Apkopoti dati par mazumtirdzniecības apgrozījumu
Būtiska liecība par valsts ekonomikas stāvokli ir statistikas dati. Latvijas Republikas Centrālā statistikas pārvalde apkopojusi un nule publiskojusi datus par mūsu valsts iekšzemes tirdzniecības rezultātiem šā gada pirmajā ceturksnī.
Dati parāda mazumtirdzniecības
uzņēmumu apgrozījuma līmeni šā gada pirmajos trīs mēnešos un tā
attiecību pret tirdzniecības rezultātiem pērnā gada pirmajā
ceturksnī. Protams, izvērtējot rezultātus, jāņem vērā inflācija,
tomēr vairums rādītāju liecina par pozitīvām tendencēm.
Pēc sezonāli izlīdzinātajiem datiem, martā mazumtirdzniecības
uzņēmumu apgrozījums, salīdzinot ar februāri, pieaudzis par vienu
procentu, taču, salīdzinot ar pērnā gada martu, apgrozījums
salīdzināmās cenās audzis par 15 procentiem. Arī šā gada pirmā
ceturkšņa apgrozījuma pieau-gums attiecībā pret 2003. gada
pirmajiem trim mēnešiem ir vērā ņemams – veseli 13
procenti.
Raksturīgs un saprotams ir prāvais to uzņēmumu apgrozījuma
pieaugums, kuri nodarbojas ar automobiļu, motociklu un to
rezerves daļu un piederumu tirdzniecību. Izmantojot sezonālās
izlīdzināšanas metodi, šo uzņēmumu apgrozījuma pieaugums līdzinās
30 procentiem salīdzinājumā ar februāri un 36 procentiem –
salīdzinot ar pērnā gada martu. Šā gada pirmā ceturkšņa
apgrozījums šiem uzņēmumiem palielinājies par 19 procentiem. Vērā
ņemamais apgrozījuma pieaugums acīmredzot lielā mērā
izskaidrojams ar pircēju bažām par iespējamo cenu kāpumu
attiecīgo preču grupā pēc Latvijas pievienošanās Eiropas
Savienībai. Ar šiem rādītājiem cieši saistīta arī pirmo reizi
reģistrēto automobiļu skaita palielināšanās – martā šādu spēkratu
skaits, salīdzinot ar februāri, audzis par 45 procentiem, bet
salīdzinājumā ar 2003. gada martu – par 51 procentu. Šā gada
pirmajā ceturksnī pirmo reizi reģistrēts par 35 procentiem vairāk
automobiļu nekā attiecīgajā 2003. gada periodā.
Interesanti, ka autodegvielas mazumtirdzniecības uzņēmumu
apgrozījums martā, salīdzinot ar februāri, krities par diviem
procentiem (izmantojot sezonālās salīdzināšanas metodi), taču,
salīdzinot ar pērnā gada martu, audzis par 13 procentiem.
Savukārt šā gada pirmā ceturkšņa apgrozījums degvielas
mazumtirdzniecības uzņēmumiem salīdzinājumā ar 2003.gada
pirmajiem trim mēnešiem pieaudzis par 11 procentiem.
Juris Bārtulis
Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums sadalījumā pēc uzņēmumu pamatdarbības 2004.gadā
Uzņēmumu pamatdarbība |
Salīdzināmās cenas |
|||
2004 I–III % pret 2003 I–III |
2004 III % pret |
|||
2004 II |
2004 II* |
2003 III** |
||
Pavisam |
113 |
114 |
101 |
113 |
Tai skaitā uzņēmumos, |
||||
Mazumtirdzniecība |
114 |
109 |
101 |
113 |
Mazumtirdzniecība |
119 |
117 |
107 |
99 |
Pārtikas, dzērienu un |
119 |
110 |
103 |
130 |
Farmaceitisko un medicīnisko preču, kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība |
99 |
101 |
94 |
92 |
Tekstilizstrādājumu, apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība |
127 |
133 |
122 |
139 |
Mēbeļu, apgaismes ierīču, mājsaimniecības priekšmetu, elektropiederumu, radiopreču, televizoru, krāsu, stikla u.tml. preču mazumtirdzniecība |
120 |
119 |
103 |
125 |
Pārējā mazumtirdzniecība specializētajos veikalos |
111 |
125 |
110 |
118 |
Lietotu preču mazumtirdzniecība veikalos |
126 |
124 |
… |
… |
Mazumtirdzniecība ārpus veikaliem |
103 |
108 |
… |
… |
*Sezonāli izlīdzināti dati
**Pēc darba dienas skaita izlīdzināti dati
Rakstā izmantoti Latvijas Centrālās statistikas pārvaldes dati