Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada
19. un 20.maija sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Kampars
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien un vakar Saeimā tika
atrisināti daudzi svarīgi jautājumi. Un viens no tiem ir par
Valsts drošības komitejas atstāto mantojumu– par tā saucamajiem
čekas maisiem. Beidzot Saeima tos ir atvērusi un devusi iespēju
Latvijas sabiedrībai šos maisus redzēt, un tas ir labi. Arī
frakcija “Jaunais laiks” to atbalstīja. Tikai nedaudz uztrauc
veids un metodes, kā tas tika izdarīts,– šī sasteigtā risinājuma
iniciatore bija Tautas partijas frakcija. Bet tomēr ir labi, ka
tauta zinās, kuri ir tie čekisti, kas savā laikā darījuši daudz
ļauna. Mēs zinām, ka padomju laikā visiem zinātniekiem, kultūras
darbiniekiem un citām izcilām personībām bieži vien, lai
aizbrauktu kaut vai tepat uz tuvējām ārzemēm, bija jāsniedz kāds
paraksts Valsts drošības komitejā. Tāpēc mūs neapmierina, ka,
šobrīd atverot maisus, vēl joprojām nav izstrādāts mehānisms, kā
aizsargāt patiešām nevainīgus cilvēkus. Tajā laikā kā Valsts
drošības komitejas ziņotāji tika arī reģistrēti cilvēki, kas
strādāja ar ekonomiskajiem noziegumiem– tie, kuri bieži vien
cietumos sēdināja liela mēroga zagļus un noziedzniekus. Un tagad
šie cilvēki bez jebkādas apspriešanas būs pakļauti sabiedriskajam
nosodījumam.
Frakcija “Jaunais laiks” izskatīšanai Saeimā bija iesniegusi
divus, mūsuprāt, visai sabiedrībai ļoti svarīgus likumprojektus.
Pirmkārt, grozījumus likumā “Par valsts budžetu 2004.gadam”,
paredzot nodrošināt finansējumu skolotāju algu un arī pensiju
palielināšanai. Diemžēl Saeimas vairākums kaut kādu iemeslu dēļ
šo priekšlikumu pat atteicās iekļaut Saeimas sēdes darba kārtībā.
Acīmredzot skolotāju algu palielinājums un pensiju indeksācija
koalīcijai šobrīd nešķiet aktuāla.
Otrkārt, mēs Saeimā iesniedzām arī grozījumus likumā “Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli”, kas trīs līdz četru gadu laikā
paredz palielināt ar nodokli neapliekamo minimumu, bet arī šo
likumprojektu koalīcija noraidīja. Tomēr esam pārliecināti, ka
jau kādā no turpmākajām Saeimas sēdēm mēs pie šī jautājuma
atgriezīsimies, jo tas ir ļoti būtiski. Par to ir jārunā un
jāmēģina virzīt šī likumprojekta izskatīšanu un pieņemšanu
Saeimā.
Un vēl gribu minēt kādu ļoti satraucošu faktu. Vakar pēc Jāņa
Jurkāna tikšanās ar Ministru prezidentu Induli Emsi atklātībā
parādījās informācija, ka pie Ministru prezidenta ir kāda slepena
darba grupa, kas nodarbojas ar nacionālās drošības un izglītības
jautājumiem. Panteļējeva kungs arī nevilšus atzinis, ka šajā
grupā kā eksperti ir iekļauti Tautas saskaņas partijas pārstāvji,
bet tajā nav aicināti piedalīties partijas “Jaunais laiks” un arī
citu labējo partiju pārstāvji. Tāpēc mēs esam sagatavojuši
vairākus jautājumus Ministru prezidentam, lai beidzot tiktu
atklāts, kas šī ir par grupu, ar ko tā nodarbojas un kāpēc tajā
ir tieši Tautas saskaņas partijas pārstāvji, bet ne, piemēram, no
partijas Jaunais laiks.
P.Tabūns
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Vispirms gribu minēt, ka esmu
sagatavojis ļoti svarīgu pieprasījumu Ministru prezidentam
Indulim Emsim un veselības ministram Rinaldam Muciņam par pēkšņu
finansējuma samazināšanu Latgales mazajām slimnīcām un par to
turpmāko likteni, ko parakstījuši apvienības “Tēvzemei un
Brīvībai”/LNNK un arī partijas “Jaunais laiks” deputāti.
Visiem zināms, ka Latgalē ir ārkārtīgi augsts bezdarba līmenis un
katastrofāla demogrāfiskā situācija. Veselības ministrijas
centieni pārprofilēt– sašaurināt vai pat likvidēt– kopumā deviņas
Latgales mazās slimnīcas novedīs pie grūti labojamām sekām. Maija
sākumā šīs slimnīcas saņēmušas Valsts obligātās veselības
apdrošināšanas aģentūras vēstuli, kurā paziņots par grozījumiem
līgumā par stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un
apmaksu 2004.gadam, gandrīz par trešdaļu samazinot finansējumu.
Rajonu padomes, protams, šādām līguma izmaiņām nepiekrīt, turklāt
tās ir iesniegtas ar atpakaļejošu datumu. Minētā problēma,
protams, skar ne tikai Latgali, bet arī apmēram trīsdesmit citu
Latvijas pilsētu slimnīcas, tāpēc mēs pieprasām sniegt
paskaidrojumus par turpmāko rīcību, lai Kārsavas, Līvānu, Dagdas,
Ilūkstes, Maltas, Varakļānu, Viļakas, Viļānu un Zilupes slimnīcas
spētu uzlabot veselības pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem.
Piemēram, minēšu tikai vienu nelielu citātu no Ludzas rajona
padomes priekšsēdētāja Bozoviča kunga vēstules, kas atsūtīta
personīgi man un mūsu frakcijai. “Ar šī gada 1.maiju aģentūra
grib samazināt pakalpojumu apmaksas summu 2004.gadam Kārsavas
slimnīcai par 27 850 latiem. Kas ir noticis?” jautā Bozoviča
kungs. “Finansējuma summa tiek samazināta par vienu trešdaļu. It
kā valsts budžeta grozījumi uz slikto pusi nav notikuši, budžets
pēc preses un statistikas datiem arī pildās un pārpildās,” tā
jautā un arī lūdz palīdzību Ludzas rajona padomes
priekšsēdētājs.
Tātad šis pieprasījums tika nodots Pieprasījumu komisijai, kura
to tuvākajā laikā izskatīs. Par šo situāciju Saeimā būs debates,
un ceru, ka izdosies palīdzēt Latgales iedzīvotājiem,
nelikvidējot mazās pilsētu slimnīcas un nepasliktinot to iespēju
iedzīvotājiem sniegt pakalpojumus.
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Ir ļoti interesanti vērot mūsu
kolēģu– “biezo” deputātu– dažādo nostāju. Satraukums par Latgales
slimnīcām tiešām ir ļoti nopietns, tāpēc jau tuvākajā laikā
veselības ministrs Rinalds Muciņš tiksies ar šo veselības iestāžu
vadītājiem.
Šodien Saeimā bija ļoti svarīgs balsojums, kas ir kā indikators,
par grozījumu Administratīvi teritoriālās reformas likumā
konceptuālu akceptēšanu. Un te nu jāsaka, ka visa partijas
“Jaunais laiks” frakcija un arī tēvzemietis– cienījamais Tabūna
kungs– nobalsoja pret šiem grozījumiem. Un kas tad bija šie
briesmīgie grozījumi, ko mūsu cienījamie kolēģi neatbalstīja?
Viņi neatbalstīja brīvprātīgu pagastu apvienošanos. Kā lai saprot
šo rūpi par skolām un mazajām slimnīcām, ja tajā pašā laikā tiek
uzspiesta voluntāra pagastu apvienošanās, kas bija raksturīgi
iepriekšējai– Einara Repšes– valdībai? Mēs ar lielu interesi
sekosim līdzi šī pieprasījuma par mazajām slimnīcām izskatīšanai.
Bet es varu pateikt, ka viens no Zaļo un Zemnieku savienības
priekšvēlēšanu solījumiem bija par grozījumu izdarīšanu
Administratīvi teritoriālās reformas likumā, kas paredz
brīvprātīgu pagastu apvienošanos. Esmu gandarīts, ka mūsu
koalīcijas partneri– Latvijas Pirmā partija un Tautas partija– šo
visai tautai pieņemamo un saprotamo nostāju ir atbalstījušas, un
es ceru, ka tālākais atbalsts tiks gūts arī ar konstruktīviem
opozīcijas spēkiem.
Vēl runāšu par šajā nedēļā notikušo valdības gāšanas mēģinājumu.
Opozīcija meklēja dažādas iespējas un argumentus, lai gāztu
Ministru prezidenta Induļa Emša vadīto valdību. Bet vismaz šajā
brīdī dažādi radikālie spēki, sākot ar Plineru un beidzot ar
apvienību “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK, nespēja vienoties. Bet
mūsu valdība strādās arī turpmāk, meklējot konstruktīvus
risinājumus visām esošajām problēmām. Mēs atzīstam, ka izglītības
reformas gaitā ir radušās problēmas un būs jārunā arī ar
opozīciju par mums visiem– gan latviešiem, gan arī tiem bērniem,
kas mācās latviešu valodu,– pieņemamu risinājumu. Mēs apzināmies
šīs problēmas svarīgumu, tāpēc būsim stingri un konstruktīvi šajā
jautājumā.
Bet izbrīnu rada tas, ka svarīgos un atbildīgos balsojumos, kas,
piemēram, saistīti ar bērnu jautājumiem, frakcija “Jaunais
laiks”, savu politisko ambīciju vadīta, un arī Plinera komandas
biedri nepiedalījās, tādējādi viņi neatbalsta svarīgu jautājumu
risināšanu, kas skar bērnu stāvokli Latvijā. Tāpēc aicinu kolēģus
pacelties pāri ambīcijām un strādāt Latvijas labā!
O.Kastēns
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Man ir liels prieks, ka Saeima
šodien veica būtiskus Bērnu tiesību aizsardzības likuma
labojumus, lai Bērnu un ģimenes lietu sekretariāts jau tuvākajā
laikā taptu par ministriju. Ņemot vērā Latvijas bēdīgo
demogrāfisko bilanci, mirstībai pārsniedzot dzimstību,
sekretariātam ir jādarbojas ministrijas kapacitātē un jādara
viss, lai demogrāfiskā situācija uzlabotos. Iepazīstoties ne
tikai ar centrālajiem, bet arī ar reģionālajiem preses izdevumiem
ārpus Rīgas– Valmierā, Kuldīgā un citur –, ir patīkami, ka jau
publicēta informācija par to, ka adoptētājiem un audžu ģimenēm ir
iespēja bez samaksas saņemt psihologa konsultācijas. Lai gan
pagaidām tās ir pieejamas Rīgā, tomēr jau tuvākajā laikā
konsultācijas varēs saņemt arī citos Latvijas reģionos.
Runājot par aktualitātēm, gribu vērst uzmanību uz šodien
spriesto. Frakcijas “Jaunais laiks” pārstāvis, kaislīgi
žestikulējot, teica, ka “Jaunais laiks” cīnīsies par pensiju
indeksāciju un skolotāju algu palielināšanu. Bet es gribu
atgādināt, ka “Jaunais laiks” demisionēja tieši tāpēc, ka bija
pret skolotāju algu palielināšanu no šā gada 1.janvāra. “Jaunais
laiks” balsoja arī pret biežāku pensiju indeksāciju. Tāpēc
skatīsimies uz partiju darbiem, nevis vārdiem!
A.Pabriks
(Tautas partijas frakcija):
Es vēlreiz gribu atgriezties gan tuvākā, gan arī tālākā vēsturē saistībā ar mūsu vakardienas balsojumu par Tautas partijas aicinājumu atvērt tā saucamos čekas maisus. Mēs zinām, ka sabiedrībā šis jautājums ir aktuāls jau ilgāku laiku. Vienmēr tika izteikti viedokļi, ka šos maisus atvērt un publicēt sarakstus nevajag, jo tie nav pilnīgi. Tajos var būt minēti daudzi cilvēki, kas nebija tieši iesaistīti VDK, bet gan citu drošības dienestu un struktūru darbībā. Bet, no otras puses, cik ilgi šo jautājumu mēs varam vilkt garumā? Un ar ko un kam mēs palīdzēsim, ja atkal kārtējo reizi to atliksim uz pieciem, desmit vai divdesmit gadiem? Tāpēc Tautas partija pēc diskusijas frakcijā nolēma, ka beidzot ir pienācis laiks šo jautājumu atrisināt. Jautājums patiesībā ir par to, vai mēs turpinām to novilcināt un tad nenonākam ne pie kāda secinājuma, vai varbūt maisos esošo informāciju iznīcinām, piemēram, sadedzinot. Esam nonākuši pie secinājuma, ka, lai arī nav iespējams iegūt pilnīgu patiesību, tomēr mēs gribētu nokļūt tai tuvāk, šos sarakstus publiskojot. Kāpēc tas ir vajadzīgs? Man šķiet, ka tas ir vajadzīgs ne tikai cilvēkiem pašiem, lai labāk apzinātu gan savu lomu, gan mūsu sāpīgo vēsturi, bet arī mūsu speciālistiem– vēsturniekiem, zinātniekiem, tai skaitā arī maniem studentiem augstskolās un universitātēs, lai mēs labāk varētu izpētīt un izprast mūsu valstī un sabiedrībā notiekošos procesus, kā arī tikt skaidrībā ar sevi, lai nākotnē šādas lietas vairs neatkārtotos.
Diemžēl Saeimā vienprātības uzreiz nebija, bet pēc balsojuma tā tomēr bija. Opozīcijā esošajā frakcijā “Jaunais laiks” zuzēja kā bišu stropā– pēkšņi cilvēki sāka pulcēties ap Repši, bet pēc tam atkal izklīda, jo bija skaidrs, ka iepriekš frakcija bija nolēmusi par šo maisu atvēršanu varbūt pat nebalsot, vismaz man bija tāds iespaids, skatoties, kas notiek Saeimā. Bija pat ierosinājums par sēdes pārtraukšanu, bet mēs to noraidījām. Un te arī jāatgādina, ka kārtējo reizi frakcijas “Jaunais laiks” līdera nervi, manuprāt, neizturēja, jo šķita, ka tieši Tautas partijai tiek adresēti arī vairāki necenzēti vārdi. Tomēr beigu beigās uzvarēja veselais saprāts– opozīcija nobalsoja tā, kā mēs to aicinājām, jo patiesībā mēs visi jau sen gaidījām šo patiesības augšāmcelšanos.
A.Aleksejevs
(politisko organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):
Šodien Saeima turpināja vakar
sākto vairāk nekā trīsdesmit jautājumu izskatīšanu. Minēšu,
mūsuprāt, divus svarīgākos.
Pirmkārt, grozījumi likumā “Par bijušās Valsts drošības komitejas
dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar
VDK konstatēšanu”. Es piekrītu iepriekšējam runātājam no Tautas
partijas, ka šim jautājumam jau sen vajadzēja pielikt punktu, jo
cik tad vēl ilgi to vilkt garumā, glabājot šos dokumentus par
čekas maisiem un aģentiem, kuri savā laikā bija sadarbojušies ar
VDK. Apvienība “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” jau sen
uzskatīja, ka šie maisi jāatver, lai beidzot būtu zināmi tie
cilvēki un lai arī viņiem pašiem turpmāk būtu vieglāk dzīvot,
tāpēc arī mēs atbalstījām šo priekšlikumu un balsojām “par”. Bet
mēs neatbalstījām priekšlikumu, kas paredzēja pagarināt termiņu,
vēl uz desmit gadiem liedzot šiem cilvēkiem kandidēt un tikt
ievēlētiem pašvaldībās, kā arī būt par iestāžu vadītājiem. Mēs
uzskatām, ka šis termiņš jau ir pagājis un nav nepieciešams to
vēlreiz pagarināt.
Otrkārt, grozījumi likumā “Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu,
kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības”. Kā zināms,
Valsts prezidente šo likumu atgrieza Saeimai otrreizējai
caurlūkošanai, bet Juridiskā komisija tikai daļēji ņēmusi vērā
prezidentes iebildumus. Skatot sesto priekšlikumu par
atpakaļejoša datuma piemērošanu, Juridiskā komisija un arī
Saeimas vairākums to atbalstīja. Taču mūsu frakcijas deputāta
Vladimira Buzajeva un Tautas saskaņas partijas deputāta Valērija
Agešina priekšlikumi netika atbalstīti. Šobrīd situācija ir tāda,
ka cilvēkam, kurš izbraucis no Latvijas strādāt kaut kur citur un
tur saņēmis uzturēšanās atļauju, tiek atņemts Latvijas pastāvīgā
iedzīvotāja statuss. Mēs uzskatām, ka Saeima tomēr nav ņēmusi
vērā Valsts prezidentes iebildumus, un tāpēc mēs nevarējām balsot
par šī likuma grozījumu pieņemšanu.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Sākumā gribu uzrunāt skolu
absolventus. Cienījamie absolventi, šajās dienās jums izskan
pēdējais skolas zvans. Pateiksimies saviem skolotājiem, vecākiem,
vecvecākiem, kas darījuši visu iespējamo un pat neiespējamo jūsu
nākotnes vārdā. Novēlu izturību un veiksmi eksāmenos!
Saistībā ar Saeimas plenārsēdēm teikšu sekojošo. Atgādināšu, ka
šī gada 24.martā Valsts prezidente Saeimai otrreizējai
caurlūkošanai atgrieza atpakaļ 18.martā pieņemtos grozījumus
likumā “Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas
vai citas valsts pilsonības”. Savā vēstulē prezidente rakstīja,
ka ir nepamatoti un nesamērīgi atņemt personai nepilsoņa statusu
tikai tāpēc, ka tā ir saņēmusi pastāvīgās uzturēšanās atļauju
citā valstī. Pastāvīgās uzturēšanās atļaujas saņemšana personai
negarantē nekādu ar konkrētas ārvalsts pilsonību vai
pavalstniecību saistītu statusu. Diemžēl Saeima neizpildīja
cienījamās prezidentes ierosinājumu un saglabāja normu, ka visi
nepilsoņi, kuri pēc 1992.gada 1.jūlija ir reģistrēti un tiks
reģistrēti kādā no NVS dalībvalstīm, zaudē nepilsoņa statusu
Latvijā. Taču attiecībā uz citās ārvalstīs dzīvojošiem
nepilsoņiem norma ir mīkstināta. Šo statusu zaudēs tikai tie
nepilsoņi, kuri pastāvīgās uzturēšanās atļauju šajās ārvalstīs
iegūs pēc 2004.gada 1.jūnija. Līdz ar to Tautas saskaņas partija
lūgs prezidenti vēlreiz izmantot savas Satversmē noteiktās
tiesības un otrreiz nodot šo likumu caurlūkošanai Saeimā.
Un tagad par tā saucamajiem čekas maisiem. Tautas saskaņas
partija ir vienīgā partija, kas uzskata, ka atvērt maisus un
publicēt dokumentus nevajag. Mums liekas, ka Saeima atkal veica
līkločus, lemjot, ka arī nākamos desmit gadus ar VDK saistītās
personas nevarēs tikt ievēlētas pašvaldībās un parlamentā vai
strādāt valstij svarīgās institūcijās. Diemžēl šis jautājums
kārtējo reizi netika skatīts pēc būtības, bet kļuva par atsevišķu
politikāņu publiskas eksponēšanās reizi. Labējie politikāņi
cenšas piebļaut ja ne visu Eiropu, tad vismaz Rīgu ar saukļiem
par to, ka bijušie čekisti var radīt nopietnus draudus valsts
drošībai. Es prognozēju, ka saistībā ar šo jautājumu vēl notiks
daudzas interesantas lietas, jo tas ir netīri un negodīgi.
I.Solovjovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Pirmkārt, gribu izteikt Latvijas
Sociālistiskās partijas frakcijas viedokli par vakar izskanējušo
priekšlikumu par neuzticības izteikšanu Ministru kabinetam. Vakar
apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcijas
priekšsēdētājs vērsās pie mūsu frakcijas vadītāja un prasīja
parakstīt sagatavotu dokumentu par neuzticības izteikšanu
Ministru kabinetam. Mēs šo dokumentu neparakstījām, jo uzskatām,
ka pašlaik Ministru kabinets ir gatavs veikt pārrunas, lai
panāktu kompromisu dažādos mūs interesējošos jautājumos. Tāpēc
mainīt sliktu valdību pret vēl nacionāli radikālāku– sliktāku–
nav lietderīgi. Tam arī pašlaik nav īsti piemērots laiks, jo
tuvojas Saeimas sesiju vasaras pārtraukums.
Otrkārt, runāšu par šīsdienas darbu. Es esmu Ārlietu komisijas
sekretārs, un komisijā mēs izskatām vairākus starptautiskus
līgumus un konvencijas. Es domāju, ka vissvarīgākais dokuments
šodien bija pirmajā lasījumā konceptuāli atbalstītais
likumprojekts “Par Kopējo sociālās iekļaušanas memorandu
(Latvija)”, kas starp Latvijas valdību un Eiropas Komisijas
Nodarbinātības un sociālo lietu ģenerāldirektorātu Briselē
parakstīts 2003.gada 18.decembrī. Šajā memorandā definētas
vissteidzamākās pamatnostādnes nabadzības situācijas risināšanai,
kurās raksturotas galvenās nabadzību ietekmējošās jomas un
iezīmēti pasākumi, kas veicami nabadzības mazināšanai, un
novēršanas mērķi. Memorands identificē astoņus galvenos
politiskos mērķus, kuru sasniegšana ir būtiska, lai valstī
mazinātu nabadzību un sociālo atstumtību. Pirmkārt, lielāka
izglītības atbilstība modernajam darba tirgum, veicinot
savstarpēji saskaņotu izglītības attīstības programmu un
uzlabojot kvalitāti. Otrkārt, iekļaujoša darba tirgus izveide un
nodarbinātības veicināšana. Treškārt, piemērota mājokļa
nodrošināšana tiem cilvēkiem, kuri nav spējīgi iegādāties to
dzīvokļu tirgū, kuru ienākumi neļauj pilnā mērā norēķināties par
ģimenes izmantoto dzīvojamo platību un komunālajiem
pakalpojumiem, kā arī invalīdiem. Ceturtkārt, adekvātu ienākumu
nodrošināšana ar darba samaksām, nodokļu politikas un sociālās
drošības sistēmas palīdzību. Piektkārt, personas vajadzībām
atbilstošu sociālo pakalpojumu iespējami tuvāk dzīvesvietai
attīstība. Sestkārt, valsts garantētās minimālās veselības
aprūpes un nepieciešamo medikamentu saņemšanas iespējas
nodrošināšana. Septītkārt, ģimeņu solidaritātes stiprināšana un
bērnu tiesību aizsardzība. Un astotkārt, institūciju sadarbības
tīkla izveide un organizāciju kapacitātes palielināšana.
Es uzskatu, ka šis dokuments mūs mudinās veikt reālus soļus, lai
īstenotu dzīvē to, ko esam solījuši Eiropas Savienībai.
Analizējot šo dokumentu, redzams, ka 2002.gadā 16% mūsu valsts
iedzīvotāju ar viszemākajiem ienākumiem, kas bija tikai 54 lati
uz vienu mājsaimniecības locekli, bija pakļauti nabadzības
riskam. Arī šodien galvenā problēma ir saistīta ar mājokli, jo
iedzīvotāju ienākumi ir ļoti mazi, bet maksājumi par īri un
komunālajiem pakalpojumiem ir salīdzinoši augsti.
Uzskatu, ka šis dokuments mudinās valdību veikt reālus soļus–
izstrādāt nacionālās rīcības plānu, lai samazinātu nabadzību un
sociālo atstumtību, kā arī nodrošināt katram cilvēka cienīgu
dzīves līmeni.
Saeimas preses dienests