Kad blakus nostājusies valsts un ES robežzīme
No kopējās Latvijas sauszemes robežas 1368 kilometriem 437 km tagad kļuvuši par Eiropas “zaļo” robežu. Foto: Andris Kļaviņš |
|
Pēdējos gados robežapsardzības
regulējošā normatīvā bāze ir saskaņota ar Eiropas Savienības (ES)
likumdošanas prasībām. Palielināta Valsts robežsardzes
administratīvā kapacitāte un attīstīta infrastruktūra,
sadarbojoties ar ES dalībvalstīm. Papildus valsts budžeta
līdzekļiem piesaistot ES finansiālos līdzekļus, nostiprināta
robežapsardzības sistēma kopumā.
Izstrādāta integrēta Latvijas robežas vadības stratēģija, kas
iesniegta Ministru kabinetam (MK), sadarbības modelis starp
institūcijām, kas atbild par robežu drošību, – Valsts
robežsardzi, Valsts policiju, muitu, Sanitāro robežinspekciju,
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi, Ārlietu ministrijas
Konsulāro departamentu un NBS Jūras spēkiem. Pilnveidojot
normatīvo bāzi, ievērotas Eiropas Savienības (ES) un Šengenas
līguma prasības. Lai sagatavotos Latvijas dalībai ES viltoto un
autentisko dokumentu sistēmā, robežu šķērsošanas vietas apgādātas
ar viltojumu atklāšanas aparatūru. Sagatavots un Eiropas Komisijā
apstiprināts projekts “Jūras robežas novērošana” par 3,85
miljoniem eiro, kas jārealizē no 2003. līdz 2005. gadam.
Valsts robežsardzes priekšnieks, robežsardzes ģenerālis Gunārs
Dāboliņš atzīst: “Mums pērnais gads bijis ļoti nozīmīgs. Galvenā
vadlīnija – veiksmīgi īstenot austrumu robežas infra-struktūras
attīstību, kā arī robežkontroles un robežuzraudzības
pilnveidošanu atbilstoši jaunākajām tehnoloģijām. Tika veikti
iepriekš sāktie PHARE projekti, kā arī sadarbībā ar Nīderlandes
Tieslietu ministriju un Zviedrijas Krasta apsardzes speciālistiem
sākts darbs pie PHARE programmas projekta “Jūras robežas
novērošana”. Projekta mērķis ir palielināt robežsardzes
administratīvo kapacitāti līdz Eiropas Savienības prasībām
atbilstošiem standartiem. 2003.gadā izstrādātas tehniskās
specifikācijas mobilajām videonovērošanas sistēmām, kas tiks
iegādātas šogad.
Robežu apmeklējuši daudzi Eiropas Savienības eksperti un ārvalstu
vēstnieki, saņemti vairāki progresa ziņojumi par Latvijas Valsts
robežsardzes profesionālo attīstību un infrastruktūras atbilstību
Eiropas standartiem.”
Zaļā robeža
un jauni noteikumi
No kopējās Latvijas sauszemes
robežas 1368 kilometriem 437 km tagad kļuvuši par Eiropas “zaļo”
robežu. Tā nu robežsargi to dēvē, lai gan reizēm tā ir balta,
dažviet zila, bet citreiz necaurredzamā miglā tīta. Vidēji
diennaktī Latvijas “zaļās” robežas apsardzībā iesaistīts vairāk
nekā 200 robežsargu, kuru uzdevumos ietilpst patruļdienests un
robežas novērošana, kā arī pierobežas joslas režīma kontrole.
Pērn par dažādiem robežu režīma pārkāpumiem aizturētas gandrīz
3000 personas. Divas trešdaļas no tām – par pierobežas režīma
neievērošanu. Visvairāk grēko vietējie iedzīvotāji. Sākot ar
pērngada 1. janvāri, Latvijas – Krievijas un Latvijas –
Baltkrievijas pierobežas joslā (2 km no valsts robežas) personām,
kas sasniegušas 15 gadu vecumu, papildus personu apliecinošam
dokumentam nepieciešama īpaša uzturēšanās caurlaide. Pērn šādas
caurlaides izsniegtas 27 929 personām, tomēr pierobežas joslā
aizturēti 367 cilvēki, no tiem 363 Latvijas pavalstnieki bez
caurlaidēm. Vērtējot, cik sagatavota ir austrumu robeža, lai
kļūtu par Eiropas Savienības ārējo robežu, jāizsver dažādi
parametri. Ja aplūko robežsargu darba un atpūtas apstākļus, tad
sperts milzīgs solis, salīdzinot ar neseno pagātni. Arī
aprīkojuma ziņā, piemēram, torņiem, kuriem drīzumā tiks
piemontētas modernas elektroniskās iekārtas, šķiet, minimums būtu
nodrošināts. Protams, torņu vēl nav tik daudz, cik vajadzētu, lai
redzētu no viena nākamo, tāpat jāseko, lai “Siemens “ līgumu
izpildītu laikā, lai visas sistēmas saslēgtu vienotā
tīklā.
