Būtisks atspaids valsts makam
Akcīzes nodoklis Latvijā kontekstā ar Eiropas Savienības nostādnēm
Turpinājums no “LV” 19.05.2004.
2.
Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Arī ietekme uz tabakas industrijā
tieši un netieši iesaistīto darbaspēku būtu mazāk negatīva ilgāka
saskaņošanas perioda gadījumā. Ilgāks saskaņošanas periods dotu
vairāk laika tabakas industrijā iesaistītajiem uzņēmumiem
pielāgoties nodokļa paaugstinājuma izraisītajām sekām.
Visbeidzot, pakāpeniska šā nodokļa likmes paaugstināšanai būtu
saudzīgāka ietekme uz inflāciju.
Sakarā ar iepriekš minēto Latvija prasīja pārejas periodu līdz
2009. gada 31. decembrim. No 2010. gada 1. janvāra Latvijā tiks
piemērota 57% nodokļu likme par cigaretēm. Līdz minētajam datumam
nodokļa likme tiks pakāpeniski paaugstināta un tiks veikti
nepieciešamie pasākumi iespējamo konkurences nosacījumu
izkropļojumu novēršanai iekšējā tirgū.
Eiropas Savienībā (ES) minimālais akcīzes nodoklis cigaretēm ir
57% no populārās mazumtirdzniecības cenas, bet ne mazāk kā 64
eiro par 1000 cigaretēm. Turklāt ES ir kombinētā akcīzes nodokļa
likme, kuru veido divas daļas: fiksētā un procentuālā. Ar akcīzes
nodokli tiek apliktas cigarillas, cigāri, smēķējamā un pīpju
tabaka.
Latvijā 2003. gadā akcīzes nodoklis ir Ls 5,8 par 1000 filtra
cigarešu un Ls 6,1 par 1000 bezfiltra cigaretēm. No 2003. gada 1.
jūlija arī Latvijā ieviesta kombinētā cigarešu akcīzes nodokļa
likme – minētajai fiksētajai likmei tiek pievienots nodoklis 1,7%
apmērā no mazumtirdzniecības cenas.
No 2004. gada 1. janvāra Latvijā akcīzes nodokļa likmes tabakas
izstrādājumiem noteiktas:
1) cigaretēm – kombinētā likme, kas sastāv no divām daļām :
fiksētās likmes, kas ir 6,3 lati par 1000 cigaretēm, un
procentuālās likmes, kas ir 6,1% no maksimālās mazumtirdzniecības
cenas;
2) smalki sagrieztai tabakai cigarešu uztīšanai – 16,6 lati par
1000 gramiem tabakas;
3) citai smēķējamai tabakai – 11,4 lati par 1000 gramiem
tabakas.
No 2004. gada 1. janvāra legālas ir tikai jaunās tabakas akcīzes
markas, uz kurām norādīta maksimālā mazumtirdzniecības cena un
cigarešu skaits paciņā.
ES minimālo cigarešu akcīzes nodokli Latvijā sasniegs 2010. gadā.
Turklāt gan filtra, gan bezfiltra cigaretēm tas būs vienāds.
Sākotnēji tiks celta tikai procentuālā daļa, līdz tā sasniegs
fiksētās daļas apjomu, bet vēlāk tiks celtas abas daļas. Latvija
uzskata, ka fiksētajai likmei jābūt vienādai ar procentuālo, jo
tādējādi tā dažādu klašu cigaretes ietekmēs vienādi. Ja lielāka
būtu fiksētā daļa, ciestu lēto cigarešu importētāji un ražotāji,
un otrādi.
Speciālisti aprēķinājuši, ka 2010. gadā cigaretes Latvijā būs
trīs reizes dārgākas nekā šobrīd. Lētākās cigaretes šobrīd maksā
aptuveni 30 santīmus, bet tad to cena varētu sasniegt Ls 1.
Dārgāko cigarešu cena varētu pieaugt no 70 santīmiem līdz Ls 2
par paciņu. Speciālisti gan norāda, ka akcīzes nodoklis tiek
celts ne tikai ES dēļ, bet arī lai ierobežotu smēķēšanu.
Jaunums no 2003.gada 1. jūlija ir arī tas, ka uz akcīzes markas
tiek uzrakstīta cigarešu cena. Turklāt akcīzes nodoklis jāmaksā,
nevis iegādājoties akcīzes markas, bet gan par reāli iztērētajām
akcīzes markām (cigarešu paciņām uzlīmētajām).
Akcīzes nodoklis alkoholiskajiem dzērieniem
Likums “Par akcīzes nodokli
alkoholiskajiem dzērieniem” pieņemts 1998. gada 29. oktobrī. Ar
šo nodokli apliekamais objekts ir alkoholiskie dzērieni – vīns,
raudzētie dzērieni, starpprodukti, spirts un pārējie alkoholiskie
dzērieni. 2002. gadā ieņēmumi no akcīzes nodokļa alkoholiskajiem
dzērieniem bija 41 milj. latu. Salīdzinājumā ar 2001. gadu tie ir
palielinājušies par 0,5 milj. latu jeb 1,2%. Ieņēmumu pieaugumu
galvenokārt noteica palielinājums šampanietim un visu veidu
vīniem par 0,4 milj. latu jeb 9,6%, ko ietekmēja alkoholisko
dzērienu patēriņa strukturālās izmaiņas par labu vājajiem
alkoholiskajiem dzērieniem.
Eiropas Savienības (ES) direktīvas nosaka minimālo alkohola
nodokļa apmēru, kā arī šā nodokļa piemērošanas kārtību. ES
noteiktais vīna akcīzes nodokļa minimālais slieksnis ir “0” eiro,
akcīzes nodokļa minimums alkoholisko dzērienu starpproduktiem –
45 eiro par 100 litriem. Savukārt par 100 litriem etilspirta
minimālā akcīzes nodokļa likme ir 550 eiro.
Latvijā jau 2003. gadā akcīzes nodoklis alkoholam ir pārsniedzis
ES noteiktās minimālās nodokļa likmes. Akcīzes nodoklis vīnam ir
Ls 30 par 100 litriem, dzērieniem, kuros alkohola daudzums
nepārsniedz 15% – Ls 42, savukārt dzērieniem, kuros alkohola
daudzums ir 15% – 22%, par 100 litriem – Ls 70, etilspirtam – Ls
550. Arī nodokļu atbrīvojumi alkoholiskajiem dzērieniem ir
saskaņoti ar ES noteiktajiem atbrīvojumiem.
Pēc Latvijas iestāšanās ES nekādas pārmaiņas akcīzes nodokļa
likmēs netiek plānotas. Taču mainās akcīzes nodokļa piemērošanas
kārtība. Līdz šim importēto alkoholu deklarēja un aplika ar
akcīzes nodokli uz muitas robežas, bet pēc iestājas ES tiek
atcelti muitas kontroles punkti starp dalībvalstīm un preces
netiek pakļautas muitas procedūrām. Akcīzes nodoklis alkoholam
tiek piemērots alkohola akcīzes noliktavās.
Izmaiņas pēc iestājas ES skar arī fiziskas personas. Ir
paaugstināti limiti alkohola ievešanā personīgai lietošanai. Var
ievest līdz 10 litriem stiprā alkohola vai līdz 20 litriem vidēji
stipra alkohola, vai arī līdz 90 litriem vīna, no tiem ne vairāk
par 60 litriem dzirkstošā vīna. Tas gan attiecas vienīgi uz
dzērieniem, kuri vesti no ES dalībvalstīm.
Katrā no ES dalībvalstīm alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa
piemērošana ir atšķirīga. Spānijā, Francijā, Itālijā, un
Portugālē vīns ar akcīzes nodokli netiek aplikts, turpretim
Somijā vīna akcīzes nodoklis par 100 litriem ir 235 eiro, bet
Lielbritānijā – 250 eiro. Somijā alkoholisko dzērienu
starpproduktu akcīze ir 706 eiro, Spānijā – 49 eiro.
