Par Latvijas un Slovākijas sadarbību Eiropas Savienībā
Saeimas Eiropas lietu komisijas priekšsēdētājs Guntars Krasts vakar tikās ar Slovākijas Republikas vicepremjeru Palu Čaki, pārrunājot abu valstu sadarbības aktualitātes Eiropas Savienības jauno iespēju kontekstā Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās Nils Muižnieks vakar tikās ar Nīderlandes Karalistes imigrācijas un integrācijas ministri Ritu Verdonku, pārrunājot sabiedrības integrācijas politiku un pieredzi Latvijā un Nīderlandē, kā arī mazākumtautību jautājumus un abu valstu iespējamo sadarbību šo jautājumu risināšanā Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Pirmdien, 24.maijā, Saeimas
Eiropas lietu komisijas priekšsēdētājs Guntars Krasts tikās ar
Slovākijas Republikas vicepremjeru Palu Čaki.
Tikšanās laikā pārrunāta valdības un parlamenta sadarbība Latvijā
un Slovākijā Eiropas Savienības (ES) jautājumos, kā arī citas ES
aktualitātes.
Eiropas lietu komisijas priekšsēdētājs G.Krasts informēja viesus
par sadarbību ar valdību nacionālo pozīciju sagatavošanā ES
Padomē un akcentēja tās nepieciešamību daudzpartiju parlamentā un
koalīcijas valdības apstākļos. “Parlamenta akcepts nozīmē arī tā
atbalstu topošajām Eiropas Savienības direktīvām un regulām,
kuras būs jāievieš nacionālajā likumdošanā,” teica G.Krasts.
Līdzšinējā pieredze ES dalībvalstīs liecina, ka tur, kur
parlamentam un valdībai izveidojusies cieša sadarbība, direktīvu
pārņemšana norit raitāk un ir mazāk politisku diskusiju.
Runājot par iespējamo vienošanos attiecībā uz ES konstitucionālo
līgumu, komisijas priekšsēdētājs informēja, ka Latvija visumā to
atbalsta un cer uz līguma pieņemšanu vēl Īrijas prezidentūras
laikā, kaut gan šobrīd lēmuma pieņemšanu apgrūtina nenoteiktā
iekšpolitiskā situācija Polijā un asās diskusijas par atsevišķiem
līguma punktiem. Pašlaik dominē viedoklis, ka tautas nobalsošana
par konstitucionālo līgumu Latvijā nav nepieciešama, jo nepilnu
gadu pēc referenduma par pievienošanos ES varētu tikt radīta
neizpratne sabiedrībā par tā jēgu. Tomēr, ja sabiedrība –
akadēmiskās aprindas vai politiskās partijas – to pieprasīs, būs
jāveic liels skaidrojošais darbs, lai cilvēki saskatītu atšķirību
starp abām nobalsošanām.
Puses pārsprieda arī uzņēmumu ienākuma nodokļu vienādošanu ES
dalībvalstīs. G.Krasts pauda viedokli, ka šo jautājumu
aktualizējušas valstis, kas risina savas iekšpolitiskās īstermiņa
problēmas, un šai nostājai nav ekonomiskas argumentācijas. Tā,
piemēram, Vācijai un Francijai bažas rada iespējamā darbavietu
zaudēšana, jo jauno dalībvalstu nodokļu politika varētu
izrādīties pievilcīgāka. “Manuprāt, nav iespējams noteikt
optimālo uzņēmumu ienākuma nodokļu likmi, jo to nosaka ekonomiskā
situācija katrā konkrētajā valstī un pasaulē,” uzsvēra komisijas
priekšsēdētājs. Turklāt nodokļi, it īpaši uzņēmumu ienākuma
nodoklis, ir arī sacensība par globālā kapitāla piesaisti. Tā,
piemēram, Īrijā, kur šī likme ir 12,5%, dominē ASV, nevis Eiropas
valstu investīcijas.
Atbildot uz Slovākijas vicepremjera jautājumu par attieksmi pret
tā saukto divu ātrumu Eiropu, G.Krasts uzsvēra, ka patiesībā šī
ideja, vismaz tās pašreizējā izpildījumā, jau beigusi pastāvēt.
Arī tās valstis, kas piedāvā divu ātrumu Eiropu, savā reālajā
darbībā risinot aktuālos ES uzdevumus – kopējās lauksaimniecības
politikas reformu un Stabilitātes pakta prasības –, nebūt nav
paraugs citām ES dalībvalstīm. “Tāpēc nevilšus rodas jautājums –
par kādiem diviem ātrumiem vispār var būt runa?” sacīja
G.Krasts.
Tikšanās nobeigumā puses vienojās par nepieciešamību intensificēt
divpusējo sadarbību parlamentu līmenī, kā arī biežāk apmainīties
ar aktuālo un abas valstis interesējošo informāciju ES
jautājumos.
Saeimas preses dienests