Latvijas de facto atgriešanās Eiropā
Rihards Pīks, Latvijas Republikas ārlietu ministrs intervijā “Latvijas Vēstnesim”
Rihards Pīks Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
– Kā jūs formulētu Latvijas
iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) un NATO nozīmi no mūsu valsts
ārpolitikas un arī iekšpolitikas viedokļa?
– Pievienošanās Eiropas Savienībai nozīmē mūsu atgriešanos
Eiropā. Jā, ģeogrāfiski mēs tur vienmēr esam bijuši, bet
politiski bijām norobežoti. Arī garīgo vērtību ziņā ilgus gadus
esam bijuši norobežoti. Tātad šī ir Latvijas atgriešanās Eiropā
de facto. Mūsu pievienošanās Ziemeļatlantijas aliansei
nozīmē, ka beidzot esam ieguvuši drošības garantijas, kas mums
bija tik nepieciešamas. Lai arī kā mums teiktu, ka Latvijai
visapkārt ir daudz lielu draugu, mēs izlēmām pievienoties ES un
NATO, kas nozīmē mūsu vēsturisko vērtību kopību un drošības
sajūtu. Šie mērķi bija nepieciešami, lai mēs paši sev pierādītu,
kādās vērtībās vēlamies dzīvot. Bet šo mērķu piepildījums bija
arī vajadzīgs, lai mēs varētu virzīties tālāk. Mūsu galvenais
uzdevums ir tautas attīstība un labklājība, un bez ES un NATO
reāli nebija iespējams šo uzdevumu veikt.
– Kāda nozīme bijusi procesam – virzībai uz ES un NATO kopš 1995. gada? Kā atceramies, 1995.gadā Latvija bija ļoti bēdīgā ekonomiskā situācijā ar visnotaļ bīstamu kriminogēno stāvokli.
– 1995.gads bija pagrieziena
punkts, jo 1995.gadā Latvija bija visdziļākajā krīzē. Tas bija
arī laiks, kad Latvijā beidza pastāvēt vecās ekonomiskās un
sabiedriskās attiecības, kas pēc inerces vēl vilkās līdzi no
vecās totalitārās sistēmas. No šā brīža arī sākās jauno
ekonomisko attiecību veidošana un nostiprināšana. Šiem mērķiem –
iestāties ES un arī NATO – bija milzu nozīme arī mūsu
pašorganizācijā. Lai mēs varētu ātrāk sakārtot ekonomiskās
attiecības un lai arī cilvēku prātos sāktos orientācija uz
Eiropas vērtībām: cilvēka tiesībām, brīvību, cilvēku savstarpējo
attiecību tikumu.
Daudz kas ir mainījies arī mūsu sadzīvē. Cilvēki no Rietumeiropas
valstīm, kas šeit bijuši deviņdesmito gadu sākumā, ir pārsteigti
par milzu izmaiņām, kas pie mums notikušas. Tas esot redzams pat
uz ielas: mūsu cilvēki tagad ir daudz atbrīvotāki, daudz vairāk
smaida. Neraugoties uz to, ka ikdienā mēs sūdzamies, ka tas nav
kārtībā un tas nav kārtībā. Mēs, latvieši, jau esam ļoti
paškritiski, un latviešu pašnovērtējums ir ļoti zems. Bet, ja
paskatāmies no malas – un, atrodoties šajā postenī, es dzirdu
daudzus vērtējumus no malas –, tad tie, paldies Dievam, nav ne
tuvu tik kritiski, kā mēs paši sevi novērtējam.
Tātad pieteikums būt ES deva arī spēcīgu stimulu mums pašiem
straujāk sakārtoties. Arī uzņēmējiem – censties pēc citiem
kritērijiem, nevis balstīties uz mazāk prasīgo Krievijas tirgu,
bet orientēties uz Rietumeiropas tirgu. Tagad mēs redzam, ka šīs
pūles ir atmaksājušās.
Jaunās situācijas
jaunie uzdevumi
– Mūsu valstiskums tagad ir
jaunā, kvalitatīvi augstākā pakāpē. Kā mainījušies Ārlietu
ministrijas uzdevumi?
– Jau pagājušajā gadā eksperti izstrādāja jaunu ārpolitikas
koncepciju, jo iepriekšējās koncepcijas mērķi ir sasniegti.
Protams, šī koncepcija vēl jāizskata valdībā un jāizdiskutē
Saeimā. Tajā ir mūsu ārpolitikas uzdevumi nākamajiem pieciem
gadiem. Galvenais uzdevums ir sadarbība ES iekšienē. ES kopējās
ārējās un iekšējās politikas veidošana. Lielajām ES valstīm ir
gan vēsturiska tradīcija, gan arī ambīcijas sevi tomēr iezīmēt kā
atsevišķu viedokli un svaru. Jāteic, ka to izmanto arī viena otra
cita valsts. Piemēram, Krievija diezgan atklāti ir devusi
signālus, ka tā labprāt Eiropas Savienībā runātu vispirms ar
Franciju. Tad šādi signāli tika doti Vācijai. Jā, es saprotu,
Krievijai būtu vieglāk rēķināties ar kādas vienas dominējošās
valsts, nevis ar visu ES dalībvalstu kopīgo viedokli. Tieši tāpēc
ES ir tik svarīgi izstrādāt kopīgo ārpolitiku un iekšpolitiku. It
sevišķi attiecībās ar ASV, Krievijas Federāciju, Ķīnu... Jo, manā
uztverē, tie ir arī ģeopolitiski jēdzieni. ES būs vislielākais
svars, ja tās politika būs vienota. Protams, tas ir grūts
process, jo ES ir suverēnu valstu savienība, kurā katrai ir savas
vēsturiskās tradīcijas un ambīcijas. Arī mazajām valstīm
jāaizstāv savas intereses ES iekšienē. Tas ir mūsu uzdevums, un
mēs to darām.
Oficiāli ES paplašināšanās notika 1.maijā, taču pirms tam bija
jāsagatavo arī ES un Krievijas Federācijas kopīgais paziņojums
“Partnerattiecību un sadarbības līgums”. Problēma radās tieši ar
šo līgumu, kurā ietverti galvenokārt papildinājumi ar Krievijas
un ES tirdzniecības nosacījumiem.
Diemžēl Krievija bieži vien turpina paņēmienus, kas bija
raksturīgi padomju ārpolitikai, – pievienot ekonomiskajam
dokumentam politisku pozīciju. Tā bija arī šajā gadījumā, un tas
bija vērsts mūsu un Igaunijas, kā arī Lietuvas virzienā. Krievija
centās uz mums izdarīt spiedienu. Bija ārkārtīgi svarīgi
aizstāvēt mūsu intereses un pierādīt arī pārējām valstīm, kāds ir
lietu patiesais stāvoklis un kādas ir mūsu intereses.
Viens no svarīgiem mērķiem tagad ir pievienoties arī Ekonomiskās
sadarbības un attīstības organizācijai, kurā ir ES valstis un arī
ASV un Kanāda. Tas ir tāds kā elitārs valstu klubs, kam ir ļoti
ietekmīga nozīme.
ES ietvaros mums ir reģionālās sadarbības intereses – tās ir
Ziemeļvalstis, Baltijas jūras valstis un Baltijas jūras reģions.
Šeit mums ir arī jauni uzdevumi, kas definēti pēc ES politikas.
Jaunās kaimiņattiecības, kurās mūsu uzdevums ir sadarboties ar
Krieviju, ar Ukrainu, arī ar Moldovu, Baltkrieviju, ar Aizkaukāza
valstīm. Tas ir arī mūsu interesēs, un mēs arī labāk pazīstam šīs
valstis. Mūsu interesēs tagad ir arī sadarbība ar Centrālās
Āzijas valstīm un tālāk ar Ķīnu. Viņus interesē mūsu ostas, un
Latvija viņiem ir interesanta kā ieeja ES.
Baļķi savā acī neredz
– Ārzemju prese uzsver, ka līdz
ar Latvijas iestāšanos ES mainījusies mūsu valsts attieksme pret
Krieviju. Līdz šim mēs esot tikai atbildējuši uz Krievijas
uzbrukumiem, bet tagad uzbrūkot arī paši. Rezultātā esot radusies
spriedze Latvijas un Krievijas attiecībās.
– Bet Latvija nav neko darījusi, lai spriedzi vairotu. Gluži
otrādi, Latvija ir gadiem klausījusies Krievijas nepamatotos
pārmetumus. Latvija ir risinājusi Krievijas puses izvirzītās
prasības. Sākot ar robežlīgumu, pie kura mēs sākām strādāt jau
1992.gadā. 1997.gadā šis līgums bija sagatavots, bet Krievijas
puse nevēlējās, lai tajā būtu atsauce uz 1920.gada Latvijas –
Krievijas miera līgumu, kurā ietverts arī robežjautājums. Mums
nācās grūti pārliecināt dažus Latvijas politiskos spēkus, tomēr
mūsu pusē līgums tika saskaņots. Bet pēkšņi šis līgums Krievijai
vairs nelikās būtisks. Tad parādījās sociālais līgums. Jā, arī
tas ir vajadzīgs. Tas nāk par labu cilvēkiem, kas dzīvo Latvijā,
bet padomju laikā ir strādājuši Krievijā. Mēs atrisinājām arī šo
jautājumu, un atkal šis līgums guļ Krievijas pusē. Tas mūsu
valstij prasa papildus gandrīz 2 miljonus latu viņu sociālajai
nodrošināšanai. Bet Krievijas pusei radās atkal jaunas prasības.
No mūsu puses bijis nemitīgs darbs, risinot Krievijas puses
izvirzītos grūtos jautājumus. No Krievijas puses – es nevaru
minēt nevienu šādu risinātu jautājumu. Diemžēl!
Tādēļ mēs esam definējuši arī savas intereses. Jo nevar visu
laiku klausīties pārmetumus. Nevar būt dialogs, ja visu laiku
dzirdam tikai par vienas puses interesēm. Katra ir suverēna
valsts, ar suverēnu tautu, kurai ir savas intereses un savas
tiesības. Bet Krievija joprojām aizrāda, bieži vien Ārlietu
ministrijas paziņojumos. Izskan arī dažādu politiķu izteicieni.
Tie gan nav valdības pārstāvji, bet Krievijas Valsts domes
politiķi, kas izsaka ne vien pārmetumus, bet arī draudus. Un, ja
tajā pašā laikā Krievijas oficiālās varas iestādes Pleskavā
Hitlera dzimšanas dienā atļauj krievu “skinhediem” piketēt pie
Latvijas konsulāta, tad kā lai to nosauc?! Mēs redzam, ka
Krievijā pret ksenofobiju necīnās.
Mēs bieži dzirdam pret mums vērstus naidīgus izteicienus, bieži
redzam pret mūsu vēstniecību vērstus piketus un draudus. Ja
Krievijas varas iestādes to neatļautu, šādi ekscesi nenotiktu.
Mēs zinām, kā var ietekmēt sabiedrisko domu, un Krievijā šī
tradīcija – ietekmēt sabiedrisko domu – ļoti stingri
saglabājusies no padomju laikiem. Krievijas politiķi otra acī
skabargu redz, bet baļķi savā neredz. Lūk, par to mēs tagad
aizrādām.
Tagad Krievijas puse aktualizē tā saukto krievvalodīgo situāciju
Latvijā. Te nu jāsaka skaidri un gaiši, ka tas ir viens no mūsu
uzdevumiem: izskaidrot gan mūsu partneriem ES, gan arī pašiem
krievu politiķiem situācijas būtību. Ka nevar vienkārši tā samest
vienā maisā veselu problēmu kompleksu. Sak, pie jums Latvijā ir
krievvalodīgie, un tā ir jūsu problēma. Pirmkārt, tā ir Latvijas
okupācijas seku problēma. Otrkārt, krievu minoritāte Latvijā bija
arī pirms Otrā pasaules kara. Jau tolaik Latvijā bija vairākas
minoritātes. Lielākā bija vācu minoritāte, bija arī ebreju,
krievu, poļu, lietuviešu, igauņu minoritāte.
– Visi lojāli pret Latvijas valsti.
– Tieši tā! Pagājušā gadsimta
septiņdesmitajos, astoņdesmitajos gados, pateicoties Maskavas
īstenotajai rusifikācijas politikai, Latvijā tika iesūtīti –
stimulēti, aicināti labākas dzīves meklējumos – no Krievijas,
Baltkrievijas, Ukrainas tūkstošiem cilvēku, tā radot etnisko
disbalansu. Jo pastāvēja reāls drauds, ka, turpinoties padomju
režīmam, pēc 20 vai 30 gadiem Latvijā dzīvotu kaut kāda amorfa
iedzīvotāju kategorija. Kā krieviski saka, tāds “ono” (nekatrā
dzimte krievu val. gramatikā). Atjaunojot neatkarību, mūsu
pirmais uzdevums bija saglabāt mūsu valodu un mūsu kultūras
identitāti.
Bet mēs nenoliedzam nevienu minoritāti. Latvija ir vienīgā valsts
Eiropā, kur valsts un pašvaldību apmaksātu pamata izglītību var
apgūt astoņās valodās. Latvijā dzīvo arī īsta krievu minoritāte –
krievu izcelsmes Latvijas pilsoņi, kuri sevi apzinās kā kultūras
un etnisku kopību. Viņi ir lojāli Latvijas valstij.
Tā sauktie krievvalodīgie ir
pastāvīgie iedzīvotāji, kas Latvijā iebraukuši pēdējos trīsdesmit
gados. Viņiem ir visas iespējas naturalizēties, un daudzi to arī
dara, īpaši tagad, pēc Latvijas iestāšanās ES. Bet mēs nevaram
pakļauties Krievijas spiedienam un vienā mirklī viņus visus
naturalizēt.
Kādēļ gan citām minoritātēm Latvijā nav problēmu?! Es personīgi
esmu ļoti draudzīgās attiecībās ar Latvijas poļu kopienu – viņiem
pie mums nav problēmu. Bet krievvalodīgo kopienai, manuprāt, ir
divējādas problēmas. Daudzi no šiem cilvēkiem līdz pat pēdējam
nespēja noticēt, ka Latvija iestāsies ES. Līdz pat pēdējam brīdim
viņiem bija kaut kādas ilūzijas, ka varbūt Maskava tomēr kaut kā
pievienos Latviju Krievijai.
– Absurdi, taču jāatceras, ka šiem cilvēkiem valodas barjeras dēļ pieejami vienīgi informācijas avoti krievu valodā.
– Tieši tā! Uz to vērsti arī daudzi Krievijas politiķu izteicieni. Jūtams, ka viņiem ir cits mērķis – saglabāt šo “krievvalodīgo”pašreizējo statusu. Kavēt viņu integrāciju Latvijas sabiedrībā, saglabāt viņus kā nošķirtu kopienu. Vispirms jau paturot viņus nošķirtā informācijas laukā. Tātad zināmā mērā censties sadalīt Latvijas tautu. To mēs nekādā gadījumā nepieļausim.
– Kādas jūs paredzat mūsu turpmākās attiecības ar Krieviju?
– Kā jau minēju, lai būtu dialogs,
jārespektē arī otrs. Ne vien formāli. Protams, formāli Krievija
mūs atzīst. Formāli arī Krievija ir demokrātiska valsts, ar
demokrātiski ievēlētu parlamentu. Bet praksē mēs varam apšaubīt
daudzus procesus, kas pašlaik notiek Krievijā. Protams, tā ir
Krievijas darīšana. Viņi virzās pa savu attīstības ceļu. Taču
daudzi procesi Krievijā mūs nevar neuztraukt, jo tā ir liela
valsts, kas atrodas mums līdzās. Un mūsu vēsturiskā pieredze
liecina, ka Latvijai nācies ciest allaž, kad Krievijā pie varas
bijuši nedemokrātiski spēki.
Mēs esam ieinteresēti, lai Krievija attīstītos demokrātiski. Bet
viena no demokrātijas pazīmēm ir respektēt arī otras valsts,
vienalga, lielas vai mazas, intereses. Kolīdz tā tas būs praksē,
mūsu attiecības kļūs normālas.
Eiropas
jaunās problēmas
– Kura, jūsuprāt, šobrīd ir
aktuālākā ES problēma? Laikam taču Eiropas konstitucionālā likuma
tapšana.
– Jā, šobrīd tā ir lielākā ES problēma. Jo ES dalībvalstīm šajā
jomā ir dažādas tradīcijas. Piemēram, Apvienotajai Karalistei
nemaz nav konstitūcijas. Apvienotā Karaliste ir nodibināta uz
Anglijas un Skotijas līguma pamata. Pēc tam izveidoti visi
nepieciešamie likumi. Tāpēc briti ES arī iebilda, kāpēc šis
dokuments būtu jāsauc par konstitūciju, un Konvents nolēma
to nosaukt par konstitucionālo līgumu. Es minu šo piemēru,
lai parādītu, cik atšķirīgas ir tradīcijas dažādās Eiropas
valstīs. Līdz ar to ir arī objektīvas grūtības saskaņot
konstitucionālo līgumu. Bet tādēļ jau tika organizēts
Konvents – visplašākais forums Eiropas vēsturē, kurā atklāti,
demokrātiski tika diskutēts par ES nākotni un izvērtēta gandrīz
50 gadu pieredze. Tad, apvienojot vienā blokā visus iepriekšējos
ES likumdošanas aktus un skatoties uz priekšu nākotnē, tika
radīts šī konstitucionālā līguma projekts.
Protams, katrai valstij ir savas intereses, jo, kaut arī
apvienojušās ES, tās joprojām ir neatkarīgas valstis. Vairāk gan
pretrunas izpaužas institucionālos jautājumos, runājot gan par ES
pārvaldi, gan par balsošanas veidu ES Padomē, gan balsu skaitu
Eiropas Parlamentā. Arī par komisāru skaitu Eiropas Komisijā. Ir
ļoti svarīgi, lai katrai valstij būtu savs komisārs ES
izpildorganizācijā.
Dzīve pierāda, ka daudzas jomas ES jāintegrē ciešāk. Tā pēc
traģiskajiem terora aktiem Spānijā aktualizējās jautājums par
ciešāku sadarbību tieslietās un iekšlietās. Jo izrādījās, ka
noziedzniekiem ES bija daudz lielākas iespējas nekā
tiesībsargājošo institūciju pārstāvjiem.
Tagad parādās nepieciešamība pārskatīt transporta iespējas. Tiek
apspriests projekts “Rail Baltic”, kas ietu no Tallinas
caur Rīgu līdz Berlīnei un Parīzei. Šā projekta aktualitāti
apliecina kaut vai tāds piemērs. Vienu brīdi parādījās projekts,
ka koncerns “BMW” varētu mūsu reģionā izveidot savu ražotni.
Viens no iemesliem, kāpēc Latvijā tas izskatījās problemātiski,
bija – nav ātrgaitas dzelzceļa sakaru ar Rietumeiropu.
ES nepieciešamas arī enerģētikas ķēdes. Ir vēl citas jomas, kurās
dzīve aktualizē integrācijas nepieciešamību. Acīmredzot tikai
dzīve turpmākajos gados parādīs, cik lielai jābūt Eiropas
Komisijai.
Ir vēl dažas jomas, kurās bija dažādi viedokļi, bet lielākoties
jau ir panākta saskaņa. Piemēram, kuri lēmumi Eiropas Padomē
jāpieņem vienprātīgi un kurus varētu pieņemt ar kvalitatīvo vai
dubulto balsu vairākumu. Pamatā te pozīcijas saskan: ka nodokļu
jautājumos, tāpat sociālajā politikā kopējie lēmumi jāpieņem
vienbalsīgi, jo tā tomēr ir katras valsts iekšējā lieta.
Respektīvi, šajos jautājumos nevar pieņemt kopēju lēmumu,
ignorējot kaut vienu valsti.
– Kā Latvijas diplomātija sagatavojusies jaunajai situācijai?
– Kopumā Latvijai izdodas
aizstāvēt savas intereses. ES ir viens princips, ko mēs Latvijā
ne vienmēr pienācīgi novērtējam. Jo diemžēl pie mums vēl ir dzīvs
pagātnes rēgs par vārdu “savienība”. Eiropas Savienībā katras
valsts intereses tiek respektētas. Un, ja mēs pierādām, ka
konkrētais lēmums tieši skar mūsu valsti, tad mūsu viedoklis tiek
respektēts.
Pievienošanās procesa laikā mums izveidojusies virkne augstas
klases profesionāļu, kas var strādāt ar ES institūcijām. Ir gan
cita lieta: parādās iespējas strādāt arī ES kopīgajās
institūcijās, un te Latvijas pārstāvji šīs iespējas vēl
pietiekami neizmanto. Piedāvājumu un vajadzību ir vairāk, nekā
Latvijas pārstāvji pieteikušies. Jā, tur ir stingri noteikumi,
stingra konkurence. Katrai valstij tiek piedāvāta noteikta kvota,
bet, ja pretendents neatbilst ES prasībām, viņš uz šo vietu
netiek. Lūk, šajā jomā mēs vēl neesam pietiekami gatavi.
Jānis Ūdris, “LV”