Jasmuižas jauno sezonu atklāj Latgales podnieki
Aivars Ušpelis Foto: Aleksandrs Lebeds |
Staņislavs Viļums Foto: Aleksandrs Lebeds |
Jau piecus gadus Raiņa muzejs Jasmuižā draudzīgi sadzīvo ar podnieku cepli, kas Jašas krastā tika uzbūvēts pēc leģendārā keramiķa Andreja
Paulāna cepļa “ģīmja un līdzības”.
Te savus svečturus, krūzes un vāzes apdedzina ne vien Latgales,
bet arī citu novadu meistari. Muzeja 40.sezonas atklāšanas
svētkos Starptautiskās muzeju dienas priekšvakarā cepli kurināja
Staņislavs Viļums, Ilmārs Vecelis un Aivars Ušpelis. Īsāk varētu
teikt – “Pūdnīku skūla”. Tā ir Latvijas Kultūras fonda keramiķu
kopa, kas par savu skolotāju uzskata Evaldu Vasilevski un
nākamgad svinēs jau 15.dzimšanas dienu.
Kā atzīst muzeja vadītāja Solvita Brūvere, podnieku ceplis, kas
ap sevi pulcina tautas mākslas kopējus no visām Latvijas malām,
labi iederas Raiņa jaunu dienu zemē. Kopā ar Latgales keramikas
pastāvīgo izstādi tas dara dzīvāku arī stāstījumu par dzejnieka
māti kā lielu tautasdziesmu zinātāju un tālā apkārtnē izslavētu
audēju. Podnieku darbnīcas telpās pašlaik tiek montētas stelles,
lai te varētu darboties arī audējas.
Cepļa kurināšana ir brīnumu pilna. Satraucoša katram podniekam,
jo dzīvā uguns mēdz sagādāt pārsteigumus – gan priecīgus, gan
bēdīgus. Tiem, kas to piedzīvo pirmo reizi, tā ir kā jaunas
pasaules atklāšana. Aizraujoši ir vērot, kā liesmas pieaug spēkā,
līdz tās pārņem visus podus un izšaujas pa jumta lūku augstu
debesīs. Meistari pēc viņiem vien zināmām pazīmēm nosaka to
brīdi, kad kurināšana jāpabeidz. Tiek iemesta pēdējā pagale, un
ceplis tiek atstāts līdz nākamam rītam.
Un tad sākas! No padzisušā cepļa podnieki ceļ ārā medaini
dzeltenas, brūnas, koši zaļas, mēļas un zilas krūzes un krūzītes,
saimniecības bļodas un dekoratīvus sienas šķīvjus. Šai reizē kopā
ar “Pūdnīku skūlas” vīriem te savus darinājumus apdedzinājuši
Lilija Zeiļa un viņas audzēknis Valentīns Petjko no Daugavpils,
Jolanta un Valdis Dundenieki no Bērzpils pagasta, draugi un
kolēģi no Ogres, Preiļu, Rēzeknes puses.
Krāsainajai izstādei pagalma zālienā nav ilgs mūžs – katrs grib
saņemt kādu trauku vai vāzi no paša meistara rokām. Liela
kaulēšanās neiznāk, jo meistari dārgi neprasa. Citādi – viss kā
īstā gadatirgū.
Šai dienā apmeklētājus gaida vēl divas izstādes – studijas
“Rēzeknes apriņķa pūdnīki” iekārtotā ekspozīcija “Servīze” un
Valsts mākslas akadēmijas Rēzeknes filiāles studentu, maģistrantu
un pasniedzēju gleznu skate. Ne velti saka – Latgalē jau katrā
sētā kāds mākslinieks – cits podus virpo, cits mālē puķes uz
audekla, cits dzied vai spēlē.
Lilija Zeiļa un Valentīns
Petjko; Anna Stafecka nelaiž ārā no rokām zaļo māla
podu |
Uzrunādams tautu pie tikko atvērtā
cepļa, Staņislavs Viļums sacīja: “Keramiķi ir tādi cilvēki, kam
patīk ik pa brīdim sarīkot svētkus sev un citiem. Kā rakstīts
mūsu keramiķu kopas statūtos, podniecība ir viens no tiem
amatiem, kura radītās materiālās vērtības būtiski ietekmējušas
tautas garīgās kultūras veidošanos. Var teikt vēl vairāk – māla
lauskas, ko atrod arheologi, ir mūsu senākās vēstures
liecības.”
“Pūdnīku skūlas” keramiķi neatlaidīgi pēta tradicionālos māla
apstrādes paņēmienus, izmanto cilvēkam un videi nekaitīgu
tehnoloģiju un cenšas celt sava amata prestižu. Viņu pārliecība
ir, ka amatniekam jāmācās no materiāla, ar kuru viņš strādā, un
meistarības pamatā ir gudra atturība, vienkāršs skaistums un
praktiskums. Vasaras plenēros Evalda Vasilevska “Akminīšos” darbi
tiek apdedzināti arī kā gadu tūkstošus pirms mūsu ēras – zemē
izraktā bedrē.
Kad Aivaram Ušpelim vaicāju, ar ko viņš atšķiras no pārējiem
savas lielās un slavenās dzimtas meistariem, viņš kodolīgi
pateica: “Ar to, ka es taisu melno keramiku.”
Ar to aizraujas arī pārējie kopas dalībnieki. Staņislavs Viļums
atzīst, ka svēpētā jeb dūmotā vai melnā keramika paplašina
uzskatus par Latgales podniecību un keramiku vispār. “Te māls nav
paslēpts zem glazūras, vairāk jūtams cilvēka roku
pieskāriens.”
Aina Rozeniece, “LV”