Koka raktuves nelegālā biznesa uzplaukumam
Pērn patvaļīgi nocirstās koksnes
apjoms ir aptuveni 100 tūkstoši kubikmetru. Valstī legāli
izcirsti aptuveni vienpadsmit miljoni kubikmetru koksnes. Tātad
aptuveni
procents koksnes, kas nonāk tirgū, ir iegūta, pārkāpjot likumu.
Uz kopējā fona salīdzinoši neliels daudzums. Tajā pašā laikā
vairāki simptomi liecina, ka patvaļīgā koku izciršana kļūst par
arvien organizētāku biznesu, kura pamatā ir augstās koksnes
cenas. Un nelegāli iegūtas koksnes pārdošanai vārti ir plaši
atvērti. Problēmas kopainu “Latvijas Vēstnesim” raksturo Valsts
meža dienesta (VMD) ģenerāldirektors Otto Žvagiņš.
Otto Žvagiņš VMD arhīva foto |
– 2000.gadā stājās spēkā jauns
Meža likums. (Publicēts “Latvijas Vēstnesī” 16.03.2000)
Turpmākajos pāris gados pieņemti vairāki noteikumi, kas regulē
mežsaimniecisko darbību dažādos tās aspektos. Meža īpašniekiem
īsā laikā vajadzēja aptvert, ko likums no viņiem prasa. Jaunumi
bija būtiski. VMD sūtība nav tikai konstatēt pārkāpumus,
lielākais darba apjoms saistīts ar to, lai meža īpašnieki līdz
pārkāpumam vispār nenonāktu. Un dati par pēdējiem gadiem
atspoguļo panākto rezultātu. Pārkāpumu dinamika, mūsuprāt, ir ar
pozitīvu tendenci. 2001.gadā konstatēti 2700 patvaļīgi koku
ciršanas gadījumi, 2002.gadā – 2400, bet pērn – 2139. Pirms
trijiem gadiem patvaļīgi izcirstās koksnes apjoms bija 229
tūkstoši kubikmetru, pirms diviem – gandrīz 140 tūkstoši, bet
pērn – 103 tūkstoši. Zaudējumi videi, kurus pēdējos trīs gados
aprēķina pēc vienas un tās pašas metodikas, arī ir lejupslīdoši,
tas ir, pirms trim gadiem seši miljoni, pirms diviem gadiem trīs
miljoni, bet aizvadītajā gadā 2,3 miljoni.
Turklāt pēdējos gados daudz nopietnāk valstī attiecas pret
pat-vaļīgu koku ciršanu. VMD pielika lielas pūles, lai panāktu
visu likumības nodrošināšanas procesā iesaistīto institūciju
vienotu izpratni par to, kas ir jaunais Meža likums. Institūciju
sadarbība bija viens no atslēgas elementiem situācijas
uzlabošanā. Savulaik bieži vien policija atteicās ierosināt
krimināllietu par pārkāpumu. Tā izpaudās neizpratne par to, ka
arī šādi pārkāpumi ir nozīmīgi.
Bija semināri prokuratūras un policijas darbiniekiem. Kad viņiem
izskaidroja, kas ir mežs un cik nopietnu kaitējumu videi un
tautsaimniecībai nodara šie pārkāpumi, situācija sāka uzlaboties.
Krimināllietas vieglāk nonāca līdz tiesai, turklāt gandrīz visās
bija uzvara. Protams, arī tagad lietas iestrēgst izziņas procesā,
jo nav iespējams atrast iespējamos vainīgos. Pieļauju, ka vismaz
puse paliek neatklātas. Gada beigās, pateicoties jaunieviestajai
meža pārkāpumu uzskaites sistēmai, varēsim precīzi analizēt,
kādas ir tendences.
Par labu situācijas sakārtošanai nāca arī tas, ka beidzot tika
pieņemti grozījumi likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās
laiku un kārtību”. Izcīnīt šos grozījumus nācās ilgi un smagi.
Paldies visiem, kas izprata problēmu un palīdzēja panākt, lai tie
stātos spēkā. Būtība tāda, ka likums papildināts ar pielikumu,
kurā noteikti kritēriji, pēc kādiem nosakāms apdraudējums vai
ievērojams apdraudējums ar likumu aizsargātajām interesēm un
tiesībām meža vides saglabāšanā. Pirms to ieviešanas bija tā, ka
vienā rajonā krimināllietu ierosināja un tiesā pie
kriminālatbildības tika saukti cilvēku, par kuru izdarīto
pārkāpumu citā rajonā uzskatīja, ka nav kriminālnozieguma
sastāva.
Vairums pārkāpumu
privātos mežos
Ieskicējot pērngada situāciju, jāteic, ka no 2139 pārkāpumiem valsts mežos notikuši 369. Tātad pārējos mežos notikuši vairāk nekā 1700 pārkāpumu. Ne vienmēr to pamatā ir apzināta ļaunprātība. Ilustrācijai. No minētajiem 1700 pārkāpumiem daļa notikusi vietās, kur VMD ir atļāvis meža īpašniekam kaut ko legāli darīt. Taču īpašnieks izdarījis pārkāpumu, piemēram, nepareizi veicis kopšanas cirti, sabojājot paliekošo audzes daļu. Šādu gadījumu bija vairāk nekā divi simti. Tātad kopumā privātos mežos esam atļāvuši veikt 59 000 darbību, tad tikai katrs trīssimtais meža īpašnieks ir pārkāpis likumu. Tas ilustrē to, ka valsts noteiktā kārtība, kura ne vienam vien sākumā šķita apgrūtinoša, jo likās – esmu īpašnieks, zinu, ko savā mežā daru, tad kāpēc man nepieciešamas mežniecību atļaujas, būtībā ir precīza. Tā saved kopā īpašnieku ar meža profesionāli. Profesionālis, pirmkārt, izskaidro, kā pareizi veikt konkrēto darbību, otrkārt, šādi dota iespēja, pirms vēl nekas slikts nav noticis, koriģēt iecerētās darbības. Izskaidrot īpašniekam, ko nedrīkst darīt. Tas ir, sniegt konsultāciju, par kuru nav jāmaksā. Ja vairāk nekā 50 000 vietās īpašnieki spējuši ievērot un izprast likumu normas, kas, kā jau minēju, pēdējos gados būtiski mainījušās, tad tas ir arguments, kāpēc šī konsultatīvā funkcija ir svarīga un kāpēc valstij tā jāatbalsta.
Likumprojekta
Golgātas ceļš
Raksturojot pārējos pārkāpumus,
neskaitot iepriekšminētos divus simtus, jāteic, ka liela daļa ir
patvaļīga koku ciršana svešā mežā. Vismaz tā liecina sākotnējā
informācija. Kuros reģionos bijušas lielākās problēmas? Kurzemē,
proti, Kuldīgas, Ventspils un Talsu rajonā. Arī Gulbenes pusē.
Pēdējos gados situāciju gan izdevies normalizēt. Te vietā minēt
patvaļīgi izcirsto koksnes apjomu īpatsvaru, tas ir, cik koksnes
kopumā iegūts, pārkāpjot likumu. Pērn privātos mežos tie bija
0,76 procenti, bet valsts mežos – 0,29. Katrā rajonā situācija ir
atšķirīga, ņemot vērā, cik aktīva tur ir mežsaimnieciskā darbība.
Kuldīgas rajonā, piemēram, pērn 2,4 procenti koksnes iegūts,
pārkāpjot likumu, Ventspils rajonā – 0,66 procenti.
Salīdzinājumam – 2001.gadā Kuldīgā tie bija desmit procenti.
Tātad katrs desmitais kubikmetrs koksnes tika iegūts, pārkāpjot
likumu.
Es gan neesmu gatavs apgalvot, ka pašlaik stāvoklis būtu normāls.
Iemesls, kāpēc tas ir tāds, kāds ir, pretēji tam, ka cenšamies
darīt visu, lai šo parādību izskaustu, ir jāmeklē faktā, ka
iekšējā tirgū pieprasījums pēc koksnes daudzkārt pārsniedz legāli
pieejamo koksnes daudzumu. Koku pārstrādes jaudas ir ļoti lielas
un konkurence pēc šā resursa arī liela. Cenas augstas. Tie, kas
nespēj vai negrib konkurēt legālajā tirgū, izmanto nelegālas
metodes koksnes resursu ieguvei. Uzņēmēji rīkojas, lai ar
jebkuriem līdzekļiem nodrošinātu koksnes plūsmu. Un tad nepietiek
ar nejaušām gadījuma kravām.
Šādai situācijai par labu nāk tas, ka valstī nav sakārtota
nodokļu iekasēšanas sistēma. Ir salīdzinoši viegli nodot
kokmateriālus bez dokumentiem vai atrast kādu, kurš gatavs tādu
pirkt. Un tas gadiem veicina patvaļīgu koku ciršanu svešā mežā.
Tas ir stimuls darboties nelikumīgi. Veids, kā cīnīties pret šo
parādību, jāmeklē ārpus meža. Tur, kur koksni iepērk un
pārstrādā.
Ne velti nozare to identificējusi kā problēmu. Meža konsultatīvā
padome ir atbalstījusi normatīvo dokumentu, kas vērsts uz koksnes
uzskaites sakārtošanu. Šo likumprojektu atbalstīja Ministru
kabinets. Saeima pirmajā lasījumā akceptēja likumu par koku un
apaļo kokmateriālu uzskaiti. Mani neapmierina tas, cik ātri,
precīzāk – lēni, virzās šā normatīvā dokumenta pieņemšana, un
tas, kas ar to notiek. Es, no vienas puses, saskatu to
institūciju neizdarību, kam šis likums jāvirza, bet, no otras, to
cilvēku ietekme, kas ieinteresēti esošo situāciju saglabāt
maksimāli ilgi. Tikmēr nekārtību turpināšanās apdraud legālo
uzņēmējdarbību, kas nespēj konkurēt ar biznesu, kur produkcijas
pašizmaksā nav iekļauti nodokļi, darba aizsardzības prasību
izpilde un tā tālāk. Turklāt līdz ar to valsts budžetā iekasēto
nodokļu apjoms nav adekvāts reālajai situācijai. Koki nav lieta,
ko zog, lai paēstu, tos zog, lai gūtu peļņu. Kāpēc šāda iespēja
tiek saglabāta?
Kā trillerī.
Likumpārkāpējs zirgā,
likumsargs kājām
Iepriekšminētie dati par patvaļīgo
koku ciršanu liecina, ka tas, kas izdarīts, ir objektīvi
iespējamais mežā ar mūsu rīcībā esošajiem resursiem. Bet neesmu
optimistisks par iespēju saglabāt pozitīvo tendenci tikpat
strauju. Lūk, šā gada dati par pirmo ceturksni. Patvaļīgi
izcirstais apjoms un gadījumu skaita dinamika saglabā tendenci
samazināties. Taču, tās izvērtējot, redzams, ka mainās pārkāpumu
struktūra. Rūpes raisa patvaļīga koku ciršana valsts mežos.
Atļaušos apgalvot, ka tas notiek organizēti. Pērn un aizpērn šādi
nocirstie apjomi bija puse no tā, kas 2001.gadā, bet šogad ir
noticis lēciens atpakaļ. Un to izraisījuši atsevišķi liela apmēra
labi organizēti patvaļīgas koku ciršanas gadījumi, kas tikai
apliecina noteiktas uzņēmēju daļas arvien pieaugošo vēlmi iegūt
koksni ar jebkuriem līdzekļiem.
Atbilde uz jautājumu, kā šādi gadījumi var notikt, ir tā, ka VMD
hroniski pietiekamā apmērā netiek piešķirti līdzekļi teritorijas
uzraudzībai. Mežsargam jāapseko 77 kvadrātkilometru liela
platība. Degviela, ar ko viņu spējam nodrošināt, labākajā
gadījumā ir sešdesmit litru mēnesī. Tas nozīmē, ka katru darba
dienu, rēķinot uz vienu kvadrātkilometru uzraugāmās platības,
viņš var nobraukt četrsimt metrus. Tā ir problēma, kas valstij
jāatrisina, pretējā gadījumā būsim bezspēcīgi. Aizvadītā gada
otrajā pusē situācija uz īsu brīdi uzlabojās, jo, grozot budžetu,
tika piešķirts papildu finansējums. Taču tagad stāvoklis atkal
pasliktinājies, ja ne kļuvis vēl sliktāks. To pastiprina arī
degvielas cenu kāpums.
Ir jāatrod iespēja palielināt degvielas daudzumu, lai ļautu
mežsargiem pilnvērtīgi strādāt. Jo cik reižu darbinieks var
aizbraukt līdz klusākam meža stūrim, kur nenotiek legāla
saimnieciskā darbība, lai pārliecinātos, vai tur nenotiek
nelegālā? Viņam taču jau gana darba un nepieciešama degviela
pārbraucieniem, lai kontrolētu legālo saimniecisko darbību.
Jāatrisina arī pati pārvietošanās problēma. VMD darbinieku neapmierinātība
ar katru brīdi pieaug. Problēmas būtība? Valsts nespēj un es arī
neredzu reālu iespēju nodrošināt katru VMD darbinieku ar valsts
transportu. Valsts patapina privāto transportu. Mežsargi brauc ar
privāto auto un saņem degvielu. Protams, neviens nekompensē to,
ka viņi valsts darīšanās brauc ar savu mašīnu. Mežsargam, kuram
alga labākajā gadījumā ir 160 latu uz papīra, daļa naudas
jāatdod, lai uzturētu transportu, ko izmanto darbam, un sarūpētu
degvielu. Nepieciešamas kompensācijas par privātā transporta
izmantošanu. Ja tas netiks atrisināts, arvien mazāk mežsargu būs
motivēti strādāt ar pilnu atdevi.
Īpašums kā glezna.
Skatīties drīkst,
aiztikt ne
Ir vēl kāda vērā ņemama
nesakārtotība, kas kaut kādā mērā var rosināt pašu meža īpašnieku
vēlmi cirst. Tas ir kompensāciju sistēmas trūkums par
saimnieciskās darbības ierobežošanu. Saeimas kuluāros par to tiek
runāts, bet nav nekādu prognožu, kad šāds likums varētu ieraudzīt
dienas gaismu. Jo tas valstij prasītu lielus līdzekļus.
Proti, sabiedrība, vēloties savās interesēs aizsargāt, teiksim,
kādu dzīvnieku sugu vai vērtīgu vietu, mudina noteikt
ierobežojumus konkrēto mežu īpašniekiem. Tas labi. Bet šiem
īpašniekiem pretī netiek sniegtas nekādas alternatīvas. Nodokļu
samazinājums ir smieklīgs, tas ir, lietot īpašumu un gūt no tā
peļņu nedrīkst, vienīgais atspaids ir tas, ka nav jāmaksā īpašuma
nodoklis. Situācija nobriedusi līdz tam, ka šādos gadījumos, kad
tiek noteikti vēl lielāki ierobežojumi nekā pārējiem meža
īpašniekiem, ir nepieciešama atlīdzība. Tās apmērs būtu
līdzvērtīgs neiegūtajam labumam. Un tad saimniekam vairs nebūtu
vēlēšanās cirst. Cilvēks taču savā būtībā ir slinks radījums – ja
viņš nepulēdamies iegūtu to pašu labumu, ko ar patvaļīgu koku
ciršanu, tas noteikti izvēlētos pirmo. Pagaidām ne viens vien
īpašnieks iedzīts izmisumā. Iespējams, daļa audžu paliktu
nenocirstas patvaļīgā koku cirtē, ja būtu godīgi spēles
noteikumi.
Rezumējot dati par to, kādu postu mežam nodara patvaļīgā koku
ciršana. Pērn šādu pārkāpumu dēļ 432 hektāri mežaudzes atzīta par
iznīcinātu un 440 hektāri atzīta par bojātu. Salīdzinājumam –
legāli katru gadu kailcirtē tiek nocirsti apmēram 40 600 hektāru
– 10 600 valsts mežos un 30 000 pārējos mežos. Tātad nevar
apgalvot, ka tieši patvaļīgās koku ciršanas dēļ ļoti lielās
platībās mežs iet bojā. Nekādi nevēlos problēmas mērogu mazināt,
tikai piedāvāju atskaites sistēmu, ar ko šos nodarījumus samērot.
Es vēlētos, lai mežu cērt tikai likumīgi. Un tas arī ir VMD
mērķis.
Ilze Apine, “LV”