Akcīzes nodoklis alum
Likums “Par akcīzes nodokli alum”
pieņemts 1999. gada 25. novembrī. Ar nodokli apliekamais objekts
ir alus, kurā absolūtā spirta daudzums nepārsniedz 0,5
tilpumprocentus. Ieņēmumi no akcīzes nodokļa alum 2002. gadā bija
4,3 milj. latu, kas ir par 1 milj. latu jeb 29,8% vairāk 2001.
gadā. Akcīzes nodokļa alum ieņēmumu pieaugumu galvenokārt noteica
siltā vasara, kas sekmēja alus patēriņa pieaugumu, kā arī alus
veiktās tirdzniecību veicinošās akcijas. 2002. gadā ieņēmumi no
akcīzes nodokļa alum ar stiprumu 0,5% – 5,5% bija 68% no kopējiem
akcīzes nodokļa alum ieņēmumiem.
ES minimālais akcīzes nodoklis visam alum ir 1,84 eiro par katru
alkohola tilpuma procentu – par 100 litriem. Tomēr atsevišķas ES
valstis, lielākoties Ziemeļvalstis, piemēro augstāku akcīzes
nodokļa likmi.
Akcīzes nodoklis alum Latvijā jau saskan ar ES principiem, vēl
tikai jāmaina tā aprēķināšanas kārtība. 2003. gadā tiek piemērota
fiksēta akcīzes nodokļa likme pa grupām pēc alus stipruma. Alum,
kurā alkohola stiprums ir līdz 2,8%, akcīzes nodoklis ir Ls 3,3
par 100 litriem, no 2,8 līdz 4% – Ls 4,7, no 4 līdz 5,5% – Ls
6,4, no 5,5 līdz 7% – Ls 8,1, virs 7% – 42 lati par 100 litriem.
Taču ES akcīzes nodoklis visam alum tiek noteikts par katru
alkohola tilpuma procentu par 100 litriem – minimums 1,84
eiro.
Akcīzes nodoklis pārējām precēm
2003. gadā tas veidoja 11,3 milj.
latu jeb 5,3% no visiem akcīzes nodokļa ieņēmumiem. Salīdzinot ar
2002. gadu, ieņēmumi no akcīzes nodokļa pārējām precēm ir
pieauguši par 0,9 milj. latu jeb 8%. Lielākais ieņēmumu īpatsvars
pārējo akcīzes preču nodokļu ieņēmumos ir vieglajiem automobiļiem
– 57,2%, kafijai – 26,4% – un bezalkoholiskajiem dzērieniem –
15,6%.
Vieglajiem automobiļiem nodokli aprēķina atkarībā no automobiļa
vecuma, likmes ir no 75 līdz 250 latiem. Motocikliem nodokli
aprēķina atkarībā no motocikla vecuma (automoboļiem noteiktās
attiecīgās likmes reizinot ar 0,25). Bezalkoholiskajiem
dzērieniem par 100 litriem likme ir divi lati, kafijai par 100
kilogramiem nodokļa likme – 50 latu.
Turklāt līdz ar pievienošanos ES ir mainījusies visu akcīzes
preču deklarēšanas kārtība. Tā kā ES darbojas vienots tirgus,
vedot preces ES iekšienē, tās nav jādeklarē uz robežas. Preču
uzskaite Latvijā gan joprojām saglabāsies, bet izmaiņas
galvenokārt skars nodokļu administrācijas darbu, uzņēmējiem tās
pat varētu būt vieglāk veicamas.
ES iekšienē nodoklis vairs nav jāmaksā uz muitas robežas, bet gan
akcīzes preču noliktavās. Nodokli maksā noliktavas saimnieks līdz
nākamā mēneša 15. datumam par precēm, kas izvestas no noliktavas
iekšējam tirgum iepriekšējā mēnesī. Preču saņēmējs samaksās cenu,
kurā iekļauts akcīzes nodoklis. Akcīzes preču noliktavas
reģistrētas īpašā ES datu bāzē, tādēļ uzlabojas preču kustības
kontroles iespējas, kā arī nodokļa administrēšana.
Secinājumi un priekšlikumi
1. Akcīzes nodokļa likmju maiņas
rada nevienmērības nodokļa iekasēšanā.
2. Akcīzes nodokļa slogu Latvijā nes tieši iedzīvotāji ar
vidējiem un maziem ienākumiem, jo akcīzes nodokļa ieņēmumu
lielāko daļu veido ieņēmumi no degvielas un alkohola.
3. Saistībā ar budžeta stabilizēšanu akcīzes nodokļa pārdales
īpatsvars ir stipri mainīgs pēdējos trijos gados. No 1999. līdz
2001. gadam iekasētā akcīzes nodokļa daļa autoceļu fondā bija
28%, bet secīgi 2002. gadā tā palielinājusies jau uz 34% un 2003.
gadā bija 36%.
4. Eiro kursa svārstības tieši ietekmē būtību, kā un kādā pakāpē
akcīzes nodokļa likmes Latvijā atbilst ES noteiktajām minimālajām
likmēm. Ja eiro kurss ir zems, likme atbilst ES noteiktajai, ja
eiro vērtība aug, likme kļūst neatbilstoša. Latvijai akcīzes
nodokļa likmes būs saistoši jāprecizē līdz brīdim, kad valsts
pievienosies eirozonai. Tas paredzēts no 2007. gada.
5. Straujš akcīzes nodokļa likmju palielinājums tabakas
izstrādājumiem ir saistīts ar daudz lielāku kontrabandas riska
pieaugumu. Tas izraisīs nepieciešamību pēc lielākām izmaksām
nelegālā tirgus kontrolei. Pakāpeniska pieeja nodokļa pieaugumam
nodrošinās vienmērīgāku un pastāvīgāku valsts ieņēmumu pieaugumu
kopbudžetā.
6. Pašreizējā akcīzes nodokļa likmes tabakas izstrādājumiem
valstī ir zemākas nekā attiecīgajā direktīvā paredzētā kombinētā
likme, kura nedrīkst būt mazāka par 57% no cigarešu populārākās
mazumtirdzniecības cenas. Latvijā strauji ieviešot ES prasību,
t.i., 57% tabakas izstrādājumu kombinētās akcīzes nodokļa likmi,
saistībā ar šo augsto likmi var neizpildīt daudz nozīmīgāku ES
prasību – nodrošināt šā nodokļa iekasēšanu.
7. Ciešāk sadarbojoties ar citām ES dalībvalstīm nodokļu
administrēšana, tiks novērsta dubultā nodokļu aplikšana un
samazināsies nodokļu nemaksāšanas gadījumu skaits.
8. Veicama metodiskā pamatojuma izstrāde akcīzes nodokļa pārdales
mehānismam, lai pamatotu, kā elastīgi veikt šā nodokļa ieņēmumu
pārdali attiecīgi saistīto nozaru patēriņam un valsts
pamatbudžetam.
9. Pilnveidojams akcīzes nodokļa kontroles mehānisms.
10. Bez akcīzes nodokļa minimālās likmes noteikšanas ES regulē
arī vienādus šā nodokļa piemērošanas nosacījumus.
11. ES direktīvas nosaka minimālo alkohola nodokļa apmēru, kā arī
šā nodokļa piemērošanas kārtību. Latvijā jau 2003. gadā akcīzes
nodoklis alkoholam ir pārsniedzis ES noteiktās minimālās nodokļa
likmes. Arī nodokļa atbrīvojumi alkoholiskiem dzērieniem ir
saskaņoti ar ES noteiktiem atbrīvojumiem.
12. Pēc iestāšanās ES nekādas pārmaiņas alkoholisko dzērienu
akcīzes nodokļa likmēs netiek plānotas. Taču mainās akcīzes
nodokļa piemērošanas kārtība.
13. Pārvadājot preces ES iekšienē, nodoklis vairs nav jāmaksā uz
muitas robežas, bet gan akcīzes preču noliktavās. Preču saņēmējs
samaksā cenu, kurā iekļauts akcīzes nodoklis. Akcīzes preču
noliktavas ir reģistrētas īpašā ES datu bāzē, tādēļ uzlabojas
preču kustības kontroles iespējas, kā arī nodokļa
administrēšana.
Dr. oec. acoc.prof. Īrija Vītola,
Mag. oec. Dzintra Bergmane