Valsts sekretāru 13.maija sanāksmē
Nobeigums. Sākums 14.05.2004.
Ekonomikas ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu “
Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 25.februāra noteikumos
Nr.94 “Aizsargjoslu noteikšanas metodika ūdens akvatorijās
augšpus un lejpus aizsprostiem””.
Aizsargjoslu likuma
32.pants nosaka aizsargjoslas akvatorijās augšpus un lejpus
aizsprostiem, bet 35. un 58.pants – aprobežojumus šajās
aizsargjoslās. Aizsargjoslu noteikšanas metodiku nosaka Ministru
kabineta 2003.gada 25.februāra noteikumi Nr.94 “Aizsargjoslu
noteikšanas metodika ūdens akvatorijās augšpus un lejpus
aizsprostiem”.
Valsts akciju sabiedrības “Latvenergo” filiāles “Daugavas HES
kaskāde” sniegtā informācija liecina, ka lieliem aizsprostiem ir
ļoti sarežģīti izveidot peldošu šķērsli, lai novērstu
piebraukšanu bīstami tuvu aizsprostam. Mēģinājumu tuvoties
aizsprostiem Daugavas hidroelektrostaciju ūdenskrātuvēs līdz šim
nav bijis.
Prasība novietot peldošu šķērsli akvatorijā augšpus aizsprosta
attiecināta tikai uz nelieliem aizsprostiem, kuru aizsargjoslas
kopgarums augšpus aizsprosta ir mazāks par 200m. Pie lielākiem
aizsprostiem kā brīdinājums kalpos sarkanās bojas, kuras
paredzēts izvietot divas reizes biežāk, nekā to prasa spēkā
esošie noteikumi.
Projekts precizē kārtību, kādā tiek atļauti darbi aizsargjoslās,
un tiesības kontrolēt kārtību aizsargjoslās.
Paredzēta iespēja Vides valsts inspekcijas un Reģionālās vides
pārvaldes peldlīdzekļiem iebraukt aizsargjoslās akvatorijās
kontroles nodrošināšanai bez aizsprosta īpašnieka atļaujas.
Izņēmums ir A drošuma klases lielo hidroelektrostaciju
akvatorijas, kurās iebraukšana ir bīstama, jo turbīnas var tikt
palaistas automātiski. Šajos gadījumos iebraukšana jāsaskaņo ar
aizsprosta īpašnieku, tiesisko valdītāju vai tā pilnvarotu
personu, lai garantētu drošību.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Vides ministrijā,
Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījums Ministru kabineta 2001.gada 27.februāra noteikumos
Nr.95 “Kārtība, kādā tiek veikti un ieskaitīti valsts budžetā
maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu””.
Stokholmas
tirdzniecības palātas Šķīrējtiesas institūta Šķīrējtiesas
2003.gada 16.decembra spriedums lietā “”Nykomb Synergetics
Technology Holding AB” pret Latvijas Republiku” uzdod Latvijas
Republikai veikt spriedumā noteiktos maksājumus Zviedrijas firmai
“Nykomb Synergetics Technology Holding AB” un nodrošināt
elektroenerģijas iepirkumu no SIA “Windau” koģenerācijas stacijas
Bauskā par dubultu tarifu saskaņā ar 1997.gada 24.marta līgumu
Nr.16/97 no sprieduma pieņemšanas dienas – 2003.gada 16.decembra
– līdz 2007.gada 16.septembrim. Prognozējamie valsts budžeta
izdevumi šim nolūkam ir: 2004.gadā – 2 833 293 lati;
2005.gadā – 1 062 119 lati; 2006.gadā – 1 062 119 lati;
2007.gadā – 820 424 lati.
Noteikumu projekts paredz paaugstināt valsts akciju sabiedrības
“Latvenergo” maksājumus valsts budžetā par valsts kapitāla
izmantošanu, lai kompensētu valsts budžeta izdevumus Stokholmas
tirdzniecības palātas Šķīrējtiesas institūta Šķīrējtiesas
2003.gada 16.decembra sprieduma izpildei.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības, Vides
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Valsts kontrolē, Valsts kancelejā,
saskaņojumi jāsniedz līdz 21.maijam.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 1998.gada 19.maija noteikumos Nr.188
“Noteikumi par valstij piekritīgās mantas uzskaiti, novērtēšanu
un realizāciju””.
Nodrošinot Politisko organizāciju
(partiju) finansēšanas likumā Ministru kabinetam doto uzdevumu
izpildi, Finanšu ministrija ir sagatavojusi noteikumu projektu,
kuros grozījumi nodrošina politisko organizāciju (partiju)
pretlikumīgi iegūtās mantas, tai skaitā anonīmi saņemto
dāvinājumu (ziedojumu) nodošanu valsts īpašumā.
Projekts papildina esošos noteikumus, nosakot, ka saskaņā ar
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumu politisko
organizāciju (partiju) pretlikumīgi iegūtā manta, tai skaitā
anonīmi saņemtie dāvinājumi (ziedojumi) kļūst par valstij
piekritīgu mantu pēc valsts institūcijas (Korupcijas novēršanas
un apkarošanas biroja) attiecīgā lēmuma pieņemšanas. Šāda lēmuma
pieņemšana ir pamats Valsts ieņēmumu dienestam sākt valstij
piekritīgās mantas uzskaiti, novērtēšanu un nodrošināt tās
realizāciju saskaņā ar spēkā esošo kārtību.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas, Satiksmes
ministrijā, Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Kārtība, kādā politiskās organizācijas (partijas) nodod valsts
īpašumā pretlikumīgi iegūto mantu, tai skaitā anonīmi saņemtos
dāvinājumus (ziedojumus)”. Noteikumu projekts paredz noteikt
kārtību, kādā politisko organizāciju (partiju) pretlikumīgi
iegūtā manta, tai skaitā anonīmi saņemtie dāvinājumi (ziedojumi),
kas nododama valsts īpašumā, tiek uzskaitīta, aprakstīta un
saglabāta līdz tās nodošanai realizācijai.
Pretlikumīgi
iegūtā manta, tai skaitā anonīmi saņemtie dāvinājumi (ziedojumi),
ir manta, kura par tādu ir atzīta ar Korupcijas novēršanas un
apkarošanas biroja (Birojs) lēmumu, pamatojoties uz Politisko
organizāciju (partiju) finansēšanas likuma noteikumu pārkāpumiem.
Konstatējot likuma noteikumu pārkāpumu, Birojs pieņem lēmumu, ar
kuru uzdod attiecīgajai politiskajai organizācijai (partijai)
nodot mantu valsts īpašumā.
Attiecīgā politiskā organizācija (partija) piecu dienu laikā pēc
Biroja lēmuma saņemšanas paziņo Birojam par valsts īpašumā
nododamās mantas atrašanās vietu. Pēc Biroja atbildīgās personas
pieprasījuma attiecīgā politiskā organizācija (partija) nodrošina
netraucētu mantas pirmreizējo uzskaiti un apraksti
(novērtēšanu).
Noteikts, ka, saņemot anonīmu dāvinājumu (ziedojumu), politiskā
organizācija (partija) piecu dienu laikā rakstiski paziņo par to
Birojam, norādot mantas atrašanās vietu. Biroja atbildīgā persona
uz politiskās organizācijas (partijas) paziņojuma pamata sagatavo
lēmumu par mantas nodošanu valsts īpašumā un veic mantas
pirmreizējo uzskaiti un apraksti (novērtēšanu).
Pirmreizēji uzskaitītā un aprakstītā manta līdz tās nodošanai
realizācijai saskaņā ar Ministru kabineta 1998.gada 19.maija
noteikumiem Nr.188 “Noteikumi par valstij piekritīgās mantas
uzskaiti, novērtēšanu un realizāciju” tiek nodota glabāšanā
politiskās organizācijas (partijas) atbildīgajai personai.
Izdevumus, kas saistīti ar mantas glabāšanu līdz tās nodošanai
realizācijai, sedz politiskā organizācija (partija).
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Satiksmes ministrijā,
Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas
birojā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par sprādzienbīstamiem, ugunsbīstamiem un īpaši
svarīgiem objektiem, kuros izveidojami ugunsdrošības,
ugunsdzēsības un glābšanas dienesti”.
Projekts
izstrādāts saskaņā ar grozījumiem Ugunsdrošības un ugunsdzēsības
likumā un aizstās 2003. gada 30. septembra Ministru kabineta
noteikumus Nr. 540 “Noteikumi par sprādzienbīstamiem,
ugunsbīstamiem un īpaši svarīgiem objektiem”.
Noteikumu projekts nosaka kritērijus, pēc kādiem sprādzienbīstams
un ugunsbīstams objekts iekļaujams to objektu
sarakstā,
kuros izveidojami ugunsdrošības,
ugunsdzēsības un glābšanas dienesti, kārtību, kādā šajā sarakstā
iekļaujami īpaši svarīgi objekti, kā arī apstiprina minēto
objektu sarakstu.
Par sprādzienbīstamiem un ugunsbīstamiem objektiem, kuros
izveidojami ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienesti,
atzīstami: objekti, kuros atrodas sprādzienbīstamas un
ugunsbīstamas ķīmiskās vielas un ķīmiskie produkti tādā daudzumā,
kas pārsniedz šo noteikumu pielikumā noteikto lielāko
kvalificējošo daudzumu; dzelzceļa stacijas un dzelzceļa
infrastruktūras objekti, kuros tiek pārvadātas bīstamas kravas un
kuru teritorijā ugunsbīstamo vielu daudzums vienlaikus pārsniedz
šo noteikumu pielikumā noteikto mazāko kvalificējošo
daudzumu.
Īpaši svarīgus objektus, kuros izveidojami ugunsdrošības,
ugunsdzēsības un glābšanas dienesti, pēc Iekšlietu ministrijas
ierosinājuma iekļauj sarakstā Ministru kabinets.
Noteikumu projekts neparedz mainīt iepriekš noteiktās normas, tās
tiek tikai precizētas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ekonomikas,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Vides
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Par advokāta eksāmena maksu”.
Noteikumu projekts
sagatavots, pamatojoties uz Advokatūras likumā Ministru kabinetam
doto pilnvarojumu noteikt advokāta eksāmena maksu. Projekts
paredz noteikt advokāta eksāmena maksas apmēru. Pirms advokāta
eksāmena kārtošanas pretendents iemaksā šādu maksu: 50 lati, ja
pretendents darbojas kā zvērināta advokāta palīgs; 150 lati
pārējiem pretendentiem.
Pretendentiem, kas darbojušies kā zvērināta advokāta palīgi, ir
nosakāma mazāka eksāmena maksa, ievērojot to, ka šīs personas
ilgāku laiku (vismaz trīs gadus) strādājušas advokatūrā,
izpildījušas advokātu uzdevumus, kārtojušas advokāta palīga
eksāmenu. Tādēļ saskaņā ar Latvijas Zvērinātu advokātu padomes
sniegto informāciju pašreiz advokāta palīgiem jākārto tikai
eksāmena rakstveida daļa. Bez tam zvērinātu advokātu palīgi savas
darbības laikā advokatūrā maksā biedra naudu.
Minētajā maksā iekļaujami Latvijas Zvērinātu advokātu padomes
izdevumi, kuri radušies, sedzot eksāmena organizēšanas izdevumus
un maksājot atlīdzību eksāmena komisijas locekļiem. Saskaņā ar
Latvijas Zvērinātu advokātu padomes sniegto informāciju eksāmena
organizēšanas izdevumus veido samaksa par atbilstošu metodisko
materiālu sagatavošanu un atjaunošanu, rakstveidā izpildāmo
uzdevumu sastādīšanu katram eksāmenam, normatīvo aktu
nodrošināšanu, informācijas sniegšanu par pretendentu loku un
eksāmena norisi, kā arī samaksa par sūtījumiem.
Par advokātu eksāmena maksas apmēru notikusi vienošanās ar
Latvijas Zvērinātu advokātu padomi.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ekonomikas ministrijā,
saskaņojumi jāsniedz līdz 24.maijam.
Zemkopības ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījums Darba aizsardzības likumā”.
Meža nozarē
pieaugošais nelaimes gadījumu skaits un lielais bojāgājušo
īpatsvars liecina, ka ir nepieciešams ar Ministru kabineta
noteikumiem noteikt darba aizsardzības prasības meža
darbos.
Darba aizsardzības likuma 24.panta ceturtā daļa paredz, ka valsts
pārvaldes institūcijas atbilstoši savai darbības jomai izstrādā
projektus normatīvajiem aktiem, kurus izdod Ministru kabinets.
Likuma 25.pantā, kurā dots pilnvarojums Ministru kabinetam izdot
noteikumus par darba aizsardzību, meža darbi nav ietverti.
Likumprojekts paredz likuma 25.pantā “Pilnvarojums Ministru
kabinetam izdot noteikumus par darba aizsardzību” papildināt
izdodamo noteikumu sarakstu ar meža darbiem.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Veselības, Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu
un ģimenes lietās sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā, saskaņojumi
jāsniedz līdz 24.maijam.
Valsts kanceleja
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Valsts civildienesta ierēdņu disciplinārās atbildības
likums”.
Patlaban vispārējo civildienesta
ierēdņu disciplināro atbildību nosaka LR Satversmes 81.pantā
noteiktajā kārtībā pieņemtie Ministru kabineta 1994.gada
16.augusta noteikumi Nr.158 “Par ierēdņu disciplinārsodiem”.
Spēkā esošajos noteikumos tiek regulēti jautājumi par lietas
ierosināšanu, noteikti konkrēti pārkāpumi, tiem atbilstoši sodi
un to piemērošanas kārtība.
Ņemot vērā, ka ir pieņemts Administratīvā procesa likums,
minētajos normatīvajos aktos radīsies pretrunas ar likumu, kas
regulē administratīvo procesu un kurā ir iekļautas progresīvākas
normas indivīda tiesību aizsardzībā nekā spēkā esošajos Ministru
kabineta noteikumos par ierēdņu disciplinārsodiem. Minētie
Ministru kabineta noteikumi nedod nozari vadošajam Ministru
kabineta loceklim iespēju nodrošināt tiesiskumu tam padotajās
iestādēs, jo Ministru kabineta noteikumi par ierēdņu
disciplinārsodiem neparedz ministram tiesības ierosināt
disciplinārlietu pret ierēdni.
Likumprojekts nodrošinās ierēdņu saukšanu pie disciplinārās
atbildības atbilstoši Administratīvā procesa likumam.
Likumprojektā tiek noteikti konkrēti pārkāpumi un tiem
piemērojamās sankcijas. Tiek noteikts princips, ka ierēdņa
disciplinārpārkāpums ir tiesību normu un dienesta rīkojumu
nepildīšana vai nepienācīga pildīšana un par disciplinārpārkāpumu
piemērojamais sods tiek uzlikts, ņemot vērā izdarītā
disciplinārpārkāpuma raksturu, atbildību mīkstinošos un
pastiprinošos apstākļus.
Likumprojektā noteikta vispusīga, objektīva un pamatota
disciplinārlietas izmeklēšana un tās kontrole. Lai nebūtu pamata
apšaubīt disciplinārlietas izmeklēšanas objektivitāti un
tiesiskumu, likumā tiek paredzēts, ka, ierosinot lietu, iestādes
vadītājs izveido komisiju ne mazāk kā trīs cilvēku sastāvā,
iekļaujot attiecīgās iestādes vai augstākas iestādes
personālvadības speciālistu. Komisijas sastāvā neiekļauj personu,
pēc kuras iniciatīvas ierosināta disciplinārlieta. Tādējādi
iestādes vadītājam, no vienas puses, noteikta rīcības brīvība, ko
un kādus speciālistus iekļaut attiecīgās komisijas sastāvā, no
otras puses, likums, paredzot minētos nosacījumus komisijas
sastāvam, nodrošina objektivitāti disciplinārlietas izskatīšanas
procesā.
Ierēdņa saukšanas pie disciplinārās atbildības tiesiskumu un
pamatotību kontrolē iestāde, augstāka iestāde, augstāka
amatpersona un Valsts civildienesta pārvalde. Pie tam augstāka
iestāde, augstāka amatpersona vai Valsts civildienesta pārvalde
pēc savas iniciatīvas ir tiesīga veikt lēmuma par ierēdņa
saukšanas pie disciplinārās atbildības tiesiskuma iepriekšēju
pārbaudi.
Likumprojekts paplašina personu loku, kurām ir tiesības ierosināt
disciplinārlietas, un paredz lietu pārņemšanu no zemākas iestādes
augstākas iestādes lietvedībā. Augstākai iestādei, augstākai
amatpersonai vai Valsts civildienesta pārvaldei pēc savas
iniciatīvas jebkurā disciplinārlietas izskatīšanas stadijā ir
tiesības pārņemt disciplinārlietu. Tādas tiesības tiek piešķirtas
arī Ministru kabineta loceklim attiecībā uz viņu padotībā esošo
iestāžu ierēdņiem. Ministru kabineta loceklis pārņemto lietu ir
tiesīgs nodot izskatīšanai Valsts civildienesta pārvaldei.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, Ministru
prezidenta biedra birojā, īpašu uzdevumu ministru sekretariātos,
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments