībai.
Latvijai, kļūstot par ES dalībvalsti 2004.gadā, īpaši aktuāls
kļūst jautājums par tās statusu OECD, jo visas pašreizējās ES
dalībvalstis, kā arī Čehija, Polija, Slovākija un Ungārija ir
OECD dalībvalstis. Jāņem vērā, ka Eiropas Savienības dalībvalsts
statuss Latvijai negarantē automātisku uzaicinājumu dalībai OECD.
Esošās OECD dalībvalstis pieņem politisku lēmumu uzaicināt jaunas
dalībvalstis pēc consensus principa, izvērtējot attiecīgās
valsts atbilstību nozīmīga dalībnieka, ģeogrāfiskās
daudzveidības, savstarpējas ieinteresētības un līdzīgi
domājošo kritērijiem.
Līdz ar to ir aktualizējies jautājums par jaunu un ciešāku
sadarbības formu veidošanu starp Latviju un OECD. Šobrīd Latvijas
sadarbība ar OECD tiek aktualizēta divos virzienos:
sadarbības aktivizēšana ar OECD komitejām, darba grupām un
programmām ar mērķi veicināt Latvijas dalībvalsts statusa OECD
iegūšanu;
politiska Latvijas pieteikuma iesniegšana OECD dalībvalsts
statusa iegūšanai.
Latvijas un OECD sadarbības politikas pamatnostādnes ir
pirmais politikas dokuments, kurā tiek definēts Latvijas mērķis –
dalībvalsts statusa iegūšana OECD pārredzamā nākotnē. Vienlaikus
ar Latvijas mērķa definēšanu pamatnostādnes nosaka vienotus
rīcības virzienus Latvijas politikas mērķu un rezultātu
sasniegšanai: pamatnostādnēs tiek norādīti galvenie Latvijas
valdības līmenī risināmie jautājumi:
Latvijas un OECD sadarbības aktivizēšanai ir jāpilnveido valsts
pārvaldes iestāžu administratīvā un finansiālā kapacitāte;
jākoordinē valsts pārvaldes iestāžu sadarbība, iesaistot
nevalstiskās organizācijas, kā arī veicot sabiedrības
informēšanu; jāveicina Latvijas atpazīstamība OECD dalībvalstu
vidū.
Latvijas ieguvumi, realizējot iepriekšminēto mērķi:
iespējas uz vienlīdzības pamatiem uzturēt politisko dialogu ar
tādām valstīm kā ASV, Kanāda, Japāna u.c.;
iespējas piedalīties Eiropas Savienības politikas attīstībā un
dokumentu izstrādē caur OECD kā ES politikas ģenerējošu
forumu;
iespējas sekmēt Latvijas ekonomisko izaugsmi un labklājību,
apgūstot starptautisko ekonomisko pieredzi, uzlabojot investīciju
klimatu un uzņēmējdarbības vidi, turpinot OECD dalībvalstu
saistošo juridisko instrumentu (rekomendāciju, vadlīniju,
noteikumu un lēmumu) pārņemšanu un/vai Latvijas pievienošanos
šiem dokumentiem;
iespējas veicināt valsts atpazīstamību un veidot pozitīvu
Latvijas tēlu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ekonomikas,
Izglītības un zinātnes, Labklājības, Satiksmes, Vides, Zemkopības
ministrijā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā, Latvijas
Pašvaldību savienībā, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijā, Latvijas Bankā, Finanšu un kapitāla tirgus komisija,
Valsts kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz 21.maijam.
Iekšlietu
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā
noteikumu projektu “Noteikumi par valsts nodevu par informācijas
saņemšanu no Iedzīvotāju reģistra”.
Noteikumu projekts
nosaka valsts nodevu par informācijas saņemšanu no Iedzīvotāju
reģistra. Valsts nodeva par informācijas saņemšanu ir pieci lati.
Valsts nodeva maksājama par atkārtotu informācijas saņemšanu
viena kalendāra gada laikā.
Noteikts, ka valsts nodevu maksā: persona, kas pieprasa un saņem
informāciju par sevi un saviem bērniem, kuri jaunāki par 16
gadiem; personas likumiskais pārstāvis, kas pieprasa un saņem
informāciju par attiecīgo aizbildnībā vai aizgādībā esošo
personu; nekustamā īpašuma īpašnieks vai viņa pilnvarota persona,
kas pieprasa un saņem informāciju par personām, kuras
deklarējušas dzīvesvietu viņa īpašumā.
Valsts nodeva samaksājama pirms informācijas saņemšanas, tā
ieskaitāma valsts pamatbudžetā saskaņā ar likumu par valsts
budžetu kārtējam gadam.
Par spēku zaudējušiem paredzēts atzīt Ministru kabineta 1999.gada
23.marta noteikumus Nr.119 “Par valsts nodevu par informācijas
saņemšanu no Iedzīvotāju reģistra”.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariātā,
īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts
kancelejā.
Kultūras ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Valsts kultūrkapitāla fonda likumā”.
Ministru
kabineta deklarācijas Kultūras sadaļā paredzēts, ka tiks
atjaunota Valsts kultūrkapitāla fonda pilnīga neatkarība no
politiskās varas un ar likumu tiks nodrošināts tā finansējuma
ikgadējs pieaugums par 10%. Pašreizējā likuma redakcijā ir
noteikts, ka valsts budžeta līdzekļu piešķīrums nevar būt mazāks
kā iepriekšējā budžeta gadā.
Likumprojektā ir paredzēts noteikt, ka valsts budžeta līdzekļu
piešķīruma ikgadējs pieaugums ir 10% (desmit procenti) no
iepriekšējā gada valsts budžeta līdzekļu piešķīruma, kā arī
atrunāt fonda padomes locekļu atlīdzības par amata pienākumu
pildīšanu noteikšanas kārtību, un pārejas noteikumos tiks
precizēts fonda nozares ekspertu komisijas locekļu pilnvaru
laiks, lai nodrošinātu VKKF nozares ekspertu komisijas
nepārtrauktu darbību, kā arī precizēt, ka uz kultūras ministru
nav attiecināms ierobežojums, ka fonda padomes locekļi padomē var
darboties ne vairāk kā vienu pilnvaru laiku pēc kārtas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā, Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā likumprojektu “Grozījumi Dzelzceļa
likumā”.
Dzelzceļa likums paredz valsts vai pašvaldības
dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līguma slēgšanu. Pašreizējais
tiesiskais regulējums neietver īpašas normas attiecībā uz valsts
dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līguma slēgšanu ārvalstu vai
nacionālo bruņoto spēku atbalsta vajadzībām un šādu pārvadājumu
prioritāti valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
jaudas sadalīšanā. Tādējādi valsts pasūtījuma līguma slēgšana par
militāra rakstura kravu piegādēm pa dzelzceļu pakļauta
noteikumiem, kas reglamentē valsts pasūtījuma līguma noslēgšanu
par civila rakstura kravu piegādēm pa dzelzceļu. Bruņojuma,
munīcijas un speciālo līdzekļu transportēšana atzīta par valsts
noslēpuma objektu. Slēdzot valsts dzelzceļa pārvadājumu
pasūtījuma līgumu ārvalstu bruņoto spēku atbalsta vajadzībām, ir
nepieciešams izpildīt arī Ziemeļatlantijas līguma organizācijas
NATO prasības, tajā skaitā par pārvadātāja piemērotību.
Ar likumprojektu paredzēts papildināt Dzelzceļa likumu ar jaunu
25.1 pantu par valsts dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma
līgumu ārvalstu vai nacionālo bruņoto spēku atbalsta vajadzībām
un deleģēt Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā organizējami
un koordinējami šādi valsts pasūtījumi. Attiecīgos noteikumus
Ministru kabinets izdod sešu mēnešu laikā pēc likuma stāšanās
spēkā. Likumprojektā arī iestrādāta norma par satiksmes ministra
pienākumu pēc aizsardzības ministra priekšlikuma noteikt
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadalīšanā
prioritāti dzelzceļa pārvadājumiem ārvalstu vai nacionālo bruņoto
spēku atbalsta vajadzībām.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts
kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz 17.maijam.
Satiksmes ministrija
- pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā”.
Jautājumus,
kas saistīti ar dzelzceļa pārvadājumu jomu, regulē Dzelzceļa
pārvadājumu likums un saskaņā ar šo likumu izdotie citi
normatīvie akti. Pašreizējais tiesiskais regulējums neietver
īpašas normas attiecībā uz militāro kravu pārvadājumiem. Tādējādi
militāro kravu pārvadājumi pakļauti civilo kravu pārvadājumu
noteikumiem. Bruņojuma, munīcijas un speciālo līdzekļu
transportēšana atzīta par valsts noslēpuma objektu. Lai veiktu
dzelzceļa pārvadājumus ārvalstu bruņoto spēku atbalsta
vajadzībām, ir nepieciešams izpildīt Ziemeļatlantijas līguma
organizācijas NATO prasības.
Likumprojekts paredz, ka Dzelzceļa pārvadājumu likuma un citu
normatīvo aktu par dzelzceļa pārvadājumiem normu piemērošanas
izņēmumus un specifiskās prasības, ja dzelzceļa pārvadājumi tiek
veikti ārvalstu vai nacionālo bruņoto spēku atbalsta vajadzībām,
nosaka Ministru kabinets. Attiecīgos noteikumus Ministru kabinets
izdod sešu mēnešu laikā pēc likuma stāšanās spēkā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts
kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz 17.maijam.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments