Labas ziņas gan šoferiem, gan pasažieriem
Diemžēl vai katrs ārvalstu viesis
atzinībai par Rīgas sakopto vecpilsētu vai Latvijas lauku krāšņo
dabu pievieno arī kādu kritisku vārdu par mūsu valsts ceļiem. To
nereti bēdīgais stāvoklis lielā mērā izskaidrojums ar līdzekļu
trūkumu. Tagad, šķiet, beidzot iezīmējušās reālas perspektīvas
ceļu būvē un remontos – neceļus pārvērst
ceļos palīdzēs Eiropas nauda.
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Jau aizvadītajos gados Latvijai pavērās plašas iespējas Eiropas līdzekļu piesaistei valstiski prioritāru ceļu remontdarbu veikšanai. Bet, lai finansējuma izlietošana būtu organizēta, lietderīga un optimāla, šā gada 8.aprīlī Satiksmes ministrija apstiprināja Nacionālo programmu valsts 1.šķiras autoceļu attīstībai. Programmas mērķis un uzdevums ir Eiropas līmenī apstiprinātā Attīstības plāna definētās prioritātes – “Līdzsvarotas attīstības veicināšana” – realizācija autoceļu sistēmas sakārtošanā. Programma tiks īstenota, izmantojot Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansējumu. Latvijas Autoceļu direkcijas (LAD) Tehniskās pārvaldes Reģionālo programmu daļas vadītāja Maira Vesmane paskaidro: “Valsts 1. šķiras autoceļi galvenos ekonomiskos centrus savieno ar TEN–T (Transeiropas autoceļu) tīklu. Šo ceļu attīstībai Nacionālajā programmā paredzētas četras apakšprogrammas: asfaltēto segumu pastiprināšana, grants ceļu asfaltēšana, tiltu pastiprināšana un pilsētu tranzītielu sakārtošana. Šādu darbu veikšanai laikā no 2004. līdz 2006.gadam programmā iekļauti projekti, kuru izmaksu kopsumma ir 51,8 miljoni latu, bet kopā ar objektiem, kuru remonts būs iespējams papildu finansējuma pieejamības gadījumā, summa var sasniegt 77,5 miljonus.”
Darbi varētu sākties
jau šovasar
Mūsu valsts ceļu lietotājus
iepriecinās fakts, ka gandrīz 62 procenti no Nacionālās
programmas ietvaros īstenojamiem projektiem saistīti ar asfalta
seguma pastiprināšanu – tieši šā seguma kvalitāte mēdz izraisīt
vislielākos autobraucēju iebildumus. Trīs gados paredzēts
sakārtot un uzlabot asfalta klājumu 163,97 kilometru kopgarumā.
Būtisks aspekts nav pamata bažām par remontētā seguma neilgo
kalpošanu, jo no jauna tiks izbūvēta arī zem asfalta esošā zemes
klātne. Tieši padomju laikā būvēto klātņu nolietojums un
neatbilstība pašreizējai satiksmes intensitātei ir par iemeslu
nepieciešamībai pēc biežas ceļu segumu lāpīšanas.
Lemjot par projekta iekļaušanu programmā, vairākos aspektos tika
izvērtēts konkrētā objekta nozīmīgums, nolietojuma pakāpe, kā arī
satiksmes intensitāte šajā ceļa posmā. Tas nozīmē, ka prāvie
finanšu līdzekļi pirmām kārtām tiks ieguldīti visvairāk lietoto
un visbedraināko ceļu, ielu un tiltu remontā.
Protams, programmas realizācijā neiztiks arī bez pašu
finansējuma. M. Vesmane: “Eiropas Savienība segs 75 procentus
izmaksu, bet divdesmit piecus procentus veidos Latvijas
līdzfinansējums. Šobrīd programmas realizācija jau sākta
2004.gadā plānotajiem 16 projektiem. Tie ir, piemēram, ceļi Rīga
(Jaunciems)–Carnikava, Ulbroka–Ogre un Cēsis–Vecpiebalga. Ja
veiksmīgi noritēs izsoles, darbi objektos varētu sākties jau
vasaras vidū.”
Kohēzijas fonds
finansē lielus projektus
Taču ES līdzekļi mūsu valstij ir
pieejami arī citu fondu ietvaros. Viens no būtiskākajiem
finansējuma avotiem aizvadītajos gados bija ISPA – ES
Strukturālās politikas pirmsiestāšanās finanšu instruments. LAD
ES projektu daļas vadītājs Gints Alberiņš norāda: “Kopš Latvija
kļuvusi par pilntiesīgu ES dalībvalsti, ISPA finansētie projekti
tiek turpināti jau kā Kohēzijas fonda projekti, bet ir uzsākti
arī jauni Kohēzijas projekti. Tieši Kohēzijas fonda finansējums
ir sevišķi būtisks, to rāda jau projektu obligātie noteikumi –
līguma summai jābūt ne mazākai par miljonu eiro, bet paša
projekta izmaksu summai – ne mazākai par desmit miljoniem. Un
faktiski šādu projektu mums vairs nav, visos runa ir par lielākām
summām.”
Kā pirmais objekts, kurā izmantoti ISPA līdzekļi, minams “Via
Baltica” posms no Gaujas tilta līdz Lilastei. G.Alberiņš
paskaidro, ka šajos darbos netika izlietoti visi piešķirtie
līdzekļi un tie šobrīd tiek ieguldīti divu krustojumu un pārvada
rekonstrukcijā.
Kohēzijas fonda finansējums tiks piešķirts arī ostu pievedceļu
izbūvei, dzelzceļa sliežu ceļa atjaunošanai, kā arī lidostas
“Rīga” skrejceļa pagarināšanai un apgaismojuma sistēmas
rekon-strukcijai. Taču autobraucējus un ļaudis, kuri izmanto
sabiedriskā transporta pakalpojumus, pirmām kārtām interesē
autoceļi. Kohēzijas fonda projektu ietvaros no šā gada līdz
2006.gadam paredzēta autoceļu izbūve un rekonstrukcija, kuras
kopējās izmaksas ir 150,3 miljoni latu. Paredzēts veikt gan TEN–T
ceļu tīkla uzlabojumus, gan ceļa Rīga–Koknese izbūvi, gan “Via
Baltica” posma Rīga–Ķekava rekonstrukciju.
Ja remontēt, tad pamatīgi
Kā norit projektu izvērtēšana
un saskaņošana, kā piešķir finansējumu?
G.Alberiņš:
“Detalizēti sagatavojam katra atsevišķā projekta pieteikumu,
ietverot tajā gan ekonomisko pamatojumu, gan ietekmes uz vidi
novērtējumu. Ja Eiropas Komisija projektu apstiprina, ar Latviju
tiek slēgts līgums par projekta realizāciju un tiek samaksāts
avanss divdesmit procentu apmērā no visas projektam piešķirtās
palīdzības summas. Projekta īstenošanas gaitā mēs sniedzam
atskaites par visiem izdevumiem, un Eiropas Komisija atmaksā savu
daļu. Ceļu būves un remontu projektiem Kohēzijas fonda
finansējums var sasniegt 85 procentus no izmaksu summas.”
Pozitīvi, ka arī Kohēzijas fonda projektos paredzēts veikt ne
vien asfalta seguma klāšanu, bet arī pamatu rekonstrukciju. Šāda
pieeja uzskatāma par valsts politiku autoceļu būves un remontu
jomā. Ar to atšķiramies, piemēram, no Igaunijas, kur vairāk tiek
praktizēta tikai seguma maiņa. Protams, savi plusi ir arī šādai
politikai – darbu izmaksas ir krietni zemākas, darbi rit ātrāk,
par piešķirtajiem līdzekļiem iespējams salabot garākus ceļa
posmus. G.Alberiņš: “Laiks rādīs, kā ir labāk. Tomēr mūsu
projektos ievērojam principu – ja remontēt, tad pamatīgi.”
Jāpiebilst, ka šogad jau varētu tikt apstiprināti pirmie
projekti, bet vienlaikus jau tiek gatavoti projekti, kas varētu
tikt īstenoti laikā no 2007. līdz 2013.gadam.
Juris Bārtulis, “LV”