Valsts sekretāru 13.maija sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu
projektu “Militārās izlūkošanas un drošības dienesta
nolikums”.
2004.gada 4.maijā stājas spēkā grozījumi
Valsts drošības iestāžu likumā. Militārās pretizlūkošanas
dienestam saskaņā ar minētajiem likuma grozījumiem: papildus tiek
noteikta izlūkošanas uzdevumu izpilde; atbilstoši tam tiek
mainīts dienesta nosaukums, Militārās pretizlūkošanas dienestu
pārdēvējot par Militārās izlūkošanas un drošības dienestu; tiek
mainīta padotības forma, Aizsardzības ministrijas pakļautību
aizstājot ar Aizsardzības ministrijas pārraudzību; tiek noteikts,
ka dienesta skaitlisko sastāvu, struktūru un amatu sarakstu
izvērtē un akceptē aizsardzības ministrs (pirms likuma
grozījumiem – Saeimas Nacionālās drošības komisija).
Projektā noteikts, ka Militārās
izlūkošanas un drošības dienests ir Aizsardzības ministrijas
pārraudzībā esoša valsts drošības iestāde, kura veic militāro
izlūkošanu, pretizlūkošanu un citus Valsts drošības iestāžu
likumā noteiktos uzdevumus.
Militārās izlūkošanas un drošības dienesta galvenie uzdevumi un
funkcijas ir noteiktas Valsts drošības iestāžu likumā, Nacionālās
drošības likumā, Operatīvās darbības likumā un likumā “Par valsts
noslēpumu”.
Militārās izlūkošanas un drošības dienestu vada priekšnieks, kurš
ir Valsts drošības iestāžu padomes loceklis. Dienesta priekšnieku
pēc aizsardzības ministra priekšlikuma ieceļ amatā un atbrīvo no
amata Ministru kabinets.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Iekšlietu, ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Satversmes aizsardzības birojā,
Valsts kancelejā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā pamatnostādņu
projektu “Valsts valodas politikas pamatnostādnes 2005. –
2014.gadam”.
Multilingvisms, globālās informācijas
apmaiņas sistēmas, ekonomiskās integrācijas tendences mūsdienu
pasaulē rada aizvien lielāku valodu konkurenci un izzušanas
draudus pat valodām ar samērā lielu runātāju skaitu. Saskaņā ar
21. gadsimta domāšanu ikviena valoda ir unikāls cilvēces kultūras
mantojums, etnosu identitātes pamats. Valodu konkurences
apstākļos lielākas izredzes saglabāties būs valodām, kas spēs
sekot mūsdienu zinātnes un tehnikas attīstībai, kurās varēs
izteikt domu un jūtu nianses. Valodas saglabāšana un attīstība
mūsdienās nenotiek stihiskā pašplūsmā, bet valstīm jāizstrādā
konsekventa valodas politika un jāveic mērķtiecīgi pasākumi
valodu saglabāšanai un attīstīšanai.
Tuvākajā desmitgadē, kad aktīvi risināsies Latvijas sabiedrības
integrācija un Latvijas integrācija Eiropas Savienībā, latviešu
valodas loma palielināsies. Pieaugs latviešu valodas apguvēju un
lietotāju skaits, latviešu valoda būs viena no ES oficiālajām
valodām. Tikai attīstīta, izkopta valoda spēs būt par sabiedrības
integrācijas līdzekli un Eiropas Savienības oficiālo
valodu.
Valodas saglabāšana ir atkarīga no valodas ekonomiskās vērtības
konkrētajā valodu konkurences situācijā. Valodu tirgū latviešu
valodas konkurentes ir galvenokārt divas ļoti lielas valodas –
krievu un angļu valoda – ar augstu ekonomisko vērtību. Brīvā
tirgus princips valodu attiecībās Latvijas valodas situācijā vēl
vairāk stiprinātu šo valodu pozīcijas. Vienīgā iespēja ir
apzinātas valodas politikas ceļā konsekventi paaugstināt latviešu
valodas ekonomisko vērtību, nenoliedzot juridisku kompensācijas
mehānismu izmantošanu.
Latvijas valodas politikas pamatideja kopš Valodu likuma
pieņemšanas ietvērusi divus uzdevumus: radīt mehānismu latviešu
valodas konkurētspējas nodrošināšanai un tās prioritātei
augstākajās sociolingvistiskajās funkcijās, kā arī latviešu
valodas runātāja lingvistisko cilvēktiesību aizsardzībai;
garantēt iespēju saglabāt, attīstīt un noteiktās funkcijās lietot
Latvijas minoritāšu valodas.
Pamatnostādņu projektā
doti problēmu formulējumi: valodu konkurence; latviešu valodas
vides nepietiekamā un nevienmērīgā paplašināšanās; valsts valodas
nepilnvērtīga funkcionēšana; nesakritība starp valsts valodas un
minoritātes (krievu) valodas nominālajām un faktiskajām
sociolingvistiskajām funkcijām; ar latviešu valodas lietošanu
saistītā darba kvalitātes neuzlabošanās/pakāpeniska
samazināšanās; indivīda personiskās labklājības kvalitātes
humanitārajā aspektā samazināšanās; lingvistiskā attieksme;
iespējamā sabiedrības sociālā dezintegrācija; Satversmes 4.panta
iespējamā pārkāpšana.
Projektā noteikti rīcības virzieni valodas politikas mērķu
sasniegšanai: valsts valodas statusa juridiskā nodrošināšana;
valsts valodas apguves veicināšana; valsts valodas zinātniska
izpēte, kopšana un attīstīšana; Latvijas integrācijas Eiropas
Savienībā lingvistisko aspektu nodrošināšana; sabiedrības
līdzdalības nodrošināšana valsts valodas politikas
īstenošanā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu,
Tieslietu, Kultūras, Satiksmes ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Studiju fonda nolikums”.
Studiju fonda nolikums ir
izstrādāts jaunā redakcijā – atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas
likuma prasībām. Nolikumā ir iekļautas normatīvajos aktos
noteiktās Studiju fonda funkcijas un uzdevumi.
Veiktie grozījumi pēc būtības ņem vērā Valsts pārvaldes iekārtas
likumā noteiktās formālās prasības un nav saistīti ar Studiju
fonda funkciju, darba apjoma, darbinieku skaita, tehniskā
nodrošinājuma vai citām izmaiņām. Studiju fonda darbība notiks
piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Paredzētais
finansējums Studiju fonda darbības nodrošināšanai 2004.gada
valsts budžetā – 56791 lats.
Sagatavots un pieteikts izskatīšanai Ministru kabinetā arī
noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta 2001.gada
29.maija noteikumos Nr.219 “Kārtība, kādā tiek piešķirts,
atmaksāts un dzēsts studiju kredīts no valsts budžeta
līdzekļiem””, kurš paredz, ka kredītu izsniedz un apkalpo Studiju
fonds – Izglītības un zinātnes ministrijas pakļautībā esoša
tiešās pārvaldes iestāde. Projekts sagatavots, lai saskaņotu
minēto noteikumu redakciju ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma
prasībām.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu
projektu “Grozījums Ministru kabineta 2003.gada 23.decembra
noteikumos Nr.766 “Mazizmēra kuģošanas līdzekļu reģistrācijas
noteikumi””.
Noteikumu projekts paredz izmainīt, ka
kuģošanas līdzekļus, kuri ir iegādāti vai ievesti Latvijā līdz šo
noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet nav reģistrēti, CSDD
reģistrējami līdz 2004.gada 31.decembrim, nevis līdz 2004.gada
1.jūnijam, kā tas ir noteikts pašlaik. Praktiskā situācija
liecina par to, ka iedzīvotāji par kuģošanas līdzekļu
reģistrāciju ir sākuši interesēties, tikai sākoties kuģošanas
sezonai, kā rezultātā, ja netiks izmainīti noteikumi, kuģošanas
līdzekļu reģistrāciju, izmantojot deklarēšanas iespēju, neizdarīs
liels skaits personu. Grozījuma būtība ir pagarināt par pusgadu
iespēju, deklarējot iepriekš nereģistrētu kuģošanas līdzekli, to
reģistrēt.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, saskaņojumi jāsniedz līdz
20.maijam.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments