Valsts sekretāru 2004.gada 20.maija sanāksmē
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Valsts kases nolikums”.
Lai nodrošinātu valsts
pārvaldes atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likuma prasībām,
Finanšu ministrija ir sagatavojusi Valsts kases nolikuma
projektu. Nolikumā ir noteikts, ka Valsts kase ir finanšu
ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kā arī ir
noteiktas Valsts kases funkcijas, uzdevumi, kompetence, kārtība,
kādā Valsts kase sniedz pārskatus par tās darbību un
sasniegtajiem rezultātiem, darbības tiesiskuma nodrošināšanas
mehānisms, kā arī administratīvo aktu pārsūdzēšanas
kārtība.
Ievērojot to, ka saskaņā ar Eiropas Savienības direktīvām
(Komisijas 2001.gada 2.marta Regula (EK) Nr.438/2001, kas
reglamentē Padomes Regulas (EK) Nr.1260/1999 izpildi attiecībā uz
vadības un kontroles sistēmām, ko piemēro no struktūrfondiem
piešķirtajai palīdzībai, un Komisijas 2002.gada 29.jūlija regula
(EK) Nr.1386/2002, ar ko nosaka sīki izstrādātus piemērošanas
noteikumus Padomes regulai (EK) Nr.1164/94 attiecībā uz tās
palīdzības pārvaldības un kontroles sistēmām, kas piešķirta no
Kohēzijas fonda, kā arī kārtību finansiālu labojumu veikšanai)
Valsts kasei kā Eiropas Savienības politiku instrumentu (ES
struktūrfondu, Kohēzijas fonda, Eiropas Kopienas iniciatīvas
EQUAL u.c.) maksājumu iestādei un Valsts kases pārvaldniekam kā
maksājumu iestādes vadītājam ir jābūt neatkarīgam no Finanšu
ministrijas, ir noteikta Valsts kases pakļautība finanšu
ministram, kā arī noteikts, ka Valsts kases pārvaldnieks ir
amatpersona ar valsts sekretāra tiesībām. Tāpat ir noteikts, ka
Valsts kases struktūrvienības izveido, reorganizē vai likvidē
pārvaldnieks.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas, Satiksmes,
Vides ministrijā, Valsts kontrolē, Valsts kancelejā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas
kārtība”.
2004.gada 1.janvārī stājās spēkā Valsts
pārvaldes iekārtas likums, kurā noteikta kārtība sabiedrības
līdzdalībai valsts pārvaldē. Tas nosaka, ka sabiedrisko
organizāciju, citu organizāciju pārstāvjus un atsevišķas
kompetentas personas var iekļaut darba grupās, konsultatīvās
padomēs un lūgt sniegt atzinumus.
Līdz šim pašvaldību, darba devēju, profesionālo organizāciju vai
sporta federāciju pārstāvji tika iekļauti akreditācijas komisijā.
Piedāvātajā noteikumu redakcijā ir paredzēts, sagatavojot
akreditācijas komisijas lēmumu, atbilstoši programmu veidam
minētos pārstāvjus pieaicināt komisijas darbā bez balsstiesībām,
kā arī lūgt sniegt atzinumus. Komisijā tiek iekļauti Izglītības
un zinātnes ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu
pārstāvji.
Projektā paredzēts noteikt nepieciešamību norādīt licencējamās
izglītības programmas īstenošanas vietu un tās atbilstību
higiēnas prasībām, kā arī civilās aizsardzības, ugunsdrošības un
darba aizsardzības normām un atbilstību licencējamās izglītības
programmas apguvei. Vispārējās izglītības programmām tiek prasīts
arī Izglītības valsts inspekcijas atzinums par izglītības
programmas atbilstību normatīvo aktu prasībām (materiāli tehniskā
bāze, pedagogu atbilstība). Šādas prasības novērstu izglītības
programmu īstenošanu nepiemērotās telpās, neievērojot izglītojamo
vajadzības, kā arī izglītības iestādes, kas īsteno programmas
vairākās vietās, apliecinātu katras vietas atbilstību izglītības
procesa īstenošanas prasībām. Atbilstoši šīm prasībām tik mainīta
arī licencē minamā informācija.
Projektā paredzēts, ka nepieciešamības gadījumā komisija var
uzaicināt ekspertus izglītības programmas kvalitātes
izvērtēšanai. Šāds grozījums tiek piedāvāts, balstoties uz
pieredzi par to, ka, speciālistiem nenovērtējot izglītības
programmu licencējot, ir iespējama nekvalitatīva, izglītības
saturu reglamentējošajai likumdošanai neatbilstoša satura
programmu īstenošana divu gadu garumā – līdz akreditācijai, kad
šīs kļūdas tiek novērstas.
Noteikumos netiek paredzēta licences pagarināšana, bet pēc
iepriekšējās licences termiņa beigšanās izglītības iestādei ir
jāiesniedz dokumenti atkārtotai izglītības programmas
licencēšanai. Priekšlikums ir saistīts ar to, ka licenču derīguma
termiņi ir seši līdz desmit gadi, kas ir pietiekami ilgs laiks,
lai izglītības programmas būtu jāpilnveido atbilstoši
normatīvajiem aktiem un sociāli ekonomiskajām izmaiņām
valstī.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ekonomikas, Iekšlietu, Kultūras, Labklājības, Zemkopības
ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Studiju uzsākšanas kārtība vēlākos studiju
posmos”.
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar
Augstskolu likumu. Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā
studējošo imatrikulē augstākās izglītības iestādē vēlākos studiju
posmos, pārejot no vienas augstākās izglītības iestādes uz citu
augstākās izglītības iestādi vai citu studiju programmu tajā pašā
vai citā augstākās izglītības iestādē, vai atsākot studijas pēc
pārtraukuma. Pārejot uz citu augstākās izglītības iestādi,
budžeta finansējums studijām netiek saglabāts.
Studiju turpināšana vai uzsākšana iespējama tā paša vai zemāka
līmeņa studiju programmā, izņemot gadījumu, kad pēc pirmā līmeņa
profesionālās augstākās izglītības ieguves studijas turpina
profesionālās augstākās izglītības studiju programmā profesionālā
bakalaura grāda iegūšanai. Studijas var turpināt vai uzsākt
vēlākos studiju posmos gan studējošie, gan personas, kuras ir
apguvušas citu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā licencētu
vai akreditētu augstākās izglītības studiju programmu vai tās
daļu, ko apstiprina akadēmiskā izziņa.
Studiju turpināšanu vai uzsākšanu augstākās izglītības iestāde
var atteikt, ja attiecīgajā studiju programmā nav brīvu
vietu.
Visas ar studiju uzsākšanu vēlākos studiju posmos saistītās
augstākās izglītības iestādes darbības ir maksas pakalpojumi
saskaņā ar augstākās izglītības iestādes pieņemtajiem
normatīviem.
Pretendents iesniedz augstākās izglītības iestādei iesniegumu ar
lūgumu reģistrēt studijām noteiktā studiju programmā. Iesniegumam
pievieno akadēmisko izziņu, kas apliecina, ka iepriekš apgūtā
studiju programmas daļa nav mazāka par 40 kredītpunktiem jeb
diviem semestriem.
Augstākās izglītības iestāde veic salīdzinājumu starp apgūtajiem
priekšmetiem un to apjomiem un savas studiju programmas
atbilstošo daļu, norādot, kurus priekšmetus no iepriekšapgūtajiem
var pārskaitīt un kuros kārtojami papildu eksāmeni. Priekšmetus
pārskaita, ja to apjoms kredītpunktos abās salīdzināmajās studiju
programmās ir vienāds vai iepriekš apgūto kredītpunktu skaits
noteiktā priekšmetā ir lielāks. Papildus kārtojamo priekšmetu
kopapjoms nedrīkst pārsniegt 20 kredītpunktu.
Lēmumu par studiju līguma slēgšanu ar personu, kura vēlas
turpināt studijas, pieņem fakultātes (nodaļas) vadītājs pēc
studiju programmas direktora ieteikuma. Augstākās izglītības
iestāde izdod rīkojumu par imatrikulāciju noteiktā semestrī,
pievienojot veiktā salīdzinājuma protokolu un individuālo studiju
plānu ar papildu prasībām (apgūstamie priekšmeti, eksāmenu un
ieskaišu kārtošanas termiņi), ievērojot, lai kopā ar papildus
apgūstamajiem priekšmetiem studiju gadā iegūto kredītpunktu
skaits nepārsniegtu 40 kredītpunktus.
Pēc individuālā plāna kārtojamos eksāmenus pieņem komisija,
atspoguļojot rezultātus protokolā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Zemkopības
ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par izglītības programmu minimālajām prasībām
veterinārārsta profesionālās kvalifikācijas iegūšanai un par
institūcijām, kuru tiešā kontrolē var apgūt praktisko izglītību
veterinārārsta profesijā”.
Noteikumu projekts nosaka
izglītības programmu minimālās prasības veterinārārsta
profesionālās kvalifikācijas iegūšanai Latvijā, lai iegūto
profesionālo kvalifikāciju atzītu ārvalstīs, kā arī institūcijas,
kuru tiešā kontrolē var iegūt praktisko izglītību veterinārārsta
profesijā.
Veterinārārsta studiju programmas
apguve nodrošina, ka attiecīgā persona ir ieguvusi atbilstošas
teorētiskās un praktiskās zināšanas: zinātņu jomās, uz kurām
pamatojas veterinārārsta darbība; veselu dzīvnieku
anatomijā, fizioloģijā un funkcijās, audzēšanā, reprodukcijā un
higiēnā, kā arī zināšanas par dzīvnieku barošanu un barības
sagatavošanā un saglabāšanā izmantojamo tehnoloģiju; par
dzīvnieku uzvedību un aizsardzību; par dzīvnieku slimību
(atsevišķu slimību un to grupu) cēloņiem, izpausmēm, diagnostiku
un ārstēšanu, ietverot padziļinātas zināšanas par slimībām, ar
kurām var saslimt arī cilvēki; profilaktiskajā
veterinārmedicīnā; patēriņam cilvēku uzturā paredzēto
dzīvnieku izcelsmes pārtikas produktu ieguves, apstrādes aprites
higiēnā un tehnoloģijā, kā arī ieguvusi zināšanas par
normatīvajiem aktiem, kas regulē šajos noteikumos minētās jomas
un atbilstošu klīnisko un citu praktisko pieredzi kvalificētu
speciālistu uzraudzībā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības,
Vides, Zemkopības ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 23.aprīļa noteikumos
Nr.170 “Kārtība, kādā akreditējamas vispārējās izglītības un
profesionālās izglītības programmas, izglītības iestādes un
eksaminācijas centri””.
2004.gada 1.janvārī stājās spēkā
Valsts pārvaldes iekārtas likums, kurā ir noteikta kārtība
sabiedrības līdzdalībai valsts pārvaldē. Tas nosaka, ka
sabiedrisko organizāciju, citu organizāciju pārstāvjus un
atsevišķas kompetentas personas var iekļaut darba grupās,
konsultatīvās padomēs un lūgt sniegt atzinumus.
Līdz šim pašvaldību, darba devēju, profesionālo organizāciju vai
sporta federāciju pārstāvji tika iekļauti akreditācijas komisijā.
Piedāvātajā grozījumā ir paredzēts, sagatavojot akreditācijas
komisijas lēmumu, atbilstoši programmu veidam minētos pārstāvjus
pieaicināt komisijas darbā bez balsstiesībām, kā arī lūgt sniegt
atzinumus.
Lai nodrošinātu noteikumu atbilstību Administratīvā procesa
likuma normām, visā tekstā vārds “pieteikums” ir aizstāts ar
vārdu “iesniegums”.
Piedāvātie grozījumi nodrošinātu Ministru kabineta 2002. gada
23.aprīļa noteikumu Nr.170 “Kārtība, kādā akreditējamas
vispārējās un profesionālās izglītības programmas, izglītības
iestādes un eksaminācijas centri” atbilstību Valsts pārvaldes
iekārtas likumam un Administratīvā procesa likumam.
Paredzēts veikt redakcionālus grozījumus, kas saistīti ar
akreditācijas izmaksu un dokumentācijas daudzuma samazināšanu un
tādas situācijas novēršanu, kad notiek vairākkārtēja vienu un to
pašu izglītības iestādes darba rādītāju novērtēšana īsā laika
posmā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Kultūras ministrijā, Valsts kancelejā.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījums Ministru kabineta 2002.gada 6.augusta noteikumos Nr.
339 “Noteikumi par apcietināto, administratīvi arestēto un
administratīvi aizturēto personu uztura, mazgāšanas līdzekļu un
personīgās higiēnas līdzekļu normām”“.
Latvijas
Republikas Satversmes tiesa 2004.gada 23.aprīļa spriedumā lietā
Nr.2003-15-0106 (“Par Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa
noteikumu Nr.211 “Izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības
noteikumi” 9. un 94.punkta atbilstību Latvijas Republikas
Satversmes 91. un 111.pantam”) nosprieda atzīt no Izmeklēšanas
cietumu iekšējās kārtības noteikumu 9.punkta izrietošo pārtikas
sūtījumu un pienesumu aizliegumu par spēkā neesošu no 2004.gada
1.jūlija, ja Ministru kabinets līdz tam laikam nenodrošinās
apcietināto dienas uztura normu atbilstību prasībām, kas
noteiktas “Ieteicamajās enerģijas un uzturvielu devās Latvijas
iedzīvotājiem”. Pieņemot šo lēmumu, tiesa balstījās uz Latvijas
Pārtikas centra viedokli, kurš, atbildot uz Satversmes tiesas
uzdotajiem jautājumiem, norāda, ka dienas uztura devas, kuras
noteiktas apcietinātajiem, nedaudz atšķiras no ieteicamajām
enerģijas un uzturvielu devām Latvijas iedzīvotājiem. Galvenais
iebildums ir tas, ka dienas uztura devās trūkstot kalcija.
Lai nodrošinātu apcietināto uztura normu atbilstību prasībām,
jāizdara grozījumi noteikumos un apcietināto uzturā papildus
jāiekļauj produkti, kas satur kalciju (sausais piens).
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Iekšlietu, Labklājības,
Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, saskaņojumi jāsniedz līdz
27.maijam.
Zemkopības ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Koplietošanas meliorācijas sistēmu būvniecības, ekspluatācijas
un uzturēšanas izmaksas aprēķina, to sadales un norēķinu
kārtība”.
Noteikumu projekts paredz noteikt kārtību,
kādā koplietošanas meliorācijas sistēmu būvniecības,
ekspluatācijas un uzturēšanas pasākumiem veic: izmaksas sadales
aprēķinus; izmaksas sadali starp zemes īpašniekiem vai
tiesiskajiem valdītājiem; norēķinus ar darbu izpildītājiem.
Pasākuma izmaksas sadales aprēķinam zemes īpašnieks, tiesiskais
valdītājs vai to pilnvarota persona iesniedz iesniegumu
attiecīgajā Lauku atbalsta dienesta reģionālajā lauksaimniecības
pārvaldē. Pasākuma izmaksas sadales aprēķinus pārvalde veic
proporcionāli attiecīgo zemes īpašumu vai tiesisko valdījumu
iegūstamajam labumam no ūdens novadīšanas iespējām neatkarīgi no
šo iespēju izmantošanas.
Pasākuma izmaksas sadalījuma aprēķinam meliorācijas sistēmas
pārskata plānā ar mērogu 1:10000 pārvalde norāda pasākuma
ietekmēto: meliorācijas sistēmas sateces baseina robežu; zemes
īpašumu vai tiesisko valdījumu robežas; zemes īpašumu vai
tiesisko valdījumu platības; zemes īpašumu vai tiesisko valdījumu
kadastrālās vērtības.
Koplietošanas meliorācijas sistēmu ekspluatācijas izdevumu tāmi
(piem., polderu sūkņu staciju darbināšanai) kalendāram gadam
sagatavo pārvalde.
Norēķinus ar būvniecības, uzturēšanas un ekspluatācijas
pakalpojumu sniedzējiem kārto zemes īpašnieku vai tiesisko
valdītāju pilnvarota persona.
Visiem pasākuma ietekmēto zemju īpašniekiem vai tiesiskajiem
valdītājiem vienojoties, ir pieļaujams no šajos noteikumos
noteiktās kārtības atšķirīgs izmaksas aprēķins un sadale.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Vides
ministrijā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu
“Par finanšu līdzekļu piešķiršanu Ministru kabineta 2003.gada
3.jūnija noteikumu Nr.293 “Kārtība, kādā piešķir un dzīvnieku
īpašnieks saņem kompensāciju par zaudējumiem, kas radušies
epizootijas vai valsts uzraudzībā esošās dzīvnieku infekcijas
slimības apkarošanas laikā” izpildes nodrošināšanai 2004.gadā un
turpmākajos gados”.
Projekts paredz noteikt, ka
Zemkopības ministrija reizi ceturksnī iesniedz Finanšu ministrijā
apkopotu informāciju par finansējuma apjomu, kāds nepieciešams,
lai izmaksātu kompensācijas dzīvnieku īpašniekiem par piespiedu
kārtā nokautajiem un iznīcinātajiem dzīvniekiem infekciju slimību
apkarošanas laikā.
Finanšu ministrija reizi ceturksnī izvērtē Zemkopības ministrijas
iesniegto informāciju un piešķir kompensāciju izmaksām
nepieciešamos līdzekļus no Finanšu ministrijas pamatbudžeta
programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Finanšu ministrijai kompensāciju izmaksām nepieciešamais
finansējums 2004.gadā un turpmākajiem gadiem jāparedz Finanšu
ministrijas pamatbudžeta programmā “Līdzekļi neparedzētiem
gadījumiem”.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu ministrijā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments