Par likumu “Grozījumi likumā “Par bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu””
Latvijas Republikas Saeimas priekšsēdētājai Ingrīdai Ūdrei
Cienījamā Saeimas priekšsēdētājas kundze
2004.gada 19.maijā Saeima pieņēma
likumu “Grozījumi likumā “Par bijušās Valsts drošības komitejas
dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar
VDK konstatēšanu””.
Uzskatu, ka sabiedrībai ir būtiski zināt arī mūsu valsts vēstures
sarežģītās un dramatiskās lappuses. Cilvēkiem ir tiesības uzzināt
patiesību par Valsts drošības komitejas darbību Latvijā, tajā
skaitā par tās aģentiem, rezidentiem, konspiratīvo dzīvokļu
turētājiem un uzticības personām.
Taču tikpat svarīgi ir panākt, lai sabiedrībai tiktu sniegta
uzticama un nesagrozīta informācija, kura dotu iespēju gūt
patiesu priekšstatu par minētās iestādes darbību un konkrētu
cilvēku lomu tajā.
Manuprāt, šā gada 19.maijā pieņemtais likums izraisa divus
ārkārtīgi strīdīgus jautājumus.
Pirmais jautājums attiecas uz grozījumu 3.pantu, kas paredz
mainīt likuma “Par bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu
saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK
konstatēšanu” 17.panta redakciju, nosakot pagarināt ierobežojumus
tiesiskajās attiecībās pret VDK darbiniekiem un informatoriem vēl
uz 10 gadiem.
Otrs jautājums attiecas uz 19.maija likuma 4.pantu, kas paredz
mainīt likuma “Par bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu
saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK
konstatēšanu” 18.panta redakciju, paredzot, ka VDK dokumenti ir
izmantojami un publicējami bez ierobežojumiem.
Pirmkārt, ja likumdevējs uzskata, ka 1994.gadā Saeimas noteiktie
desmit gadi nav bijis pietiekams laiks, lai novērstu bijušo VDK
darbinieku un informatoru ietekmi uz nacionālo drošību un
Latvijas teritoriālo vienotību, tad likumdevējam ir skaidri
jānorāda mērķis, kura sasniegšanai šobrīd tiek pagarināts minēto
ierobežojumu termiņš. Tāpat jābūt skaidrībai, kāds sabiedrības
interešu apdraudējums ar to tiek novērsts, lai Latvijas valsts
varētu pārliecinoši argumentēt gan šāda risinājuma samērīgumu,
gan tā piemērotību likumdevēja noteiktajam mērķim.
Gribu atgādināt, ka 2000.gada 30.augustā Satversmes tiesa, lemjot
par vēlēšanu tiesību ierobežojumiem, norāda uz nepieciešamību
“likumdevējam, periodiski izvērtējot attiecīgo politisko
situāciju valstī un ierobežojumu nepieciešamību un pamatotību”,
lemt par ierobežojuma termiņa noteikšanu, “jo šādi ierobežojumi
var pastāvēt tikai noteiktu laiku”.
Ja tomēr Saeima uzskata, ka ierobežojumu termiņa pagarināšanai ir
leģitīms pamats, tad, manuprāt, ir atkārtoti jāizvērtē 14 valsts
likumos noteiktās jomas, kurās šie ierobežojumi darbosies vēl 10
gadus.
Otrkārt, Saeima, šā gada 19.maijā pieņemot jaunu 18.panta
redakciju, nav paredzējusi kārtību, kādā VDK dokumenti tiks
izmantoti un publicēti, tādējādi atstājot likuma īstenošanu dzīvē
pilnīgā izpildītāju un to ierobežoto materiāli tehnisko resursu
ziņā.
Attiecībā uz Saeimas lēmumu atļaut izmantot un publicēt visus VDK
dokumentus bez izņēmuma ir jāapzinās, ka šie dokumenti satur ne
tikai informāciju par VDK darbību ideoloģiskajā jomā un
politiskajās citādi domājošo represijās, bet arī, piemēram,
informāciju, kas saistīta ar organizētās noziedzības un
ekonomisko noziegumu apkarošanu un satur ziņas par tām personām,
kas bijušas iesaistītas šo noziegumu atklāšanā. Tādas
informācijas publicēšana varētu skart minēto personu
drošību.
Saskaņā ar ekspertu sniegto informāciju no aptuveni 4 000 VDK
aģentu kartiņām tikai daļa attiecas uz personām, kas darbojas
ideoloģiskajā jomā. Īpaši jāņem vērā, ka Latvijas valsts rīcībā
esošais VDK dokumentu apjoms ir nepilnīgs un nesniegs vispusīgu
un objektīvu ieskatu VDK darbības virzienos un sekās.
Turklāt aptuveni 90 procentos gadījumu aģentu kartiņas satur
tikai norādi uz personas vārdu bez jebkādas norādes uz to
notikumu kontekstu, kādā šis vārds ir parādījies VDK kartotēkā.
Līdz ar to šāda informācija nav uzskatāma par pilnīgu un var
izsaukt tās ļaunprātīgu izmantošanu.
Tāpēc ir svarīgi noteikt precīzu informācijas apjomu un kārtību,
kādā tā tiek publiskota, lai neapdraudētu to personu tiesības uz
privātās dzīves neaizskaramību un fizisko drošību, kuras nebija
saistītas ar politiskajām represijām un vēršanos pret Latvijas
valsts neatkarības atgūšanu.
Ir jāpanāk diferencēta pieeja VDK dokumentu izmantošanai un
publicēšanai, lai sabiedrības ieguvums būtu samērojams ar
konkrēto indivīdu aizskartajām tiesībām un interesēm, kuras
aizsargā mūsu valsts Satversme un Latvijai saistošie
starptautiskie cilvēktiesību akti.
Ievērojot iepriekš minēto un pamatojoties uz Latvijas Republikas
Satversmes 71.pantu, nosūtu 2004.gada 19.maijā Saeimā pieņemto
likumu “Grozījumi likumā “Par bijušās Valsts drošības komitejas
dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar
VDK konstatēšanu”” otrreizējai caurlūkošanai.
Cieņā –
Rīgā 2004.gada 21.maijā Latvijas Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga