Zelta laikmets muzeja puskrēslā
Holandes siers holandiešu mākslas cienītājiem Foto: Jeļena Viktorova |
Mākslas vēsturē ir daži laikmeti,
kas savā diženumā paceļas pāri visiem citiem. Parasti tūlīt aiz
itāliešu renesanses min Holandes Zelta laikmetu, tas ir, 17.
gadsimta mākslu – glezniecību un grafiku. Vienā nelielā zemē tad
radās un darbojās vesela ļoti talantīgu mākslas meistaru plejāde.
Mēs varam būt lepni, ka Latvijas Ārzemju mākslas muzejā glabājas
apbrīnojami daudz šī laika mākslinieku darbu, kas dod iespēju
rīkot izstāžu ciklu “Holandes Zelta laikmets”. Tā realizāciju
vada muzeja direktore Daiga Upeniece, atbalsta Nīderlandes
Karalistes vēstniecība un Latvijas Kultūrkapitāla fonds. Muzejā
ir 170 Zelta laikmeta gleznu un 300 grafiku. Izstādes var veidot
ar atlasi, katrā parādot apmēram 40 visizcilāko darbu.
Cikls aizsākās 2002. gadā ar izstādi “Adriāns fan Ostāde”, kas
atspoguļoja visu viņa veikumu grafikas jomā. 2003. gadā izstādē
“Ar Rembranta vārdu” tika eksponēti Rembranta Harmeszona fan
Reina 12 oriģinālie oforti, kā arī to kopijas, imitācijas un
viltojumi. Pašlaik muzejā ir atvērta šī cikla trešā izstāde
“Animatismus”. Ar šo latīnisko nosaukumu saprot dzīvnieku
attēlojumu mākslā, kas 17. gadsimtā Holandē bija ļoti izplatīts
un izcēlās ar reālistisku ievirzi un atraisītību.
Izstādē pārstāvēti vairāki meistari, bet tās galvenie balsti ir
divi – Klāss (Nikolāss) Berhēms un Paulus Poters. Berhēms bija
slavens ainavu gleznotājs un grafiķis. Izstādi ievada oforts “Pie
strūklakas sēdošs gans un vērpēja”, kurā attēlotas arī govis,
aitas, kaza un ganu suns. Skatāmas grafikas no sērijām “Sieviešu
grāmata” un “Vīriešu grāmata”. Ekspozīcijā izceļas glezna “Pāri
braslam”, kuras cits variants atrodas Bekingemas pilī, Anglijas
karalienes kolekcijā.
Paulus Poters, arī gleznotājs un grafiķis, ir viens no
izcilākajiem animālistiem. Viņš “portretēja” dzīvniekus, spilgti
atklājot to savdabību un raksturu. Izstādē ir arī citu
mākslinieku ainavas, kurās dzīvniekus iegleznojis Poters.
Cikls noslēgsies nākamgad ar Zelta laikmeta ainavu izstādi.
Lielais gleznu klāsts dos iespēju izveidot, piemēram, lauku,
pilsētu, jūras ainavu sadaļas.
Ārzemju mākslas muzeja krājumā ir nonākusi daļa no Frīdriha
Vilhelma Brederlo un Filipa Reinholda slavenajām mākslas darbu
kolekcijām. Zelta laikmeta darbus krāja daudzviet, arī Baltijā.
Šī māksla lielā mērā ietekmēja baltvācu daiļradi. Arī latviešu
mākslinieki allaž smēlušies tajā. Pēdējos gadu desmitos,
piemēram, Rembrantu augstu vērtēja Boriss Bērziņš. Pietiek
palūkoties uz viņa gleznu brūnajiem un zeltītajiem toņiem, lai
atskārstu Rembranta iespaidu.
Daiga Upeniece jau ilgāku laiku strādā pie Zelta laikmeta
zinātniskās izpētes. Viņas doktora disertācijas tēma būs
“Holandes mākslas kolekcija Latvijas Ārzemju mākslas muzejā”.
Pētniece saka: “Es priecājos, ka Mākslas akadēmija piekrita šai
tēmai, kas pamatojas uz Latvijā atrodamo kultūras mantojumu.
Ceru, ka rezultāts būs interesants gan latviešiem, gan
holandiešiem. Visā padomju laikā viņiem nebija informācijas par
to, kas te rodams. Viņi strādāja ar veciem, 19.gadsimta beigu un
20.gadsimta sākuma katalogiem un nezināja, kas ir mainījies pēc
Otrā pasaules kara. Speciālistiem ir liela interese par to. Esmu
uzņemta Holandiešu un flāmu mākslas kuratoru konsilā CODART, kas
apvieno šīs nozares pētniekus no visas pasaules. Tā ir lieliska
iespēja strādāt kopā ar viņiem. Daudz var iegūt Holandes Mākslas
vēstures institūtā Hāgā. Disertācija palīdzēs arī izveidot jaunu,
lielu mūsu muzeja Holandes mākslas kolekcijas zinātnisko
katalogu.”
Pašlaik Latvijas un Nīderlandes sakari mākslas jomā nav sevišķi
aktīvi. Tomēr gan Ārzemju mākslas muzejam, gan Valsts mākslas
muzejam ir sadarbība ar Overaiselas provinci, turp ir ceļojušas
mūsu mākslas izstādes. Iepriekšējais Nīderlandes vēstnieks
Latvijā Ludoviks van Uldens ir arī gleznotājs amatieris, un
Ārzemju muzejā notika viņa darbu izstāde “Māja, kurā dzīvot”. Ir
iecere Rīgā sarīkot lielāku Holandes modernās mākslas
izstādi.
Tagadējais Nīderlandes vēstnieks Nikolāss Bētss (Nicolaas
Beets) un pirmā sekretāre Joana Vīgmane (Joan Wiegman)
gatavojas atstāt Latviju. Pateicība viņiem par triju gadu ilgu
sadarbību izstādes atklāšanā izpaudās vārdos un ziedu pušķos.
Diplomāti cienāja klātesošos ar savas zemes vīnu un milzīgu
Holandes siera rituli.
Izstāde būs atvērta tikai līdz jūlija sākumam. Tas tāpēc, ka 17.
gadsimta papīrs nedrīkst ilgi atrasties gaismā. Un šis gaismas
stiprums tāpat kā katrā Rietumeiropas muzejā nepārsniedz 50
luksus. Izstādē valda puskrēsla, pustumsa. Tas rada intīmu
noskaņu, un ikvienam gribas uzturēties ilgāk.
Jānis Rozenieks