Valsts sekretāru 2004.gada 20.maija sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Par NATO līgumu par tehniskās informācijas sniegšanu
aizsardzības nolūkā”.
Noteikumu projekts paredz
pievienoties 1970.gada 19.oktobrī parakstītajam NATO līgumam par
tehniskās informācijas sniegšanu aizsardzības nolūkā. Līguma
mērķis ir pilnveidot un uzlabot kolektīvās un individuālās
aizsardzības spējas NATO dalībvalstīm, kas iespējams, apmainoties
ar tehniska rakstura informāciju aizsardzības nolūkā, noteikt
NATO dalībvalstīs esošo īpašnieku tehniskās informācijas statusu,
to aizsardzības pasākumus, kā arī atbildību, kuru nes ikviens
šādas informācijas izpaudējs.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības ministrijā,
Valsts kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz 25.maijam;
Ārlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu
“Par Stratēģiskas nozīmes preču kontroles
komiteju”.
Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komiteja
ir Ministru kabineta izveidota starpministriju komiteja, kuras
uzdevums ir vadīt un pilnveidot Latvijas stratēģiskas nozīmes
preču ražošanas, glabāšanas, lietošanas, eksporta, importa un
tranzīta kontroles sistēmu, kā arī realizēt stratēģiskas nozīmes
preču licencēšanu un kontroli.
2003.gada 23.janvārī tika apstiprināti Ministru kabineta
noteikumi Nr.30 “Par stratēģiskas nozīmes preču kontroles
komiteju”, jo 1999.gada 31.marta Ministru kabineta rīkojums
Nr.156 “Par stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas
sastāvu” neatbilda tābrīža komitejas sastāvam (no 19 komitejas
locekļiem 10 bija mainījušies) un tādējādi bija nepieciešams
jauns rīkojuma projekts.
2004.gada 1.maijā stājās spēkā Stratēģiskas nozīmes preču aprites
likums, kura 3.pants nosaka, ka Stratēģiskas nozīmes preču
kontroles komiteja tiek izveidota ar Ministru kabineta rīkojumu
un ir pakļauta Ministru kabinetam, un darbojas saskaņā ar
Ministru kabineta apstiprinātu nolikumu un šo likumu.
Līdz ar to ir nepieciešams jauns rīkojums “Par stratēģiskas
nozīmes preču kontroles komitejas sastāvu”.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ekonomikas, Iekšlietu, Satiksmes, Veselības, Vides ministrijā,
saskaņojumi jāsniedz līdz 24.maijam;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu
“Par Latvijas Republikas dalību Eiropas Kopienas
aģentūrās”.
Eiropas Kopienas aģentūras ir Eiropas
kopienu iestādes, kam ir juridiskas personas statuss. To darbību
nosaka Eiropas Savienības sekundārā likumdošana.
Lai gan aģentūru apjoms un uzdevumi atšķiras, aģentūrām ir
līdzīga uzbūve un darbības veidi. Katru aģentūru vada
administratīvā padome vai valde, kas, vadoties no aģentūras
mērķa, politiskajām prioritātēm un pieejamajiem resursiem, nosaka
vispārējās vadlīnijas un pieņem konkrētās aģentūras rīcības
programmu. Aģentūras izpilddirektors, kuru izvirza administratīvā
padome vai valde, atbild par aģentūras darbību un par aģentūras
darba programmas īstenošanu. Aģentūru ietvaros var būt arī vienas
vai vairākas zinātniskās vai tehniskās komitejas, kas sastāv no
ekspertiem, kuri palīdz administratīvajai padomei vai valdei un
izpilddirektoram, dodot padomus par dažādiem jautājumiem vai arī
sniedzot vajadzīgo informāciju.
Aģentūru kopējie mērķi ir: piešķirt Kopienas darbībām
decentralizācijas un izkliedētības pakāpi; identificējot sevi ar
pašām aģentūrām, piešķirt lielāku nozīmi tām uzticētajiem
uzdevumiem; noteiktās jomās attīstīt zinātnisko un tehnisko
zinātnību; iesaistot dažādas interešu grupas, veicināt dialogu
Eiropas vai starptautiskajā līmenī.
Aģentūras darbojas, izmantojot sadarbības partnerus, kas atrodas
ES teritorijā.
Saskaņā ar aģentūru tiesību aktiem ir jānozīmē Latvijas
Republikas pārstāvji dažādu aģentūru orgānos. Vadoties no katras
aģentūras darbības specifikas, ir nepieciešams noteikt
kompetentās ministrijas un valsts pārvaldes institūcijas.
Noteiktās kompetentās ministrijas un valsts pārvaldes
institūcijas saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumā noteikto
kompetenču sadalījumu starp ministrijām, kā arī saskaņā ar citiem
tiesību aktiem atbilstīgi savai nozares vai darbības jomu
specifikai koordinētu LR pārstāvju nozīmēšanu aģentūrās.
Rīkojuma projekts paredz noteikt atbildīgās ministrijas un citas
valsts pārvaldes institūcijas Latvijas Republikas dalībai šādās
Eiropas Kopienas aģentūrās:
Ārlietu ministriju par Eiropas Rekonstrukcijas aģentūru saskaņā
ar Padomes 2000.gada 5.decembra regulu (EK) Nr. 2667/2000 par
Eiropas Rekonstrukcijas aģentūru;
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātu par Eiropas Novērošanas centru rasisma un
ksenofobijas jautājumos saskaņā ar Padomes 1997.gada 2.jūnija
regulu (EK) Nr.1035/97 par Eiropas Novērošanas centra izveidi
rasisma un ksenofobijas jautājumos;
Izglītības ministriju par Eiropas Profesionālās izglītības
attīstības centru saskaņā ar Padomes 1975.gada 10.februāra regulu
(EEK) Nr.337/75, ar ko izveido Eiropas Profesionālās izglītības
attīstības centru, un par Eiropas Izglītības fondu saskaņā ar
Padomes 1990.gada 7.maija regulu (EEK) Nr.1360/90, ar ko izveido
Eiropas Izglītības fondu;
Labklājības ministriju par Eiropas Narkotiku un narkomānijas
uzraudzības centru saskaņā ar Padomes 1993.gada 8.februāra regulu
(EEK) Nr.302/93 par Eiropas Narkotiku un narkomānijas uzraudzības
centra izveidi, par Eiropas Dzīves un darba apstākļu uzlabošanas
fondu saskaņā ar Padomes 1975.gada 26.maija regulu (EEK) 1365/75
par Eiropas Dzīves un darba apstākļu uzlabošanas fonda izveidi,
un par Eiropas aģentūru drošībai un veselības aizsardzībai darbā
saskaņā ar Padomes 1994.gada 18.jūlija Regulu (EK) Nr.2062/94,
kas
izveido Eiropas aģentūru drošībai
un veselības aizsardzībai darbā;
Zemkopības ministriju (Pārtikas un veterināro dienestu) par
Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādi saskaņā ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2002.gada 28. janvāra regulu (EK)
Nr.178/2002, ar ko paredz vispārīgus pārtikas aprites tiesību
aktu principus un prasības, izveido Eiropas Pārtikas nekaitīguma
iestādi un paredz procedūras saistībā ar pārtikas
nekaitīgumu;
Satiksmes ministriju par Eiropas Jūras drošības aģentūru saskaņā
ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 27.jūnija Regulu (EK)
Nr.1406/2002 par Eiropas Jūras drošības aģentūras izveidošanu un
par Eiropas Aviācijas drošības aģentūru saskaņā ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2002.gada 15.jūlija regulu (EK)
Nr. 1592/2002 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas
jomā un par Eiropas Aviācijas drošības aģentūras izveidi;
Valsts kanceleju par Eiropas Savienības iestāžu tulkošanas centru
saskaņā ar Padomes 1994.gada 28.novembra regulu (EK) Nr. 2965/94,
ar ko izveido Eiropas Savienības iestāžu tulkošanas centru;
Valsts kancelejas Informācijas sabiedrības biroju par Eiropas
Tīkla un informācijas drošības aģentūru saskaņā ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2004.gada 10.marta regulu (EK)
Nr.460/2004), ar ko izveido Eiropas Tīkla un informācijas
drošības aģentūru;
Tieslietu ministriju (Patentu valdi) par Iekšējā tirgus
saskaņošanas biroju (preču zīmes, paraugi un modeļi) saskaņā ar
Padomes 1993.gada 20.decembra regulu (EK) Nr.40/94 par Kopienas
preču zīmi;
Veselības ministriju par Eiropas Zāļu novērtēšanas aģentūru
saskaņā ar Padomes 1993.gada 22.jūlija regulu (EEK) Nr.2309/93,
ar ko nosaka Kopienas procedūru tam, kā apstiprināt un pārraudzīt
zāles, kuras paredzētas izmantošanai cilvēkiem un veterinārijā,
un ar ko nodibina Eiropas Zāļu novērtēšanas aģentūru;
Vides ministriju par Eiropas Vides aģentūru saskaņā ar Padomes
1990.gada 7.maija regulu (EEK) Nr.1210/90, ar ko izveido Eiropas
Vides aģentūru un Eiropas Vides informācijas un novērojuma
tīklu;
Zemkopības ministriju par Kopienas
augu šķirņu biroju saskaņā ar Padomes 1994.gada 27.jūlija Regulu
(EK) Nr.2100/94 par Kopienas augu šķirņu aizsardzību.
Rīkojuma projekts paredz uzdot attiecīgajām ministrijām vai
valsts pārvaldes institūcijām nozīmēt Latvijas Republikas
pārstāvjus dalībai Eiropas Kopienas aģentūrās.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, Ministru
prezidenta biedra birojā, īpašu uzdevumu ministru sekretariātos,
Valsts kontrolē, Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā likumprojektu “Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā”.
Kravu pārvadāšana ar
smagsvara transportlīdzekļiem nepārprotami paātrina ceļu segumu
sairšanu. Bet, pretlikumīgi pārvadājot smagākas kravas, nekā
normatīvajos aktos atļauts, prognozējamais ceļu segumu kalpošanas
laiks tiek strauji samazināts. Pašreiz Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksa 149.33pants paredz tādas sodu
sankcijas, kas nav adekvāti salīdzināmas ar kaitējumu, kas tiek
nodarīts, veicot smagsvara kravas pārvadājumus ar pārsniegto
pieļaujamo faktisko masu vai ass slodzi. Ar stingrāku soda
sankciju ieviešanu ir iespējams panākt minēto pārkāpumu
samazināšanu, ar to pagarinot ceļu seguma kalpošanas laiku, un
ieekonomēt līdzekļus to atjaunošanai. Pārvadājot kravas ar
pārkrautiem transportlīdzekļiem, tiek ne tikai neatgriezeniski
grauts ceļu asfalta segums, bet arī apdraudēta satiksmes
drošība.
Likumprojekts paredz par kravas pārvadāšanu bez noteiktā kārtībā
izsniegtas atļaujas vai pārsniedzot noteikto transportlīdzekļa
pieļaujamo faktisko masu vai ass slodzi soda sankcijas
palielināšanu: transportlīdzekļa vadītājam – divkāršā apmērā,
kravas pārvadātājam vai nosūtītājam – fiziskajai personai –
divkāršā apmērā, kravas pārvadātājam vai nosūtītajām –
juridiskajai personai – desmitkārt.
Likumprojekts arī paredz noteikt, ka par kravas pārvadāšanu bez
noteiktā kārtībā izsniegtas atļaujas, pārsniedzot noteikto
transportlīdzekļa (transportlīdzekļa sastāva) pieļaujamo faktisko
masu:
1) no 6 līdz 8 tonnām vai ass slodzi no 1,5 līdz 2 tonnām–
uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no divsimt līdz
trīssimt latiem, kravas pārvadātājam vai nosūtītājam — fiziskajai
personai — no četrsimt līdz četrsimt piecdesmit latiem, bet
kravas pārvadātājam vai nosūtītājam — juridiskajai personai — no
pieciem tūkstošiem līdz septiņiem tūkstošiem piecsimt latu;
2) virs 8 tonnām vai ass slodzi virs 2 tonnām –
uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trīssimt līdz
piecsimt latiem, kravas pārvadātājam vai nosūtītājam — fiziskajai
personai — no četrsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet
kravas pārvadātājam vai nosūtītājam — juridiskajai personai — no
septiņiem tūkstošiem piecsimt līdz desmit tūkstošiem latu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības
ministrijā, Ģenerālprokuratūrā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par starptautisko reisu jūras transporta un gaisa kuģu
apkalpes locekļu ieceļošanas un uzturēšanās kārtību Latvijas
Republikā”.
Imigrācijas likumā dots deleģējums Ministru
kabinetam noteikt kārtību, kādā ārzemnieks, kurš ir starptautisko
reisu jūras transporta un gaisa kuģu apkalpes loceklis, ieceļo un
uzturas Latvijas Republikā saskaņā ar Latvijas Republikai
saistošos starptautiskajos līgumos paredzētajiem ieceļošanas un
uzturēšanās noteikumiem. Latvijas Republikai ir saistoša
Starptautiskās darba organizācijas 1958.gada Konvencija par
jūrnieku nacionālajām personas apliecībām un Starptautiskās
civilās aviācijas konvencijas 9.pielikums par formalitāšu
vienkāršošanu. Minētās konvencijas atvieglo starptautisko reisu
jūras transporta un gaisa kuģu apkalpes locekļu pārvietošanos,
kas saistīta ar viņu darba specifiku.
Kuģa apkalpes loceklis šajos noteikumos noteiktā kārtībā ir
tiesīgs ieceļot un uzturēties Latvijas Republikā, ja viņam
vienlaikus ir: derīgs jūrnieka ceļošanas dokuments, kas izsniegts
saskaņā ar Latvijas Republikai saistošiem starptautiskiem
līgumiem; dokuments, kas apliecina, ka viņš ir iekļauts kuģa
apkalpes sarakstā.
Noteikts, ka kuģa apkalpes loceklis, kurš ir tādas valsts
pilsonis (pavalstnieks), kas iekļauta Eiropas Savienības Padomes
apstiprinātajā valstu sarakstā, kuru pilsoņiem (pavalstniekiem)
ir nepieciešamas vīzas Eiropas Savienības ārējās robežas
šķērsošanai, ir tiesīgs ieceļot un uzturēties Latvijas Republikā,
ja viņš ir ieceļojis Latvijas Republikas ostā ar kuģi tā apkalpes
sastāvā un turpina darbu uz minētā kuģa. Kuģa apkalpes loceklis,
kurš ieceļo saskaņā ar šo noteikumu nosacījumiem, ir tiesīgs
uzturēties ieceļošanas ostas teritorijā vai ostas pilsētas
administratīvajā teritorijā, kamēr kuģis, uz kura viņš strādā,
atrodas Latvijas Republikas ostā.
Kuģa apkalpes loceklis, kurš ir tādas valsts pilsonis
(pavalstnieks), kas iekļauta Eiropas Savienības Padomes
apstiprinātajā valstu sarakstā, kuru pilsoņiem (pavalstniekiem)
nav nepieciešamas vīzas Eiropas Savienības ārējās robežas
šķērsošanai, izņemot ja viņš ir Eiropas Ekonomiskās zonas
pilsonis (pavalstnieks) vai tādas valsts pilsonis, ar kuru
Latvijas Republika ir noslēgusi līgumu par vīzu prasības
atcelšanu, ir tiesīgs ieceļot un uzturēties Latvijas Republikā,
ja ieceļošanas mērķis ir: uzturēšanās Latvijas Republikas
teritorijā, kamēr kuģis, uz kura viņš strādā, atrodas Latvijas
Republikas ostā; Latvijas Republikas teritorijas šķērsošana
tranzītā, lai nokļūtu uz kuģa Latvijas Republikas vai citas
valsts ostā vai atgrieztos mītnes zemē.
Kuģa apkalpes loceklis, kurš šķērso Latvijas Republikas
teritoriju tranzītā, ir tiesīgs uzturēties Latvijas Republikā
laika periodu, kas nepieciešams tranzītam, bet ne ilgāk par
piecām dienām.
Civilās aviācijas gaisa kuģu apkalpes locekļi ir tiesīgi ieceļot
un uzturēties Latvijas Republikā, ja tiem ir derīga gaisa kuģa
apkalpes locekļa vai lidojumu drošības inspektora apliecība.
Gaisa kuģa apkalpes locekļa apliecības uzrādītājs ir tiesīgs
uzturēties gaisa kuģa nolaišanās lidostā vai lidostai piegulošās
pilsētas administratīvajā teritorijā līdz brīdim, kad no minētās
lidostas nepieciešamajā maršrutā izlido pirmais vai nākamais
regulārās satiksmes gaisa kuģis.
Apkalpes loceklis, kurš uzrāda lidojumu drošības inspektora
apliecību, ir tiesīgs uzturēties gaisa kuģa nolaišanās lidostā
vai lidostai
piegulošās pilsētas
administratīvajā teritorijā līdz brīdim, kad pēc inspicēšanas
pabeigšanas no minētās lidostas nepieciešamajā maršrutā izlido
pirmais regulārās satiksmes gaisa kuģis.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Vides
ministrijā, Valsts kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments