Latvija un Austrija: jauns sadarbības posms
Austrijas Tirdzniecības kameras viceprezidents doktors Rihards Šencs un Tiroles Informācijas centra pārstāve Sandra Štrolca Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Latvijas pievienošanās Eiropas
Savienībai nozīmē gan jaunu kontaktu veidošanu ar tuviem un
tāliem kaimiņiem, gan arī jau stabilu attiecību kopšanu un
tālākveidošanu. Šajā nolūkā Rīgu apciemoja Austrijas ekonomikas
un tūrisma darbinieku delegācija.
Ekonomiski spēcīgās, vizuāli atraktīvās un tradīcijām bagātās
Viduseiropas valsts pasākumu programmā ietilpa koncerts, mākslas
izstāde, tūrisma firmu prezentācija un mūsu valstī vēl
mazpazīstamo Austrijas vīnu degustācija. Programmu ievadot,
Latvijas iedzīvotājus ar iestāšanos ES sveica Austrijas
Republikas vēstnieks Latvijā doktors Volfgangs Jilli. Mūsu valsts
jaunais statuss bija viens no vadmotīviem arī Austrijas
Tirdzniecības kameras viceprezidenta doktora Riharda Šenca runā.
R. Šencs uzsvēra, ka desmit jauno dalībvalstu iekļaušanās ES
nozīmē Eiropas apvienošanos, taču noslēdzies šis process būs
tikai pēc vēl citu valstu – Rumānijas, Bulgārijas, Horvātijas –
pievienošanās. Tirdzniecības kameras viceprezidents norādīja, ka
daudzveidīgās pasākumu programmas mērķis ir parādīt – Eiropas
ideja nav aprobežojama ar ekonomiskām un politiskām aktivitātēm
vien. Taču iepriecinoši, ka arī Latvijas un Austrijas ekonomiskās
attiecības attīstījušās ļoti dinamiski jau pirms Latvijas
pievienošanās ES. Tā 2003.gadā abpusējās tirdzniecības apjoms
sasniedza gandrīz 100 miljonus eiro, Austrijas eksports uz
Latviju – 77 miljonus eiro, bet Latvija uz Austriju eksportējusi
preces 20 miljonu eiro kopvērtībā. Taču Latvija ir bijusi ne vien
uzticams tirdzniecības partneris, bet arī interesanta vieta
investīcijām. Ne velti pērn Austrijas uzņēmumu tiešo investīciju
apjoms mūsu valstī sasniedza apmēram 25 miljonus eiro. Tas
Austrijai ļāvis ieņemt 17.vietu lielāko ārējo investoru sarakstā.
Būtisku darbu abu valstu ekonomisko kontaktu veidošanā un
attīstīšanā veic Austrijas Tirdzniecības kamera, kas darbojas
Helsinkos, taču pirms pieciem gadiem atvēra biroju arī Rīgā. Jau
zināms konkrēts datums, kad tiks sperts nākamais svarīgais solis
starpvalstu sadarbības veicināšanai, – 27.maijā Vīnē Austrijas
Tirdzniecības kamera rīko Baltijas dienu. Šajā pasākumā Latvijas
Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvji Austrijas uzņēmējus
informēs par uzņēmējdarbības iespējām un investīciju nosacījumiem
Latvijā.
R. Šencs atzina, ka nav vēl paguvis pamatīgi apskatīt Latviju un
tās galvaspilsētu, taču redzētā bijis pietiekami, lai saprastu,
ka Latvija ir gatava darboties ES. Viņš arī pauda pārliecību, ka
mūsu valsts iedzīvotāju izglītības līmenis mums ļaus sevi
pozitīvi apliecināt un bagātināt arī apvienoto Eiropu.
Viena no perspektīvākajām Austrijas un Latvijas ekonomisko
kontaktu jomām neapšaubāmi ir tūrisms. Austrijā šī biznesa nozare
dod 6,7 procentus iekšzemes kopprodukta, un tieši vai netieši
tūrisma industrijā ir nodarbināti apmēram 550 000 valsts
iedzīvotāju. Savu pieticīgo ieguldījumu nozares attīstībā devuši
arī Baltijas tūristi – pērn Austriju apmeklējuši 9000 mūsu
reģiona iedzīvotāju. Taču, protams, tūrisma plūsmu iespējams
padarīt daudz intensīvāku.
Zalcburgas Valsts tūrisma aģentūras mārketinga direktors Heiners
Kolbe savu federālo zemi raksturoja ar vārdiem: “Zalcburgas zemi
dēvē par paradīzes stūrīti.” Viņš atgādināja, ka šajā reģionā
risinās slavenā mūzikla un kinofilmas “Mūzikas skaņas” notikumi
un daudzi tūristi Zalcburgu apmeklē tieši tāpēc. Taču īpašas
ievērības cienīgs muzikāls notikums gaidāms nākamgad – tiks
svinēta Volfganga Amadeja Mocarta 250.dzimšanas diena. Šim
notikumam par godu notiks virkne koncertu un operu uzvedumu, un,
protams, tiek gaidīti arī viesi no Latvijas. Savukārt Tiroles
Informācijas centra pārstāve Sandra Štrolca pastāstīja par
vilinošajām atpūtas iestādēm šajā kalniem bagātajā federālajā
zemē. Viņa arī atzīmēja, ka nākamgad Latvijas hokeja izlasei
pasaules čempionāta apakšgrupas spēles jāaizvada Tiroles centrā –
Insbrukā. Un, protams, ciemiņus uzņemt gatava arī Vīne. Kā
norādīja Vīnes Tūrisma aģentūras pārstāve Juta Hinteršteiningere,
Vīnes moto šogad ir “Kunst und Genuss” – “māksla un bauda”, jo
Austrijas galvaspilsēta piedāvā gan kultūras programmas, gan
lieliskus restorānus.
Jāpiebilst, ka Austrijas tirdzniecības, investīciju un tūrisma
biznesa reklāmas pasākumi norit arī Lietuvā un Igaunijā. Atliek
vien cerēt, ka šīm aktivitātēm būs panākumi un iegūs gan
Austrija, gan Baltijas valstis.
Juris Bārtulis, “LV”