Traģēdija Zviedrijas ūdeņos
Pagājušajā nedēļā Latviju pāršalca
satraucoša vēsts par zvejas kuģa “Astrīda” pazušanu Zviedrijas
ekskluzīvās ekonomiskās zonas ūdeņos. Taču nākamā ziņa bija jau
traģiska – Zviedrijas krasta apsardzei bija izdevies atrast kuģa
vraku un četru komandas locekļu mirstīgās atliekas. Kopš
liktenīgās 10. maija nakts aizritējusi jau vairāk nekā nedēļa,
taču daudzi jautājumi aizvien nav atbildēti. Un šķiet, ka līdz
pilnīgai traģēdijas apstākļu noskaidrošanai vēl garš ceļš.
Viena no ticamākajām kuģa bojāejas versijām tiek saistīta ar
sadursmi, proti, speciālisti uzskata, ka “Astrīdai” uzbraucis
virsū krietni prāvāks kuģis. Tā kā uz kuģa bojāejas vietu, kas
atrodas apmēram 25 kilometru attālumā no Gotlandes salas,
attiecas Zviedrijas jurisdikcija, avārijas izmeklēšanu veic šīs
valsts tiesībsargājošās iestādes. Diemžēl, neraugoties uz
paveikto darbu, pagaidām izmeklēšana norit bez panākumiem. Šis
fakts uzskatāms par pārsteidzošu, ja ņem vērā, ka avārijā
iesaistītajam kuģim neizbēgami jāiegriežas kādā no Baltijas vai
tuvējo reģionu ostām, turklāt tā korpusam var būt nodarīti
bojājumi. Kuģošanas speciālisti atzīst, ka šāda veida sadursmes
jūrā notiek diezgan bieži, taču tām būtu jāatstāj vismaz kādas
redzamas pēdas uz abu kuģu korpusiem. Taču tā ir teorija, kamēr
iespējamais sadursmes vaininieks joprojām nav atrasts.
Zināmu neizpratni radījis arī cits notikuma aspekts. Jūras vides
pārvaldes (JVP) pienākums ir rūpēties par zvejas kontroles
nodrošināšanas sistēmas darbību. Pārvalde apmēram reizi divās
stundās saņem radiosignālus no zvejas kuģiem. Kaut arī JVP
sistēmas parametri nav speciāli piemēroti informēšanai par
avārijas gadījumiem, tomēr uz pārvaldes darbu attiecas ES regula,
kurā noteikts: ja 12 stundu laikā no kuģa nav signālu, par šo
faktu jāziņo kuģa īpašniekam. Pēdējais signāls no “Astrīdas”
pārvaldē tika saņemts 10. maijā pulksten 00.14. Tomēr kuģa
īpašnieks laikus netika informēts. Iemesls šādai rīcībai,
pareizāk sakot, rīcības trūkumam – nevienam neesot radušās
aizdomas, ka ar kuģi varētu būt noticis kas ļauns. Savukārt kāds
cits zvejas kuģis “Astrīdas” raidītos signālus esot uztvēris vēl
apmēram pulksten trijos pēc pusnakts. JVP direktors Guntis Drunka
paziņojis, ka pret vienu no iestādes darbiniekiem tiks ierosināta
disciplinārlieta, kuras rezultāti taps zināmi līdz 25.
maijam.
Naktī uz 16. maiju Liepājā tika nogādātas četru jūrnieku
mirstīgās atliekas. Tiesu medicīniskā ekspertīze konstatējusi, ka
komandas locekļu nāves cēlonis ir noslīkšana. Tikmēr par vēl
diviem jūrniekiem nav nekādu ziņu. Zviedrijas krasta apsardze
meklēšanas darbus pārtraukusi, jo slikto laika apstākļu dēļ tie
kļuvuši pārāk bīstami. Neatrastie jūrnieki pasludināti par
bezvēsts pazudušiem, lai arī vairs nav cerību kādu no vīriem
atrast dzīvu. Tātad zudušas sešu cilvēku dzīvības. Tāds ir
dramatiskā notikuma galarezultāts, bet izmeklēšanai un
disciplinārsodiem jau būs vienīgi pēcvārda raksturs.
Juris Bārtulis, “LV”