Ārvalstu uzņēmējus interesē Baltijas reģions
“Latvijas Vēstnesis” jau informēja
par 2. starptautisko Baltijas jūras baseina valstu transporta
biznesa izstādi un konferenci “Transports un loģistika 2004.”,
kas no 13. līdz 15. maijam noritēja Starptautiskā izstāžu centra
telpās Ķīpsalā. Pasākumi beigušies, iespējams izvērtēt
rezultātus, un, ņemot vērā viesu vēlmes un ieteikumus,
gatavoties nākamajam darba cēlienam.
Starptautiskā izstāde un konference “Transports un loģistika 2004” jau kļuvušas tradicionālas Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Konferences otrās dienas, 14.maija, priekšlasījumu un diskusiju tēma bija “Loģistikas inovācijas kā attīstības veicināšanas instruments, Baltijas ostu sadarbība un kopēji tranzīta koridori”. Kā jau biznesa konferencēs klājas, pašmāju un ārvalstu uzņēmumu pārstāvji klātesošos iepazīstināja ar savu uzņēmumu pieredzi, akcentēja to piedāvātās iespējas un izteica savus viedokļus attiecībā uz biznesa nozares perspektīvām visā reģionā, šajā gadījumā – Baltijas jūras baseinā. Interesants bija Rostokas ostas pārvaldes pārstāvja mārketinga menedžera Helmūta Martina atskats uz sava uzņēmuma pēdējos 14 gados noieto ceļu – no dramatiskas, taču likumsakarīgas apgrozījuma samazināšanās 1990.gadā līdz ļoti būtiskai vietai Vācijas jūras transporta sistēmā šobrīd. Rostokas viesis uzsvēra infrastruktūras, jo sevišķi autoceļu, attīstīšanu un uzlabošanu, kā arī pāreju no pilnīga universālisma uz šaurāku pakalpojumu profilu. H.Martins norādīja, ka, izvēloties specializāciju, jāņem vērā Latvijas ostu atšķirības – piemēram, Liepājas ostai ir labas perspektīvas ro – ro kuģu satiksmes attīstīšanai. Vācijas ostu biznesa pārstāvis arī atgādināja, ka šīs uzņēmējdarbības nozares attīstībai Latvijā noteikti būtu jāpiesaista Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļi. Savukārt Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācijas “Latvijas auto” prezidents Valdis Trēziņš atzina, ka Latvijas ostām vēl daudz darāmā prāmju satiksmes attīstīšanā – šajā jomā atpaliekam gan no Lietuvas, gan Igaunijas, gan Skandināvijas ostām.
Ukrainas ražotāji gatavi sadarboties
Piektdien ar savu uzņēmumu
konferences dalībniekus iepazīstināja arī Ventspils brīvostas
pārstāvis, bet pēcpusdienā bija iespēja klātienē apskatīt Rīgas
brīvostu. Vakarā pašmāju un ārvalstu uzņēmējiem lietišķus
kontaktus nodibināt bija iespēja neformālā gaisotnē –“Latvijas
auto” rīkotajā pavasara ballē.
Vienlaikus ar konferenci tika atklāta arī izstāde, kura visiem
interesentiem bija apskatāma arī sestdien. Izstādē piedalījās
apmēram 100 uzņēmumu no deviņām valstīm, to vidū bija arī
Latvijas ražotāji, tirgotāji un pakalpojumus sfēras uzņēmumi.
Ekspozīciju veidoja gan dažāda tehnika – autofurgoni, vilcēji,
piekabes, gan arī informācija par transporta, loģistikas un
Izstādē savus ražojumus un pakalpojumus piedāvāja apmēram 100 uzņēmumi no deviņām valstīm Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
radniecīgu uzņēmumu piedāvātajiem
pakalpojumiem. Kamēr pasākuma rezultāti vēl gaida izvērtējumu un
nodibinātie biznesa kontakti – nostiprināšanu un attīstīšanu, par
gūtajiem iespaidiem vaicājām izstādes dalībniekam – Ukrainas
akciju sabiedrības “Azovmaš” reklāmas un izstāžu daļas
priekšniekam Oļegam Šaldirvanam. “Mēs ražojam gan vagonus
beramajām kravām, cisternas šķidrumiem un gāzei, gan celtņus.
“Azovmaš” saņem pasūtījumus gan no Krievijas, gan no citām
valstīm. Piemēram, šobrīd divus četrdesmit tonnu celtņus
pasūtījis liels uzņēmums, kurš būvē ostu pie Azovas jūras. Mūsu
nolūks bija ar šo tehniku iepazīstināt jūsu reģiona interesentus.
Turklāt ar Baltijas uzņēmumiem jau esam sadarbojušies, piemēram,
esam pārdevuši daudz dzelzceļa cisternu naftas produktu
pārvadāšanai.
Diemžēl šobrīd interesantu piedāvājumu esam saņēmuši pamaz –
izstāde varētu būt kuplāk apmeklēta. Taču pusotra diena vēl
atlikusi, tāpēc ceram šeit redzēt vairāk cilvēku.
Jūsu reģionu interesantu dara ģeogrāfiskais stāvoklis, te ir
labas iespējas tranzītam uz ES valstīm. Mūsu uzņēmums šeit ir
pirmo reizi, taču bieži saņemam priekšlikumus ražot ritošo
tehniku Eiropai. Šajā ziņā gan ir zināmas problēmas, taču esam
jau veikuši iestrādes to risināšanai. ES valstīs mums vēl nav
konkrētu pastāvīgu pasūtītāju, esam gan ražojuši produkciju pēc
„British Petroleum” pasūtījuma, taču šī tehnika bija domāta
Turcijai, kurā ir citas tehniskās prasības. Bet, ja būs konkrēti
pasūtījumi, ražosim Eiropas standartiem atbilstošu produkciju.
