Būtisks atspaids valsts makam
Akcīzes nodoklis Latvijā kontekstā ar Eiropas Savienības nostādnēm
1.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Valsts fiskālās un ekonomikas
pētījumu objekts ir akcīzes nodoklis ar akcīzi apliekamajām
precēm, kuru ieņēmumus un izdevumus speciālajos budžetos līdz
2004. gada 1.maijam valstī reglamentēja pieci atbilstoši
likumi:
– “Par akcīzes nodokli”;
– “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”;
– “Par akcīzes nodokli tabakas izstrādājumiem”;
– “Par akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem”;
– “Par akcīzes nodokli alum” [1,5].
2004. gada 1. maijā stājās spēkā viens visu ar akcīzes nodokli
apliekamo objektu aptverošs Ministru kabineta likums “Par akcīzes
nodokli”, kas reglamentē šā nodokļa saistošos ieņēmumus un
izdevumus.
Ar akcīzes nodokļa palīdzību var un tiek pārdalīti ienākumi starp
turīgiem un trūcīgiem iedzīvotājiem, piemēram, apliekot ar šo
nodokli juvelieru izstrādājumus, dārgas automašīnas un kažokādas,
melnos ikrus u.c.
Akcīzes nodokļa ieņēmumus, tāpat kā pievienotās vērtības nodokļa
ieņēmumus, ietekmē iekšzemes pieprasījuma izmaiņas, ar akcīzes
nodokli apliekamo importa preču apjoma pieaugums, kā arī akcīzes
nodokļa likmju izmaiņas. Turpmākajos gados tiek plānots ar
akcīzes nodokli apliekamo preču klāsts.
Lielākie akcīzes nodokļa ieņēmumi no 1998. līdz 2003. gadam (1.
tabula) bija no naftas produktiem, kas svārstās no 53% līdz 63%
no akcīzes nodokļa ieņēmumiem. Ieņēmumi no akcīzes nodokļa naftas
produktiem 2003. gadā bija 128,2 milj. latu, kas ir par 26,9
milj. latu jeb 20,9 % vairāk nekā 2002. gadā.
Otra lielākā akcīzes nodokļa ieņēmumu grupa ir akcīzes nodoklis
par alkoholiskajiem dzērieniem un alu. Tas kopējos akcīzes
nodokļa ieņēmumos analizējamā periodā bija 42,2 milj. latu 1998.
gadā, bet attiecīgi 2003. gadā – 50 milj., kas auguši par 7,8
milj. latu jeb 15,6%. Tālāk ierindojas tabakas izstrādājumi, kuri
1998. gadā devuši 16,4 milj. latu, bet 2003. gadā pieauguši līdz
22,6 milj. latu, kas ir par 6,2 milj. latu jeb par 27,4%
vairāk.
Visbeidzot, ir pārējās akcīzes preces, kuru īpatsvars kopējos
akcīzes nodokļa ieņēmumos no 1998. līdz 2003. gadam svārstījies
no 2,3 līdz 6%.
Kopējie akcīzes nodokļa ieņēmumi 1998.gadā bija 169,4 milj. latu,
bet 2003. gadā tie pieauguši līdz 212,1 milj. latu, tie
palielinājušies par 42,7 milj. latu jeb par 20,1%. Akcīzes
nodokļa absolūtā ieņēmumu summa aplūkotajos gados visaugstākā
bijusi 2003. gadā, kas liecina par šā nodokļa veiksmīgāku
iekasēšanu.
Akcīzes nodokļa ieņēmumu kopsumma no 1999. līdz 2003. gadam
uzrāda pieaugošu tendenci, arī akcīzes nodokļu ieņēmumu pārdales
lielumi valsts pamatbudžetam analizējamā periodā pieauguši no 105
583 tūkst. latu līdz 133 990 tūkst. latu jeb par 26,9%. Attiecīgi
akcīzes nodokļu ieņēmumu daļa speciālajos budžetos pieaugusi no
49 520 tūkst. latu 1999. gadā līdz 78 144 tūkst. latu 2003. gadā
jeb par 36,6 % (skat. 2.tabulu).
Akcīzes nodokļa iekasēšanas nepieciešamība ir pamatota ar to, ka
daudzu gadu gaitā ir pierādījies – akcīzes nodoklis dod lielus un
viegli iekasējamus ienākumus, kas ir būtiski valsts budžetam. Tas
attiecas it sevišķi uz alkoholisko dzērienu lietošanu, automašīnu
un azartisko spēļu izmantošanu, jo pēc šīm precēm ir liels
pieprasījums un šīm precēm un pakalpojumiem nav iespējams atrast
lētākus aizvietotājus. Apliekot ar nodokli alkoholiskos
dzērienus, tabakas izstrādājumus, azartspēļu lietošanu, var
kaitēt gan pašam lietotājam, gan apkārtējiem – palielinās to
cena, kas var ierobežot šo preču un pakalpojumu patēriņu.
