Valga / Valka latviešu kultūras un sabiedriskajā vēsturē
Latvijas Zinātņu vēstures asociācijas priekšsēdētājs prof. Jānis Stradiņš
Jānis Stradiņš Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
* Referāts Igaunijas ZA un Latvijas ZA rīkotajā “Zinātnes dienā” (Valgā, Igaunijā, 2005. gadā 6. maijā)
1.
Nupat, 1. maijā, abas mūsu valstis
– Igaunija un Latvija – ir pieredzējušas vēsturisku mirkli savā
attīstībā – uzņemšanu Eiropas Savienībā. Ir simboliski, ka šīs
“Eiropas nedēļas” ietvaros mēs pulcējamies īpašā pilsētā –
Valgā/Valkā, kas agrāk vai vēlāk kļūs par pirmo
eiropilsētu Baltijā, līdzīgi Tornio/Haparandai uz Somijas
un Zviedrijas robežas. Es saku – agrāk vai vēlāk, jo 1. maija
dienā simboliskais no maizes gatavoties robežstabs gan tika
apēsts, taču reālas pārmaiņas sāksies tikai pēc pāris gadiem:
vēstures jaunais posms nebeidzas ar iestāšanos ES, tas tikai
sākas. Robeža ar laiku kļūs nemanāma, robežsardzes un muitas
dienesti beigs funkcionēt, cenas ar laiku izlīdzināsies, no
igauņu Valgas vairs nestieps uz Latviju lēto sukheru, jau
tagad labās kaimiņsaites kļūs vēl ciešākas. Taču valstiskā,
nacionālā, etniskā identitāte paliks: tas ir viens no ES
darbošanās pamatprincipiem. Tālab gan igauņiem, gan latviešiem
vajag iedziļināties savās saknēs, savas identitātes būtībā, pētīt
tās, pārdomāt tās, nevis censties visu pārsteidzīgi
nolīdzināt.
Katrai pilsētai, katrai vietai ir sava vēsture, savas ievērības
cienīgas vietas, savs vietējo varoņu sortiments, katrā pilsētā ir
dzimuši vai darbojušies ievērojami cilvēki. Bet ne visas
parādības pilsētas vēsturē gūst vispārnacionālu vai pat
vispārcilvēcisku nozīmību.
Valka/Valga Latvijas un latviešu vēstures skatuves priekšplānā
iznākusi divreiz vai varbūt pat trīsreiz, ja par pirmo reizi
uzskata viduslaiku Livonijas konfederācijas bojāejas posmu.
Patiešām, atrazdamās Livonijas centrā, uz ordeņa zemju un
Tērbatas bīskapijas robežas, uz lielā Austrumu – Rietumu ceļa,
netālu no draudīgās robežas ar Maskaviju šī vieta ir bijusi ar
savu nozīmi. Kaut arī nebaudīdama pilsētas tiesības, Valka bijusi
vieta, kur notikušas pilsētu un ordeņa pārstāvju sanāksmes,
landtāgi. 1558. gadā, pēc tam kad Ivana IV rokās bija kritušas
Narva un Vaitselina, te kara nometnē pulcējās Livonijas
pārstāvji, ievēlot par ordeņmestra Firstenberga koadjutoru
(vietnieku) Gothardu Ketleru, kas rosināja Livonijas ordeni
aicināt palīgos Lietuvas – Polijas valsti. Ar šo aktu sākās
Ketleru karjera; kā poļu orientācijas vadītājs viņš piekrita
ordeņa valsts likvidēšanai un pats visai drīz, 1562. gadā, kļuva
par poļu ieceltu Livonijas pārvaldnieku, kā arī par pirmo
Kurzemes hercogu, saņemot to lēnī no Polijas karaļa un Lietuvas
dižkunigaistes. Tas notika drīz pēc liktenīgās kaujas pie
Lugažiem/Ērģemes (1560. gada 2. augustā), kurā kņaza Kurbska
vadītie krievi satrieca ordeņa militāro spēku. Valkai pilsētas
tiesības piešķīra tieši poļu karalis Stefans Batorijs 1584. gadā,
par ko liecina piemiņas zīmes gan Valgā, gan latviešu Valkā pie
robežpārejas punkta.
