Motocikli. Aisberga redzamā un neredzamā daļa
Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Pieaugot motociklu popularitātei pēdējos gados, motobraucēju īpatsvars satiksmē pieaudzis visai jūtami. Diemžēl vairumā gājuši arī motociklistu izraisītie ceļu negadījumi. Kāda īsti šobrīd izskatās mūsu valsts motosabiedrība?
Ar motocikliem, sevišķi lieljaudas, mēdz braukt ātri. Nereti tas saistīts ar vienlaikus vairāku ceļu satiksmes normu pārkāpšanu – atļautā maksimālā ātruma neievērošanu, haotisku pārkārtošanos transporta plūsmā, pagriezienu rādītāju nelietošanu, arī braukšanu bez nepieciešamajiem dokumentiem un reibumā. Taču reizē motociklisti pieder pie mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem, kuri negadījumos cieš vissmagāk, norāda Ceļu policijas pārvaldes priekšnieks Visvaldis Puķīte.
Riska grupa – jaunieši
“Salīdzinot ar 1995.gadu,
2003.gadā negadījumi, kuros cietuši mazaizsargātie satiksmes
dalībnieki, pieauguši apmēram par pusi. Tas ir, no 2000 līdz 2700
gadā.”
Lielākā daļa ceļu satiksmes negadījumu, kuros iesaistīti
motociklisti, notiek diennakts gaišajā laikā, un apmēram 50% no
cietušajiem ir jaunieši vecumā no 15 līdz 24 gadiem, taču lielākā
riska grupā ietilpst motobraucēji līdz pat 35 gadu vecumam,
stāsta V. Puķīte. Pērn gājuši bojā 15 motociklisti. Visvairāk
avāriju notiek Rīgā, kur arī ir visintensīvākā satiksme un
lielākais motociklistu skaits.
Nevar apgalvot, ka kopumā motociklisti brauktu arvien
pārgalvīgāk. Negadījumu skaits pieaug tieši uz agresīvo
motobraucēju rēķina, atzīst V.Puķīte. Un tie atkal lielākoties ir
apmēram 20 gadus veci jaunekļi, kuriem šis divriteņu
transportlīdzeklis, parasti pietiekami jaudīgs, kalpo kā
izrādīšanās līdzeklis. To arī apstiprina novērojumi aprīlī un
maijā veiktās akcijas “Agresīviem braucējiem ir maziņš... IQ”
laikā.
Cik motociklu piedalās satiksmē, nav zināms
Motocikla vadītāja apliecības
Latvijā ir 141 049 cilvēkiem, informē Ceļu satiksmes drošības
direkcijas (CSDD) sabiedrisko attiecību speciāliste Džoanna
Eglīte. Kopumā valstī reģistrēti 22 877 šādi transportlīdzekļi,
taču tehniskā kārtībā un apdrošināti (izgājuši tehnisko apskati)
ir tikai 3400 motocikli, tātad – tikai apmēram katrs septītais.
Tiesa, kā norāda speciālisti, ievērojama daļa šo
transportlīdzekļu, kas fiksēti CSDD reģistrā, ir sen nolietoti
padomju laika ražojumi, kas pamesti stāv šķūnīšos, garāžās vai
izsviesti pavisam, taču īpašnieki tos nav vīžojuši noņemt no
uzskaites. Daļa šo motociklu, protams, bez jebkādas valsts
institūciju pārraudzības, joprojām ripo lielākoties pa lauku
rajonu ceļiem. Kā skaidro V.Puķīte šie braucamrīki bieži vien nav
pat nekur reģistrēti, nereti sakomplektēti no vairākiem veciem
motocikliem un uz koplietošanas ceļiem parādās samērā reti.
