Vakcīnu pret maluzvejniecību meklējot
Reidā izņemto tīklu kopgarums ir aptuveni pieci kilometri Foto: Jānis Balodis |
Ar zvejas tīkliem, kas pērn atsavināti maluzvejniekiem, varētu noklāt autoceļu no Rīgas līdz Daugavpilij, tālāk līdz Krāslavai un visbeidzot līdz Latvijas – Krievijas robežai. Kopumā aptuveni seši tūkstoši tīklu vairāk nekā trīssimt kilometru kopgarumā. Iespaidīgi skaitļi, taču tā ir tikai aisberga virsotne, jo atsavināta tiek samērā niecīga daļa. Zivju resursu izlaupīšana Latvijā kļuvusi par epidēmiju, bet zāles pret to vēl tiek meklētas.
Nārstojošo zivju aizsardzībai no 16.aprīļa ir spēkā liegums zvejai ar tīkliem un makšķerēšanai no laivas. Liegums zvejai ar tīkliem būs spēkā līdz 20.jūnijam, bet makšķerēšanai no laivas – līdz 31.maijam. Vides valsts inspekcijas (VVI) un reģionālo vides pārvalžu darbinieku iespējas nosargāt ūdens iemītnieces ir līdzvērtīgas Dāvida cīņai pret Goliātu, kad pirmā rīcībā nav linga. Protams, ik dienas izskan ziņas par nelikumīgi izmantotu zvejas rīku atsavināšanu, taču tas ir piliens jūrā. Aprīļa vidū Valsts policijas priekšnieks Jānis Zaščirinskis pat speciāli uzdeva policijai iespēju robežās iet talkā vides inspektoriem.
Lēto tīklu iegādes bums
VVI apkopotie dati par pērn
atsavināto tīklu skaitu skaidri rāda, cik lielu postu videi paši
savām rokām nodara Latvijas iedzīvotāji. Šogad situācija būs vēl
ļaunāka, skumji rezumē VVI Dabas aizsardzības un uzraudzības
departamenta Ūdens bioloģisko resursu aizsardzības daļas vadītājs
Jānis Balodis. Šo prognozi apliecina tīklu izpirkšanas bums.
J.Balodis teic, ka, piemēram, pavasarī Latgalē izpirkti visi
tīkli, piedāvājums pat nav spējis apmierināt pieprasījumu. “Tīkli
ir ļoti lēti. Un tie sevi ātri atpelna. Pietiek ar vienu lomu,
lai maluzvejnieka izdevumi par tīkla iegādi būtu segti,” stāsta
VVI speciālists. J.Balodis kā piemēru min Lietuvu, tur, lai
iegādātos tīklu, jāuzrāda licence.
Maluzvejniecība rūpnieciskos apmēros ir tik izplatīta, ka
nopietni apdraud zivju resursus. Nereti zivis izķer pa tīro
veselā ezerā. Kad tīklos ar lielākām acīm zivju vairs nav, lietā
tiek likti tīkli ar mazākām. Turklāt tiek lietotas izteikti
negausīgas metodes, piemēram, nelielos ezeros, kas tīklu
ieskauti, vīri virzās gar krastu, ar bozi dauzot pa meldriem,
šādi dzenot ūdens iemītnieces tīklos.
Pārdošanā nelegālas izcelsmes ikri Foto: Rolands Lebuss |
Slimība viena, sirgstošie dažādi
Maluzvejnieki ir dažādi ļaudis,
kurus uz šo nodarbi provocē atšķirīga pašizdomāta motivācija.
Taču vispārinot var izdalīt trīs lielākās kategorijas. Vieni
zvejo iztikai, īpaši tas izplatīts Latgalē. Rūpnieciskos apmēros
iegūtās zivis, protams, arī cenšas pārdot vai daudzos gadījumos
vismaz iemainīt pret grādīgo. Dažkārt zivju ir tik daudz, ka tās
nepagūst pārdot vai, precīzāk, apkārtnē nav pircēju. Un zivis
sapūst. “Bezdarbnieks Latgalē. Pieķeram viņu maluzvejniecībā.
Minimālais sods – trīsdesmit latu. Viņam tā ir milzu nauda, un
skaidrs, ka cilvēks to nesamaksā. Cita situācija. Pavasarī plūdu
laikā braucam reidā. Kādā mājā ūdens sniedzas līdz pašam
slieksnim. Tīklus ieraugām izliktus turpat pagalmā… Pēc likuma
mums jākonfiscē ne tikai tīkli, bet arī laiva. Kā lai šādā
situācijā atsavina laivu, ja mājas iemītniekiem tā ir vienīgā,
bet plūdi pieņemas spēkā?” retoriski vaicā J.Balodis.
