Vēl viena iespēja dzīvokļu privatizētājiem
Šā gada 7.aprīlī Saeimā tika pieņemti un ar 12.maiju stājās spēkā kārtējie – cerams, vieni no pēdējiem – grozījumi likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Grozījumi tika ierosināti un
izstrādāti ar vienu galveno mērķi – noteikt precīzu un visiem
saprotamu dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas mehānismu. Tā
kā dzīvokļu privatizācija mūsu valstī tiek īstenota par
privatizācijas sertifikātiem, tad, protams, nevar aprobežoties
tikai ar grozījumiem dzīvojamo māju privatizācijas likumā, un
Saeimā tiek izskatīti grozījumi veselā likumu paketē – ne vien
likumā “Par privatizācijas sertifikātiem”, bet arī citos
privatizācijas jomu reglamentējošos likumos.
Visu minēto likumu izmaiņu galvenā jēga ir noteikt privatizācijas
sertifikātu lietošanas termiņu pamatgadījumos līdz 2005.gada
31.decembrim, bet atsevišķos izņēmuma gadījumos, kuri gan būs
diezgan stingri reglamentēti likumos, sertifikātu izmantošanu
atļaut arī 2006.gadā un turpmāk. Tomēr pamatideja, kas aužas
cauri pašreiz apstiprināšanā esošajām likumu izmaiņām, tai skaitā
arī grozījumiem likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju
privatizāciju”, ir šāda – no 2006. gada valsts un pašvaldību
īpašumi tiks pārdoti Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas
likumā noteiktajā kārtībā, proti, par naudu.
Pagaidām jāņem vērā viena lieta – lai gan grozījumi dzīvojamo
māju privatizācijas likumā ir stājušies spēkā, attiecīgu izmaiņu
likumā “Par privatizācijas sertifikātiem” vēl nav, un pašreizējā
sertifikātu likuma redakcijā noteikts, ka privatizācijas
sertifikāti ir izmantojami līdz 2004.gada beigām. Atbilstošas
izmaiņas noteikti tiks izdarītas arī likumā “Par privatizācijas
sertifikātiem”.
Privatizācijas
pabeigšanas kārtība
Tagad likumā “Par valsts un
pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” ir noteikts (34.panta
3.daļa), ka īrnieks un viņa ģimenes locekļi ir tiesīgi iesniegt
privatizācijas pieteikumu ne vēlāk kā līdz 2005.gada
31.decembrim, izņemot šajā likumā paredzētos gadījumus, savukārt
likuma pārejas noteikumu 30.punktā teikts, ka no 2006.gada
1.janvāra dzīvojamās mājas un tajās esošie objekti tiek
atsavināti Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā
noteiktajā kārtībā, izņemot privatizācijas likumā paredzētos
gadījumus. Izņēmuma gadījumi minēti likuma jaunajā, 79.pantā, un
tie ir šādi:
1) nav pabeigta kopīpašuma sadale starp valsti vai pašvaldību un
privātīpašnieku (dzīvojamā māja pieder kopīpašniekiem domājamās
daļās);
2) nav pabeigta dzīvojamās mājas izslēgšana no valsts vai
pašvaldības uzņēmējsabiedrības pamatkapitāla;
3) jautājumā par dzīvojamās mājas īpašuma tiesībām uzsākta un vēl
nav pabeigta tiesvedība.
Jāatzīmē, ka starp izņēmumiem nav minēti gadījumi, kad
privatizācijas komisija nav sagatavojusi un nodevusi
privatizācijai dzīvojamo māju. Tādējādi gan pašvaldību
privatizācijas komisijām, gan arī valsts aģentūrai “Mājokļu
aģentūra” (MA), kas pārņēmusi valsts dzīvojamo māju
privatizācijas pabeigšanas funkcijas, nāksies visas dzīvojamās
mājas nodot privatizācijai un īrniekiem izsūtīt privatizācijas
paziņojumus līdz 2005.gada nogalei.
Likuma 79.pantā minētajos gadījumos, kad dzīvojamo māju
privatizācija pagaidām nav iespējama, privatizācijas komisijas
(arī MA) nosūta šo māju īrniekiem paziņojumus, ka nevar uzsākt
attiecīgās mājas privatizāciju. Šādi paziņojumi izsūtāmi līdz
2004.gada 1.decembrim, un to paredz pārejas noteikumu
29.punkts.
Īrnieki, kuri šogad būs saņēmuši šādus paziņojumus, būs tiesīgi
līdz pat 2005.gada 31.decembrim (tātad gada laikā) privatizācijas
komisijā iesniegt privatizācijas ierosinājumu. Šis jēdziens un
arī dokuments dzīvojamo māju privatizācijā ir gluži jauns, un to
varētu uzskatīt par tādu kā āķi lūpā, kas dod tiesības
privatizācijas pretendentam pabeigt privatizāciju un šai nolūkā
izmantot privatizācijas sertifikātus arī pēc 2006.gada
1.janvāra.
Tomēr jāņem vērā, ka šis āķis lūpā atbilstoši likuma
83.pantam būs derīgs tikai noteiktu laiku – pārsvarā sešus
mēnešus pēc tam, kad privatizācijas komisija būs pieņēmusi lēmumu
par attiecīgās dzīvojamās mājas privatizācijas uzsākšanu.
Domājams, ka minētās likuma normas tagad ir gana demokrātiskas,
jo ļauj izmantot privatizācijas sertifikātus dzīvokļu un
dzīvojamo māju privatizācijai arī tajos gadījumos, kad kādu
objektīvu apstākļu dēļ pašlaik māju privatizācija nav
iespējama.
Apsaimniekošanas
maksu atdala no īres maksas
Solis uz priekšu sperts arī
privatizētās dzīvojamās mājas apsaimniekošanas maksas noteikšanas
reglamentācijā. Līdz šim bija spēkā likuma norma, kura noteica,
ka privatizētā daudzdzīvokļu mājā dzīvokļu īpašnieka maksājamā
apsaimniekošanas maksa nedrīkst būt augstāka par īres maksu, ko
šajā mājā maksā īrnieki.
Tagad dzīvojamo māju privatizācijas likuma 50.panta 2.daļā šī
sasaiste ir svītrota, nosakot, ka dzīvokļu īpašnieku maksājamā
apsaimniekošanas maksa tiks noteikta un maksāta Ministru kabineta
(MK) noteiktajā kārtībā. Tādējādi sagatavošanā jau ir jauni MK
noteikumi, kas turpmāk reglamentēs dzīvokļu īpašnieku un namu
pārvaldnieku savstarpējās attiecības.
Jāatzīmē gan, ka dzīvokļu īpašniekiem privatizētā mājā ir
tiesības pašiem lemt par visiem jautājumiem, tostarp arī par
ikmēneša apsaimniekošanas maksas lielumu. To nosaka likums “Par
dzīvokļa īpašumu”. Tomēr dzīvokļu īpašnieku aktivitāte šai ziņā
vēl ir ļoti zema. Tikai aptuveni ceturtā daļa no privatizētajām
mājām (ieskaitot arī viendzīvokļa un divdzīvokļu mājas) ir
pārņemtas pašu dzīvokļu īpašnieku valdījumā, bet tādu
daudzdzīvokļu māju, kurās paši dzīvokļu īpašnieki noteikuši
ikmēneša maksas lielumu, ir gaužām maz. Tātad topošie MK
noteikumi ir ļoti būtiski, un tie attieksies vispirms jau uz
neaktīvo dzīvokļu īpašnieku mājām.
Kā liecina pieredze, no namu pārvaldnieku patvaļas, paaugstinot
apsaimniekošanas maksu privatizētajās mājās, nebūtu īpaši
jābaidās, jo arī pārvaldnieki ļoti labi saprot, ka, nepamatoti
vai ievērojami ceļot apsaimniekošanas maksu, viņi riskē pazaudēt
mājas pārvaldīšanas tiesības – arī neaktīvie dzīvokļu īpašnieki
tomēr var nobalsot par citu pārvaldnieku. Pamazām gan dzīvokļu
īpašniekos, gan namu pārvaldītājos sāk nostiprināties apziņa, ka
saimnieks un noteicējs tomēr ir dzīvokļa īpašnieks, bet
pārvaldniekam ir atvēlēta izpildītāja loma.
Ierobežo mākleru aktivitātes
Izmaiņas skārušas arī likuma 15.
un 21.pantu, kas nosaka priekšrocības un secību brīvo dzīvokļu
izsolēs. Likumdevējs tagad priekšplānā izvirzījis jaunu
priekšrocību grupu, kam ir tiesības piedalīties dzīvokļu izsolēs
vispirms. Tie ir denacionalizēto vai īpašniekiem atdoto māju tā
dēvētie vecie īrnieki, kuriem līgums noslēgts līdz namīpašuma
atdošanai un pret kuriem tiesā vērsta prasība par izlikšanu, ja
īpašniekiem nav pienākuma tiem ierādīt citu dzīvojamo
telpu.
Ir saprotama likumdevēja vēlme šādu samērā šauru pretendentu
grupu ar lielu vajadzību pēc citas dzīvojamās telpas nolikt
izsoļu priekšrocību galvgalī, jo esošā brīvo dzīvokļu izsoļu
prakse rāda, ka gandrīz visus izsolāmos dzīvokļus šobrīd nopērk
mākleri. Arī likuma jaunās, 5.daļas, kas paredz ierobežojumus
dzīvokli nopirkušajam to tālāk atsavināt, iekļaušana likuma
15.pantā acīmredzot ir saistīta ar to pašu vēlmi tālāk ierobežot
mākleru aktivitātes dzīvokļu izsolēs, lai gan šīs normas
iekļaušana likumā ir visai apšaubāma no konstitucionālā
viedokļa.
Pašvaldības drīkstēs lemt par nenodošanu privatizācijai
Grozījums likuma 74.panta 5.daļā,
kas atļauj turpmāk pašvaldībām pieņemt lēmumus par atsevišķu
dzīvojamo māju, kurās nav paātrināti privatizētu dzīvokļu,
nenodošanu privatizācijai, šobrīd drīzāk var tikt uzskatīts par
zināmu reveransu Ventspilij, kuras dome savulaik jau lēma par
zināma māju skaita neprivatizēšanu. Šīs jaunās normas plašāks
lietojums Latvijā diezin vai ir gaidāms, jo reāli neprivatizētu
daudzdzīvokļu māju vairs nav nemaz tik daudz.
Savukārt šīs daļas grozījuma otrajai pusei, ciktāl tas attiecas
uz atsevišķu dzīvokļu nodošanu vai nenodošanu privatizācijai,
būtu jāpievērš īpaša uzmanība un jākomentē sīkāk. Proti, jau
šobrīd esmu saņēmis vairāku pašvaldību darbinieku viedokli, ka
grozījums atļauj pašvaldību domēm (padomēm) pieņemt lēmumu,
saskaņā ar kuru varētu neprivatizēt izīrētus un privatizācijai
jau nodotus dzīvokļus. Tomēr šāds likuma normas tulkojums neiztur
kritiku, jo nevar 74.panta 5.daļas teikuma daļu izraut no šā
panta konteksta un likuma konteksta vispār.
Likuma 74.panta 5.daļa nosaka gadījumus, kad pašvaldība noteiktā
kārtībā ir tiesīga lemt par atsevišķu dzīvojamo māju un dzīvokļu
nenodošanu privatizācijai tikai tad, ja dzīvojamās mājas
(dzīvokļa) privatizācija vēl nav uzsākta, tātad nav izsūtīti
privatizācijas paziņojumi. Pretējā gadījumā tālāko dzīvokļu
privatizācijas gaitu nosaka likuma 34.panta 3.daļas nosacījums,
nevis 74.pants. Tādējādi jāsecina, ka atbilstoši likuma
grozījumam varētu būt runa vienīgi par pašvaldību tiesībām
izslēgt no privatizācijas procesa atsevišķus izīrētus,
privatizācijai vēl nenodotus un īpašumā līdz dzīvojamās mājas
privatizācijai nenodotus dzīvokļus.
Arī likuma 74.panta jaunā, 10.daļa varētu nesagādāt pašvaldībām
tik daudz gandarījuma, kā cerēts. Šis papildinājums paredz, ka
likumā “Par pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”
noteiktajā kārtībā izīrēts dzīvoklis netiek nodots privatizācijai
vai privatizēts līdz dzīvojamās mājas privatizācijai. Minētā
norma acīmredzot attieksies uz tiem izīrēšanas gadījumiem, kad
īres līgums tiek slēgts pēc šo grozījumu stāšanās spēkā (tas ir,
pēc šā gada 12.maija). Daudzos gadījumos arī līdz šim
pašvaldības, pieņemot lēmumus par brīvo dzīvokļu izīrēšanu, jau
lēma vienlaikus arī par izīrējamo dzīvojamo telpu
neprivatizēšanu.
Izmaiņas likuma 77.pantā, kas reglamentē tālāko rīcību ar
neprivatizētajiem dzīvokļiem, nav principiālas un neko nemaina
pēc būtības – valsts attieksme pret šo jautājumu paliek
nemainīga: izīrēta un neprivatizēta pašvaldības vai valsts
dzīvokļa tālāka atsavināšana citām personām iespējama vienīgi ar
īrnieka un viņa pilngadīgo ģimenes locekļu rakstveida piekrišanu.
Pašreizējā privatizācijas likuma grozīšana vairāk bija saistīta
ar to, ka tika konstatētas pretrunas ar Valsts un pašvaldību
mantas atsavināšanas likuma normām.
Zemes pēcprivatizācija
Jau pāris gadu dzīvojamo māju
privatizācijas likumā ir iekļautas normas, kas dod iespēju
privatizēto māju dzīvokļu īpašniekiem iegūt īpašumā arī mājai
piesaistītos zemesgabalus, ja dzīvojamās mājas privatizācijas
laikā zemes privatizācijai ir pastāvējuši ierobežojumi un
tādējādi tikušas privatizētas tikai ēkas un būves bez
zemes.
Dzīve ir parādījusi, ka esošā zemes pēcprivatizācijas kārtība nav
rezultatīva, tāpēc tika sagatavoti priekšlikumi, kā varētu
veicināt dzīvokļu īpašnieku ieinteresētību iegūt īpašumā zem
privatizētajām mājām esošos valstij vai pašvaldībām piederošos
zemesgabalus. Šajā jomā jaunie noteikumi ir šādi:
1) zemi nodod īpašumā bez atlīdzības, tas ir, nemaksājot par to
ar sertifikātiem, visā Latvijas teritorijā – gan pilsētās, gan
laukos (līdz šim pilsētās zeme bija jāizpērk par
sertifikātiem);
2) toties izdevumus par zemesgabala noteikšanu, zemesgabala
iemērīšanu un tā reģistrāciju zemesgrāmatā sedz paši dzīvokļu
īpašnieki;
3) privatizācijas komisijas lēmuma pieņemšanai par zemesgabala
nodošanu īpašumā vairs nav nepieciešama visu dzīvojamās mājas
privatizēto objektu īpašnieku rakstveida piekrišana.
To, kādā veidā pāriet no bijušās zemes pēcprivatizācijas kārtības
uz jauno, precīzāk nosaka likuma pārejas noteikumu 31., 32. un
33.punkts.
Privatizācijas termiņš netiks mainīts
“Mājokļa aģentūrai” vairāk
saistoši ir tie likuma papildinājumi, kas iekļauti ar skatu uz
nākotni un nosaka aģentūras tuvākos svarīgākos uzdevumus valsts
mājokļu pēcprivatizācijas politikas veidošanā. Līdz ar to jau
tagad ir likumisks pamats turpināt šādas aģentūras aizsāktās
aktivitātes:
1) sagatavot MK noteikumus par dzīvojamo māju pārvaldnieku
kompetences kritēriju noteikšanas, pārvaldnieku sertificēšanas un
viņu apmācības organizēšanas kārtību;
2) izstrādāt un saskaņot namu pārvaldnieku izglītības programmu
paraugus namu pārvaldīšanas un apsaimniekošanas jomā;
3) MK noteiktā kārtībā veidot mājokļu monitoringa sistēmu un datu
bāzi mājokļu jomā.
Rezumējot veiktās izmaiņas likumā “Par valsts un pašvaldību
dzīvojamo māju privatizāciju”, jāsecina, ka galvenais ir tas, ka
valsts vēlreiz devusi iespēju pabeigt līdz galam dzīvokļu
privatizācijas procesu un noteikusi tam galīgo termiņu –
2005.gada 31.decembri. Cerēt, ka šis termiņš vēl varētu tikt
pagarināts, nav pamata, jo tagad likumos ir iestrādāts arī
mehānisms, kā veikt privatizāciju pašlaik vēl nerealizējamos
gadījumos. Varētu teikt, ka gandrīz par visu jau ir padomāts.
Indulis Krauze,
valsts aģentūras “Mājokļu aģentūra” Tiesību departamenta vadītājs