Inflācija neapdraud makroekonomisko stabilitāti
Tāds ir Ekonomikas ministrijas (EM) viedoklis. Proti, lai gan šā gada sākumā inflācija bija augstāka par iepriekš novēroto, tā nav tik augsta, lai apdraudētu makroekonomisko stabilitāti un prasītu jaunus un kardinālus pasākumus. Tas arī ir galvenais par iespējamās inflācijas un cenu kāpuma tempu ierobežošanas darba grupas izdarītais secinājums.
Darba grupa, iekļaujot
speciālistus no Ekonomikas un Finanšu ministrijas, Centrālās
statistikas pārvaldes, Latvijas Bankasun Tautsaimniecības
padomes, izveidota marta beigās. Sēdēs piedalījās arī eksperti no
Konkurences padomes un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas.
Lai precīzāk novērtētu inflācijas līmeņa pieauguma iemeslus
šogad, inflācijas analīze veikta pēc atsevišķām komponentēm:
pamatinflācija (apstrādātā pārtika un pārējās tirgojamās preces,
kā arī pakalpojumi), neapstrādātā pārtika, administratīvi
regulējamās cenas un degvielas cenas, skaidro EM Sabiedrisko
attiecību nodaļa.
Šogad patēriņu cenu inflāciju eksperti prognozē 4,5 procentu
līmeni, savukārt nākamgad tā samazināsies līdz 3,3 procentiem.
Pēc EM sniegtās informācijas, inflācijas pieaugumu šogad
visbūtiskāk ietekmēs vienreizēji ar iestāšanos ES saistīti
specifiski faktori, piemēram, inflācijas gaidas, dažu nodokļu
harmonizēšana ar ES prasībām, kā arī administratīvi regulējamo
cenu pieaugums un pasaules degvielas cenu pieaugums. Arvien
vairāk inflāciju sāk ietekmēt arī pieaugošais iekšējais
pieprasījums.
Inflācijas gaidu lielumu ir grūti prognozēt, jo tās ir saistītas
ar psiholoģiskiem faktoriem. Piemēram, jau gada pirmajos trīs
mēnešos bija vērojams ar ekonomiskiem faktoriem nesaistīts
pārtikas cenu pieaugums, par ko sabiedrībā daudz diskutēts.
Eksperti lēš, ka šādi, visticamāk, realizējušās inflācijas
gaidas. Prognozējams, ka inflācijas gaidu ietekme tagad, kad
Latvija iestājusies ES, samazināsies. Turklāt cenu kāpumu varētu
ierobežot pieaugošā konkurence iekšzemes tirgū.
Pēc EM sniegtajām ziņām, darba grupa nosūtījusi Ministru
prezidentam Indulim Emsim šādus galvenos secinājumus un
rekomendācijas.
1. Gada sākumā novērotā inflācija nav tik augsta, lai
apdraudētu makroekonomisko stabilitāti un prasītu jaunus un
kardinālus pasākumus, kaut gan tā bijusi augstāka par iepriekš
novēroto.
2. Ņemot vērā Latvijas Bankas jau veiktos pasākumus
(refinansēšanas likmes paaugstināšanu, rezervju prasību
samazināšanas atlikšanu), kā arī fiksētā valūtas kursa režīmu,
brīvu kapitāla kustību un nepieciešamību harmonizēt Latvijas
Bankas instrumentu pielietojumu ar Eiropas Centrālās bankas
praksi, pašreiz tālāka monetārās politikas instrumentu lietošana
inflācijas ierobežošanā ir stipri limitēta. Darba grupa secināja,
ka viens no pasākumiem, kas stabilizēs valūtas kursa svārstības
pret eiro un līdz ar to samazinās importa cenu pieauguma noteikto
inflācijas komponentu, būs lata piesaistes maiņa 2005.gada
sākumā.
3. Ekonomikā ar fiksētu valūtas kursa režīmu, kur
monetārās politikas iespējas ir ierobežotas, fiskālā politika ir
izšķiroši svarīgs instruments, kas var ietekmēt tautsaimniecību,
tās ārējo un iekšējo līdzsvaru, tajā skaitā arī inflāciju. Tāpēc
šogad nekādi nav pieļaujama apstiprinātā valsts budžeta deficīta
pārsniegšana, bet, tālāk pieaugot inflācijai un/vai
pasliktinoties tekošā konta deficītam, vajadzētu apsvērt iespējas
īstenot ierobežojošāku fiskālo politiku.
4. Regulējamo cenu izmaiņas, ko izraisīja likumdošanas
grozījumi (nodokļu likmes, īres griesti, civiltiesiskās
atbildības obligātās apdrošināšanas likmes), kā arī energoresursu
cenu kāpums pasaules tirgū, ir vienreizējas un pārejošas un
nākamajos periodos neradīs cenu pieaugumu, attiecīgi samazinot
inflācijas rādītāju.
Turpmākās sabiedrisko pakalpojumu tarifu izmaiņas plānotas
pakāpeniski, lai izvairītos no straujiem pieaugumiem un neatstātu
būtisku ietekmi uz inflāciju. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisija, tāpat kā līdz šim, arī turpmāk konsultēsies par visu
tautsaimniecību skarošu tarifu izmaiņu projektiem ar citām
atbildīgajām institūcijām.
5. Cenu kāpumu precēm var izraisīt arī situācija, kad
uzņēmumam ir dominējošs stāvoklis kādā konkrētajā tirgū vai
tirgus vara un tirgus kontroles iespējas tiek iegūtas aizliegto
vienošanos rezultātā. Tāpēc konkurences veicināšanas politika,
tai skaitā Konkurences padomes darba aktivizēšana, ir viens no
instrumentiem inflācijas tempu ierobežošanā. Nepieciešams:
– attīstīt konkurences politiku likuma uzraudzības un konkurences
veicināšanas jomā. Likuma uzraudzības jomā jāpiemēro efektīvi
tiesiskie līdzekļi pret godīgu konkurenci un sabiedrības
interesēm vērstu pretlikumīgu darbību novēršanā;
– veicināt konkurences attīstību visās tautsaimniecības nozarēs
sabiedrības interesēs, ierobežojot administratīvos un citus
šķēršļus brīvai preču un pakalpojumu kustībai, tādējādi samazinot
patērētāju zaudējumus un monopolpeļņas gūšanas iespējas
atsevišķos tautsaimniecības sektoros;
– nodrošināt konkurences aizsardzības institūciju ar papildu
resursiem atbilstoši tai izvirzītajiem uzdevumiem, lai
nodrošinātu efektīvu konkurences politikas realizāciju likuma
piemērošanā un konkurences veicināšanā:
– ietvert pasākumu kopumu institūcijas administratīvās spējas
stiprināšanai, kas nodrošinātu ilgtermiņā stabilu un uz attīstību
orientētu iestādes darbību likumā un starptautiskajos līgumos
noteikto saistību izpildei, kā arī konkurences veicināšanas un
sabiedrības informēšanas pasākumu realizāciju.
6. Lai novērstu inflācijas gaidu izraisītu cenu pieaugumu,
nepieciešama sabiedrības savlaicīga un sīka informēšana par
zināmiem/sagaidāmiem procesiem ekonomikā, kas var ietekmēt preču
un pakalpojumu cenas.
7. Inflācijai ir arī sociālas sekas, jo tā samazina
iedzīvotāju reālos ienākumus, kas visvairāk skar maznodrošinātos.
Tāpēc pašreizējos apstākļos budžeta izdevumu samazināšana uz
sociālās politikas koriģēšanas rēķina nav atbalstāma.
Darba grupa secinājusi, ka jāturpina inflācijas monitorings, lai
nepieļautu neadekvātu informatīvu manipulāciju, kas var izraisīt
nekontrolējamu masu psihozi, piemēram, kā tas notika ar sāls
izpirkšanas ažiotāžu. Eksperti turpinās darbu un regulāri
sagatavos ziņojumu par izmaiņām un, ja nepieciešams, sniegs
priekšlikumus inflācijas ierobežošanas pasākumiem.
“LV” informācija