Otru reizi Valka vēsturē ienāk ar Cimzes semināru, par ko
šīsdienas sēdē jau daudz runāts. Piebildīšu, ka šo semināru
draudžu skolotāju, ērģelnieku, koru vadītāju sagatavošanai
sākotnēji bija iecerēts dibināt Valmierā, taču Vidzemes
muižniecības landtāgs par tā atrašanās vietu visai pareizi
noteica Valku – robežšķirtni starp latvisko un igauniski runājošo
Vidzemi, lai te varētu mācīties – vācu valodā! – gan latvieši,
gan igauņi. Valkas barons fon Vrangelis ierādīja zemes gabalu 2
verstis no pilsētas, kur uzcēla semināra ēku. Šis seminārs,
oficiāli saukts das ritterschaftliche Parochialschulelehrer
Seminar Livlands in Walk, darbojās no 1849. līdz 1890. gadam,
līdz rusifikācijai un vēsturē pazīstams kā Cimzes seminārs.
Semināru vadīja latvietis Jānis Cimze, vagara dēls no Raunas,
kurš bija guvis izglītību Vācijā – Veisenfelsas skolotāju
seminārā (netālu no Halles) un kā Berlīnes universitātes
brīvklausītājs. Cimze bija Latvijas muzikālās kultūras, kora
mākslas aizsācējs, pirmais latviešu tautas melodiju vācējs un
apdarinātājs. Viņam bija patāli jaunlatviešu centieni, faktiski
viņš bija galvenais t.s. veclatviešu pārstāvis, kas centās
latviešus tuvināt vācu kultūrai un zināmā mērā (gan netieši)
veicināja latviešu pārvācošanu. Starp Cimzes skolniekiem
(“Zimseaner”) minami latviešu rakstnieki Juris Neikens,
Apsīšu Jēkabs, Jēkabs Zeibolts, Jānis Ruģēns, Augusts Kažoks,
mūsu himnas “Dievs, svētī Latviju!” autors Baumaņu Kārlis,
dzejnieks un spilgts jaunlatviešu pārstāvis Auseklis,
kordiriģents Indriķis Zīle, laikrakstu un žurnālu izdevējs Antons
Benjamiņš un daudzi, daudzi citi – visi viņi ir dzīvojuši un savu
darbošanos sākuši Valkā, skolotāju seminārā. Semināru beidza 508
skolotāji, vairums latviešu, bet arī 104 igauņi. Pirmajos
latviešu Vispārējos dziesmu svētkos Rīgā (1873) uzstājās 45 kori,
no tiem 34 vadīja Cimzes audzēkņi. Seminārs, kas atradās
tagadējās Latvijas Valkas teritorijā (tagad ēkā darbojas Valkas
novadpētniecības muzejs), ir latviešu un igauņu kopīgās vēstures
mantojums, un neapšaubāmi tas bija Rietum-eiropas, vācu
pedagoģiskās, muzikālās kultūras izplatītājs Baltijā, kas
vietējās tautas tuvinājis Eiropai.
Taisnību sakot, līdz 1920. gadam nebija dvīņu pilsētas
Valkas/Valgas. Bija viena pilsēta – Walk, latviski
Valka, igauniski – Valga. Dvīņu pilsēta tapa pēc
angļu atvaļinātā apakšpulkveža sera Stefana Džordža Talentsa
vadītās starptautiskās šķīrējtiesas lēmuma, pirms tam pilsētā
atsevišķu igauņu un latviešu daļu nav bijis. Bija vienota
pilsēta, kuru līdz 19.gs. vidum pārsvarā apdzīvoja vietējie
vācieši, pēc tam te sāka apmesties latvieši un vēlāk arī igauņi.
Saskaņā ar 1881. gada datiem, pilsētā dzīvoja 1604 latvieši, 1041
vācietis, 978 igauņi, 309 krievi. Pirmās vispārējās Krievijas
impērijas tautskaites laikā te mita jau 4455 latvieši un 3945
igauņi. Igauņi un latvieši kopā pārņēma šīs apriņķa pilsētas
vadību jau 1901. gadā, atkarojot to vāciešiem; par pilsētas galvu
tad kļuva igauņu izcelsmes aptiekārs Johaness Mērtsons, kura
figūru redzam Valgas novadpētniecības muzejā. Valkas apriņķis
(atskaitot dažus pagastus) turpretī bija latvisks, tādēļ Valku un
tās reģionu pieskaitīja Vidzemes guberņas latviešu daļai.
Līdz Pirmajam pasaules karam igauņu skaits pilsētā tomēr
pakāpeniski pārsniedza latviešu skaitu, neapšaubāmi viņi bija
rosīgāki un turīgāki, par ko liecina arī šis Sääde
biedrības nams, kurā pulcējamies. Stāvoklis mainījās Pirmā
pasaules kara laikā, kas 1915. gadā tieši skāra Latviju. Latvijas
prāvu daļu, visu Kurzemi okupēja ķeizara Vilhelma II vācu
karaspēks, krita Jelgava, vēlāk – 1917. gada septembrī – arī
Rīga. No okupētās Latvijas daļas sāka plūst bēgļu straume, pat
800 tūkstoši cilvēku, tika evakuēti Rīgas rūpniecības uzņēmumi.
Bēgļi virzījās uz
Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Iekškrieviju, Maskavu, Petrogradu,
daļēji arī uz Tērbatu (Tartu), bet prāva daļa inteliģences
apmetās arī Valkā, vistālākajā puslīdz latviskajā pilsētā. Valkas
iedzīvotāju skaits aptuveni dubultojās – 1917. gadā vēl vienotajā
pilsētā jau bija 35 000 iedzīvotāju (1914. gadā tikai 18
500).
Valkā apmetās latviešu inteliģences pārstāvji, rakstnieki,
mākslinieki, aktieri, sabiedriski darbinieki. Andrejs Upīts,
viesojoties pie savas sievas (dzīvoja evakuācijā Valkā), 1916.
gadā te pabeidza romānu “Renegāti”. No Rīgas uz Valku tika
pārcelta ietekmīgā laikraksta “Līdums” redakcija, kurā strādāja
slaveni latviešu rakstnieki – Edvards Virza, Antons Austriņš,
Jānis Sudrabkalns, Kārlis Skalbe, Jānis Akuraters, Linards
Laicēns. 1918. gadā, vācu okupācijas laikā, te tika dibināts
Latviešu pagaidu nacionālais teātris, kas darbojās pāragri mirušā
Jāņa Plūmes vadībā (dekorators – J. Kuga, dramaturgs – J.
Akuraters), tas sniedza izrādes ne tikai Valkas Latviešu
saviesīgās biedrības namā, bet arī izbrauca viesizrādēs uz
Vidzemes latviešu pilsētām, rādot Raiņa, Blaumaņa, Ibsena u.c.
lugas.
Tas notika tagadējā Valgas pilsētā, tās centrālajā daļā. Te tika
dibināta arī Latviešu zemnieku savienība, kas darbojās agronoma,
vēlākā Latvijas izcilākā politiskā darbinieka Kārļa Ulmaņa
vadībā, kurš tolaik mita Valkā. Zemnieku savienību dibināja
Valkas Latviešu saviesīgās biedrības ēkā drīz pēc Februāra
revolūcijas 1917. gada maijā. Visā pirmās republikas laikā tā
bija ietekmīgākā pilsoniskā partija, tā atjaunota 1990. gadā,
pašreiz to vada Latvijas Saeimas priekšsēdētāja ekonomiste
Ingrīda Ūdre. Tieši Zemnieku savienības aktīva sanāksmē Valgā,
Kungla ielā 16, “Līduma” redakcijas telpā 1918. gada 15. novembrī
Kārļa Ulmaņa vadībā tika pieņemts lēmums proklamēt Latvijas
valsts neatkarību Rīgā 1918. gada 18. novembrī.
Taču vēl gadu agrāk Valgā risinājās vēl viens Latvijas
neatkarības tapšanas cēliens, varētu teikt, prologs. Pēc Rīgas
krišanas vācu varā Vidzemes neokupētajā daļā notika Krievijas
Satversmes sapulces vēlēšanas, kurās boļševiki saņēma 72% balsu,
bet Zemnieku savienība – tikai 23%. Boļševiki izveidoja t.s.
Iskolatu – Padomju Latvijas izpildkomiteju, kas sākumā
darbojās Valmierā, bet no 1917. gada novembra līdz 1918. gada
februārim – Valgā. To vadīja Fricis Roziņš-Āzis, agrārpolitikā
ievirzīts kreiss sociāldemokrāts, kuru nosacīti varētu apzīmēt
arī par nacionālkomunistu (atšķirībā no visai dogmatiskā Pētera
Stučkas). Taču arī F.Roziņš-Āzis vairījās no prasības par
Latvijas neatkarību (vai pat nacionālu autonomiju). Latviešu
sabiedrības pilsoniskās, nacionālās organizācijas, bēgļu
pārstāvniecības nolēma izveidot savu paralēlu pārstāvniecību –
Latviešu pagaidu nacionālo padomi (LPNP).
Turpmāk – vēl