“Azovmaš” ir šim nolūkam atbilstoša bāze – tikai zinātniski
tehnisko personālu vien veido 1300 darbinieku – konstruktori,
tehnologi. Uzņēmumā kopumā strādā 22 000 cilvēku, savulaik mums
piederēja monopols dzelzceļa cisternu ražošanā,” sacīja
O.Šaldirvans.
Latvija – līdzvērtīga partnere
Savukārt jau minētais Rostokas
ostas mārketinga menedžeris Helmūts Martins pastāstīja: “Mums jau
ir tiešā prāmju satiksme ar Liepāju, bet mēs vēlētos plašāk
izvērst un attīstīt kontaktus ar šejienes uzņēmumiem. Mūs arī
interesēja, kā attīstās šīs konferences un izstādes rīkošanas
tradīcija.
Kopš šā gada Rostokā strādā pastāvīga Latvijas un Igaunijas
uzņēmumu pārstāve, kura veicina vietējo un Latvijas uzņēmumu
kontaktus ar mērķi nodrošināt iespējami intensīvāku kravu plūsmu
caur Rostokas ostu. Mums šobrīd ir tiešā ro – ro kuģu un
prāmju satiksme arī ar Tallinu, taču ar Lietuvu sadarbība ir
daudz mazāk attīstīta. Konferences laikā pie mums vērsās gan kuģu
īpašnieku kompāniju, gan transporta firmu pārstāvji, kuri vēlas
kravas transportēt caur Rostokas ostu. Es esmu patīkami
pārsteigts par lielo interesi, kas tiek izrādīta par mūsu
uzņēmumu.
Attiecībā uz transporta un loģistikas biznesa attīstības
perspektīvām Latvijā esmu noskaņots optimistiski. Uzskatu, ka
Latvijas ostām, pirmkārt, jāuzsver savu vislabāk attīstīto
pakalpojumu piedāvājums un, otrkārt, jāsadarbojas savā starpā
sauszemes, tajā skaitā dzelzceļa, piegāžu sistēmas attīstīšanā.
Arī Rostoka šajā ziņā bija neizdevīgā stāvoklī, bet pēdējos
desmit gados, piesaistot arī ES finansējumu, situāciju esam
būtiski uzlabojuši. Svarīgi ņemt vērā, ka Baltijas baseins nav
noslēgta ekonomiska telpa, tas var kalpot kā tranzīta koridors uz
Krieviju. Taču klientu piesaistei šajā sfērā nepieciešama visu
Baltijas jūras ostu cieša sadarbība.” Vaicāts par Vācijas
uzņēmēju skatījumu uz Latviju kā jauno ES dalībvalsti, jo īpaši
ņemot vērā Vācijas valdības soļus sava darba tirgus aizsardzībai
pret iespējamo viesstrādnieku invāziju, H. Martins sacīja:
“Latviju mēs pirmām kārtām redzam kā potenciālu sadarbības
partneri. Sadarbības iespējas noteikti palielināsies, to
nodrošinās arī jūsu valsts ekonomikas attīstības tempu pieaugums.
Kas attiecas uz darbaspēku – nedomāju, ka, piemēram, Rostokas
ostu varētu pēkšņi pārpludināt lētais Latvijas darbaspēks. Mēs
zinām, ka Latvijā strādā augsti kvalificēti un izglītoti
darbinieki, kuri nodrošina kuģu satiksmes un transporta biznesa
funkcijas, un it labi apzināties, ka mēs sadarbojamies ar
līdzvērtīgiem partneriem.” Viesim no Vācijas bija kas bilstams
arī par Rīgas apmeklējumā gūtajiem ārējiem iespaidiem: „Rīgā esmu
jau trešo reizi, taču kopš iepriekšējās vizītes aizritējuši jau
četri gadi. Tāpēc labi pamanāmas pārmaiņas pilsētas ainavā,
uzcelts daudz jaunu ēku. Ja neņem vērā ne pārāk labo ielu segumu,
jāatzīmē saprātīgā satiksmes organizācija pilsētā. Patīkami, ka
vecpilsēta ir slēgta satiksmei – tas neietekmē nedz veikalu
apgrozījumu, nedz citas aktivitātes, sabiedriskais transports
nodrošina piekļūšanu šai pilsētas daļai, un ir arī pietiekami
autostāvvietu. Rostokas iekšpilsēta transporta kustībai tiek
slēgta tikai pēdējā laikā, bet Rīgā šāds solis ir sperts jau
sen.”
Vakar, atskatoties uz aizvadīto izstādi un konferenci, V.Trēziņš
pauda atturīgu gandarījumu par paveikto un izteica vēlmi pēc
pašmāju uzņēmēju lielākas aktivitātes. “Šādi pasākumi noteikti ir
nepieciešami, jo īpaši tagad, kad Latvijas robeža kļuvusi arī par
Eiropas robežu. Pagaidām konference un izstāde notiek,
galvenokārt pateicoties mūsu, autopārvadātāju, iniciatīvai.
Gribētos, lai piedalītos arī citi transporta un loģistikas jomā
strādājošie uzņēmēji. Būtu vēlama arī lielāka Latvijas ostu
aktivitāte, savus pakalpojumus reklamējot. Bet tradīciju katrā
ziņā turpināsim – pēc diviem gadiem rīkosim nākamo konferenci un
izstādi.”
Juris Bārtulis, “LV”