Daudzējāds pavasaris
Liena Muciniece (1966), Postmodernisma sapņu gulta, 2004 Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Edīte Pauls–Vīgnere (1939), Krāsu asni, 2004. Dārzā, tīrumā, pļavā – zeme melna, pelēka, brūngana. Un tad no zemes izslejas slaiki asni, dzīvīgi, sulīgi… (Mākslinieces teksts) Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Inita Ēmane (1968), Disharmonija Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Vēl tikai līdz 30.maijam ilgst
Pavasaris Dekoratīvi lietišķās mākslas muzejā – tā 15 gadu
jubilejai veltītā izstāde. Tā sniedz priekšstatu par laikmetīgām
norisēm dekoratīvi lietišķās mākslas un dizaina jomā. Plašam
skatītāju lokam šī izstāde varētu būt saistoša ar to, ka tajā nav
kāda viena tendence, zināms ierobežojošs faktors, bet valda
dažādība, arī mākslinieku paaudžu ziņā (vecākais izstādes
dalībnieks ir dzimis 1915.gadā, jaunākais – 1981.gadā). Turklāt
šī izstāde – konkurss, kas ir ikgadējs KKF atbalstīts projekts
un, pateicoties Ilzes Martinsones (DLMM) iniciatīvai, konkrēto
mākslas nozaru pārstāvjus rosina jauniem radošiem meklējumiem jau
trešo reizi, aicina arī apmeklētājus nebūt tikai pasīviem
vērotājiem, bet izteikt vērtējumu, balsojot par, viņuprāt, labāko
mākslas darbu, kuras autoram izstādes noslēguma dienā pasniegs
Skatītāju simpātijas balvu. Arī viens no apmeklētājiem izlozes
kārtībā saņems pārsteiguma balvu.
Izstādē skatāmi 33 mākslinieku 46 darbi, kuru būtisks
papildinājums ir arī īsa katra darba koncepcija, kas pauž autora
domas par sevi un savu daiļradi. Kā pastāstīja izstādes kuratore
Daiga Livčāne, ekspozīcija tapa lielas atlases (bija pieteikti
147 mākslinieku 262 darbi) rezultātā, kas, tēlaini izsakoties,
salīdzināma ar vainaga pīšanu – visas puķes tajā nesalikt un
citām kāti lūst. Taču tas lai nekādā ziņā neattur māksliniekus
pieteikt drosmīgus eksperimentus atkal nākamgad, jo, pēc viņu
pašu atzinuma, šādai izstādei ir jābūt, lai tā ne tikai, tā
sakot, diagnosticētu procesus un parādības, bet arī iezīmētu
attīstības virzienus. Šobrīd tie ir tādi, ka nav stingru robežu,
kas atdalītu dekoratīvi lietišķo mākslu un dizainu vienu no otra,
abās nozarēs izteikta ir dekoratīvā puse, objekta kā telpas
izdaiļotāja atveidojums. Konkrēti, piemēram, keramiķa Daiņa
Pundura darbs, kuru žūrijas komisija šogad atzinusi par labāko
radošo sniegumu izstādē, uzskatāmi rāda, ka funkcionalitātes
aspektam nav tik lielas nozīmes. Kuratore šo darbu raksturo kā
lielu, tīru, skaidru formu ar noslēpumu, kas ir kaut kas jauns
arī pašam māksliniekam.
Izstādē nav ignorēts arī kičs. Tam atvēlēts savs stūrītis. Mākslā
pastāv šis novirziens, kas subjektīvi var patikt vai nepatikt,
bet arī tajā kaut kas notiek, un tas tiek atspoguļots.
Salīdzinājumam jāmin, ka iepriekšējo gadu izstādes, kuru
izvirzītie apakštemati (Atvērtā forma, Provinces
urbanizācija) māksliniekiem šķita pateicīgi vides objektiem
jeb instalācijām, apmeklētājos esot izsaukušas krasi atšķirīgas
reakcijas, vecāka gadagājuma cilvēku attieksme pārsvarā bijusi
noraidoša. Šogad savukārt diskutablākais darbs par to, vai tā ir
māksla, apmeklētājiem liekoties Lienas Mucinieces
Postmodernisma sapņu gulta, taču kopējais iespaids par
izstādi veidojoties akceptējošs – tā esot krāsaina un
interesanta.