Valsts sekretāru 2004.gada 27.maija sanāksmē
Aizsardzības ministrija
pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanu
un pretepidēmijas pasākumiem, medikamentu nodrošinājuma sistēmas
sagatavošanu un darbu valsts apdraudējuma gadījumā”.
Šobrīd pastāv virkne riska faktoru, kuru dēļ var veidoties
ārkārtas medicīniskās situācijas: starptautiskā terorisma akti,
kuru iespējamība palielinās, Latvijai aktīvi iesaistoties cīņā ar
starptautisko terorismu un Irākas krīzes noregulēšanā.
Terora paņēmieni un līdzekļi nepārtraukti pilnveidojas. Tiek
plānoti un īstenoti ne tikai tā sauktie konvencionālie terora
akti. Vairākās valstīs ir atklāti un novērsti vērienīgi terora
akti, kuros tika plānots izmantot bīstamas vielas. Bīstamu vielu
iedarbības dēļ apkārtējā vide var kļūt bīstama vai pat nāvējoša.
Sabiedrībā iespējams haoss, kas var pāriet arī uz valsts
struktūrām, izraisot valsts normālas funkcionēšanas
traucējumus.
Ķīmiskas, bioloģiskas un radiācijas avārijas (ne tikai Latvijā,
bet arī ar Latviju robežojošās valstīs). Piemēram: Ignalinas
atomelektrostacijā darbojas divi Krievijā ražoti RBMK tipa
reaktori, katra reaktora jauda 1500 MW. Atomelektrostacija
atrodas 8 km attālumā no valsts robežas un 28 km attālumā no
Daugavpils. Avārija atomelektrostacijas reaktora aktīvajā zonā
var radīt plašu Latvijas teritorijas radioaktīvo piesārņojumu.
Baltkrievijas pilsētas Novopolockas ķīmiskie un naftas pārstrādes
uzņēmumi var izraisīt ūdens saindēšanu Daugavā ar bīstamām
ķīmiskām vielām, kuru koncentrācija ūdenī var pārsniegt maksimāli
pieļaujamās normas. Rīgas rajonā Inčukalnā izvietota pazemes
gāzes krātuve, kas aizņem teritoriju no Vangažiem līdz Siguldai.
Pazemes krātuves ietilpība ir 4 miljardi kubikmetru. Maģistrālo
gāzes vadu kopējais garums ar 45 gāzes sadales stacijām valsts
teritorijā ir 1216 km. Maksimālais darba spiediens gāzes vados
var sasniegt 55 atm. Sajaucoties ar gaisu robežās no 5 līdz 15%,
dabasgāze veido sprādzienbīstamu maisījumu, un sprādziena
radītais spiediens (līdz 8 atm) var izsaukt postījumus,
ugunsgrēkus un cilvēku upurus. Pa dzelzceļu tiek pārvadātas
bīstamas ķīmiskas vielas un produkti.
Dabas apstākļu izraisītas katastrofas, kā arī cilvēku un
dzīvnieku masu saslimšanas gadījumi, epidēmijas (tostarp arī
terorisma dēļ). Līdz ar to nepieciešams veidot un pilnveidot
neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas
sistēmas trauksmes un mobilizācijas gatavību (kā rāda citu valstu
pieredze, profesionālo glābēju skaits nevienā daudzmaz nopietnā
katastrofā nav bijis pietiekams. Tas nozīmē, ka katastrofu seku
likvidācijā jāiesaista rezerves, tajā skaitā arī mediķi, t.i.,
nepieciešams veidot mobilizējamos civilās aizsardzības
formējumus, organizēt to mācības), racionāli izmantojot valsts
rīcībā esošos speciālistu, finanšu un materiālos resursus,
nodrošināt efektīvu ārkārtas medicīnisko situāciju pārvarēšanu un
izraisīto seku likvidāciju.
Nodrošināt, lai slimnīcas būtu gatavas uzņemt lielu cietušo
plūsmu un sniegt palīdzību pēc katastrofu medicīnas principiem;
spēt nodrošināt optimālo palīdzības sniegšanas līmeni katastrofu
vietās.
Nepieciešams pilnveidot un intensificēt profesionāļu (ārstu,
policistu, ugunsdzēsēju, aktīvā militārā dienesta karavīru un
zemessargu) mācības pirmās palīdzības sniegšanā pirmajos posmos
pēc katastrofas.
Nepieciešams sniegt atbilstošu informāciju par pirmās
medicīniskās palīdzības jautājumiem arī iedzīvotājiem.
Nepieciešams reglamentēt visu ārkārtas medicīnisko situāciju
pārvarēšanā iesaistīto institūciju vadību, sadarbību un
nodrošināt to koordinētu darbību.
Noteikumu projekts sagatavots atbilstoši Mobilizācijas likuma 9.
panta 9. punkta deleģējumam. Noteikumu projekts nosaka:
medicīniskās palīdzības apjomu iedzīvotājiem un Nacionālo bruņoto
spēku karavīriem un tās sniegšanas organizāciju valsts
apdraudējuma gadījumā; pretepidēmijas pasākumu plānošanas un
izpildes kārtību valsts apdraudējuma gadījumā; medikamentu
nodrošinājuma sistēmas sagatavošanas un darba kārtību valsts
apdraudējuma gadījumā; valsts, pašvaldību un privāto medicīnas
iestāžu uzdevumus un pienākumus neatliekamās medicīniskās
palīdzības sniegšanā un pretepidēmijas pasākumu veikšanā valsts
apdraudējuma gadījumā.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, Ministru
prezidenta biedra birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kontrolē,
Latvijas Ārstu asociācijā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījums Ministru kabineta 2002.gada 23.jūlija noteikumos
Nr.321 “Karavīru militārās disciplīnas
reglaments”“.
Karavīru militārās disciplīnas reglaments
nosaka karavīru militāro disciplīnu un tās nodrošināšanas
kārtību. Reglamentā bez noteikumiem par militārpersonām
piemērojamajiem disciplinārsodiem un komandiera (priekšnieka)
tiesībām uzlikt disciplinārsodus (disciplināro varu) paredzēti
arī nosacījumi par disciplinārsodu uzlikšanas kārtību.
Tā kā militārpersonu disciplinārpārkāpumu izskatīšanas kārtība ir
sarežģīta militārā dienesta specifikas dēļ (materiāli par
pārkāpumu bieži tiek pārsūtīti augstākam komandierim
(priekšniekam)), praksē ne vienmēr ir iespējams ievērot
Reglamenta 72.punktā noteikto disciplinārsodu uzlikšanas termiņu.
Līdz ar to sagatavotais noteikumu projekts paredz disciplinārsoda
uzlikšanas termiņa pagarinājumu.
Grozījums noteikumos nosaka, ka disciplinārsodu vainīgajam
karavīram uzliek ne vēlāk kā 30 dienu laikā, kopš komandierim
(priekšniekam) kļuvis zināms par izdarīto pārkāpumu, bet, ja
nepieciešama pārkāpuma dienesta izmeklēšana, – ne vēlāk kā 30
dienu laikā, kopš iesniegti dienesta izmeklēšanas materiāli.
Īpašos gadījumos, ja pamatotu apstākļu dēļ nav iespējama lietas
izskatīšana minētajā laikposmā, disciplinārsoda uzlikšanas
termiņu augstāks komandieris (priekšnieks) var pagarināt līdz 90
dienām. Vainīgā karavīra slimošanas laiku un prombūtnes laiku
citu iemeslu dēļ neieskaita izskatīšanas (izmeklēšanas) un
disciplinārsoda uzlikšanas laikā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu
ministrijā, Ģenerālprokuratūrā.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu
projektu “Noteikumi par valsts nodevu par valsts proves
uzraudzības īstenošanu”.
2004.gada 31. martā Saeima
pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par valsts proves uzraudzību”“,
kura 27. panta 4. punkts pilnvaroja Ministru kabinetu noteikt
valsts nodevas apmērus par valsts proves uzraudzību.
Pašreiz valsts nodevas likmes par
dārgmetālu izstrādājumu provēšanu un zīmogošanu, dārgakmeņu
ekspertīzi un kvalitātes apliecību izsniegšanu un izgatavotāja
personiskā zīmoga reģistrāciju ir noteiktas 2003. gada 15. aprīļa
MK noteikumos Nr.171 “Noteikumi par proves darbu pakalpojumu
valsts nodevu”, kuri ir izdoti saskaņā ar likuma “Par nodokļiem
un nodevām” 10. panta otro daļu, kā arī Valsts proves uzraudzības
inspekcijas pakalpojumu cenrādī, kuru apstiprinājusi Finanšu
ministrija.
Projekts paredz noteikt šādas Valsts nodevas likmes: dārgmetālu
izstrādājumu un to komplektējošo daļu provēšana (bez
zīmogošanas): zelta, platīna un pallādija izstrādājumu un to
komplektējošo daļu provēšana – 0,16 lati par gramu, bet ne vairāk
kā 32 lati par vienu izstrādājumu; sudraba izstrādājumu un to
komplektējošo daļu provēšana – 0,05 lati par gramu, bet ne vairāk
kā 10 latu par vienu izstrādājumu.
Dārgmetālu izstrādājumu provēšana
un zīmogošana: zelta, platīna un pallādija izstrādājumu provēšana
un zīmogošana – 0,05 lati par gabalu un 0,16 lati par gramu, bet
ne vairāk kā 32 lati par vienu izstrādājumu; sudraba izstrādājumu
provēšana un zīmogošana – 0,05 lati par gabalu un 0,05 lati par
gramu, bet ne vairāk kā 10 latu par vienu izstrādājumu.
Dārgakmeņu ekspertīze: juvelierizstrādājumos neiestrādātu
dārgakmeņu identifikācija (konsultācijas) – 1 lats par
dārgakmeni; juvelierizstrādājumos iestrādātu dārgakmeņu
identifikācija (konsultācijas) un kvalitātes apliecības (birkas)
izsniegšana: dimanti (briljanti), safīri, smaragdi un rubīni – 1
lats par izstrādājumu; citi dārgakmeņi – 0,50 latu par
izstrādājumu un 0,50 latu par katru iestrādāto dārgakmeni, bet ne
vairāk kā 5 lati par vienu izstrādājumu ar viena veida
(nosaukuma, slīpējuma) dārgakmeņiem; juvelierizstrādājumos
iestrādātu un neiestrādātu dārgakmeņu ekspertīze un kvalitātes
apliecības (ar juvelierizstrādājuma fotoattēlu) izsniegšana – 10
latu.
Dārgmetālu izstrādājumu izgatavotāja personiskā zīmoga
reģistrācija un pārreģistrācija – 10 latu; dārgmetālu
izstrādājumu, to proves zīmogu un Latvijas Republikā reģistrēto
personisko zīmogu nospiedumu ekspertīze: izstrādājumu ekspertīze
– 0,50 latu par izstrādājumu; zīmogu nospiedumu ekspertīze – 0,50
latu par izstrādājumu.
Ķīmisko analīžu veikšana: zelta satura noteikšana sakausējumos
saskaņā ar EN ISO 11426 metodi (kupelēšana, mikrokupelēšana) – 10
latu par paraugu, ja zelta saturs sakausējumā ir mazāks par 990
provi, un 40 latu par paraugu, ja zelta saturs sakausējumā ir
augstāks par 990 provi; sudraba satura noteikšana sakausējumos
saskaņā ar LVS/EN 31427+AC metodi (potenciometriskā titrēšana) –
5 lati par paraugu; zelta un sudraba satura noteikšana
pulverveida paraugos – 10 latu par paraugu; metālu sakausējuma
kvantitatīvā sastāva noteikšana, izmantojot rentgenfluorescences
spektrometrijas metodi (elementiem, kuru kārtas skaitlis ir
lielāks par 22) – 3 lati par katru pieprasīto elementu, bet ne
vairāk kā 10 latu par paraugu; paraugu kvantitatīvā sastāva
noteikšana, izmantojot induktīvi saistītās plazmas optiskās
emisijas spektrometrijas metodi – 15 latu par katru paraugu un 5
lati par katru pieprasīto elementu;
2.6.6. tetrahlorzeltskābes izgatavošana no pasūtītāja zelta – 5
lati par 25 ml, ja izgatavošanai iesniedz 999. proves zeltu, vai
10 latu par 25 ml, ja izgatavošanai iesniedz zemākas par 999.
proves zeltu. 25 ml tetrahlorzeltskābes izgatavošanai pasūtītājs
iesniedz 0,45 g 999. proves zelta vai ekvivalentu daudzumu
zemākas proves viendabīga zelta sakausējuma; citu reaģentu
izgatavošana – 2 lati par 25 ml.
Projekts nosaka, ka valsts nodevu nemaksā par šādu valsts un
valsts institūciju apbalvojumu provēšanu un zīmogošanu: Triju
Zvaigžņu ordenis; Viestura ordenis; Atzinības krusts;
aizsardzības ministra apbalvojums “Atzinības Goda zīme”;
aizsardzības ministra apbalvojums “Goda zīme “Par ieguldījumu
bruņoto spēku attīstībā”“; Iekšlietu ministrijas apbalvojums
“Goda zīme”; Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta
apbalvojuma zīme “Par nopelniem”; Valsts robežsardzes zīme
“Robežsargu atzinības krusts”; Valsts robežsardzes nopelnu zīme
“Par izcilību dienestā”; Kultūras ministrijas apbalvojums “Lielā
mūzikas balva”; Zemkopības ministrijas konkursa “Sējējs” laureāta
medaļa; Zemkopības ministrijas medaļa “Par centību”.
Valsts nodevu ieskaita valsts pamatbudžetā saskaņā ar likumu par
valsts budžetu kārtējam gadam.
Ja pakalpojumus pēc pasūtītāja pieprasījuma sniedz 24 stundu
laikā, tad valsts nodevu iekasē, piemērojot koeficientu 1,5. Ja
provēšanai un zīmogošanai iesniegtie dārgmetālu izstrādājumi nav
sašķiroti pēc metāla veida un izstrādājuma veida atbilstoši
normatīvajos aktos, kas reglamentē dārgmetālu izstrādājumu
iesniegšanu Valsts proves uzraudzības inspekcijā, noteiktajām
prasībām vai ir iesniegti katrs atsevišķā iepakojumā, valsts
nodevu iekasē, piemērojot koeficientu 1,5.
Ja juvelierizstrādājumā iestrādāts vairāk par viena veida
(nosaukuma, slīpējuma) dārgakmeņiem, valsts nodevu par dārgakmeņu
ekspertīzi iekasē divkāršā apmērā.
Valsts nodevu samaksā pirms novērtēto izstrādājumu, dārgmetālu
proves noteikšanas reaģenta, kvalitātes apliecības, testēšanas
pārskata, eksperta atzinuma saņemšanas.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ārlietu, Ekonomikas,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības, Vides
ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz 7.jūnijam;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par iepirkuma procedūrām, kas piemērojamas pasūtītāja
finansētiem projektiem”.
Noteikumu projekts izstrādāts,
pamatojoties uz likumā “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību
vajadzībām” noteikto pilnvarojumu, kas paredz, ka gadījumos, kad
pasūtītājs no saviem līdzekļiem vai no Eiropas Savienības
strukturālo instrumentu un nacionālā līdzfinansējuma līdzekļiem
finansē projektus, kas nav minēti šā likuma 5.¹ pantā, iepirkumu
procedūras un to piemērošanas kārtību, kā arī personas, kuras
piemēro šīs procedūras, nosaka Ministru kabinets.
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu valsts vai
pašvaldību pasūtītāju līdzekļu vai Eiropas Savienības
struktūrfondu, Kohēzijas fonda un nacionālā līdzfinansējuma
līdzekļu izlietojuma caurskatāmību un efektivitāti gadījumos, kad
minēto finansējumu saņem uzņēmējs (komersants), kas nav likuma
“Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” subjekts.
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz pirmsiestāšanās
finanšu instrumentu apgūšanas procesā gūto pieredzi Lauku
atbalsta dienestā un Centrālajā finanšu un līguma aģentūrā.
Sagatavojot noteikumu projektu, ņemti vērā Eiropas Savienības
struktūrfondu vadības vadošās iestādes, pirmā un otrā līmeņa
starpniekinstitūciju atbildīgo amatpersonu ieteikumi.
Noteikumu projekts nosaka iepirkuma procedūras, to piemērošanas
kārtību, kā arī personas, kuras piemēro šīs procedūras gadījumos,
kad projektus no saviem līdzekļiem vai no Eiropas Savienības
strukturālo instrumentu un nacionālā līdzfinansējuma līdzekļiem
finansē persona, kas ir pasūtītājs likuma “Par iepirkumu valsts
vai pašvaldību vajadzībām” izpratnē.
Noteikumi attiecas uz personām, kuras saņem finansējumu no
pasūtītāja līdzekļiem vai no Eiropas Savienības strukturālo
instrumentu un nacionālā līdzfinansējuma līdzekļiem projektiem,
kas nav minēti likuma “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību
vajadzībām” 5.1 pantā.
Noteikumi neattiecas uz personām, kas ir pasūtītāji likuma “Par
iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” izpratnē.
Par iepirkuma procedūras norisi un dokumentēšanu ir atbildīgs
finansējuma saņēmējs. Ja nepieciešams, finansējuma saņēmējs
iepirkuma procedūras organizēšanai var izveidot iepirkuma
komisiju.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, Ministru
prezidenta biedra birojā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kontrolē, Valsts
kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments