Indrānu oši simt gados un nākotnē
“Es nošķīru tos Indrānus, kas
pilda manu maku, no tiem, kas iepriecina manu sirdi...” – ar
Indrānu tēva monologu Kārlis Sebris ievadīja Rūdolfa Blaumaņa
“Indrānu” simtgades sarīkojumu, kas 5.maijā notika Māmuļā. Turpat
līdzās pagājušā gadsimta sākumā atradās Rīgas Latviešu teātris,
kur 1904.gada 2.maijā notika lugas pirmizrāde ar Jēkabu Duburu
Indrānu tēva un Bertu Rūmnieci Indrānu mātes lomā. Simt gados
luga iestudēta visos Rīgas un daudzos provinces teātros, Pirmā
pasaules kara laikā – bēgļu un strēlnieku teātros Pēterpilī un
Maskavā, pēc Otrā pasaules kara – visās latviešu mītnes zemēs
Eiropā, Amerikā un Austrālijā. Pirmie 21.gadsimta “Indrāni”, kam
Dailes teātrī vērās priekškars 29.aprīlī, ir jau 66. lugas
iestudējums.
Savu artavu simtgades svētku pilnskanībai deva Rīgas un Valmieras
teātru aktieri, kas dažādos gados spēlējuši “Indrānos”, un
Eduarda Smiļģa Teātra muzeja speciālisti, kas kopā ar akadēmiķi
Viktoru Hausmani bija sagatavojuši pārskatu par lugas gaitām simt
gados. Lai pasākumam būtu domas dziļums un svētku garša, režisors
Oļģerts Šalkonis talkā aicināja literatūrzinātniekus un
filozofus, Māras Skrides vadītā “Arāja” dziedošos vīrus un
Jātnieku ģimeni no Zemgales laukiem.
Laikmetīgi cauri laikiem
Atgādinot, ka pretruna starp godīgu, priecīgu sirdi un pilnu maku nav kļuvusi mazāk asa kā Blaumaņa laikos, Oļģerts Šalkonis blakus Ādolfa Alunāna 1909.gadā rakstītai kuplejai par izcirsto mežu (“Kas no tēviem stādīts bija, To nu dēli izpostīja”) lika Valsts meža dienesta 2004.gada biedējošus datus par patvaļīgu mežu izciršanu un videi nodarītiem zaudējumiem. Par to, kā pašlaik ir ar mežu ciršanu un stādīšanu, ar mežu saimniekiem un nesaimnieciskiem mantiniekiem, runāja Katvaru pagasta galva Mārtiņš Ritums Treimanis, kas dzied arī “Arājā”, un Aivars Berķis, kas pirms savām politiķa gaitām desmit
Kārlis Sebris: “Vai aktierim mūža otrā pusē var būt kāda vēl pamatīgāka loma par Indrānu tēvu!”; Pirms aicināt uz Māmuļu, Aivars Berķis kuplo Jātnieku ģimeni atveda ciemos pie Elzas Radziņas un Oļģerta Šalkoņa; Vaidelošu jaunais saimnieks Arnolds Jātnieks ar jaunāko dēlu Vari Foto: Oļģerts Šalkonis |
gadus bijis mežu mērnieks, pēc tam
22 gadus – lauku žurnālists un nu jau 13 gadus kopā ar Imantu
Ziedoni un Ēriku Hānbergu pa visu Latviju meklē (un atrod) tās
skaistākās, labākās un gudrākās lauku sētas. Tāda ir arī Codes
pagasta Vaidelotes, kur zem viena jumta draudzīgi sadzīvo trīs
paaudzes. Lielās vienlaidu meliorēšanas laikos ar zemniecisku
atjautību izdevies nosargāt savu zaļo rotu, un tagad pagalmā
lepojas milzu ozols, kura vareno stumbru tikai kopā ar pieciem
dēliem varot aptvert. Jaunie saimnieki ar savām piecām atvasēm
pavērsa visu sarunu uz saules pusi un ļāva tai izskanēt gaišā
toņkārtā.
Kaut gan Andrejs Upīts savulaik viszinīgi aprādījis, ka “Indrāni”
rakstīti “vēsām asinīm”, un Jānis Asars piebalsojis, ka
“Indrānos”, tāpat kā citos Blaumaņa darbos, “tagadnes saprašanas”
esot velti meklēt, dzīve parādījusi, ka lugā skartās problēmas ir
pat ļoti laikmetīgas. Rakstnieks liek domāt par dzīves lielajiem
jautājumiem. Un runa nav tikai par paaudžu konfliktu, uz ko
dažkārt mēdz reducēt lugas saturu. Kā savā monogrāfijā
“Pilnbriedā” raksta Rūdolfa Blaumaņa daiļrades pētniece Līvija
Volkova, “Indrānos” “aiz atsevišķu tēlu attiecībām, tāpat kā
Lielvārdes jostā aiz atsevišķu zīmju kārtojuma, stāv kaut kas
vairāk par acīm skatāmo un tieši tveramo. Tas ir viedais mūžības
raksts, kurā izlasāma gan pagātne, gan tagadne, gan nākotne.”
Attīstība prasa upurus
Par “Indrānu” dziļākās būtības
daudzveidību runāja filozofijas doktore Skaidrīte Lasmane:
“Daudzveidīgs ir jebkurš mākslas darbs, kas dzīvo simt un vairāk
gadu. Un vispirms mani nodarbina jautājums par attīstību. Mēs
gribam attīstību, bet tā vienmēr ir saistīta ar konfliktiem un
netaisnību. Ar neatrisināmām dilemmām, kad neviens risinājums nav
pilnīgs. Kas būtu Indrāni, ja šai patriarhālajā lauku sētā
paliktu viss, kā ir? Attīstība prasa upurus. Bet upuri vienmēr ir
saistīti ar varmācību, pat vardarbību. Ar šādām dilemmām mēs
sastopamies arī mūsdienās: gribam būt attīstīta valsts, attīstīti
Latvijas Indrāni. Cik daudz mēs attīstības vārdā drīkstam upurēt,
lai šie upuri nepārvērstu Latviju par tuksnesi? Un lai tā būtu
ilgtspējīga attīstība. Kā attīstības pretrunās neaizmirst par
cilvēka sirdi, nenoniecināt to, kas jau ir.”
Saistībā ar attīstību luga izvirza arī jautājumu par mājām. Kā
pretmets latviskajai dziņai pēc sava kaktiņa, sava stūrīša zemes
– tiekšanās projām pasaulē, nomadisms. Līdzīgi kā nomadi –
klejotāju ciltis. Pēc profesores vārdiem, 20.gadsimta filozofijā
vērojams zināms nomadisma atbalsts. Tā ir viensētības
pārvarēšana, plašums, nepiesaistība. Jauni iespaidi, jauni
piedzīvojumi, pēc kuriem tiecas arī Blaumaņa Noliņš. No otras
puses – lai mēs kādu zemi, kādu sētu varētu saukt par skaistu,
vajadzīga kopšana. Vai iekopšana ir iespējama bez zināma
konservatīvisma? Bez pieķeršanās savai zemei, sava darba
augļiem?
Novatoriski un mūžīgi
Paredzot “Indrāniem” vēl simt un
vairāk gadu, jāpieļauj – katra nākamā paaudze var nākt ar savu
redzējumu, lugā skarto problēmu risinājumu.
Kārlis Sebris ir pateicīgs savam teātra krustdēlam Gunāram
Cilinskim par filmā uzņemtajiem “Indrāniem”. Tāpat kā Nacionālā
teātra (toreiz vēl A.Upīša Akadēmiskā drāmas teātra) 1988.gada
iestudējumā viņš ir Indrānu tēvs un Velta Līne – Indrānu māte. Ar
godaprāta un cilvēciskas saskaņas aizstāvību, ar cieņu pret dabu.
Velta Līne: “Luga liek domāt par cilvēku savstarpējo attiecību
skaistumu, bet ne tikai par to. Jādomā par attieksmi pret zemi,
pret savu dzimteni.”
Kā allaž, kad ar Blaumani kāda saskare, simtgades sarīkojumā bija
gan smiekli, gan asaras. Alfreds Jaunušans tika mudināts
atcerēties 1954.gada iestudējumu, kad viņš tēloja Noliņu. Tā
viņam ne visai padevusies: “Biju švaks Noliņš. Svilpot nemācēju.
Manā vietā svilpoja Indrānu māte.” To apstiprināja arī Elza
Radziņa, kam iznācis aizstāt saslimušo Mirdzu Šmitheni un svilpot
pa visu Latviju, jo tieši tad teātris devies garā viesizrāžu
tūrē.
Paldies Teātra komisijai, ka tā pulcina sabiedrību uz sarunām par
nežēlīgi gaistošo skatuves mākslu! Kā atzina Rīgas Latviešu
biedrības priekšsēdētājs Valdis Rūmnieks, ar Valsts
kultūrkapitāla fonda piešķirtajiem līdzekļiem iespējams ierakstīt
un saglabāt nākamajām paaudzēm tikai niecīgu daļu labāko izrāžu.
Tāpēc katra šāda tikšanās ir zelta vērta: “Tās ir sarunas par
nezūdošām vērtībām. Mākslā dzīvo tas, kas spēj pārvarēt laika
barjeru. “Indrāni” to ir pārvarējuši. Ar cilvēcisko attiecību
risinājumu, ar savu ētisko kodolu tie ir novatoriski un
mūžīgi.”
Aina Rozeniece,
“LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv