Ministru kabineta 18.maija sēdē
Pieņemti “Noteikumi par
Ministru kabineta locekļa ārštata konsultatīvā darbinieka statusu
un kompetenci”.
Noteikumi nosaka Ministru kabineta
locekļa ārštata konsultatīvā darbinieka statusu un kompetenci.
Ārštata konsultatīvais darbinieks ir persona, kas konsultē
Ministru kabineta locekli par valsts politikas izstrādi un
īstenošanu Ministru kabineta locekļa vadītajā nozarē vai
nodrošina Ministru kabineta locekļa saikni ar sabiedrību.
Ministru kabineta loceklis un ārštata konsultatīvais darbinieks
rakstiski vienojas par ārštata konsultatīvā darbinieka pienākumu
apjomu. Ārštata konsultatīvo darbinieku ieceļ amatā attiecīgais
Ministru kabineta loceklis ar rīkojumu. Rīkojumā norāda ārštata
konsultatīvā darbinieka kompetenci.
Noteikts, ka ārštata konsultatīvais darbinieks savas pilnvaras
īsteno tikai attiecīgā Ministru kabineta locekļa pilnvaru
laikā.
Ārštata konsultatīvajam darbiniekam ir šādi pienākumi: sniegt
Ministru kabineta loceklim priekšlikumus par valsts politikas
izstrādi un īstenošanu konkrētā jomā; konsultēt Ministru kabineta
locekli attiecīgajā jomā; ar īpašu attiecīgā Ministru kabineta
locekļa pilnvarojumu pārstāvēt Ministru kabineta locekļa viedokli
citās valsts institūcijās, darba grupās, konsultatīvajās padomēs
un sanāksmēs, kur tiek saskaņoti viedokļi; piedalīties valsts
institūciju darbībā atbilstoši Ministru kabineta locekļa
noteiktajiem uzdevumiem; ar attiecīgā Ministru kabineta locekļa
pilnvarojumu izteikt Ministru kabineta locekļa viedokli
plašsaziņas līdzekļos.
Ārštata konsultatīvais darbinieks: ir lojāls pret attiecīgo
Ministru kabineta locekli un ir atbildīgs par tās informācijas
neizpaušanu, kas tam kļuvusi zināma, pildot pienākumus; darbojas
sabiedrības interesēs; ar savu rīcību nediskreditē sevi, Ministru
kabineta locekli un valsti.
Ārštata konsultatīvais darbinieks nesaņem darba samaksu.
Ministru kabineta loceklim ir tiesības slēgt ar ārštata
konsultatīvo darbinieku uzņēmuma līgumu par noteikta uzdevuma
izpildi. Ministru kabineta loceklis izvērtē minētā līguma
slēgšanas pieļaujamību saskaņā ar likumu “Par interešu konflikta
novēršanu valsts amatpersonu darbībā”.
Ārštata konsultatīvajam darbiniekam atlīdzību izmaksā un
komandējuma izdevumus sedz atbilstoši uzņēmuma līgumam no
attiecīgi ministrijai, Valsts kancelejai vai īpašu uzdevumu
ministra sekretariātam piešķirtajiem valsts budžeta
līdzekļiem.
Ja nepieciešams, Ministru kabineta loceklis nodrošina ārštata
konsultatīvo darbinieku ar darba vietu un nodod viņa lietošanā
materiālās vērtības. Ārštata konsultatīvais darbinieks ir
atbildīgs par viņam nodotās valsts mantas saglabāšanu.
Ārštata konsultatīvais darbinieks izmanto viņam piešķirtās
pilnvaras tikai noteikto pienākumu veikšanai.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par obligāto
sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un
arodslimībām””.
Likumprojekts izstrādāts, lai
nodrošinātu likumā lietotā termina atbilstību Administratīvā
procesa likumam (stājies spēkā ar 2004.gada 1.februāri), normām,
kā arī lai nodrošinātu atsevišķu tiesību normu sakārtošanu un
pilnveidošanu, saskaņojot tās ar līdzīgām normām citos valsts
sociālās apdrošināšanas sistēmas likumos.
Likumprojekts paredz: likumā lietotā termina ”trešā persona”
aizstāšanu ar terminu ”tiesību uz atlīdzību pārņēmējs”.
Likumprojekts precizē Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras,
kura sniedz pakalpojumus darba negadījumu apdrošināšanas jomā,
uzdevumus atbilstoši valsts aģentūras statusam.
Grozījums paredz noteikt, ka gadījumos, kad periodā, kas tiek
ņemts vērā vidējās apdrošināšanas iemaksu algas aprēķināšanai,
apdrošinātā persona nav strādājusi, apdrošināšanas atlīdzību
aprēķina no valstī noteiktās mēneša vidējās apdrošināšanas
iemaksu algas 40 procentu apmērā (t.i., analogi, kā tas šādos
gadījumos ir noteikts likumā ”Par maternitātātes un slimības
apdrošināšanu” un likumā ”Par valsts pensijām”).
Grozījums paredz, ka apdrošinātajai personai, kurai sakarā ar
nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību ir noteikta invaliditātes
grupa, piešķirtās atlīdzības par darbspēju zaudējumu apmērs
nedrīkst būt mazāks par likumā ”Par valsts pensijām”
atbilstošajai invaliditātes grupai noteikto invaliditātes
pensijas minimālo apmēru.
Grozījums nosaka, ka tiesības uz apdrošināšanas atlīdzību
arodslimības gadījumā ir personām ar apdrošināšanas stāžu, kas
nav mazāks par trim gadiem (t.i., līdzīgi kā likumā ”Par valsts
pensijām” noteiktais saistībā ar invaliditātes pensijām).
Likumprojektā noteikts, ka atlīdzības par darbspēju zaudējumu
saņēmēja nāves gadījumā izmaksā apbedīšanas pabalstu divkāršas
apdrošināšanas atlīdzības apmērā. Atlīdzības apmērs katram mirušā
apgādnieka bērnam nedrīkst būt mazāks par 50 procentiem no valsts
sociālā nodrošinājuma pabalsta (analogi likumā ”Par valsts
pensijām” noteiktajam attiecībā uz apgādnieka zaudējuma
pensiju).
Tiek izslēgta 17.panta piektā daļa, saskaņā ar kuru persona, kura
cietusi nelaimes gadījumā darbā vai saslimusi ar arodslimību,
zaudē tiesības uz atlīdzības par darbspēju zaudējumu izmaksu par
ieslodzījuma vietās pavadīto laiku.
Likumprojekts paredz, ja personai ir iestājušies vairāki šajā
likumā noteiktie apdrošināšanas gadījumi (piemēram, cietusi
nelaimes gadījumā darbā un saslimusi ar arodslimību) un darbspēju
zaudējums par katru gadījumu ir noteikts atsevišķi, tad piešķir
un izmaksā apmērā lielāko atlīdzību.
Pieņemts rīkojums “Par V.Horoškejevas iecelšanu Ciltsdarba
valsts inspekcijas priekšnieka amatā”.
Saskaņā ar
Ciltsdarba likumu un ņemot vērā zemkopības ministra ieteikumu,
Valentīna Horoškejeva iecelta Ciltsdarba valsts inspekcijas
priekšnieka amatā.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada
15.augusta noteikumos Nr.276 “Mācību prakses organizēšanas
kārtība””.
Grozījums nosaka, lai organizētu
mācību praksi, nepieciešami šādi prakses dokumenti: prakses
dienasgrāmata vai pārskats.
Grozījums nosaka, ja mācību prakse paredzēta citā prakses vietā,
nevis profesionālās izglītības iestādē, pirms mācību prakses
sākuma prakses vietas pārstāvis, profesionālās izglītības
iestādes pārstāvis un praktikants noslēdz trīspusēju mācību
prakses līgumu, kurā nosaka prakses vietas, profesionālās
izglītības iestādes un praktikanta tiesības un pienākumus, mācību
prakses ilgumu un līguma izbeigšanas nosacījumus. Papildus
trīspusējam līgumam prakses vieta un izglītības iestāde vai/un
prakses vieta un praktikants var noslēgt divpusēju līgumu par
savstarpējo norēķinu kārtību.
Pieņemti “Noteikumi par Ogres rajona Ikšķiles novada
izveidošanu”.
Ogres rajona Ikšķiles pilsētas ar lauku
teritoriju dome pieņēmusi lēmumu par Ikšķiles novada izveidošanu.
Ikšķiles novadā būs 6403 iedzīvotāji, novada teritorijas platība
– 132,1 km2.
Noteikumi nosaka Ogres rajona Ikšķiles novada izveidošanu. Ogres
rajona Ikšķiles pilsētas ar lauku teritoriju administratīvā
teritorija tiek pārveidota par Ikšķiles novada administratīvo
teritoriju.
Pieņemts rīkojums “Par sliežu ceļa posma Madona–Lubāna
slēgšanu”, kurš paredz saskaņā ar Dzelzceļa likuma 14.panta
ceturto daļu slēgt sliežu ceļa posmu
Madona–Lubāna.
Sliežu ceļa posms Madona – Lubāna
vairākus gadus netiek izmantots un finanšu trūkuma dēļ nav
uzturēts atbilstoši dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas
noteikumiem. Pašreiz tā tehniskais stāvoklis neatbilst dzelzceļa
tehniskās ekspluatācijas noteikumu prasībām.
Atbilstoši Dzelzceļa likumam pozitīvu atzinumu par minētā
dzelzceļa posma slēgšanu ir sniegusi Madonas pilsētas dome,
Praulienas pagasta padome, Indrānu pagasta padome, Lubānas
pilsētas dome, Madonas rajona padome, Valsts dzelzceļa tehniskā
inspekcija, Valsts dzelzceļa administrācija, sabiedrība ar
ierobežotu atbildību bezpeļņas organizācija “Vidzemes attīstības
aģentūra”, valsts akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš”.
Pieņemts rīkojums “Par Latvijas Republikas delegāciju
līdzdalībai Starptautiskās darba konferences 92.sesijā
Ženēvā”.
Lai piedalītos Starptautiskās darba konferences
92.sesijā Ženēvā no 2004.gada 1.jūnija līdz 17.jūnijam, izveidota
Latvijas Republikas delegācija.
Par delegācijas vadītāju apstiprināta labklājības ministre
Dagnija Staķe, delegācijā iekļauti: Vitālijs Gavrilovs – Latvijas
Darba devēju konfederācijas prezidents; Edgars Kalniņš – Latvijas
Republikas pastāvīgās pārstāvniecības ANO Ženēvā trešais
sekretārs; Jānis Kārkliņš – Latvijas Republikas pastāvīgās
pārstāvniecības ANO Ženēvā ārkārtējais un pilnvarotais vēstnieks;
Līvija Marcinkēviča – Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības
priekšsēdētāja vietniece.
Pieņemts rīkojums “Par R.Priedes iecelšanu Ventspils ostas
valdes locekļa amatā”, saskaņā ar Likumu par ostām, Ritvars
Priede iecelts Ventspils ostas valdes locekļa amatā.
Vienlaikus pieņemts rīkojums “Par J.Avotiņa atbrīvošanu no
Ventspils ostas valdes locekļa amata”, ar kuru saskaņā ar
Likumu par ostām Juris Avotiņš atbrīvots no Ventspils ostas
valdes locekļa amata.
Pieņemti noteikumi “Kārtība,
kādā noformējams administratīvā pārkāpuma protokols – paziņojums
par transportlīdzekļu apstāšanās un stāvēšanas noteikumu
pārkāpšanu”.
Noteikumi nosaka: kārtību, kādā
amatpersona, kas izskata administratīvos pārkāpumus par
transportlīdzekļu apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem,
bez transportlīdzekļa vadītāja klātbūtnes sastāda administratīvā
pārkāpuma protokolu – paziņojumu par transportlīdzekļu apstāšanās
un stāvēšanas noteikumu pārkāpšanu; protokola – paziņojuma
formu un saturu; kārtību, kādā transportlīdzekļa īpašniekam
nosūta informāciju par nesamaksāto naudas sodu; naudas soda
iekasēšanas un kontroles kārtību.
Protokols – paziņojums ir stingrās uzskaites dokuments, un tas ir
tipogrāfiski numurēts ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas
noteikto divciparu kodu, sešciparu kārtas numuru un septīto
aprēķināmo kontrolciparu.
Ja transportlīdzekļa apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu
pārkāpums konstatēts bez transportlīdzekļa vadītāja klātbūtnes,
amatpersona sastāda protokolu – paziņojumu, kurā norāda šādu
informāciju: protokola – paziņojuma sastādīšanas
datums; institūcija, kuras amatpersona uzlikusi naudas sodu,
un protokola – paziņojuma sastādītāja amats, vārds un
uzvārds; pārkāpuma konstatēšanas datums un
laiks; pārkāpuma izdarīšanas vieta (piemēram, pilsētas vai
citas apdzīvotas vietas nosaukums,
adrese); transportlīdzekļa marka un valsts reģistrācijas
numurs; pārkāptais Ceļu satiksmes noteikumu
punkts; lēmums par naudas soda uzlikšanu un naudas soda
apmērs; naudas soda samaksas termiņš; maksājuma
uzdevuma rekvizīti un institūcijas, kurās iespējams samaksāt
naudas sodu; pieņemtā lēmuma pārsūdzēšanas
kārtība; informācija par sekām, kādas iestājas, ja naudas
sods netiek samaksāts.
Protokolu – paziņojumu noformē divos eksemplāros, to paraksta
amatpersona, kas pieņēmusi lēmumu par naudas soda uzlikšanu.
Vienu protokola–paziņojuma eksemplāru piestiprina pie
transportlīdzekļa priekšējā vējstikla vadītāja pusē vai uz
motocikla, tricikla vai kvadricikla degvielas tvertnes tā, lai
tas nepazustu vai netiktu sabojāts meteoroloģisko apstākļu dēļ un
transportlīdzekļa vadītājam būtu viegli pamanāms. Otru protokola
– paziņojuma eksemplāru glabā institūcija, kuras amatpersona
pieņēmusi lēmumu par naudas soda uzlikšanu.
Ja laikā, kad tiek konstatēts transportlīdzekļa apstāšanās vai
stāvēšanas noteikumu pārkāpums, transportlīdzekļa vadītājs
ierodas pārkāpuma izdarīšanas vietā, naudas soda uzlikšanas
kārtība nemainās: tiek sastādīts protokols–paziņojums, un
pārkāpuma izdarīšanas vietā naudas sodu neiekasē.
Uzliktais naudas sods maksājams Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā noteiktajā termiņā. Transportlīdzekļa vadītājs vai
transportlīdzekļa īpašnieks (valdītājs, turētājs), uz kura vārda
transportlīdzeklis ir reģistrēts, naudas sodu samaksā norādītajā
bankā attiecīgās pašvaldības budžeta kontā vai attiecīgajā Ceļu
satiksmes drošības direkcijas nodaļas kasē. Līdzekļus, kas
iegūti, saņemot maksājumu par uzlikto naudas sodu, Ceļu satiksmes
drošības direkcija triju darbdienu laikā ieskaita norādītajā
bankā attiecīgās pašvaldības budžeta kontā, neieskaitot tos savā
norēķinu kontā.
Desmit dienu laikā pēc attiecīgā pārkāpuma konstatēšanas
institūcija, kuras amatpersona uzlikusi naudas sodu, ievada
transportlīdzekļu un vadītāju valsts reģistrā šādu informāciju:
transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numurs, ārvalstī
reģistrētam transportlīdzeklim – arī marka; institūcija,
kuras amatpersona uzlikusi naudas sodu, un protokola sastādītāja
amats, vārds un uzvārds; pārkāpuma izdarīšanas vieta
(piemēram, pilsētas vai citas apdzīvotas vietas nosaukums,
adrese), datums un laiks; protokola numurs; naudas soda
apmērs.
Noteikumi stājas spēkā ar 2004.gada 1.jūliju.
Akceptēts likumprojekts
“Grozījums likumā “Par autoceļiem””.
Likumprojekta
mērķis ir precizēt likuma “Par autoceļiem” 23.panta pirmajā daļā
Ministru kabinetam doto deleģējumu un noteikt, ka infrastruktūras
izdevumi, t.i., autotransporta gada nobraukums, jāuzskaita valsts
un pašvaldību autoceļu tīklā ārpus apdzīvotām vietām.
Grozījums nosaka: lai nodrošinātu satiksmes drošību un ceļu
saglabāšanu, ceļu īpašniekam ir pienākums:
– laikus veikt ceļu uzturēšanas darbu kompleksu, lai tiktu
nodrošināta transportlīdzekļu satiksme pa ceļiem atbilstoši ceļu
satiksmes noteikumu prasībām;
– saskaņā ar valsts standartiem un Ceļu satiksmes drošības
direkcijas priekšrakstiem aprīkot autoceļus ar tehniskajiem
regulēšanas līdzekļiem un veikt citus pasākumus satiksmes
drošības garantēšanai;
– norādīt un norobežot ar ceļa zīmēm transportlīdzekļu satiksmei
bīstamās vietas;
– pētīt un analizēt satiksmes negadījumu cēloņus un veikt
nepieciešamos tehniskos un citus pasākumus to novēršanai;
– Ministru kabineta noteiktajā kārtībā uzskaitīt autotransporta
gada nobraukumu uz valsts un pašvaldību autoceļiem ārpus
apdzīvotām vietām.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Latvijas Sodu izpildes
kodeksā “.
Latvijas sodu izpildes politika ir cieši
saistīta ar starptautiskajiem cilvēktiesību standartiem. Tas ir
pamata garants soda izpildes efektivitātes uzlabošanai un soda
izpildes procesa mūsdienīgai pilnveidei.
Spēkā esošais Latvijas Sodu izpildes kodekss, neraugoties uz tajā
izdarītajiem grozījumiem, politikas īstenošanas mērķu sasniegšanu
pilnā apjomā neveicina. Sods, kura piemērošana satur visvairāk
notiesātā tiesību un brīvību ierobežošanu soda izpildes un
izciešanas laikā, ir brīvības atņemšana. Pētot un analizējot
pastāvošo brīvības atņemšanas soda izpildes praksi (tai skaitā
valsts pārvaldes institūciju saraksti ar iedzīvotājiem),
izvirzīta virkne jaunu uzdevumu, kuru īstenošanai nepieciešama
spēkā esošo tiesību normu korekcija. Līdz ar to Latvijas Sodu
izpildes kodeksā nepieciešams izdarīt vairākus grozījumus, kas
būtiski uzlabotu pašreizējo situāciju brīvības atņemšanas soda
izpildes un izciešanas jomā.
Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā ir izstrādāti: lai
modernizētu un pilnveidotu brīvības atņemšanas soda izpildes
procesu; lai veidotu resursus, kurus varētu novirzīt to uzdevumu
izpildei, kas šobrīd netiek pienācīgā apjomā un kvalitātē
nodrošināti vai ir paredzēti kā jauni.
Tādējādi tiks rasti risinājumi šādiem jautājumiem: tiks precizēta
brīvības atņemšanas soda izpildes režīma noteikšana; veicināta
efektīvāka brīvības atņemšanas soda progresīvās izpildes
piemērošana; pilnveidots administratīvo komisiju darbs; uzlabots
sarakstes, kā arī sūtījumu un pienesumu saņemšanas kārtība;
precizēti soda izpildes režīma nosacījumi audzināšanas iestādēs
nepilngadīgajiem; efektīvāk notiesātie tiks iesaistīti darbā;
precizētas režīma prasības brīvības atņemšanas iestāžu teritorijā
izvietotajos uzņēmumos; uzlaboti juridiskās palīdzības pasākumi
notiesātajiem; pilnveidota notiesāto profesionālā izglītība, kā
arī precizēta atbrīvošanas un materiālā palīdzības sniegšanas
kārtība no brīvības atņemšanas soda izciešanas atbrīvojamām
personām.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments