Ekspozīcijā – ar gaismu rakstīti portreti
Kolekcionārs Vilis Inde Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Līdz 12. jūnijam Latvijas
Fotogrāfijas muzejā skatāma Viļa Indes (ASV) privātkolekcijas
darbu izstāde “Portreti”.
Fotogrāfijas muzejā tā ir pirmā privātkolekcijas darbu izstāde.
Mazliet apcerot kolekcionēšanas interesi kā tādu, muzeja
direktors Vilnis Auziņš uzsver sakārtotības principu, kas vienmēr
vērsts uz kaut ko pozitīvu, jo sakārtotība ir garīga brieduma
pazīme.
Izstāde savā būtībā nav, tā sakot, kails portretu kopums, bet
lielā mērā sociālu vaibstu atspoguļotāja, kuru uztveramībā
fotogrāfiju tapšanas vieta un laiks – Amerikas Savienotās
Valstis, 20.gadsimta sākums – nebūt nerada atsvešinātības, pārāk
liela attāluma sajūtu, gluži pretēji – izraisa asociācijas par
to, kas notiek tepat un tagad. Tas attiecas uz fotouzņēmumiem,
kuros portretēts ne vien cilvēks, bet spilgti izpaužas arī vide,
apstākļi, kas konkrētajos darbos Doroteja Lange (Dorothea
Lange, 1895–1965). Trūcīga migranta bērns. Laukstrādnieku
nometne netālu no Sakramento. Kalifornija. 1936.gada
novembris. Pols Strands (Paul Strand, 1890–1976).
Meksikāņu sievietes portrets. 20.gs.30.gadi ir trūkums,
nabadzība. Pats privātkolekcijas īpašnieks, izstādes kurators
Vilis Inde šī redzesleņķa portretus ierindo cilvēktiesību
jautājumu tematikā un atzīstas, ka viņu vienmēr ir
aizkustinājušas to cilvēku dzīves, kuriem kaut kādu iemeslu dēļ
nācies būt “malā”.
Akcenta funkcija izstādē ir pasaules slavenību portretiem, starp
kuriem nenoliedzami acīs krītošākais ir aktrises Merilinas Monro
sejas tuvplāns Filips Halsmans (Phillippe Halsman,
1906–1979). Aktrises Merilinas Monro portrets. 20.gs.
50.gadi. Savukārt aktrises Džesikas Lanžas liriski saulainais
portrets Brūss Vēbers (Bruce Weber, 1946). Džesika
Lanža. 1984.gads.) dubultuzmanību piesaistīja ar to, ka ir
pirmais darbs Viļa Indes fotogrāfiju kolekcijā.
Stāsts par to, kā Vilis Inde kļuva par kolekcionāru ir tāds, ka
māksla viņam patikusi un viņš studējis mākslas vēsturi, tomēr
galu galā pabeigtas tieslietu studijas, un, strādādams par
advokātu Ņujorkā, reiz avīzē izlasījis nelielu rakstu par to, ka
kāds vienkāršs pastnieks ar sievu Amerikas Valsts muzejam
dāvājuši mākslas darbu kolekciju miljoniem dolāru vērtībā. Šis
pārsteidzošais fakts tad arī pamudinājis pievērsties mākslas
vērtību kolekcionēšanai, un viņš neslēpj, ka mēdz labāk
atsacīties no vakariņām restorānā nekā no privātkolekcijas
papildināšanas, kuru, starp citu, neveido tikai portreti. Un arī
portreti nav bijusi jau sākotnēji apzināta izvēle, tikai laika
gaitā viņš sev par brīnumu konstatējis, ka kolekcijā to īpatsvars
pārsniedz piecdesmit procentus.
Jāatzīst magnētisks efekts nav tikai slavenību portretu plejādei,
arī tā sauktās nepazīstamās sejas (piemēram, Hjū Hollands
(Hugh Holland, 1942) foto Smejošais Dionīss (no sērijas
“Grieķu dievi”). 1993.gads intriģē, ne tikai ar savu
individuālo ekspresivitāti, bet arī nezināmo dzīvesstāstu, par
kuru, šķiet, neviļus iedomājamies, lūkojoties portretos. Katrā
ziņā izstāde piedāvā iespaidu dažādību. Kā saka Vilis Inde, viņš
rādot publikai savas kolekcijas fotogrāfijas, kas aptver laika
posmu no 19.gadsimta līdz mūsdienām, ir gribējis pievērst
uzmanību ne tikai portreta žanra specifikai, bet arī tam, cik
uzskatāmi fotogrāfija kā mākslas veids ir mainījusies gan
tehnoloģiju, gan, protams, sabiedriskās domas attīstības ietekmē.
Viņaprāt, starpība ir pamanāmi liela. Un, mūsuprāt?!
Ieva Jaunupe