Eiropas paplašināšanas rītdiena
2004.gada 1.maijs iegājis Eiropas
vēsturē kā Eiropas Savienības (ES) likteņnozīmīga paplašināšanas
diena. Desmit līdzšinējās kandidātvalstis kļuvušas par ES
pilntiesīgām loceklēm. Mainījušās Eiropas ekonomiskās un
politiskās realitātes. Integrētā telpa veco un jauno ES
dalībvalstu interesēs ievērojami izpletusies. Vai ar to
Eiropas Savienības paplašināšanai pielikts punkts?
Šīsdienas skats nākotnē
Jau zināmu laiku ES dalībvalstīs
un neintegrētajā Eiropā rit domu apmaiņa par ES paplašināšanas
perspektīvu. Vieni kaļ konkrētus plānus, nosaka iespējamos
termiņus, kad kāda valsts varētu tikt uzņemta Eiropas Savienībā.
Citi pauž uzskatu, ka ES tālākā paplašināšana tuvākā gadu desmitā
nav lietderīga. Vērojami arī jaunu efektīvu sadarbības formu
meklējumi starp ES un neintegrētajām Eiropas valstīm, kas varētu
aizstāt pēdējo tiešu iekļaušanos Eiropas Savienībā.
Valstis, kas jau pašlaik klauvē pie ES vārtiem, pēc šīs
apvienības paplašināšanas piekritēju domām, varētu iedalīt šādās
grupās.
Pirmā grupa: valstis, ar kurām jau aktīvi rit praktiskās
iestāšanās sarunas. Tās ir Bulgārija un Rumānija ar reālu
uzņemšanas termiņu ES 2007.gadā.
Otrā grupa: valstis, kas jau iesniegušas savus iestāšanās
pieteikumus un uzņemtas otrās kārtas kandidātu sarakstā. Tās ir
Horvātija un Maķedonija. Iestāšanās sarunas ar tām vēl ir bērna
autiņos. Labvēlīgu nosacījumu apstākļos uzņemšana ES prognozējama
ap 2010.gadu.
Trešā grupa: valstis, kas visai tiecas uz ES, bet par to
iestāšanās sarunu sākšanu vēl nav lemts. Tāda valsts ir Turcija.
Tās uzņemšana ES piesardzīgi tiek prognozēta pēc desmit
gadiem.
Ceturtā grupa: valstis, kuras principā vēlas iestāties ES, bet
kuru uzņemšana šinī integrētajā savienībā vēl ir miglā tīta un
varētu īstenoties tikai attālākajā perspektīvā. Tādas valstis ir
Ukraina, Baltkrievija, Gruzija, Moldāvija, Bosnija un
Hercegovina, Serbija un Melnkalne, Albānija.
Tāds ir šīsdienas skats uz ES paplašināšanas problēmu (precīzāk –
viens no šā skata variantiem), kas gadu gaitā būtiski var
mainīties.
Uzņemšanas nosacījumi
Lemjot par iestāšanās sarunu
sākumu ar kādu valsti, ES vadās nevis no subjektīvām simpātijām
vai antipātijām, bet no noteiktiem kritērijiem, kas 1993.gadā
pieņemti Kopenhāgenā. Pēdējā laikā par šo sarunu sākšanas galveno
nosacījumu izvirzījās demokrātijas attīstības pakāpe,
cilvēktiesību ievērošana kādā valstī. Sava loma ir arī
ģeopolitiskiem apsvērumiem. Tāds nosacījums kā ekonomikas
brieduma līmenis tiek ievērots, bet nav noteicošs. Ieskatu šinī
problēmā sniedz tabula.
Kā liecina tabula, Horvātijas ienākuma rādītājs ir augstāks par
Bulgārijas un Rumānijas attiecīgo rādītāju. Uzņemšanas grafikā ES
tomēr dod priekšroku Bulgārijai un Rumānijai. Domājams, nav
aizmirsta Horvātijas nostāja deviņdesmito gadu nacionālajā
konfliktā bijušajā Dienvidslāvijā.
Īpaši minēsim Turcijas un ES attiecību perspektīvu. Turcija
nedaudz pārspēj Maķedoniju ienākumā uz vienu cilvēku. Mazajai
Maķedonijai tomēr ir reālākas izredzes ātrāk kļūt par ES
dalībvalsti nekā daudzkārt lielākajai Turcijai.
Iestāšanās sagatavošanas gados kandidātvalstīm jāpārkārto sava
ekonomiskā likumdošana, lai saimniekošanas spēles noteikumi
atbilstu ES prasībām. Ziņojums par šā darba rezultātiem kļūst
izšķirošais, lai lemtu par valsts uzņemšanu ES.
Šajā tabulā nav ietvertas tādas augsti attīstītas visnotaļ
demokrātiskas valstis kā Šveice un Norvēģija. Vai šīs valstis pat
perspektīvā nekļūs par ES loceklēm?
Šveicei ar savu tradicionālo un konsekvento neitralitāti nav
pieņemami Eiropas Savienības ārpolitiskie un militārpolitiskie
vaibsti. Aicinājumi iestāties ES Šveicē pārredzamā perspektīvā
neatradīs dzirdīgas ausis.
Norvēģijā tautas vairākuma negatīvais balsojums savulaik neļāva
šai valstij iestāties ES. Vienlaikus jāatzīmē, ka Norvēģija,
Islande un Lihtenšteina kopā ar Eiropas Savienības dalībvalstīm
veido Eiropas ekonomisko zonu. Šinī zonā darbojas ES integrācijas
pamatprincipi – preču, personu un kapitāla brīvā kustība.
Gaidāms, ka nākotnē arī Norvēģijai sitīs iestāšanās stunda
ES.
Turcija – pretrunīgi viedokļi
Eiropas Savienības nākotnes seju
(pēc aptuveni 10 gadiem) daļēji noteiks tas, ko šogad 12.
decembrī lems 25 dalībvalstis: sākt vai nesākt uzņemšanas sarunas
ar Turciju.
No vienas puses, Turcija jau 41 gadu ir ES asociētā locekle.
Pēdējā laikā daudz darīts, lai valstī nostiprinātos demokrātijas
principi. Atcelts nāvessods. Tiek ievērota (acīmredzami daļēji)
preses brīvība. Vairs netiek ignorētas etnisko un reliģisko
minoritāšu tiesības. Turcijas vadītāji dēvē savu zemi par
“demokrātijas paraugvalsti paplašinātajos Tuvajos Austrumos, kas
pieder gan pie Rietumiem, gan pie muhamedāņu pasaules”.
No otras puses, cilvēktiesību aizstāvju organizācijas joprojām
signalizē par rupjiem pārkāpumiem tieši cilvēktiesību jomā, par
vardarbīgu izturēšanos pret ieslodzītajiem. Policijas un cietumu
administrāciju rīcība pienācīgi netiekot kontrolēta. Kurdu
tiesības uz radio un televīzijas pārraidēm dzimtajā valodā
formāli ir atzītas, bet praktiski netiek realizētas. Saskaņā ar
prognozēm pēc 10 gadiem Turcijas iedzīvotāju skaits sasniegšot 80
miljonus un pēc šā rādītāja šī valsts ieņemšot pirmo vietu
rītdienas Eiropas Savienībā.
Izteikts viedoklis, ka Turcija nav piemērota uzņemšanai Eiropas
Savienībā, jo esot “par lielu, par trūcīgu, par tālu no Eiropas
kontinenta ģeogrāfiskās, vēsturiskās un kulturālās serdes”.
Ienākums uz vienu iedzīvotāju pašlaik līdzinās apmēram 27% no ES
(25 valstis) attiecīgā līmeņa. Ir arī bažas par turku imigrantu
skaita pieaugumu līdzšinējās ES valstīs. Pausta doma, ka
iestāšanās sarunu nesākšana apturētu Turcijas virzību pa
demokrātijas ceļu.
Šobrīd grūti paredzēt, vai Turcija nākotnē kļūs vai nekļūs par ES
dalībvalsti. Vācijas kanclers Gerhards Šrēders apsolījis Turcijai
savu atbalstu. Kanclera sāncense, opozīcijas vadītāja Angela
Merkela, šo nostāju noraida un ierosina Turcijai meklēt “trešo
ceļu”. Nīderlandes un Austrijas vadītāji pret Turcijas uzņemšanas
perspektīvu ES izteikušies visai atturīgi. Francija par problēmu
“vispār neizrādot interesi”.
Līdz decembrim atlicis pusgads, un ES dalībvalstu pozīcija vēl
skaidrosies.
Svaru kausos “par” un “pret” argumenti
Atšķirīgas intereses. Atšķirīga
nostāja. Demokrātijas gaisotnē tas ir normāli. Tikai diktatūras
apstākļos ir “absolūta uzskatu vienotība”. Argumenti par labu
Eiropas Savienības tālākai paplašināšanai saistās ar to, ka
kopējā tirgus izplešanās, darbaspēka brīvā migrācija, investīciju
neiegrožotā plūsma uz jaunām dalībvalstīm sekmēs manāmu progresu,
paātrinātu ekonomisku izaugsmi, dzīves līmeņa kāpinājumu visā ES
telpā.
Labi zināmi ir arī argumenti pret Eiropas Savienības tālāko
paplašināšanu. Visas valstis, kas vēlas iekļauties ES saimē, ir
ekonomiski vājas un cer uz integrētās sadraudzības dāsnu
palīdzību. Palielināt palīdzības sniegšanas nastu ES veterāniem
vai mazināt palīdzību tām valstīm, kas tikai sākušas savu gaitu
integrētās Eiropas sastāvā, nav lietderīgi, tātad nav pieņemami.
Jāpagaida ar jaunu locekļu uzņemšanu, kamēr pašreizējā Eiropas
Savienība pieņemsies spēkā.
Uz ES tālākās paplašināšanas svaru kausiem ir argumenti, kas
vispusīgi jānovērtē, lai pēc tam lemtu. Starp dažādiem viedokļiem
ir atklāts kompromisu lauks.
Savs vārds būs jāsaka arī Latvijai, kam ES nozīmīgāko jautājumu
lemšanā ir veto tiesības.
Georgs Lībermanis,
LU
Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks
Tabula
Iedzīvotāju skaits un ienākums uz vienu cilvēku1
Valsts |
Iedzīvotāju skaits, miljonos |
Pēc pirktspējas izlīdzinātais ienākums uz cilvēku, eiro |
Bulgārija |
8,0 |
7230 |
Rumānija |
22,4 |
6649 |
Horvātija |
4,4 |
10316 |
Maķedonija |
2,1 |
6210 |
Turcija |
69,6 |
6469 |
Bosnija un |
4,1 |
6131 |
Baltkrievija |
9,9 |
5634 |
Serbija un |
10,7 |
5405 |
Ukraina |
48,7 |
4915 |
Albānija |
3,2 |
4270 |
Gruzija |
5,4 |
2336 |
Moldāvija |
4,3 |
1649 |
1 Pasaules bankas aprēķini 2002.gadam, Capital, 9/2004, 29.lpp.