Ar likumu pret diskrimināciju
Ina Druviete Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
LR Satversmes 91.pantā noteikts, ka visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā, cilvēka tiesības tiek īstenotas bez jebkādas diskriminācijas. Tomēr, runājot par cilvēka tiesību ierobežošanas jautājumiem, arī Latvijā dzīve pierāda, ka ar septiņiem lakoniskiem vārdiem, kas ierakstīti Satversmē, nepietiek.Tāpēc Saeimā top likumprojekts par diskriminācijas novēršanu.
Izstrādes darba nianses
To daudzo likumprojektu skaitā,
kas Latvijas Saeimai steidzamības kārtā bija jāpieņem līdz šā
gada 1.maijam, iestājoties ES, bija arī Diskriminācijas
novēršanas likums. Kā pamatojums minētā likumprojekta izstrādei
bija gan EP direktīvu prasības, gan fakts, ka spēkā esošajos
likumos, kas reglamentē diskriminācijas novēršanas jautājumus,
nav pietiekami atrunāta dažādu diskriminācijas formu novēršana un
skaidri izklāstīti diskriminācijas veidi.
Darbs pie likumprojekta izstrādes tika sākts samērā novēloti. To
vadīja pie Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariāta izveidotā darba grupa, kurā piedalījās
ministriju un citu institūciju pārstāvji. Šā gada 7.aprīlī
likumprojekts tika iesniegts Saeimā, nodots darbam Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisijā un atzīts par steidzamu. Ar
daudziem priekšlikumiem izskatīts divos lasījumos, taču nav
pieņemts. “Uzskatu, ka Diskriminācijas novēršanas likums ir ļoti
svarīgs. Tā izstrādei atvēlētais laiks izrādījās daudz par mazu,
lai gūtu atbildes uz visiem jautājumiem,”atzīst komisijas
priekšsēdētāja Ina Druviete. Un šoreiz nebūtu vajadzības meklēt
vainīgos, jo korekcijas rezultāta sasniegšanai ir ieviesusi
loģika. Tālāk jāmeklē visiem pieņemams risinājums.
Vai steidzamības zīmogs noņemts
Izvērtējot reālo situāciju,
likumprojektu, pēc komisijas deputātu spriestā, reāli būtu
iespējams pieņemt līdz Saeimas pavasara darba sesijas noslēgumam.
1.maija vilciens jau ir aizgājis, tā 11.maija komisijas sēdē
sprieda klātesošie. Tas arī nozīmē, ka steidzamības zīmogs
Diskriminācijas novēršanas likumprojektam noņemts.
Vai nokavētais likumprojekta iesniegšanas termiņš ES nesīs soda
sankcijas Latvijai? Pēc kompetentu ekspertu, kā arī Saeimas
deputātu spriedumiem ir saprotams, ka ne. Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisijai 20.aprīļa sēdē savu viedokli pauda
Saeimas Juridiskā biroja vadītājs Gunārs Kusiņš, iesakot
nesteigties ar procesa strauju virzīšanu. Arī Ina Druviete
“Latvijas Vēstnesim” izsaka pārliecību, ka ES Latvijas situāciju
uztvers ar izpratni.
Juridisko terminu gaismā
Diskriminācija nav jauns mūsu
sadzīvē ienācis svešvārds. Svešvārdu vārdnīca to primāri skaidro
kā tiesību atņemšanu vai ierobežošanu noteiktām iedzīvotāju
grupām atkarībā no viņu rases, tautības, kārtas, dzimuma utt. Ar
diskrimināciju ikdienā saprotama no vispārējiem principiem un
kārtības atšķirīga, pazemojoša izturēšanās.
Likumprojektā, kas tiek gatavots, ir ietvertas normas, kas skar
ierobežojumu novēršanu darba tirgū. Tā nav pieļaujama dzimuma,
invaliditātes, reliģiskās, politiskās pārliecības, sociālā vai
mantiskā stāvokļa dēļ. Tāpat likumprojektā būs normas, kas vēršas
pret personas cieņas aizskaršanu. Ina Druviete gan piebilda, ka
diskriminācija seksuālās orientācijas dēļ likumprojektā netiks
ietverta. “Darba grupa sākotnējā likumprojekta redakcijā minēto
normu bija iekļāvusi, taču Saeima balsojumā uzskatīja šo
kritēriju par nepiemērojamu mūsu valsts apstākļiem.”
Rīcība, izvērtējot prioritātes
Kā sprieda komisijas sēdē, šajā
situācijā prioritāte būtu nosakāma starp diviem variantiem. Kas
ir pareizāk un svarīgāk – tuvākajās Saeimas sēdēs pieņemt
sasteigtu, nepilnīgu, pretrunīgu un politiski neizdiskutētu tā
sauktā Diskriminācijas jumta likuma redakciju un uz tā pamata
sagatavot grozījumus saistošajos likumos? Vai pirmkārt sagatavot
grozījumus jau spēkā esošajos (pēc I.Druvietes teiktā, sešos līdz
astoņos likumos) un tad izstrādāt jumta likumu?
Turklāt par steidzamiem šobrīd uzskatāmi grozījumi saistošajos
likumos, lai tiktu izpildīta EP 43.direktīva, kas ievieš vienotas
attieksmes principu pret personu neatkarīgi no rasu vai etniskās
piederības.
Īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās Nils
Muižnieks komisijas sēdē darīja zināmu, ka grozījumi direktīvas
prasību ievērošanai saistošajos likumos jau sagatavoti un
ministrija ir gatava tos iesniegt Saeimā. Tāpat ministra
sekretariāta pārstāvji vērsa komisijas deputātu uzmanību uz to,
ka kavēšanās ar grozījumu pieņemšanu būtu ļoti nevēlama. Īpašu
uzdevumu ministrijas sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātam šomēnes Eiropas Komisijā (EK) ir jāsniedz atskaite
par procesa virzību.
Vērtējot abus variantus, var atzīt, ka patiesībā tā būs Latvijas
izšķiršanās par steigu ES prasību priekšā un nepilnvērtīgu likumu
pieņemšanu vai saprātīgu rīcību, izpildot steidzamās prasības. Te
būtiski minēt arī kādu svarīgu faktu. Uz komisijas sēdi
pieaicinātie eksperti bija sagatavojuši informāciju par minētā
likuma pieredzi citās ES dalībvalstīs. No stāstītā deputāti
atzina, ka nebūt tik spoži neveicas arī citur. Diskriminācijas
novēršanas vai, kā citviet to sauc, Vienlīdzības likums daudzās
valstīs ir pieņemts tikai pēdējā gada laikā vai vispār nav
pieņemts.
Par to, kā likumdevējam rīkoties, Cilvēktiesību un sabiedrisko
lietu komisijas sēdē 11.maijā tika pieņemts lēmums lūgt atzinumu
Tieslietu ministrijai, Labklājības ministrijai un Valsts
kancelejai. “Protams, mums ir saistošas ES direktīvas, taču
svarīgi ir arī procesu nesasteigt. Tādēļ vēršamies pie Tieslietu
ministrijas izvērtēt jumta likuma steidzamības lietderību un
grozījumu pamatotību. Steidzamo grozījumu veikšana, manuprāt,
varētu būt pirmā fāze visaptveroša Diskriminācijas novēršanas
likuma izstrādei. Bet darba grupa, pamatīgāk iepazīstoties ar
citu valstu pieredzi, iesaistot ekspertus, strādātu pie
likumprojekta, kas Latvijā nodrošinātu visu iedzīvotāju
vienlīdzību,” secina I.Druviete.
Zaida
Kalniņa
zaida.kalnina@vestnesis.lv