Vardarbība un spīdzināšana Latvijā. Skaitļi, fakti, pieņēmumi
Cilvēktiesību pārkāpumu kontekstā, jo sevišķi saistībā ar ieslodzīto pazemošanas skandālu Irākā, pasaulē šobrīd eksplodējis jautājums par varas iestāžu īstenotu vardarbību. Arī Latviju ik pa laikam apmeklē starptautisko organizāciju cilvēktiesību kontroles struktūru pārstāvji, kuri konstatējuši nosodāmus faktus un uzdevuši tos novērst. Aprīļa vidū mūsu valsti atkārtoti apmeklēja Eiropas Padomes Spīdzināšanas novēršanas un izskaušanas komitejas (SNIK) pārstāvji.
Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Līdzīgi kā vairāku iepriekšējo cilvēktiesību pētnieku vizītēs, tiekoties ar iekšlietu un tieslietu sistēmas vadītājiem un apmeklējot piespiedu brīvības atņemšanas vietas, SNIK pārstāvji arī šoreiz konstatējuši nebūšanas, atzīmējuši situācijas uzlabošanos un norādījuši uz novēršamajiem trūkumiem. Lai arī visas vizītītē konstatētās nepilnības nav detalizēti zināmas, jau izskanējusi informācija, ka komitejas galaziņojums būs kritisks.
Atzīst situācijas uzlabošanos, bet joprojām pauž bažas par vardarbību
Lai viestu skaidrību par
spīdzināšanas problēmas apmēriem Latvijā, ir jāatbild uz
jautājumiem: kas, ko, kur, kā? Piespiedu brīvības atņemšanas
vietu – cietumu, policijas īslaicīgās aizturēšanas izolatoru,
psihiatrisko slimnīcu, nelegālo imigrantu izvietošanas centra –
vadība un attiecīgās ministrijas ar informāciju par vardarbību
pret ieslodzītajiem, tajā skaitā darbībām ar spīdzināšanas
pazīmēm, runā nelabprāt. Vairāk atklātībā nonāk konkrēti
gadījumi, par kuriem ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību
ziņojuši paši no vardarbības cietušie vai viņu tuvinieki.
Tādējādi informācija par cilvēktiesību pārkāpumiem publiskajā
telpā zināmā mērā vērtējama kā aisberga redzamā daļa. Plašāku
priekšstatu par problēmu sniedz ārvalstu un pašmāju organizāciju
publiskotie atzinumi un pārskati. Jaunākais no tiem ir Latvijas
cilvēktiesību un etnisko studiju centra (LCESC) aprīļa beigās
klajā nākušais izdevums “Cilvēktiesības Latvijā 2003. gadā”.
Pētījumā minēts: “Policijas vardarbība arī 2003. gadā turpināja
izraisīt bažas, izpelnoties kritiku no ANO komitejas un Komitejas
pret spīdzināšanu.” Abu komiteju pārstāvji pauduši satraukumu par
likumsargu ļaunprātīgu apiešanos ar indivīdiem, kuru atsevišķos
gadījumos varētu uzskatīt par spīdzināšanu. To apstiprinot arī
toreizējā iekšlietu ministra Māra Gulbja 2003. gadā Delfu
interneta konferencē teiktais, ka viņš guvis apstiprinājumu, ka
reizēm metodes, ar kādām policijas iecirkņos tiek iegūti
pierādījumi vai liecības kādā lietā, ir nelikumīgas, no padomju
laikiem pārņemtas. Citiem vārdiem – liecības tiekot “izsistas”
vai panāktas ar draudiem un ņirgāšanos, minēts LCESC
pētījumā.
Cita Latviju nesen apmeklējusi starptautiskā cilvēktiesību
organizācija ir ANO Cilvēktiesību komisija. Tās darba grupa, kas
pētīja patvaļīgas aizturēšanas problemātiku mūsu valstī,
piespiedu brīvības atņemšanas vietas inspicēja februāra beigās,
bet marta sākumā tika publiskots atzinums. Tajā, akcentējot, ka
Latvija ir valsts, kura salīdzinoši nesen atguvusi neatkarību un
ir pārejas periodā, minētas pozitīvas izmaiņas. Proti, esot
skaidri redzama valdības labā griba gādāt par cilvēktiesību
aizsardzību, darba grupas pārstāvjiem bijusi iespēja apmeklēt
visas brīvības atņemšanas iestādes un tikties ar ieslodzītajiem,
uzlabojusies tiesiskā bāze cilvēktiesību aizsardzībā, varas
iestādes ņēmušas vērā starptautisko organizāciju ieteikumus.
Savukārt kā problēmas norādītas nepietiekama aizstāvības
pieejamība aizturētajiem, apsūdzības un aizstāvības
nesabalansētība, pirmstiesas apcietinājuma negatīvie aspekti,
apcietinājuma biežā piemērošana, lielais aizturēto skaits,
cietumu bargais režīms attiecībā uz nepilngadīgajiem, trūkumi
saistībā ar ārvalstnieku un bezvalstnieku aizturēšanu.
Ziņo par policijas vardarbību
Pamatojoties uz cilvēktiesību
organizāciju aplēstajām bažām, februāra vidū LCESC un
Sabiedriskās politikas centrs “Providus” veica telefonaptauju
“Nebaidies un informē par policijas vardarbību”. Kopumā četrās
dienās tika saņemtas 283 sūdzības par likumsargu vardarbīgu
izturēšanos, kā arī gadījumiem, kad policisti nav pildījuši
dienesta pienākumus vai pauduši nievājošu attieksmi pret
personām. Tieši par vardarbību sūdzējās 130 zvanītāji,
lielākoties vīrieši vecumā no 20 līdz 40 gadiem, taču arī
nepilngadīgie. 45% sūdzību bija par policijas iestādēm Rīgā, 51%
– par policijas nodaļām citās pilsētās un rajonos. Četras
piektdaļas sūdzību tika attiecinātas uz Valsts policiju, pārējās
– uz pašvaldības. Vardarbība pielietota, aizturot personas, ceļā
uz policijas nodaļu un tajās, visbiežāk – nopratināšanas laikā.
Atsevišķos gadījumos tas noticis mežā, pagalmos, kratīšanas
laikā, dzīvokļos. Kā informēja cietušie, viņi visbiežāk sisti ar
dūrēm un spārdīti pa dažādām ķermeņa daļām. Sišanā izmantoti
steki, dzelzs nūja, bieza grāmata, pielietota arī žņaugšana.
Vairākos gadījumos likumsargi izmantojuši elektrošoku, piparu
gāzi, degošas cigaretes, draudējuši ar ieroci. Atsevišķos
gadījumos vardarbība veikta bērnu klātbūtnē. Vairākas sievietes
ziņojušas par seksuāla rakstura aizskaršanu. Aptaujas dalībnieki
arī informējuši, ka nav ievērotas viņu likumā paredzētās
tiesības, nav informēti par tām, policijas nodaļā nav bijusi
pieejama medicīniskā palīdzība. Visas minētās sūdzības, kuru
patiesums gan nav pierādāms, attiecināmas uz laiku no 2002. līdz
2004. gadam.
Viens no galvenajiem secinājumiem, kas tika izdarīts gan pēc
telefonaptaujas, gan izriet no cilvēktiesību organizāciju
ieteikumiem: Latvijā jāizveido neatkarīga institūcija ar plašām
pilnvarām, kura izskatītu sūdzības par policijas vardarbību.
Līdz tiesai nonāk reti
Kaut arī Krimināllikuma 294. pants
paredz kriminālatbildību par vardarbīgu piespiešanu dot liecības
nopratināšanā, kopš 1995. gada Latvijā oficiāli reģistrēts tikai
viens šāds gadījums, teikts LCESC pētījumā. Tikai pērn Valsts
policija sākusi apkopt datus par policijas vardarbību pret
personām. Veiktas 183 dienesta pārbaudes par šādiem gadījumiem,
saistībā ar deviņiem incidentiem sūdzībās minētā informācija
apstiprinājusies un 12 policijas darbinieki sodīti disciplināri.
Rīgā no 71 sūdzības nav apstiprinājusies neviena. Savukārt citās
sūdzību izskatīšanas institūcijās – Iekšlietu ministrijā un
prokuratūrā – statistika par policijas vardarbību nav bijusi
pieejama. Līdz aizvadītā gada beigām valdība arī nebija devusi
atļauju publiskot SNIK 2002. gada vizītes ziņojumu par slēgtajām
iestādēm mūsu valstī.
Policijas vardarbība, ja vien cietušie dara par to zināmu,
parasti nepaliek bez plašsaziņas līdzekļu ievērības. Pašlaik
plašāk zināms incidents, saistībā ar kuru četri policijas
darbinieki stājās tiesas priekšā par divu vīriešu piekaušanu kādā
privātmājā Rīgā 2002. gada augustā. Saskaņā ar apsūdzības rakstu
viens no viņiem ticis aizvests uz Rumbulas apkaimi, tur stipri
piekauts un no gūtajiem miesas bojājumiem vēlāk policijas nodaļā
miris. Apsūdzētie, kuri par dienesta pilnvaru pārsniegšanu tika
atlaisti no dienesta, savu vainu neatzina. Prokurors par tīšu
smagu miesas bojājumu nodarīšanu un pilnvaru pārsniegšanu
pieprasīja desmit gadu cietumsodu. Latgales priekšpilsētas tiesa
apsūdzētos atzina par nevainīgiem un pierādījumu trūkuma dēļ
attaisnoja. Prokurors spriedumu ir pārsūdzējis. Tiesvedībā šobrīd
ir krimināllieta, kurā trīs Rīgas Pašvaldības policijas
darbinieki apsūdzēti par kādas 41 gadu vecas sievietes
noslepkavošanu, iespējams, piekaujot viņu un izmetot no braucošas
automašīnas.
Skaidro tieslietu ministre Vineta Muižniece
Foto: Māris Kaparkalējs, "LV" |
– Sarunā ar SNIK (turpmāk tekstā – komitejas) pārstāvjiem jūs norādījāt, ka esat jau apzinājusi virkni risināmo problēmu. Tieši kādas problēmas ir apzinātas attiecībā uz iespējamo spīdzināšanu vai cilvēka cieņu pazemojošu attieksmi ieslodzījuma vietās?
– No Ieslodzījuma
vietu pārvaldes saņēmu ziņojumu par kritisko situāciju Latvijas
cietumos, kad ministres amatā biju pavisam neilgu laiku. Lai
pārliecinātos par situāciju uz vietas un noskaidrotu problēmas,
kas saistītas ar ieslodzīto uzturēšanu, 28.aprīlī apmeklēju
Centrālcietumu, tostarp cietuma slimnīcu, un Iļģuciema cietumu.
Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieks informēja par vispārējo
situāciju citās ieslodzījuma vietās valstī. Risināmo problēmu
šeit patiešām ir daudz. Ir pilnveidojama pienesumu kontroles
sistēma, atsevišķos korpusos ieslodzījuma telpās veicams remonts.
Arī kvadratūra, kas paredzēta vienam ieslodzītajam, neatbilst
Eiropas standartiem.
Tomēr te nevar runāt par spīdzināšanu, un arī komitejas pārstāvji
nav norādījuši uz spīdzināšanu tās klasiskajā izpratnē.
Vienlaikus, protams, mēs apzināmies, ka ieslodzījuma vietas ir
īpaša riska zona cilvēka tiesību ievērošanā. Un tas, ko šajā
gadījumā akcentē komitejas pārstāvji, ir uzturēšanās apstākļi,
kādos personas atrodas ieslodzījuma vietās. Tā ir jau minētā
nepietiekamā kvadratūra, pastaigu laukumu nepietiekamā platība,
niecīgās nodarbinātības iespējas ieslodzītajiem. Īpaši akcentēti
apstākļi Centrālcietuma slimnīcā.
– Kādas jomas skar komitejas galvenie pārmetumi? Kādi ir iespējamie risinājumi situācijas uzlabošanai ?
– Komitejas galvenie pārmetumi
bija tieši par situāciju cietumu slimnīcās. Vispirms, kā jau
minēju, tā ir Centrālcietuma slimnīca, par kuras kritisko
stāvokli pārliecinājos uz vietas. Arī Olaines slimnīca, kas teju
nododama ekspluatācijā, taču aizvadītajā gadā valdības
nesaimnieciskas rīcības dēļ pārtraukts investīciju ieguldījums un
projekts apturēts.
Sadarbībā ar Ieslodzījuma vietu pārvaldi esmu sagatavojusi
ziņojumu valdībai par situāciju ieslodzījuma vietās. Šis
aktuālais jautājums tika pārrunāts arī ar Ministru prezidentu,
kad valdības vadītājs ieradās Tieslietu ministrijā, lai
apspriestu ministrijas rīcības plānu. Šobrīd ministrijas
speciālisti gatavo materiālu, kas paredzēts izskatīšanai valdības
sēdē.
– Kādas problēmas tika konstatētas iepriekšējā komitejas pārstāvju vizītē Latvijā 2002. gadā? Kādi uzlabojumi kopš tā laika veikti attiecībā uz cilvēktiesību pārkāpumiem, iespējamo spīdzināšanu ieslodzījuma vietās?
– Iepriekšējā komitejas ziņojumā
kā būtiskākās problēmas tika norādītas jau minētā veselības
aprūpe ieslodzījuma vietās, kā arī stāvoklis policijas īslaicīgās
aizturēšanas izolatoros. Man nācās uzklausīt pārmetumus par
nepietiekamu informācijas apriti, jo iepriekšējā valdība nebija
pienācīgi informējusi komiteju par to, kā tiek pildīti ziņojumā
norādītie ieteikumi.
Ieslodzījuma vietās strādājošiem ir nepieciešama īpaša apmācība,
tieši tādēļ Tieslietu ministrijas rīcības plānā valdības
deklarācijas izpildei ir paredzēts organizēt mācību seminārus
cietumu darbiniekiem. Tāpat paredzēts informēt ieslodzītos par
viņu tiesībām un pienākumiem. Jau šobrīd varu apgalvot, ka
komiteja regulāri tiks informēta par izmaiņām likumdošanā un
citām norisēm slēgta tipa iestādēs, kas tiks veiktas, lai
novērstu jebkādas spīdzināšanas iespējas ieslodzījumu vietās.
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
– Kādas ir jūsu komitejas pārstāvjiem minētās pēdējā laikā veiktās izmaiņas likumdošanā, kas attiecas uz situācijas uzlabošanu ieslodzījuma vietās? Kādas izmaiņas vēl nepieciešams veikt?
– 18.maijā Ministru kabinets
atbalstīja Tieslietu ministrijas sagatavotos grozījumus Sodu
izpildes kodeksā, kas izstrādāti ar mērķi pilnveidot brīvības
atņemšanas soda izpildes procesu. Tiek precizēta sodu izpildes
režīma noteikšana, veicināta efektīvāka brīvības atņemšanas soda
progresīvas izpildes piemērošana, uzlabota sarakste, kā arī
sūtījumu un pienesumu saņemšanas kārtība, tāpat tiek precizēti
soda izpildes režīma nosacījumi audzināšanas iestādēs
nepilngadīgajiem un efektīvāka notiesāto iesaistīšana
darbā.
Situācijas uzlabošanā liela nozīme ir jaunajam Kriminālprocesa
likumam, kas šobrīd tiek gatavots trešajam lasījumam Saeimā. Bez
tam Tieslietu ministrija gatavo arī praktisko pasākumu plānu
cietumu sistēmas attīstībai, kas iesniedzams izvērtēšanai
valdībā.
Skaidro iekšlietu ministrs Ēriks Jēkabsons
– Apmeklējot īslaicīgās
aizturēšanas izolatorus vairākās pilsētās, komitejas pārstāvji
norādījuši uz problēmām. Kādas ir galvenās, kur komiteja saskata
bažas attiecībā uz iespējamo spīdzināšanu?
– Viena no
galvenajām problēmām ir Valsts policijas (VP) īslaicīgās
aizturēšanas izolatoru stāvoklis. Lielākā daļa izolatoru ir
kritiskā stāvoklī. Esmu bijis vairākos VP ĪAI. To stāvoklis ir
drūms. Telpas mitras, nav normālu sanitāro mezglu, nepietiekama
ventilācija. Tās ir tikai dažas pazīmes, kas raksturīgas
lielākajai daļa no 28 Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas
izolatoru. Aizturētie šajās telpās tomēr atrodas īslaicīgi,
savukārt policijas darbinieki šādos apstākļos strādā gadiem.
Šogad VP budžetā iekļauti Ls 485 000 izolatoru remontiem. Tas ir
pozitīvs sākums problēmas risināšanai. Lai visus izolatorus
sakārtotu atbilstoši ES normām, nepieciešami Ls 16 000 000. Kad
varēsim atrast budžetā visu nepieciešamos summu, to grūti
prognozēt, bet šo darbu nedrīkst atlikt.
Protams, problēma neaprobežojas tikai ar telpām. Nozīmīga ir arī
policijas darbinieku attieksme pret aizturētajiem. Valsts
policijā ir izveidots Iekšējās drošības birojs, kura kompetencē
ir policijas darbinieku pārkāpumu izmeklēšana. Katra sūdzība tiek
detalizēti izmeklēta, jo policijas rindās nav vietas neapzinīgiem
darbiniekiem. Īpaši runājot par aizturēto tiesību ievērošanu.
– Varbūt ir kādas jomas, kur komitejas norādītie pārmetumi ir nepamatoti vai pārspīlēti?
– Komitejas darbinieki ar mani tikās, lai pārrunātu problēmas un tendences kopumā, nevis sīki iedziļinātos konkrētās sūdzībās. Sīkāka informācija būs atrodama komitejas sagatavotajā ziņojumā. Komiteja ir mūsu sabiedrotais, kurš, raugoties no malas, var palīdzēt mums risināt sasāpējušos jautājumus.
– Kādi uzlabojumi attiecībā uz komitejas pētīto jomu veikti kopš iepriekšējās šīs EP institūcijas vizītes Latvijā 2002. gadā?
– Tikšanās laikā komitejas pārstāvji atzina, ka kopš 2002. gada ir notikuši zināmi uzlabojumi, pozitīvi novērtējot Valsts policijas Iekšējās drošības biroja izveidošanu un Valsts policijas darbinieka profesionālās ētikas un uzvedības kodeksa pieņemšanu. Arī budžeta līdzekļu piešķiršana īslaicīgās aizturēšanas izolatoru remontam tika atzīmēta kā pozitīva virzība situācijas uzlabošanai. Komisija pauda gandarījumu par valsts iestāžu pretimnākšanu un ieinteresētību sadarboties ar to. Mēs vienojāmies, ka Latvijas puse regulāri sniegs informāciju komitejai par paveikto situācijas uzlabošanā. Tuvākajā laikā komitejas pārstāvji sagatavos un iesniegs Latvijas Iekšlietu ministrijai rezumējumu, kurā būs apkopoti secinājumi par redzēto un ieteikumi nepieciešamajiem uzlabojumiem.
– Kādus uzlabojumus IeM paredz veikt, lai novērstu komitejas norādītos trūkumus?
– Pirmkārt, tā ir cīņa par budžeta līdzekļiem īslaicīgās aizturēšanas izolatoru remontam. Bez naudas nozīmīgi uzlabot aizturēto dzīves apstākļus izolatoros ir gandrīz neiespējami. Otrkārt, tā ir darbinieku profesionālās kvalifikācijas paaugstināšana un motivēšana ar pilnu atdevi godprātīgi pildīt dienesta pienākumus. Treškārt, ātra, visaptveroša un pilnvērtīga katra policijas darbinieka iespējamā pārkāpuma izmeklēšana.
– Vai ministram iepriekš bijusi kāda informācija par konkrētiem spīdzināšanas gadījumiem iekšlietu iestādēs? Ja tā, tad kāda, un kā viņš ir pret to vērsies?
– Par konkrētiem gadījumiem, kad kāds būtu spīdzināts iekšlietu sistēmā, man informācijas nav, tomēr esmu apkopojis informāciju par iespējamiem gadījumiem, potenciāli iespējamām vietām un dienestiem, kur šādi gadījumi, iespējams, ir notikuši. Šīs problēmas jau esmu pārrunājis ar vairāku dienestu priekšniekiem un tuvākajā laikā saņemšu atbildi. Šo informāciju noteikti salīdzināšu ar komitejas iesniegto ziņojumu. Skaidrs, ka katrs gadījums tiks rūpīgi izmeklēts.
Trūkst objektivitātes
Par spīti atsevišķiem visai šokējošiem gadījumiem, jāatzīst, ka spriest par policijas vai cietumsargu vardarbības apmēriem pret personām Latvijā var tikai aptuveni, vadoties no stipri nepilnīgas informācijas. Proti, izmeklēt šādus gadījumus iespējams tikai uz iesnieguma pamata. Cietušo oficiāli noformēti paziņojumi par likumsargu vardarbību nav mūsu valstī izplatīta prakse. Savukārt telefonaptaujas vai citas anonīma rakstura akcijas, kurās aicināts ziņot par varas pārstāvju vardarbību, nevar pretendēt uz objektivitāti. Tas pats, jāatzīst, sakāms par cilvēktiesību organizāciju novērojumiem.
Guntars Laganovskis, “LV”