Otra lielā kategorija ir tie cilvēki, kas zveju uzskata par
Latvijai tradicionālu. Viņuprāt, ja ar to nodarbojušies tēvutēvi,
nodarbes pārmantošana, par spīti dažādiem aizliegumiem, ir tikpat
pašsaprotama kā bekošana rudenī. Šādas loģikas vadīto
maluzvejnieku skaits pieaug un nodarbe kļuvusi par modes lietu.
Vērtību skalā dabas aizsardzības normu ievērošana nav iekļauta –
zivis taču ir, un tātad tās var ķert.
Trešās maluzvejnieku kategorijas loģika iet roku rokā ar
iepriekšminēto. Proti, tie ir cilvēki, kas zvejo sporta vai
drīzāk izklaides pēc. Īpaši tas raksturīgs pilsētniekiem.
Princips – citi tā dara, man arī vajag. Dodoties pie dabas
atpūsties, nav grūti paķert līdzi tīklu. Un, ja vēl tajā iemaldās
zivs, svētki lieli. Plus vēl labs sižets makšķerniekstāstam.
Inspektoru deficīts
Cik zivju gadā nelikumīgi tiek nozvejots, tas, protams, nav precīzi zināms, taču, kā spriež J.Balodis, šādi nozvejo vismaz tikpat, cik licencētā zvejā. Maluzvejniecības popularitātes noslēpums sakņojas iedzīvotāju domāšanā. Pašreizējā situācija izkristalizē atziņu, ka nav gana iedarbīgu instrumentu, ar kuriem izskaust vai vismaz jūtami ierobežot problēmas izplatību. Kā vienu no būtiskākajiem iemesliem, kas liedz sekmīgāk kontrolēt to, lai ūdenstilpēs nenotiktu nelikumības, VVI speciālists min inspektoru mazo skaitu. Latvijā reģionālo vides pārvalžu inspektoru ir piecdesmit. Plus vēl daži VVI darbinieki. Problēma it kā vispārzināma, taču varbūt ne līdz galam izprasta. Lūk, piemērs, kas ilustrē maluzvejnieku un dabas sargu spēku samēru. Daugavpils reģionālajā vides pārvaldē ir seši inspektori, kuru darbalauks aptver četrus rajonus. Tajos kopumā ir aptuveni trīs simti ezeru un attiecīgais Daugavas posms. Cik dienu nepieciešams, lai pie visām ūdenstilpēm vismaz kaut reizi piebrauktu, turklāt ja ņem vērā, ka nereti trūkst benzīna? Tajā pašā laikā maluzvejnieki rosās neskaitāmās vietās uzreiz. Te vietā minēt otru vispārzināmo patiesību – inspektoriem par darbu naktīs un brīvdienās nekāda papildu samaksa nepienākas. “Pērn konkrētās ūdenstilpēs sestdienās, svētdienās un svētku dienās tika aizliegta zveja. Tas labi. Taču nevienai reģionālajai vides pārvaldei nav iedalīti līdzekļi, lai kontrolētu, vai aizliegumi tiek ievēroti. Sabiedrība vēlas, lai ievieš vēl dažādus aizliegumus. Taču ko tas līdz, ja nav kas to visu kontrolē?” jautā J.Balodis.
Zaļā gaisma
jomas sakārtošanai
Maluzvejniecības problēmas
risināšanai šobrīd pievērsta uzmanība augstākajā līmenī. Aprīļa
beigās vides ministrs Raimonds Vējonis ierosināja izveidot darba
grupu. Tā izstrādā priekšlikumus stingrākai zivju resursu
aizsardzībai. Šādu iniciatīvu atbalstīja arī Ministru prezidents
Indulis Emsis. Speciālisti īpašu uzmanību veltīs zvejas tīklu
tirdzniecības ierobežošanai un soda naudas palielināšanai par
nelikumīgi noķertām zivīm. Tikšot pārskatītas arī iespējas zvejot
zinātniskās izpētes nolūkos un citi nozvejas jautājumi. Tātad
dota zaļā gaisma jomas sakārtošanai. Kā veiksies, rādīs
laiks.
Arī Latvijas Makšķernieku asociācija nopietni ķērusies pie
problēmas izskaušanas. Nule tās izveidotā darba grupa
izstrādājusi priekšlikumus stingrākai zivju resursu aizsardzībai.
Sagatavots risinājumu komplekss. Priekšlikumi paredz grozījumus
Zvejniecības likumā, protams, veicot attiecīgus grozījumus arī
Administratīvi procesuālajā kodeksā. Būtiskākais jauninājums –
zivju resursu uzraudzību varētu veikt arī VVI pilnvarotas
personas. Tātad pavērtos plašākas kontroles iespējas. Tāpēc darba
grupa paralēli izstrādājusi priekšlikumus zivju resursu
aizsardzības un uzraudzības kontroles darba efektīvai uzlabošanai
Vides ministrijas ietvaros. Piedāvātie risinājumi, kas paredz
kardinālas pārmaiņas, ir divi. Pirmais variants – uz esošo
dienestu attiecīgo bāzes (VVI, reģionālo pārvalžu un Jūras vides
pārvaldes bioloģisko resursu kontroles inspektori) izveidot
iekšējo un piekrastes ūdeņu zivju resursu valsts uzraudzības
dienestu kā atsevišķu Vides ministrijas struktūru. Otrs
risinājuma variants paredz Jūras vides pārvaldei pievienot
reģionālo vides pārvalžu un VVI ūdens bioloģisko resursu
kontroles daļas vides inspektorus. Darba grupa atzīst, ka šim
variantam salīdzinājumā ar iepriekšējo ir vairāk mehānisks
raksturs, jo netiek izveidota patstāvīga struktūra.
Sašaurināt bezdibeni
starp dabu un cilvēkiem
Viens no Latvijas Makšķernieku
asociācijas izveidotās darba grupas speciālistiem Alvis Birkovs,
Salacgrīvas pašvaldības domes makšķerēšanas un zvejniecības lietu
speciālists, komentē kardinālu izmaiņu nepieciešamību zivju
resursu aizsardzībā:
“Diemžēl Latvijā par to, kas ir tūrisms, valda stereotipisks
priekšstats. Tūristi ir cilvēki ar fotoaparātu un mugursomu, kuri
braukā apkārt... Taču pastāv dažādi tūrisma veidi. Arī
makšķerēšanas. Gluži tāpat kā ūdens tūrisms, putnu vērotāju vai
medniecības tūrisms. Pasaulē konkrētās jomās praktizē arī
nākotnes redzējumu. Tā ir nākotnes modelēšana, izpētot iespējamos
attīstības variantus...
Ekonomikas ministrs Juris Lujāns akcentē nepieciešamību attīstīt
mazo un vidējo uzņēmējdarbību. Katrs no minētajiem tūrisma
veidiem būtu pateicīga joma, kurā darboties un attīstīties
specifiskai uzņēmējdarbībai. Bet… Te sākas problēmas. Katram no
šiem tūrisma virzieniem ir savi priekšnoteikumi. Kā var aicināt
vērot putnus, ja to nav? Ar makšķerēšanu tas pats. Zivīm jābūt.
Bet maluzvejniecība apdraud zivju resursus. Turklāt ārvalstu
makšķerēšanas tūristus uz Latviju nevar aicināt to pašu tīklu
dēļ. Ja ārzemnieks atbrauc makšķerēt, bet priekšā tīkls, pirmajā
reizē viņš to uztver ar humoru. Taču ja tas notiek sistemātiski?
Un ziņas par barbarisko situāciju Latvijā makšķernieku aprindās
izplatās vēja ātrumā pa visu pasauli. Tā ir autoritatīva
informācija profesionāļu aprindās. Varam gari un plaši skaidrot,
ka Latvija gaida tūristus, bet tie nebrauks. Aptraipīties
vienkārši, bet nomazgāties gandrīz neiespējami. Tādēļ vispirms
mums jāsaprot, ka makšķerēšanas tūrisms ir pašu labklājības
interesēs. Tas varētu kļūt par stabili funkcionējošu
tautsaimniecības sastāvdaļu, kas ļoti palīdzētu lauku cilvēkiem.
Izvērtējot situāciju, skaidrs, ka piedāvājam strikti ierobežot
zveju iekšējos ūdeņos. Izplatītākais pretarguments – cilvēkiem,
kas izliek tīklus, tas ir vienīgais iztikas avots. Manuprāt,
muļķības. Tādēļ, ka nedrīkstēs ķert zivis, kur un kad iegribas,
neviens badā nenomirs. Turklāt jau šobrīd to, kas oficiāli
iekšējos ūdeņos nodarbojas ar zveju, nav daudz. Piešķirot tīklu
limitus pašvaldībām, tās ir tiesīgas atteikties no tīkliem. Dažas
atsakās. Bet vairums ne. Zinām gadījumus, kad paši pašvaldību
deputāti vai to draugi un radi šādi tiek pie atļaujas izmantot
tīklus. Vai tas ir pareizi?
Vēl kāds aspekts. Ārzemniekiem nespēju ieskaidrot, ka simt metrus
garš tīkls maksā 15 latu. Tāpat nevar ieskaidrot, ka makšķernieka
gada karte maksā trīs latus. Makšķerēšanas tūrisma organizētāji
Eiropā tam netic. Viņi parasti jautā – jūs laikam esat zivju
resursiem visbagātākā valsts, ja varat ko tādu atļauties? Tā,
lūk, izpaužas mūsu pārprastā demokrātija dabas resursu
izmantošanā. Tā, lūk, zāģējam zaru, uz kura paši sēžam. Latvijā
parasti iebilst, ka cilvēkiem taču nav naudas. Bet es saku, ka
neviens nevienam nespiež nodarboties ar makšķerēšanu vai zveju.
Tās nav klaušas. Ja grib ar to nodarboties, jārēķinās ar zināmiem
noteikumiem un līdzekļiem.
Tāpēc arī sagatavojām priekšlikumus, ka jāpalielina sodi par
nelegāli noķertām zivīm. Kad dabai var darīt pāri un par to nav
adekvāta soda, sabiedrībā rodas priekšstats, ka esam ar zivju
resursiem pārbagāti. Taču tā nebūt nav. Kopš astoņdesmito gadu
beigām, kad kļuva pieejami kvalitatīvāki makšķerēšanas rīki,
spiediens uz ūdeņiem pieaudzis vairāk nekā desmit reizes. Tas
pieaug ar katru gadu. Bet cik ilgi zivju resursi spēs izturēt
šādu slodzi? Un noteikumus ievēro reti kurš. Par zivju minimālo
garumu aizmirsuši teju visi. Dīvaini, ka tauta, kuras
tautasdziesmās ietverts ētikas kodekss attiecībā pret dabu, šo
attieksmi pret visu dzīvo pazaudējusi.
Latvijas nelaime zivju resursu un vispār vides aizsardzībā ir tā,
ka nepārtraukti cīnāmies ar sekām. Tādēļ izpildvara zivju resursu
un vides aizsardzībai kopumā atrodas progresējošā depresijas
stāvoklī. Pašreiz gan izveidojusies labvēlīga situācija, ka visi,
sākot ar premjeru, grib kaut ko lietas labā darīt. Labā griba ir
galvenais priekšnoteikums, lai beidzot Latvijā radītu situāciju,
ka maluzvejniecība nav iespējama.
Mūsuprāt, kardināli jāmaina ne tikai sodu sistēma, bet jāpanāk
sabiedrības attieksmes maiņa. Pareizi modelējot makšķerēšanas
nākotnes redzējumu un precīzi pārstrukturējot mehānismu zivju
resursu uzraudzībai un aizsardzībai, varam iegūt ļoti daudz. Jo
šobrīd lielākais mīnuss ir tas, ka sabiedrība vides aizsardzībā
faktiski netiek iesaistīta, tādēļ arī rodas šī nihilistiskā
attieksme. Taču, palielinot sabiedrības līdzdalību un ļaujot
cilvēkiem izjust, ka viņi atbildīgi par vidi, kurā dzīvo, varam
novērst daudzas nejēdzības. Eiropas Komisijas “Ūdens
struktūrdirektīvā” un Latvijas Ūdens apsaimniekošanas likumā jau
ierādīta ļoti būtiska loma sabiedrības līdzdalībai upju baseinu
apsaimniekošanā un lēmumu pieņemšanā. Ar savu priekšlikumu par
Zivju resursu valsts uzraudzības dienesta izveidi ceram
iedzīvināt šo ieceri. Šādi varētu panākt to, ka zivju resursu
aizsardzība ir sistemātiska un Latviju visaptveroša. Un tad par
zivīm vairums neaizdomātos tikai kārtējās kampaņas laikā, jo
labvēlīga attieksme pret savas valsts bagātībām būtu tautai
asinīs.”
Ilze Apine, “LV”