Kā ietekmēt lēmumus ES
Tagad Latvijas uzņēmēji un arī citi nevalstiskā sektora pārstāvji var ne tikai akli pakļauties dažādiem ES normatīvajiem aktiem, eirostandartiem utt., bet arī piedalīties to izstrādāšanā. Tādējādi iespējams panākt, lai ES likumdošana atbilstu mūsu interesēm. Par iespējām ietekmēt lēmumu pieņemšanu Savienībā Eiropas lietu birojs sadarbībā ar Ārlietu ministriju nevalstiskā sektora pārstāvjiem stāstīja 19. maijā.
Jāzina, kur un kā
Domājot par savu interešu
pārstāvēšanu ES, ir skaidri jāzina, ar ko nodarbojas katra
institūcija. Bez tam svarīgi nedaudz zināt arī katras
institūcijas vēsturi. Šāda informācija nepieciešama, lai
secinātu, caur kuru institūciju konkrēto lēmumu virzīt. Piemēram,
jautājumu par Latvijas okupācijas fakta atzīšanu ES līmenī, pēc
Eiropas lietu biroja vadītājas vietnieces Lailas Medinas teiktā,
vislabāk būtu virzīt caur Eiropas Parlamentu. “Eiroparlaments ir
zaļākā, ekonomikā liberālākā un cilvēktiesību jautājumos
radikālākā ES institūcija. Eiroparlaments ir īstā vieta, kur nākt
klajā ar drosmīgām idejām. Tā ir vieta, kur rast dzirdīgas ausis,
meklējot risinājumu radikālam jautājumam,” teic L. Medina.
Savukārt, domājot par tradicionālu jautājumu virzību ES, L.
Medina norāda, ka nevajag aizmirst par iespēju ietekmēt lēmumus
ar mūsu valsts pārstāvju starpniecību. Salīdzinot Eiropas
Komisijas, ES Ministru padomes un Eiropas Parlamenta darbu, L.
Medina secina, ka Ministru padome ir institūcija, kur reāli
darbojas dalībvalstu pārstāvji un līdz ar to caur valsts
nacionālo pozīciju iespējams “iestrādāt savas intereses jau
pārnacionālā – Eiropas Savienības līmenī”.
“Kopumā jāsecina, ka uz katru institūciju jāatrod savs ceļš. Manā
skatījumā, Eiropas Komisija, Eiropas Parlaments un dažādas
konsultatīvās institūcijas ir tās, kuru darbu sekmīgāk iespējams
ietekmēt, tiešā veidā sadarbojoties ar šīm institūcijām.
Piemēram, tikai Komisijai ir tiesības ierosināt jaunu tiesību
akta pieņemšanu. Tur arī meklējams partneris, lai aizsāktu
procesu. Savukārt Ministru padomi un tās darba grupas labāk
ietekmēt netieši – iestrādājot savas intereses nacionālajā
pozīcijā,” uzsver L. Medina.
Svarīgie “lielie” dokumenti
Kā zināms, ES likumdošanas kopumu veido aptuveni uz 80 tūkstošiem lappušu rakstīti normatīvie akti. Darbs pie jaunas likumdošanas notiek nepārtraukti. Diezin vai nevalstiskās organizācijas spēj izsekot līdzi visiem normatīviem, pie kuriem strādā ES. L. Medina iesaka pievērst uzmanību dažādām ES iniciatīvām. Par nozīmīgiem uzskatāmi ES Padomes lēmumi un secinājumi, plānošanas dokumenti (stratēģijas, rīcības plāni, Baltās un Zaļās grāmatas), kā arī Eiropas Komisijas iniciatīvas un programmas. “Tie ir ES “lielie dokumenti”, kas norāda, kādā virzienā ES strādās. Jebkādi ES tiesību aktu projekti nav radušies tukšā vietā. Politika tiek plānota. Ja redzat, ka kādā no “lielajiem dokumentiem” parādās jautājumi, kas jūs interesē, jākļūst uzmanīgam – drīzumā var parādīties arī normatīvo aktu projekti,” skaidro L. Medina.
Iespējas ietekmēt nacionālo pozīciju
Latvijā ir izveidota tiesiskā
bāze, lai nevalstiskās organizācijas varētu piedalīties
nacionālās pozīcijas izstrādāšanā. Ministru kabineta noteikumi
Nr. 286 “Pagaidu kārtība, kādā tiek koordinēta Latvijas nacionālo
pozīciju ES jautājumos izstrāde, apstiprināšana un pārstāvēšana”
(publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” 10.06.2003. Nr. 86
(2851) ) un Ministru kabineta instrukcija Nr. 9 “Latvijas
nacionālo pozīciju ES jautājumos un ar tām saistīto instrukciju
izstrādes kārtība, kā arī informācijas aprites kārtība”
(publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” 09.10.2003. Nr. 140
(2905)) nosaka, kā Latvijā tiek izstrādātas nacionālās
pozīcijas.
Ārlietu ministrijas ES koordinācijas departamenta Coreper
I sagatavošanas nodaļas vadītāja Guna Japiņa norādīja:
normatīvajos aktos paredzēts, ka pozīcijas veido nozaru
ministrijas un to pakļautības iestādes, kā arī to veidotās darba
grupas. Turklāt pozīciju izstrādes laikā jākonsultējas arī ar
nevalstiskajām organizācijām jeb sociālajiem partneriem. Pēc tam
pozīcija tiek saskaņota ar Finanšu ministriju un citām
iesaistītajām ministrijām. Pozīciju apstiprina Ministru kabinets
un Saeimas Eiropas lietu komisija.
Pēc G. Japiņas teiktā, aktivitāte tiek prasīta no ministrijām,
bet aktīviem jābūt arī sociālajiem partneriem. “Tās ir jūsu
likumdošanā paredzētās tiesības. Attiecīgās ministrijas
atbildīgajām personām jābūt priecīgām, ka jūs viņiem piezvanāt un
pasakāt, ko domājat par konkrēto normatīvā akta projektu.”
Ilze Sedliņa,
“LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv
Kas no dalībvalstīm piedalās lēmumu pieņemšanā ES?
Eiropas Komisija |
Komisijas un dalībvalstu eksperti |
Eiropas Parlaments |
Dalībvalstu deputāti |
Padomes darba grupas |
Dalībvalstu eksperti (no ministrijām u.c.) |
COREPER |
Dalībvalstu vēstnieki |
Ministru padome |
Dalībvalstu ministri |
Interešu iestrādāšanas zelta likumi:
– aktīvi meklēt sadarbības
partnerus un domubiedrus Latvijā un citās dalībvalstīs;
– aktīva kontakttīkla izveidošana;
– ievērot savstarpējā izdevīguma principu;
– sagatavot argumentus savu interešu iestrādei nacionālajās
pozīcijās;
– identificēt oponentus un apzināt viņu argumentus;
– izvērtēt savu prasību “svaru” un izvairīties kļūt nepopulāriem
ar nesvarīgu prasību aizstāvību;
– sekot līdzi ES institūciju darba kārtībai, prezidentūras
prioritātēm u.c.;
– aktīvi kontakti ar nozares ministrijām;
– iesaistīšanās darba grupās;
– savlaicīgums un aktīva rīcība.