No kucēna līdz NATO čempionam. No kreisās:
Valdis Bikovskis ar Rosko. Robežsardzes dienesta suņu
reģistrā ir 151 suns. Arī suņiem piešķirtas specialitātes: 73
pēdu meklēšanas suņi, 49 narkotiku speciālisti, 5
sprāgstvielu meklētāji, 4 personu meklēšanas un aizsardzības
suņi Foto: Andris Kļaviņš |
Dzelzceļa stacijās robežkontroles punktos nepieciešami tiltiņi, lai robežsargs no augšas varētu pārliecināties, ka tukšajās platformās nav paslēpušies cilvēki vai noslēptas kravas. Pagaidām robežsargi spiesti rāpties iekšā gandrīz vai katrā vagonā. Indras dzelzceļa robežkontroles punktā, kuru plāno pabeigt ap Jāņiem, viss būs tā, kā iecerēts, izņemot tiltiņus, kuru būvei pietrūcis naudas. Robežsargi gan domā, ka tos vajadzējis būvēt pirmos.
Nākotnes vīzijas uz
Kaplavas šaurās stigas
“Eiropas ārējā “zaļā” robeža tiks
aprīkota ar modernām tehnoloģijām. Noteiktās vietās novietos
sensorus – infrasarkanos vai seismiskos. Robežsargam automašīnā
būs pults, ar to viņš kontrolēs sensoru signālus. Novērošanas
torņus aprīkos ar jaudīgām kamerām, kas būs paslēptas sevišķi
bīstamos robežas sektoros. Tās būs saslēgtas kopējā tīklā.
Kameras filmētais materiāls būs pierādījums krimināllietās” – tā
blakus varenajām Kaplavas eglēm nākotnē skatījās robežsargu
kapteinis Juris Livdāns.
Uzkāpjot Robeždaugavas tornī, uzmanību saistīja jaudīga
videokamera, kuras elektroniskā acs modri vēroja Daugavu vairāku
kilometru garumā Piedrujas un Baltkrievijas Drujas robežšķirtnē.
Līdzko upē parādījās makšķernieku laiva, signāls no torņa tika
noraidīts uz dežūrdaļu. Pēc dažām minūtēm no kontrolpunkta
betonētās Daugavmalas aizdrāzās ātrgaitas robežsardzes
laiva.
Tagad sausā robežjosla no Latvijas puses ir izcirsta un uzarta
piecu metru platā joslā, ES prasība ir divpadsmit metru, lai no
helikoptera un torņiem būtu pārredzama, bīstamās vietās būs žogi.
Robeža iedalīta posmos – īpaši nozīmīgie, nozīmīgie un
maznozīmīgie posmi. Robežpatruļu intensitāte šajos posmos ir
atšķirīga. ES prasības ir augstas. Ja būs vairāk finansējuma,
varēs pieņemt vairāk cilvēku katras nodaļas personālā, labāk
aprīkot robežu. Divpadsmit metru robežjoslas iekārtošana vietām
saistīta ar privāto zemju atsavināšanu un pirkšanu. Tāda platuma
zaļajā robežjoslā paredzēta uzartā josla, patruļas taka, taka
sunim vai, pareizāk, suņa degunam, labi izbraucams ceļš, pa kuru
pietiekami ātri var pārvietoties džips, kvadricikls vai sniega
motocikls.
NATO čempions
un viņa sugas brāļi
No zirgu izmantošanas patruļās
robežsargi atteikušies ekonomisku apsvērumu dēļ, iznāk pārāk
dārgi. Toties otrs cilvēku draugs un palīgs – suns – robežsardzē
kļuvis neaizstājams. Ja jāatšķir smaržas, suņa deguns ir daudz
efektīvāks nekā jebkurš cilvēka konstruēts aparāts. Pārsteidzoši,
ka dažas smaržas suns uztver tikai mazliet labāk par mums,
piemēram, ziedu aromātu, par ko mēs jūsmojam. Bet uz citām
vielām, piemēram, sviestskābi, kas ir sviedros, suns reaģē vismaz
miljonu reižu labāk par cilvēku. Šīs prasmes dēļ, ko iespējamu
padara 220 miljoni smaržu jutīgu šūnu suņa degunā, četrkājainā
drauga palīdzība tiek plaši izmantota arī robežsardzē patruļās
pēdu meklēšanai, narkotisko vielu meklēšanai, sprāgstvielu
atrašanai. Labi trenēts talantīgs suns spēj atrast narkotiku
paciņu, kas iegremdēta degvielas kannā.
Nodibinot Valsts robežsardzes koledžas (VRK) Kinoloģijas centru,
robežsargu kinologu darbs ievirzīts profesionālā gultnē. Dienesta
suņu reģistrā ir 151 suns. Kā jau militārā dienestā, suņiem
piešķirtas specialitātes: 73 pēdu meklēšanas suņi, 49 narkotiku
speciālisti, 5 sprāgstvielu meklētāji, 4 personu meklēšanas un
aizsardzības suņi, bet 20 ir bez noteiktas specializācijas.
Dienesta suņiem ir savs kvalifikācijas rangs. Septiņi no
minētajiem ir meistarklases “asi”, 31 ieguvis izmantošanas klasi,
56 – pamatklasi, 57 – sagatavošanas klasi. Pērn centra vaislas
darbā iegūti 18 kucēni. Labākie robežsargi esot beļģu un vācu
aitu suņi, bet gadās arī pa talantīgam krancītim. Kucēnus trenē
un rūpīgi atlasa, meklē talantīgākos. Meistarklases izcilnieki
maksā tūkstošiem dolāru.
2003.gadā suņu un robežsargu sadarbība pārtraukusi tālāko ceļu 48
robežpārkāpējiem uz zaļās robežas, 5 gadījumos atrastas
narkotiskās vielas, 3 reizes – lielas kontrabandas kravas, bet 37
gadījumos ar suņu palīdzību konstatēti robežpārkāpumi. Dienesta
suņi piedalījušies arī citās operācijās. Statistika liecina, ka
pērn četrkājainie draugi nav slinkojuši, bet gandrīz simttūkstoš
stundu strādājuši uz robežas.
Pērnā gada nogalē VRK Kinoloģijas centra profesionālās
sagatavošanas nodaļas galvenais inspektors robežsardzes
virsleitnants Valdis Bikovskis ar dienesta suni Rosko uzvarēja
NATO valstu starptautiskajās sacensībās individuālajā vērtējumā
160 dalībnieku konkurencē. Ar aizrautību un savstarpēju mīlestību
strādā Andris Bogdāns un Kriss, Staņislavs Visockis un Kiti,
Mihails Klusovs ar Naki un daudzi citi. Līdz šim mūsu
robežsardzes kinologu darbā lielu palīdzību mācībās un kucēnu
iegādē sniegušas daudzas ārvalstis – Somija, Francija, Vācija. Šī
grūtā, bet gandarījumu sniedzošā profesija ir apgūta tādā līmenī,
ka varam mācīt citus. To pierāda starptautisko sacensību
rezultāti un darbs uz robežas.
Helikopters augšā,
kvadricikls apakšā
Pērnruden divi robežsargi saņēma privātpilota licences un beidza kvalifikācijas kursus helikoptera “Agusta Bell 206B” pilotēšanā. Regulāri izmantojot helikopteru valsts robežas apsekošanā, ietaupīti cilvēkresursi un laiks, kā arī veikts nopietns robežpārkāpumu novēršanas profilaktiskais darbs. Ludzas pārvalde robežas apsardzībā liek lietā motodeltaplānus. Peldošos līdzekļus, ātrgaitas kuterus izmanto patrulēšanai pa upēm un ezeriem. Zaļās robežas patruļām robežsargi labprāt saņemtu vairāk mobilo kvadriciklu. Robežsardzei akūti nepieciešama autoparka atjaunošana, kas prasa milzu līdzekļus. Vajadzību vēl daudz. 2004.gadā plānots vizuālās un tehniskās novērošanas torņus aprīkot ar divām dienas gaismas un 19 nakts redzamības kamerām, pateicoties Šengenas mērķdotācijas līdzekļiem. Jācer, ka Eiropas zemes, kuras galējās robežas pavirzījušās vēl tālāk, kopīgiem spēkiem soli pa solim aprīkos savu un mūsu ārējo robežu ar modernām tehnoloģijām un latviešu robežsarga sapņi neizgaisīs kā robežstabi miglainā novakarē Kaplavas eglēs.
Andris Kļaviņš