Motocikla marka, jauda, ātrums un izlaiduma gads, lai arī
lielākoties uztverami kā tehniski lielumi, diemžēl bieži vien
raksturo arī tā īpašnieka iespējas kļūt par nopietna satiksmes
negadījuma upuri. Konkrēti – kuru marku un cik jaudīgi motocikli
visvairāk avarē, statistika neatspoguļo. Bet kaut kādu
priekšstatu, iespējams, varētu viest citi dati. Visvairāk – 216 –
Latvijā reģistrēti “Yamaha” motocikli, no tiem 38 – 2003.gada
ražojuma. Otrā vietā ir “Honda” – 202, no kuriem 37 ir pērnā gada
izlaiduma. 166 ir “Kawasaki”, bet 162 – “Suzuki” braucamrīki.
Tātad mūsu valstī oficiāli dominē Japānā ražoti divriteņu
spēkrati.
No 2003.gadā reģistrētajiem motocikliem par 21 gadu vecāki bijuši
53, no 11 – 20 gadus veci – 286, līdz diviem gadiem – 231.
Savukārt no visiem 22 877 valstī vispār reģistrētajiem
motocikliem visvairāk – 10 632 – ir vecāki par 21 gadu, tādējādi
apstiprinot pieņēmumu par visai lielo šo transportlīdzekļu skaita
“aisberga neredzamo daļu” lauku rajonos, daudzviet šķūnīšos un
izgāztuvēs. Cik no tiem šobrīd reāli piedalās satiksmē,
saprotams, nav zināms. 11 līdz 20 gadus veci motocikli ir
reģistrēti 10 250, sešus līdz 10 gadus veci – 907, trīs līdz
piecus gadus veci – 698, bet jaunāki par diviem gadiem – 390.
Visi nav vienādi
Likt visus motobraucējus vienā
maisā tik tiešām būtu aplam. Gan braukšanas iemeslu, gan
manieres, gan stila ziņā valda vērā ņemamas atšķirības. Paši
motociklisti, tie, kuri sevi par tādiem uzskata pēc būtības un
dvēseles stāvokļa, mēdz norādīt, ka visu braucēju vienādošana ir
nekorekta. Piemēram, prestižo motoklubu biedri liek skaidri
saprast, ka braukt reibumā, bez tiesībām un citiem
nepieciešamajiem dokumentiem viņu vidū nav pieņemts. To pašu
apgalvo arī citi dārgo un ātro spēkratu īpašnieki, kuri šim
vaļaspriekam nododas gan domubiedru pulkā, gan individuāli.
Motivācija – “liekas nepatikšanas mums nav vajadzīgas”. Tiesa, šo
kategoriju braucēji arī vaļsirdīgi atzīst, ka pieļaujamā ātruma
ievērošana gan neesot tas satiksmes noteikumu punkts, kurš tiekot
strikti respektēts. “Priekš kam pirkt 100 zirgspēku moci, lai
brauktu uz 90?” Uzstādījums ir – noteikumu pārkāpšana saprāta
robežās un skaidrā.
Attiecībā uz alkohola lietošanu nereti ticis norādīts – gadoties,
ka savu pudeli alus (par pudeļu skaitu nekas netiek minēts) pirms
sēšanās pie stūres izdzer tā sauktie čopersiti jeb tie, kurus
nelietpratēji var atpazīt arī pēc braucamo varenās dārdoņas, ādas
apģērbiem ar nāves simboliku un nestandarta ķiverēm galvā. Viņi
paši gan vienmēr norādījuši, ka brauc organizēti un ne sevišķi
ātri. Haotismu un braukšanu dzērumā daudzmaz organizētie
motociklisti visbiežāk pārmet jau minēto nereģistrēto, no vecām
detaļām sakombinēto motociklu īpašniekiem vai lietotājiem, kuri
negaidīti un visneiedomājamākajās vietās mēdz izbraukt uz galvenā
ceļa, veikt pēkšņus juceklīgus manevrus, vadīt braucamo tumsā bez
ieslēgtiem lukturiem. Statistika gan to, tāpat kā daudz ko citu,
kas skar motobraukšanu, neuzrāda. Tas, iespējams, vēlreiz
apliecina, ka strikti aprēķināti skaitļi, uzskaite un citas
normas uz mūsu valsts grūti aprēķināmā skaita motociklistiem
lielā daļā gadījumu attiecas visai nosacīti.
Guntars Laganovskis, “LV”