Šā nodokļa ieņēmumi tiek izmantoti, lai segtu tādus izdevumus
valstī, kas saistīti ar akcīzes nodokli apliekamo preču patēriņu.
Tā, piemēram, nodoklis no naftas produktiem tiek novirzīts un
izmantots, lai segtu ceļu uzturēšanu, to remontdarbu veikšanai,
savukārt nodoklis no alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas
izstrādājumiem un automašīnām – lai segtu izdevumus veselības
aprūpei.
Akcīzes nodoklis tabakas izstrādājumiem
Likums “Par akcīzes nodokli
tabakas izstrādājumiem” pieņemts 1998. gada 29. oktobrī. Ar šo
nodokli apliekamais objekts ir tabakas izstrādājumi, kas pilnīgi
vai daļēji gatavoti no tabakas vai tabakas aizstājējiem un
paredzēti smēķēšanai.
Akcīzes nodokļa tabakas izstrādājumiem iemaksas 2002. gadā bija
20,4 milj. latu. Salīdzinājumā ar 2001. gadu ieņēmumi no akcīzes
nodokļa tabakas izstrādājumiem samazinājušies par 1,3 milj. latu
jeb 6,2%. To ietekmēja akcīzes nodokļa cigaretēm ar filtru likmes
palielināšana 2002.gada 1. jūlijā no Ls 5,10 līdz Ls 5,80 par
1000 cigaretēm un likmes palielināšana smēķējamai tabakai no Ls
6,10 līdz 9,70 par 1000 gramiem. Tā rezultātā tabakas
izstrādājumu ražotāji un importētāji iegādājās akcīzes nodokļa
markas minētajiem tabakas izstrādājumiem ilgākam laika periodam.
Attiecīgi vairākus mēnešus pēc likmju paaugstināšanās mazāki
kļuva maksājumi par akcīzes nodokļa markām, kas samazināja
kopējos ieņēmumus no akcīzes nodokļa tabakas izstrādājumiem.
Akcīzes nodokļa ieņēmumi tabakas izstrādājumiem 2003. gadā bija
22,6 milj. latu. Salīdzinājumā ar 2002. gadu ieņēmumi no akcīzes
nodokļu izstrādājumiem ir palielinājušies par 2,2 milj. latu jeb
9,7%, ko izraisīja tabakas izstrādājumu ar filtru akcīzes nodokļa
likmju būtiska paaugstināšana.
ES noteiktā minimālās likmes sasniegšana smēķējamai tabakai tika
nodrošināta 2003. gadā, veicot nepieciešamos grozījumus likumā
“Par akcīzes nodokli tabakas izstrādājumiem” saskaņā ar
Direktīvas 92/80/EEC “Par nodokļu harmonizāciju rūpnieciski
ražotajai tabakai, izņemot cigaretes” prasībām. Kas attiecas uz
akcīzes nodokļa likmi cigaretēm, 2003. gadā tika veikti
nepieciešamie juridiskie un cita rakstura priekšdarbi, lai varētu
pāriet no fiksētās nodokļa likmes pie kombinētās, kā to paredz
Direktīva 92/79/EEC. Ir pieejama precīza informācija par
populārāko cigarešu cenu, jo bez tās nav iespējama akcīzes
nodokļa kombinētās likmes ieviešana. Saskaņā ar 2000. gada 29.
augustā pieņemtajiem Ministru kabineta noteikumiem Nr. 298
“Tabakas izstrādājumu aprites noteikumi” tabakas uzņēmējdarbībā
iesaistītie uzņēmēji katru mēnesi iesniedz VID pārskatus par
tabakas izstrādājumu tirdzniecību. Uz šiem pārskatiem, kā arī uz
citu pieejamo informāciju (muitas, Centrālās statistikas
pārvaldes, tirgus pētījumiem) tika un tiek balstīti pētījumi par
tabakas tirgu Latvijā, lai noteiktu populārāko mazumtirdzniecības
cenu.
Latvija pieprasīja pārejas periodu Direktīvas 92/79/EEC pilnīgai
ieviešanai attiecībā uz akcīzes nodokļa likmes līmeni līdz 2009.
gada 31. decembrim.
Pašreizējā akcīzes nodokļa likmes tabakas izstrādājumiem ir
zemākas, nekā attiecīgajā direktīvā paredzētā kombinētā likme,
kura nedrīkst būt mazāka par 57% no cigarešu populārākās
mazumtirdzniecības cenas.
Latvijā strauji ieviešot ES prasību, t.i., 57% tabakas
izstrādājumu kombinētās akcīzes nodokļa likmi, saistībā ar šo
augsto likmi var neizpildīt daudz nozīmīgāku ES prasību –
nodrošināt šā nodokļa iekasēšanu. Pie šāda secinājuma Latvijas
puse ir nonākusi, pētot citu valstu tirgus reakciju uz strauju
nodokļa paaugstināšanu cigaretēm. Straujš likmju palielinājums ir
saistīts ar daudz lielāku kontrabandas riska pieaugumu. Tas
izraisīs nepieciešamību pēc lielākām izmaksām nelegālā tirgus
kontrolei. Pakāpeniska pieeja nodokļa pieaugumam nodrošinās
vienmērīgāku un pastāvīgāku valsts ieņēmumu pieaugumu.
Cits svarīgs aspekts, kas jāņem vērā, ir iedzīvotāju pirktspēja.
2000. gada beigās un 2001. gada sākumā veiktie teorētiskie
aprēķini par akcīzes nodokļa pieauguma sagaidāmo ietekmi uz
galvenajiem makroekonomiskajiem rādītājiem (aprēķini tika veikti,
ņemot par pamatu tradicionāli populārākās cigarešu markas
pašreizējo cenu) parādīja, ka attiecīgo ES prasību izpilde līdz
2004. gadam nozīmētu vairāk nekā trīskārtīgu cigarešu
mazumtirdzniecības cenas pieaugumu ļoti īsā laika periodā.
Patērētāju pirktspēja nepieaugs tik strauji. Paredzot pakāpenisku
ES noteiktās minimālās akcīzes nodokļa likmes sasniegšanu līdz
2010. gadam, cigarešu cenu pieauguma un patērētāju pirktspējas
pieauguma tempu atšķirība ir daudz zemāka (~ 80%) nekā strauja
akcīzes nodokļa palielināšanas gadījumā (~ 170%). Tātad, ja
akcīzes nodokli pakāpeniski palielina līdz 2010. gadam,
patērētāju pirktspējas pieauguma tempu indekss ir daudz tuvāks
cenas pieauguma indeksam.
Dr. oec. acoc.prof. Īrija Vītola,
Mag. oec. Dzintra Bergmane
Turpmāk – vēl
1. tabula
Akcīzes nodokļa ieņēmumu dinamika un to īpatsvars pēc produkcijas veidiem, milj. latu
Apliekamais |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
||||||
milj. Ls |
% |
milj. Ls |
% |
milj. Ls |
% |
milj. Ls |
% |
milj. Ls |
% |
milj. Ls |
% |
|
Akcīzes nodoklis kopā |
169,4 |
100,0 |
155,1 |
100,0 |
164,0 |
100,0 |
161,0 |
100,0 |
177,5 |
100,0 |
212,1 |
100,0 |
t.sk. – alkoholiskie
dzērieni |
42,2 |
24,9 |
45,2 |
29,1 |
46,7 |
28,5 |
43,9 |
27,3 |
45,3 |
26,4 |
50,0 |
23,6 |
– naftas produkti |
106,9 |
63,1 |
87,7 |
56,6 |
89,5 |
54,6 |
85,7 |
53,2 |
101,3 |
54,7 |
128,2 |
60,4 |
– tabakas izstrādājumi |
16,4 |
9,7 |
17,4 |
11,2 |
18,4 |
11,2 |
21,7 |
13.5 |
20,4 |
13,0 |
22,6 |
10,7 |
– pārējās akcīzes preces |
3,9 |
2,3 |
4,9 |
3,2 |
9,4 |
5,7 |
9,6 |
6,0 |
10,4 |
5,9 |
11,3 |
5,3 |
2.tabula
Akcīzes nodokļa ieņēmumi, izlietojums un to īpatsvars pa gadiem (no 1999. līdz 2003. gadam), tūkst. Ls
Rādītāji |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
|||||
tūkst. Ls |
% |
tūkst. Ls |
% |
tūkst. Ls |
% |
tūkst. Ls |
% |
tūkst. Ls |
% |
|
Akcīzes nodoklis kopā |
155103 |
100 |
164038 |
100 |
160973 |
100 |
177506 |
100 |
212134 |
100 |
t.sk. Valsts pamatbudžets |
105583 |
68 |
117668 |
72 |
116484 |
72 |
114880 |
65 |
133990 |
63 |
Speciālais budžets |
49520 |
32 |
46370 |
28 |
44487 |
28 |
62626 |
35 |
78144 |
37 |
Speciālais budžets, |
49520 |
100 |
46370 |
100 |
44487 |
100 |
62626 |
100 |
78144 |
100 |
t.sk. Valsts autoceļu fonds, |
49520 |
100 |
44038 |
95 |
42234 |
95 |
59816 |
96 |
76241 |
98 |
Vides aizsardzības fonds *) |
0 |
0 |
462 |
1 |
384 |
1 |
710 |
1 |
0 |
0 |
Kultūrkapitāla fonds, |
0 |
0 |
1870 |
4 |
1869 |
4 |
1842 |
3 |
1903 |
2 |
Sporta spēļu atbalsta fonds |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
260 |
0 |
0 |
0 |
*) Sākot ar 2003. gadu, Vides aizsardzības fondam pārskaitījumi netiek veikti saskaņā ar grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”.