Ļaunais Moriartrijs un nelikumības būvniecībā
Nule klajā nācis sabiedriskās politikas centra “Providus” pētnieka KLĀVA SEDLENIEKA pētījums “Korupcija būvatļauju izsniegšanas procesā”. “Latvijas Vēstnesī” saruna ar tā autoru
Kāpēc nebūšanas būvniecībā paliek nenovērstas? “Domāju, tāpēc, ka nevienam tas nav sāpīgi: Rīgas politiķi acīmredzot ir apmierināti, viņi neveido lobiju situācijas risināšanai, ierēdņi arī ir apmierināti, viņiem notiekošais galvassāpes nesagādā, un būvnieki būvē tik augšā. Vienīgie, kas varētu reāli ko mainīt, ir sabiedrība,” uzskata Klāvs Sedlenieks. Foto: Māris Kaparkalējs |
– Kādu nišu kopējā korupcijas
ainā ieņem nelikumības būvatļauju izsniegšanā?
– Dažas
starptautiskas organizācijas, tai skaitā Pasaules banka, pauž, ka
Latvijā būtiskākā ir augstākā līmeņa korupcija, tā sauktā valsts
nozagšana. Proti, tiek izdalīti divi korupcijas veidi – valsts
nozagšana, kas ir likumu un dažādu augstāko valsts struktūru
izmantošana personīgu labumu iegūšanai, un administratīvā līmeņa
korupcija. Tajā ietilpst gan muitas kukuļi, gan ceļu policijas
piecīši, sanitāro inspekciju nelikumīgi iekasētais, gan korupcija
būvatļauju izsniegšanā.
Par šo līmeni gan atzīst, ka tas nav tik traģiskā stāvoklī. Tai
pašā laikā starp administratīvās korupcijas līmeņiem būvatļauju
izsniegšana ir viens no augstākajiem. Tiesa, šis process ir plaši
definējams, un es to savā pētījumā esmu aplūkojis samērā šauri.
Mazāk esmu vērtējis iestādes, kuras izsniedz tehniskos
noteikumus. Tiesa, arī tur ir diezgan problēmu – ar dažām
iestādēm būvprojektus it kā nevajag saskaņot un it kā tomēr
vajag. Pēc likuma iznāk, ka šīs iestādes tikai izsniedz
noteikumus, pēc tiem projektētājs izstrādā projektu un ar savu
parakstu apliecina, ka tas atbilst visiem Latvijas likumiem un
normām, tai skaitā tehniskajiem noteikumiem. Pēc likuma,
projektētājam būtu jāiet, piemēram, uz Sabiedrības veselības
aģentūru, jāiestrādā projektā viņu izsniegtie noteikumi, un tas
arī viss. Praksē tomēr ir tā, ka aģentūra var pieprasīt, lai ar
viņiem šo projektu vēl īpaši saskaņo, to pašu var pieprasīt
būvvaldes. Interesantākais ir tas, ka paši projektētāji bieži
vien iet turp vēlreiz saskaņot pēc savas ini-ciatīvas, lai beigās
neatnāktu ugunsdzēsējs vai kāds cits un nepateiktu, ka tur un tur
jums ir izdarīts nepareizi.
– Cik izplatīta ir korupcija būvatļauju izsniegšanas procesā,
kas par to ļauj spriest?
– Ir dažas aptaujas, kuras par
to liecina, un ir vispārējais viedoklis. Ja paskatāmies “Delfu”
komentāros, tad lasām, ka tajā un tajā pilsētā šā veida korupcija
ir vienkārši briesmīga. Profesionāļi gan saka, ka viņiem nav
nekādu grūtību ar projektu saskaņošanu, viņi labi zina neformālo
situāciju, tā jau ir “iestaigāta taciņa”, un aizķeršanās
nenotiek. Viņu attiecībās ar ierēdņiem parasti ir savstarpēja
uzticēšanās. Bet cilvēki, kam nav šīs pieredzes, neskaidrās
situācijās domā, ka no viņiem tiek izspiests kukulis. Nesen pēc
mana raksta portālā Politika.lv bija komentārs, ka šī sistēma ir
speciāli izveidota; kāds ir uzrakstījis likumus tādus, lai būtu
iespējams ņemt kukuļus. Tās ir muļķības. Likumi ir veidojušies kā
ielāps uz ielāpa, spontāni un nedaudz haotiski. Korupcija gan
pastāv, bet sabiedrības viedoklis par to ir sliktāks, nekā ir
īstenībā.
– Kur reāli veidojas korupcija?
– Visaugstākais
kukuļu un dāvanu došanas procents ir pie būves pieņemšanas
ekspluatācijā. No visiem, kas atzīst, ka devuši kukuļus
būvatļaujas izsniegšanas gaitā, 18% to darījuši tieši šajā posmā.
Taču, kad aptaujā cilvēkus, šis procents izrādās mazāks. Tālāk
seko tehniskā projekta saskaņošana ar iestādēm, kuras ir
izdevušas tehniskos noteikumus, – 12%. Tehniskā projekta
apstiprināšana būvvaldē ir nākamais. Pati būvatļaujas saņemšana
minēta pavisam reti, jo tā ir vienkārša – cilvēks atnāk ar visiem
dokumentiem un atļauju saņem.
Jāpiemin, ka būves pieņemšana ekspluatācijā var būt
problemātiska. Kad ēka ir uzcelta, nav reāli, ka kāds liktu raut
ārā vadus vai ko tamlīdzīgu.
– Vai praksē ir gadījumi, kad būves ekspluatācijas atļaujas
devēji īpaši meklē nepilnības, lai varētu izspiest
kukuli?
– Ir mazas iespējas norādīt uz nepilnībām, kuru
nav. Taču nepilnības var būt dažādi interpretējamas. Turklāt
likumi un noteikumi paši sevī ietver pretrunas.
– Kādas var būt pretrunas?
– Piemēram, tāds gadījums:
ir būvniecības likums, kurā noteikts: ja nevar izpildīt tehniskos
noteikumus, tas ir jāsaskaņo ar būvniecību pārraugošajām valsts
vai pašvaldību institūcijām. Kārtību, kā to darīt, nosaka
vispārīgie būvnoteikumi, un tur teikts: gadījumos, ja ir atkāpes
no tehniskajiem noteikumiem, tās ir jāsaskaņo ar noteikumu
izsniedzējiem. Pēc likuma, to pārrauga tikai ministrija, un to
var traktēt arī tā, ka tas jādara būvvaldēm. Bet pēc
vispārīgajiem būvnoteikumiem, tas ir jāsaskaņo ar pavisam citām
iestādēm – ar tām, kas izsniegušas tehniskos noteikumus, tātad ar
ugunsdzēsējiem, “Latvenergo” utt. Lūk, piemērs, kā noteikumi nav
saskaņoti.
– Kā to atrisina praksē?
– Būvvalde liek saskaņot ar
tehnisko noteikumu izsniedzējiem.
– Kā tas var sekmēt koruptīvu darījumu?
– Jaunākais
likums izveidots tā, lai saskaņošana būtu maksimāli neliela. Jo
tas ir posms, kurā var notikt korupcija. Tehniskie noteikumi liek
ievērot normas, piemēram, kādām durvīm jābūt no dzelzs. Bet atnāk
būvētājs un saka, ka durvis tur nevar iedabūt vai ka tādu durvju
nav. Tad nu ir atkarīgs no ierēdņa, vai viņš piekrīt jaunajai
versijai un saskaņo to vai arī nesaskaņo. Tāpēc saskaņošanas
procedūras ir samazinātas, likums ir stājies spēkā, bet darbojas
ne visai.
– Jūsu pētījumā minētas konfliktsituācijas, kas rodas atļauju
izsniegšanas procesā un rada augsni korupcijai. Kādi mēdz būt
neformālie risinājumi?
– Konflikts ar projektētāju tiek
novērsts vai apiets tā, ka būvvalde viņam izskaidro, kā būtu
jādara. Tas ne vienmēr ir tas pats, kas rakstīts noteikumos un
likumos. Būvvaldes veido kādus savus noteikumus, kas padara šo
sistēmu darboties spējīgu, un tur apakšā ne vienmēr ir likuma
konkrētās normas. Tās ir kā tradīcijas, attiecīgi ietekmējamas un
maināmas, vienam tādas un otram citādas.
– Cik liela ir varbūtība, ka likumu nepilnības tiek kultivētas
apzināti?
– Parastais viedoklis ir tāds: ir ļaunais
ierēdnis, kura mērķis ir izspiest no nabadzīgā cilvēka naudu.
Tomēr, kā norāda dažādi pētījumi, apmēram puse no piedāvātajiem
kukuļiem nav ierēdņu pieprasīti, bet gan iedzīvotāju iniciēti.
Tas pats ir ar ceļu policiju: mums grib uzlikt sodu par ātruma
pārsniegšanu, bet mēs prasām: vai nevar kaut kā citādi? Mēs
piedāvājam kukuli. Tas pats ir ar būvniecību: varbūt kaut kā var
sarunāt?
Domāju, ka lielākā daļa likumu nepilnību ir stihiski
izveidojušās, nevis kāda ļaunprātīga Moriartrija roku darbs.
Noteikumi ir mainīti pa gabaliņam. Piemēram, būvnormatīvs LBN
401, uz kuru daudzi atsaucas: tur būtu jādefinē, kas ir
nekapitālās būves, bet tas nav definēts. Vispārīgos būvnoteikumos
ir atsauces uz to, bet definējuma nav. Tie varētu būt
celtniecības apjozumi, šķūnīši, varbūt arī vasaras kafejnīcas,
lai gan uz tām laikam attiecas stingrāki noteikumi. Būtība ir
faktā, ka nekapitālām būvēm nav jāsaņem
būvatļauja.
– Kā jūs raksturotu to, kas
notiek ar apbūvi šodien Rīgā? Daudzas ēkas tiek uzceltas
apšaubāmā veidā.
– Kāds žurnālists man nupat stāstīja,
neesmu gan pārbaudījis, ka līdz šim Rīgā bijis tā: būvatļauja
jāsaskaņo ar būvvaldi, bet pēc tam ar Valsts kultūras pieminekļu
aizsardzības inspekciju (VKPAI). Būvvalde esot devusi līdzi
sarakstu ar institūcijām, ar kurām jāsaskaņo, bet VKPAI tur
nebijusi minēta. Būvatļauja būtībā dod iespēju tūlīt sākt
celtniecību. Tracis sākas tad, kad celtne uzbūvēta. Ja projekts
sākumā nav bijis saskaņots ar VKPAI, kura varētu uzlikt
celtniecībai veto, bet to parasti neuzliek, tad notiek jau
pierastais – celtnieki saka: mēs šai celtnē esam ieguldījuši jau
miljonu, ko jūs tagad gribat no mums? Situācija ir absurda.
– Kāpēc ir atstāta šī “pelēkā zona”, kurai būvētāji tik viegli
tiek cauri?
– Pieļauju, tāpēc, ka konfliktus risināt
var arī citādi. Ja cilvēks ir uzcēlis nelielu būvi, inspekcija
iebilst, un celtne tiek pārbūvēta pareizi. Lielie būvētāji, kuru
veikums redzams jau iztālēm, “Stockman”, “Saules akmens” – šos
konfliktus ir atrisinājuši, un viņu ceļi šim risinājumam laikam
gan ir vieglāki, nekā iet tiesisko ceļu.
Tiesai būtu jādod rīkojums, ko darīt, varbūt būtu jāmaina
nepareizi izveidotie likumi. Bet līdz tam nekad nenonāk.
Pieļauju, ka daudzos gadījumos notiek arī kukuļošana. Agrāk
laiks, kas bija nepieciešams šo jautājumu atrisināšanai tiesā,
bija ļoti ilgs. Izveidojot administratīvās tiesas, pagaidām
diemžēl process nav kļuvis daudz ātrāks.
– Kāpēc nekas nemainās?
– Domāju, tāpēc, ka nevienam
tas nav sāpīgi. Rīgas politiķi acīmredzot ir apmierināti, viņi
neveido lobiju situācijas risināšanai, ierēdņi arī ir
apmierināti, viņiem notiekošais galvassāpes nesagādā, un būvnieki
būvē tik augšā. Vienīgie, kas varētu reāli ko mainīt, ir
sabiedrība kopumā, jo tā varētu būt ieinteresēta. Ir gan arī
valstiskās struktūras, kurām par to visu būtu jārūpējas,
piemēram, likumā noteiktā Būvniecības padome.
– Vai nav veltīgi cerēt uz sabiedrības spiedienu? Pat tais
gadījumos, kad rīko visiem pieejamu sabiedrisku apspriešanu, runā
par vērienīgiem Rīgas attīstības plāniem, ierodas ļoti maz
cilvēku.
– Sabiedrību varētu pārstāvēt
nevalstiskās organizācijas, piemēram, “Delna”. Vai varbūt
Būvnieku asociācija.
– Kas būtu jāmaina būvatļauju izsniegšanas procesā?
–
Loģiski ir, ka pastāv likums un arī vispārīgie būvnoteikumi, kas
regulē likuma praktisko īstenošanu. Praksē ir vēl trešais
līmenis, kad vietējās pašvaldības izvirza savus noteikumus.
Praktiski tie bieži vien atkārto vispārīgos noteikumus ar
nelielām niansēm, un lasītājam būtu jāmeklē tieši šīs nianses,
specifiskas konkrētai vietai. Vietējām normām vajadzētu būt
izteiktām skaidri un tā, lai būvniekam nav jāšķetina, kura norma
ir tāda pati kā visā valstī un kura ir raksturīga tikai vienam
pagastam. Jārisina arī iekšējās pretrunas, pie kurām strādā
Būvniecības departaments, un visam šim izklāstam jābūt saskaņotam
un labi saprotamam, lai vienkāršs cilvēks saprastu galveno.
Zināmā mērā pie korupcijas vainojama arī pastāvošā projektētāju
sertifikācija un ar to saistītais projektētāju kompetences
jautājums. Pēc likuma projektētājs uzņemas pilnu atbildību par
to, ka viss ir kārtībā. Praktiski tomēr viņš nav drošs, ka visu
zina, tāpēc pats pēc savas iniciatīvas dodas pie dažādām
instancēm projektu saskaņot – drošs paliek nedrošs.
Sertifikācijas sistēmai būtu jānodrošina projektētāju kvalitāte.
Ja kāds pasūtītājs saņemtu projektu, zem kura ir projektētāja
paraksts, ka viss atbilst normām, bet vēlāk visādas inspekcijas
sāk celt iebildumus, kā dēļ būvi nevar pieņemt ekspluatācijā vai
vispār pabeigt, pasūtītājam būtu vispirms jābūt neapmierinātam ar
projekta autoru, kurš šādā veidā ir demonstrējis nekompetenci.
Galu galā šāds projektētājs zaudētu licenci. Tomēr pēdējos desmit
gados nav ziņu par kaut vienu anulētu licenci.
– Jūs minējāt administratīvo tiesu funkcijas.
– Tās
varētu risināt konfliktus. Būtu labi, ja tajās būtu īpašas
nodaļas vai vismaz kompetents tiesnesis, specializējies
būvniecības jautājumos, kas varētu šīs lietas perfekti un ātri
izskatīt – tas būtu jāizdara nedēļā vai pusotrā.
– Vai varat kaut aptuveni noteikt zaudējumus, kas likumdošanas
nepilnību un korupcijas dēļ būvatļauju izsniegšanas procesā ir
radušies mūsu valstij, cilvēkiem?
– Korupcijas radītos
zaudējumus ir grūti aprēķināt. Ekonomika ir pietiekami sarežģīta
lieta. Ir pat tāds paradoksāls viedoklis: ja nebūtu korupcijas,
Rīgā nekas jauns nebūtu uzcelts. Visi būtu sēdējuši un
vaimanājuši, ka viss notiek pārāk lēni un sarežģīti. Galvenā
problēma tomēr ir, ka korupcija mazina pilsoņu uzticēšanos valsts
struktūrām un valstij kopumā. Tas ir vislielākais trūkums, ko
naudā grūti aprēķināt. Praktiski – dažādu nesaskaņu dēļ pašlaik
iespējams uzcelt māju, kura drīz sabruks vai arī tā būs kaitīga
cilvēka veselībai. Estētiskā ziņā – Stacijas laukums ir uzbūvēts
tik drausmīgs, kāds tas tagad ir. Ekonomisti, iespējams, to var
aprēķināt arī naudas izteiksmē.
Guntars Laganovskis, “LV”